مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

مادر همه بحران‌های اقتصادی

نویسنده: موسسه ران پل برای صلح و رفاه، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال ریسرچ، ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ *

دلیل اصلی اینکه فدرال رزرو نمی‌تواند نرخ‌ بهره را تا نزدیک به سطح بازار آزاد افزایش دهد، تأثیری است که این امر بر توانایی دولت فدرال برای مدیریت بدهی‌هایش می‌گذارد. بر اساس گزارش دفتر بودجه کنگره (CBO)، در حال حاضر نرخ بهره بدهی ملی در مسیری قرار دارد که تا سال ۲۰۵۲، ۴۰ درصد از بودجه فدرال را مصرف می‌کند و تا سال ۲۰۲۹ از هزینه‌های دفاعی پیشی می‌گیرد. یک افزایش کوچک نرخ بهره می‌تواند میلیاردها دلار به پرداخت‌های بهره سالانه بدهی فدرال اضافه کند و میزان بودجه فدرال را که صرفاً به خدمات بدهی اختصاص داده می‌شود، افزایش دهد.
 

نوریل روبینی Nouriel Roubini، مشاور سابق صندوق بین‌المللی پول و عضو شورای مشاوران اقتصادی پرزیدنت کلینتون، یکی از معدود اقتصاددانان «جریان اصلی» بود که فروپاشی حباب مسکن را پیش‌بینی کرد. اکنون روبینی هشدار می‌دهد که بدهی‌های سرسام‌آور افراد، شرکت‌ها و دولت به‌زودی به «مادر همه بحران‌های اقتصادی» منجر خواهد شد.

روبینی به‌درستی ایجاد یک اقتصاد مبتنی بر بدهی را ناشی از نرخ بهره نزدیک به صفر یا صفر و سیاست‌های تسهیل کمّی می‌داند که توسط فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی دنبال می‌شود. نتیجه اجتناب‌ناپذیر نرخ بهره صفر و سیاست‌های تسهیل کمّی، تورم قیمت‌هاست که مردم آمریکا را ویران می‌کند.

فدرال رزرو در تلاش است تا با یک سری افزایش نرخ بهره، تورم قیمت را از بین ببرد. این افزایش نرخ بهره، تاکنون نتوانسته است به میزان قابل توجهی نرخ تورم قیمت‌ها را کاهش دهد. این به این دلیل است که نرخ بهره در پایین‌ترین حد تاریخی باقی می‌ماند. با این حال، افزایش نرخ اثرات منفی اقتصادی داشته است، از‌جمله کاهش تقاضا برای خانه‌های نوساز. افزایش نرخ بهره باعث شده است بسیاری از آمریکایی‌های طبقه متوسط ​​و کارگر نتوانند اقساط ماهانه وام مسکن حتی برای یک خانه نسبتاً ارزان‌قیمت را پرداخت کنند.

دلیل اصلی اینکه فدرال رزرو نمی‌تواند نرخ‌ بهره را تا نزدیک به سطح بازار آزاد افزایش دهد، تأثیری است که این امر بر توانایی دولت فدرال برای مدیریت بدهی‌هایش می‌گذارد. بر اساس گزارش دفتر بودجه کنگره (CBO)، در حال حاضر نرخ بهره بدهی ملی در مسیری قرار دارد که تا سال ۲۰۵۲، ۴۰ درصد از بودجه فدرال را مصرف می‌کند و تا سال ۲۰۲۹ از هزینه‌های دفاعی پیشی می‌گیرد. یک افزایش کوچک نرخ بهره می‌تواند میلیاردها دلار به پرداخت‌های بهره سالانه بدهی فدرال اضافه کند و میزان بودجه فدرال را که صرفاً به خدمات بدهی اختصاص داده می‌شود، افزایش دهد.

تصویر مالی دولت فدرال با این واقعیت بدتر می‌شود که صندوق امانی مدیکر (بیمه پزشکی) تا سال ۲۰۲۸ با کسری روبرو است، و این در حالی است که «صندوق امانی» تأمین اجتماعی نیز تا سال ۲۰۳۵ با کسری مواجه خواهد شد. عدم تمایل اکثر نمایندگان کنگره به کاهش هزینه‌های رفاهی یا جنگی، فدرال رزرو را در تنگنا قرار می‌دهد. اگر نرخ‌ها را به سطوح مورد نیاز برای مبارزه واقعی با تورم قیمت افزایش دهد، افزایش پرداخت‌های بهره مشکلاتی را بر افراد و کسب‌وکارها تحمیل می‌کند و همچنین پرداخت‌های بهره فدرال را تا سطوح ناپایدار افزایش می‌دهد. این باعث یک بحران اقتصادی بزرگ از‌جمله عدم پرداخت بدهی دولت می‌شود که باعث رد وضعیت ارز ذخیره جهانی دلار خواهد شد. همچنین اگر فدرال رزرو به کاهش کسری بودجه از طریق پولی کردن بدهی ادامه دهد، نتیجه به یک بحران اقتصادی ناشی از سقوط ارزش دلار و انکار وضعیت ذخیره جهانی دلار می‌انجامد.

این بحران منجر به ناآرامی‌ها و خشونت اجتماعی و همچنین افزایش محبوبیت جنبش‌های استبدادی در چپ و راست خواهد شد. منجر به سرکوب آزادی‌های مدنی توسط دولت و افزایش کنترل دولت بر اقتصاد می‌گردد. تنها نقطه روشن این است که این بحران علاقه به ایده‌های آزادی را نیز افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند به بازگشت به حکومت محدود و قانون اساسی، بازارهای آزاد، آزادی فردی و سیاست خارجی و تجارت صلح‌آمیز با همه کمک کند. ما که حقیقت را می‌دانیم دو وظیفه داریم. اول این است که برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که خانواده‌های ما می‌توانند از آشفتگی‌های پیشِ رو جان سالم به‌در ببرند. دوم این است که تمام تلاش‌مان را بکنیم تا هرچه بیشتر مردم را با ایده‌های آزادی آشنا کنیم.

https://www.globalresearch.ca/mother-all-economic-crises/۵۸۰۲۱۷۶