زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

لزوم تشکیل جبهۀ جهانی برای حمایت از کوبا

نویسنده: گنادی زیوگانف، رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه

مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : ساویتسکایا راسیا، ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۱

حزب کمونیست فدراسیون روسیه همبستگی خود را با خلق برادر کوبا، حزب کمونیست و دولت کوبا ابراز می‌دارد. ما از دولت روسیه و همۀ کشورهای مستقل می‌خواهیم با نگرانی روند توسعۀ اوضاع را زیر نظر بگیرند. لازم است از تلاش‌های رهبری کوبا برای عادی‌سازی اوضاع کشور قاطعانه حمایت شود و اقدامات فوری و مؤثر برای کمک به مردم کوبا به‌عمل آید.
 

بر فراز کوبای آفتابی ابرهای سیاه دوباره جمع می‌شوند. کشور پر افتخار و آزادی‌خواه که راه سوسیالیسم را برگزیده است، همچنان نفرت شرورانه امپریالیست‌ها را برمی‌انگیزد. خلق انقلابی کوبا مورد حمله شدید و برنامه‌ریزی شدۀ دقیق قرار می‌گیرد. دفاع از انتخاب آن، وظیفۀ مقدس همه انسان‌های آزاده است.

بازهای آمریکایی مقصر بسیاری از جنایات هستند. آن‌ها طی دهه‌های گذشته، مشت‌های گانگستری را در یوگسلاوی، عراق‌، لیبی‌، اوکراین به‌کار بستند، اما در سوریه و نیکاراگوئه، ونزوئلا و بلاروس با واکنش متناسب مواجه شدند. امروز متجاوزان سعی می‌کنند انتقام بگیرند. آن‌ها به امید از هم پاشیدن جزیرۀ آزادی و محروم کردن مردم آن از آینده، چنگال‌هایشان را تیز کرده‌اند.

محافل حاکم ایالات متحدۀ آمریکا از زمانی که کوبا از دیکتاتوری باتیستای تحت حمایت واشنگتن آزاد گردید و پرچم انقلابی با افتخار بر فراز هاوانا برافراشته شد، نمی توانند آرام بگیرند. در تمام این سال‌ها همۀ تلاش‌های خود را برای تضعیف اقتصاد کشور و از بین بردن نظام سوسیالیستی به‌عمل آوردند. نگهبانان ضدِ کمونیسم به تلاش‌های جنایتکارانه برای سوءقصد به جان رهبران انقلاب دست زدند. کارزار گستردۀ اطلاعاتی دروغ و نفرت علیه کوبا آغاز کردند. اما بر خلاف انتظار ارتجاع جهانی، طرح‌های اهریمنی علیه جزیرۀ آزادی هر بار به شکست انجامید.

جهانی‌سازان نه با محاصره اقتصادی وحشیانۀ خلاف موازین حقوق بین‌الملل و اصول انسانیت و نه از راه تخریبات ایدئولوژیک و اقدامات خرابکارانۀ نتوانستند انقلاب کوبا را در هم بشکنند. یانکی‌ها حتی پس از نابودی فاجعه‌بار اتحاد شوروی نیز نتوانستند مردم کوبا را به زانو درآورند. کوبا در همان مسیری که «جنبش ٢۶ ژوئیه» و فرمانده فیدل کاسترو اعلام کرد، همچنان پیش می‌رود.

کمونیست‌های روسیه اطمینان دارند که عزم حزب کمونیست کوبا برای مقاومت، خِرد کارگران و آمادگی آن‌ها برای نبرد در راه حفاظت از آزادی و استقلال مام میهن، به جزیرۀ آزادی اجازه می‌دهد تا از همه مشکلات به سلامت عبور کند. تشدید محاصره از سوی دولت واشنگتن به سرمداری ترامپ، آزمایش بعدی برای مردم کوبا بود. در حال حاضر، اوضاع ناشی از همه‌گیری کووید ــ ١٩ تقویت شده است. این مسئله مشکلات اقتصادی ــ اجتماعی کشور را تشدید کرده است. نیروهای خارجی درست با استفاده از این وضع، سعی می‌کنند احساسات ضدِ دولتی را تحریک کنند.

در روزهای اخیر تلاش‌هایی برای ایجاد شورش در کوبا به‌عمل آمده است. تلاش‌های ملهم از خارج کشور، یکسری اقدامات خصمانه و دخالت‌های غیرمتعارف ایالات متحدۀ آمریکا در امور داخلی یک کشور مستقل هستند. تحریکات اطلاعاتی، اقدامات خرابکارانه، ترور و خرابکاری به‌منظور سرنگونی حاکمیت خلق با استفاده از فنون «کودتاهای رنگی» انجام می‌گیرد. هدف آن‌ها گرفتار کردن جامعۀ کوبا در هرج و مرج کامل، تجزیۀ آن و به‌راه انداختن یک جنگ برادر‌کشی در داخل است.

