نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

مارمولکها هم لیز میخورند !

حمله تند مکرون رئیس جمهور فرانسه به معترضان : به خاطر چند سنت گرونی بنزین خشن نشوید ، پاره نکنید، خراب نکنید…آخه چقدر ما بورژواهای بدبخت از دست شما کارگرای ظالم عذاب بکشیم ؟ چقدر به ما سرمایه دارا ظلم میکنید ؟ مالیات جمع میکنیم که با کباب و شراب حالشو ببریم باید خرج خرابی های خودتون کنیم . بابا وضع دخل خوب نیست…شرم بر شما کارگرا که به ما بورژواهای مظلوم ظلم میکنید … خیالتان راحت باشد که از رویکرد انتخاب شده صرفنظر نمی‌کنیم , و این عوارض از جیب شما ظالمان «امروز بصورت کورکورانه» به اجرا گذاشته می‌شود ، تا به شکلی سوسیالیستی چوب تو کونتون فرو کنیم . «پایان جهان» یا «پایان ماه»، ما «به هر دو توجه داریم»…مرگ بر ضد سرمایه دار.

هماهنگ کنندگان اعتراضات در فرانسه که خود را “جلیقه زرد” می‌نامند، اعتراض خود را “فاز دوم” جنبش خود اعلام کردند . در این اعتراضات که به طور سراسری در فرانسه برگزار شد در مجموع حدود ۱۰۰ هزار نفر شرکت کرده اند و در پاریس جمع متعرضان به ۸ هزار نفر رسیده بوده است. قیمت گازوئیل که عمومی‌ترین سوخت مصرفی در خودروهای فرانسه است در ۱۲ ماه گذشته حدود ۲۳ درصد افزایش داشته و به طور متوسط به ۱،۵۱ یورو در هر لیتر رسیده است.این دلیل اعتراضات است . معترضان در خیابان شانزه لیزه پاریس با بالا رفتن از موانع فلزی و عبور از محدوده‌هایی که پلیس برای توقف آنان ایجاد کرده بود سعی داشتند به برخی ساختمان‌های اصلی دولتی از جمله محل اقامت نخست وزیر برسند.

علی خامنه ای و حسن روحانی به فرانسه پیام دادند که با دایر کردن چند کهریزک میشود این سوسول بازیها رو جمع کرد.


روز ۲۵ نوامبر ، روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان، و یا روز جهانی زن که میرسد انگار تنگی نفس میگیرم . وقایع طبیعی مثل زلزله یا سیل که خارج از اراده انسان رخ میدهد تاسف انگیز است اما نام گذاری یک روز بر علیه خشونت علیه زنان سوال بر انگیز است و البته تهوع آور…


معمولا وقتی روزی را به نام پدیده ایی نام گذاری میکنند بعنی که آن پدیده توان دفاع ندارد . مثل روز کودک ، دفاع از حیوانات ، روز جهانی زن ، روز جهانی کارگر و روزهایی مشابه … و سوال من همیشه این بوده و هست چرا روز بین المللی مبارزه با خشونت داریم ؟ چون این خشونت انگار طبیعی و پذیرفته شده است عمق آن در همه جا یکسان نیست ولی جوهرش یکی است .

در کشورهای موسوم به جهان سوم خیلی زننده و تیز است مثل قتلهای ناموسی یا چند همسری ، یا ازدواج با کودکان…در غرب شکلش متفاوت است . اشکال رایج در جهان موسوم به سوم ، در غرب حتی جرم است ولی به شکل دیگری هست . مثل شغلهای زنانه و مردانه ، حقوقهای زنانه و مردانه ، ادبیات ، جنسیت … این روز و رسمهای موجود بازمانده از دوران جاهلییت انسان غارنشین ، و رسوبات فرهنگی ماقبل تاریخ انسان که آن زمانها قابل فهم نبود چرا اینطور است ؟ ولی حالا ادامه اش بیشتر تهوع آور است و هنوز فابل فهم نیست که مادر من یا خواهر من یا معشوقه ایی که اگر نبود اساسا تکاملی نداشتیم و هیچ تفاوتی کیفی و کمی ، در حضور و وجود انسان نداریم و انگار روز مبارزه با خشونت علیه انسان است که توسط خودش باب شده است و رسمییت دارد .

یعنی انسان تنها موجودی است که ابتدا خشونت علیه خودش را طبیعی میداند و عمل میکند و بعد خودش یک روز بر علیه این خشونت نامگذاری میکند تا وجدانش راحت باشد . جامعه جهانی به طور کلی زنان را به عنوان انسان به رسمیت بشناسد دیگر نیازی به نیست تا یک روز از 365 روز سال خشونت تقبیح شود و بقیه سال قانونا ادامه پیدا کند … کاش انسان میفهمید که این نامگذاری توهین و خشونت آشکار به خودش است .

سیروس ملکوتی از قدیم دنبال این بود که همراه با مصداقی و بقیه در پاریس لقمه ایی مفتی بزند …منیره برادران و مهدی اصلانی ( خواسته یا ناخواسته ) مسئول دیزاین این صحنه جاکشی سیاسی هستند …

نگاهی به پژوهشی ولنگار

همنشین بهار نه پژوهشگر است و نه ولنگار همنشین شاگرد جلاد اوین….

ولی هست ، گاهی از دیروز و گاهی به امروز و آیکیوش به فردا نمیرسد . دیروز در مدح رهبرعقیدتی قرارگاه اشرف مثل شریعتی شاسکول نُطق میکرد وامروز نظر دیگری دارد . دنیا و خاورمیانه در سپهر سیاست غرب خیز دیگری برداشت و همنشین بهار همراه با مصداقی و بقیه هئیت ریقوی همراه فکر کردند حالا وقتش است تا جای رهبرعقیدتی تکیه بزنند که البته و محترما چائیدند …

همنشین حرفهای بزرگ و تاریخی را بلغور میکند تا اذهان ساده عوام را بکشاند . عده ایی میروند و در سادگی عوام گونه از همنشین مدرک میخواهند تا حرفهایش ثابت شود اینگونه جا باز کردن ناشیانه یعنی کالیبرشان هم اندازه است.

حکایت خانه زعفرانیه وبقیه های تاریخ به کالیبر پژوهشی همنشین نمیخورد . البته این عقب مانده های سیاسی در روخوانی و روخوانی مشکلی ندارند ! حکایت چرخش ناگهانی سیاسی در 2013 و لجستیک توسط جاکشهای جهانی در مصاحبه های زنجیره ایی با امثال سعید شاهسوندی به راحتی حس میشود . سوء تفاهم نشود این مصاحبه ها همگی در کادر دموکراسی و ازادی بیان ثبت شده است به جان عمه الیزابتش در انگلیس…حتی دکتر شریعتی در نهج الملاقه به این موضوع اشاره میکند .

خلاصه که زمان چه زود گذشت انگار همین دیروز بود که با گزارش 2013 معلم سالم سیاسی ، چه زوری زدند تا مدیر سایت دیدگاه را هم بکشند دنبال خودشان…ولی نشد . دست آخر رفتند با مدیر اینترلینک نمایش اجرا کردند !

مدیر دیدگاه مارمولکی هستند واسه خودشان . منتها قوانین سیاسی چون ثابت و تابع قوانین فیزیک نیست هر آینه احتمال لیز خوردن هر مارمولک زرنگی هست.

28.11.2018
اسماعیل هوشیار