عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

ما بوده ایم و میباشیم !

امین الله مفکر امینی ! 2022-23-01

مــــا بوده ایم ومیباشیم سپـاه حـــــــــزب قهرمان وشهیدان

نه چون سپاه عصمت دروناموس فروش و حامی دشمـنا ن

زدشمنان داخل و خارج میهــــــن و خلقش کــــــی هراســیم

بسـی رزمیدیم بادشمن، حفظ نوامیس ملی فــــرض شماریم

گا هیکه بر خوردیم درمیدان نبرد با دشـمنان درتـــکـاپوی

چو سخت آمدعرصه برآنها فراری گشتند چوشغال بهرسوی

فتنه ها چیدند برسپاه حزب ، دشمــــن به همــــیاری خائنان

برپوشش دین و مذهب بهرشکســت ما برگشتــــند بمیــدا ن

زهرسو حمله ورگشتند وآخرش بود حمله برمشرق زمیــــن

با شعار وطن یا کفن حزب مــا ،خوردند شکــــــست ننــگین

این دفاع مستقل و مبتنی بـر اردوی قهرمــان گشــــت مثال

کـــــه تاریخ ندیده زمبارزانــــش بـــــاین دلـــــیری وخصــال

تدبیر دشمنان به همیــاری آی اس آی و سیا گشت کـــار گـر

فروختند این ناموس فروشان، وطــن بر بهای کلدارو دالــر

پیشه کـــــردند تدبیر کهنه کاران انگلیس تحت دین ومذهــــب

رهـــــی کشت وکشتارخـــلق وغضب وطن اهــــل بـیعلم وادب

آخرالامر کــــــارگر اوفتاد این شیوه هـــای شیطانی دشمنـــان

بیـاری آنان برداشتند حزب مردم یعنـــی حـــزب زحمتکشان

خلــق پایکوبی ها کردند وخـــیراتها بـــرورود تاجران دیــــن

گــــویی فرشتگان نــــجات نازل گردیده زآســـــــمان برزمیــن

دیری نگذشت که خصلت شیطانی این همه دسته ها شـد عیان

بهر طــرف فساد گسترده شد وزقتل و قتال خـــلق هم چنــا ن

بدانستند خلـــــــــق که مذهبیون عاری عــلم واخلاق وهــنراند

این گروه بهر اقناع ، مصروف زد وخورد وبرد شام وسحراند

دیدنـــــد هرسوی میهن بـــــخون آغشته ودزدی و آدم ربـا یی

زعصمت دریها وفســــــق وفساد . به هر بابــــی دیدند نشانی

زنان بسته دید باب علـــم وعرفان به هــــــر کنج وکنا ر میهن

اهل بـی علم و خرد دیدند به قـــــــــدرت بکنج وکنار وطـــــن

این طایقه ای جــاهل و تاجران دین ومذهب انگاشتند چنیـــن

که کار گر گردیده مردم را فریب دین و مذهب و چون آ ییـــن

افسوس که این طایفه ء مجاهد و طالب والقاعده وداعـــــــش

ندانستند که این قرن رابا فرون اوسطایی اســـت فـرق فاحش

چو بدیدند جوشش زنان میـهن را براحـــــــیای حـــــق شــان

بر ظلم و ستم نتوانستند خفه سازند این نـــدای حـــق شــــان

بر تصمیم حق بر باطل گم کرده اند چارهء رفع مشــکل هـا

محاهد وطالــب ومولوی و ملا به حل صـــــــــد معضل هــــــا

مفکر القصه که چاره ء نیســـــت بـــــر آنها برسلطه گـــرایی

یا دست بگیرند زسٌلطهء تک قومی ویا با همه صــــف آرایی

بـــا این طریق گردد رفع مشکل و قطع گردد دســـــت گدا یی

مردم و میهن آباد گردند و همه دست یابند بــــر خود گفا یـی