اهداف غارتگرانۀ جهانی‌سازان قابل درک است. آن‌ها از نفوذ روزافزون چین در صحنۀ بین‌المللی به‌طور جدی به هراس افتاده‌اند. آن‌ها در حین آمادگی برای درگیری با چین، از هیچ تلاشی برای تضعیف روسیه فروگذاری نمی‌کنند. برای آن‌ها بسیار مهم است که در متن بحران فزایندۀ سرمایه‌داری، خود را با منابع عظیم کشور ما تقویت نمایند. در عین حال، نیروهای ارتجاع جهانی از رشد آشکار محبوبیت اندیشه‌های چپ و نیروهای مترقی اجتماعی به‌شدت نگران هستند.

در چنین شرایطی، واشنگتن با تمام توان سعی می‌کند تا اوضاع آمریکای لاتین را دوباره به زیر کنترل کامل خود درآورد. به همین سبب نیز سیاستمداران مخالف حذف، و کارتل‌های مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته مورد پشتیبانی واقع می‌شوند. فشارهای اقتصادی و نظامی بر کشورهای مستقل تشدید می‌گردد. ایالات متحدۀ آمریکا از مدت‌ها پیش به نیروی اصلی بی‌ثباتی در کشورهای آمریکای لاتین و سرتاسر جهان تبدیل شده است.

جمهوری سوسیالیستی کوبا به حق حاکمیت خود افتخار می‌کند، با افتخار از آن دفاع نموده و روابط نزدیک خود را با روسیه و چین با اطمینان توسعه می‌دهد. آن، یکی از سنگرهای اصلی قادر به مقاومت قاطعانه در برابر سلطه‌طلبی امپراتوری همسایه می‌باشد. درست به همین دلیل هاوانا تحت فشار شدید واشنگتن قرار دارد.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه همبستگی خود را با خلق برادر کوبا، حزب کمونیست و دولت کوبا ابراز می‌دارد. ما از دولت روسیه و همۀ کشورهای مستقل می‌خواهیم با نگرانی روند توسعۀ اوضاع را زیر نظر بگیرند. لازم است از تلاش‌های رهبری کوبا برای عادی‌سازی اوضاع کشور قاطعانه حمایت شود و اقدامات فوری و مؤثر برای کمک به مردم کوبا به‌عمل آید.

هاوانا امروز در قلمرو خود برای آیندۀ آبرومندانه، آزادی و استقلال همۀ بشریت کرۀ زمین پیکار می‌کند. کوبا علیه سلطه‌طلبی و نقشه‌های تهاجمی معماران «نظم جدید جهانی» می‌جنگد. از کشورهای دارای ارزش‌های مشترک که در پایه و اساس تشکیل سازمان ملل متحد قرار گرفتند، دعوت می‌شود برای حمایت از حق ملت‌ها برای توسعۀ مستقل، برای دفاع از حقوق اساسی بشر و هنجارهای حقوق بین‌الملل جبهۀ متحد تشکیل دهند.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه تمامی همفکران خود در سراسر جهان را به همبستگی و بسیج عمومی برای دفاع از کوبا فرامی‌خواند. امروز یک لحظۀ بسیار مهم است. ما برای جلوگیری از تحریکات جدید باید متحد شویم. ما موظفیم در برابر اقدامات تجاوزکارانه امپریالیسم در هر جا به‌طور جمعی مقاومت کنیم. ما اطمینان داریم که با هم قادر به انجام این وظیفۀ تاریخی هستیم.
 

زنده باد کوبای مستقل!
زنده باد انتخاب آزاد ملت‌ها!
سوسیالیسم ــ تنها راه برون‌رفت از بحران جهانی!

پ. ن.:
مکزیک جهان را برای کمک به جزیرۀ آزادی فراخواند!

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک معتقد است، که دلیل وخامت اوضاع در کوبا تداوم محاصرۀ جزیره توسط ایالات متحده است. او گفت: «کوبایی‌ها شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند، که من آن را با محاصرۀ آمریکا توضیح می‌دهم». رهبر مکزیک ارسال دارو، واکسن و مواد غذایی به کوبا را پیشنهاد کرد. مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجۀ مکزیک گفت، که او از طرف جامعۀ آمریکای لاتین و کارائیب، منطقه‌ای که مکزیک در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند، به‌منظور «برقراری ارتباط و چه کاری می‌توان انجام داد»، با همتای کوبایی خود صحبت کرد.

روز گذشته وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیۀ همبستگی مسكو با رهبری و مردم كوبا اعلام کرد، که برای بازگرداندن اوضاع به حالت عادی به ارائۀ پشتیبانی همه‌جانبه آماده است.