به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

علت گسترش فقر و بیکاری در کشور چه میباشد؟

دردمند

از درد کشور من زخم بستر است

آتش گرفته طره ای در خون شناور است

دارو تقلبی و مداری بود طبیب

بیمار زیر تیغ جور خنجر است

رسول پویان

مسئولین وزارت اقتصاد از گسترش فقر در کشور سخن زده می افزایند در حالیکه از سال 2012-2007 گسترش اقتصادی سالانه دو فیصد بوده اما هنوز هم سی و شش فیصد مردم در زیر خط فقر زیست مینمایند و علت آنرا افزایش نا امنی ها در کشور خوانده اند. این سخنان زمانی زده میشود که محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به تاریخ 10/8/1394 مراسم پنجمین نشست کنفرانس ملی مشورتی شوراهای انکشافی روستاها که در کاخ رئیس جمهور که در آن رئیس اجراییه اعضای کابینه و عده از اعضای پارلمان کشور نیز اشتراک نموده بودند یکبار دیگر تعهد کرد که برای شهروندان کشور زمینه اشتغال را فراهم میسازد!

مردم اگاهان امور علت اساسی گسترش فقر و بیکاری را که همه روزه رو به افزایش میباشد چنین بیان داشته اند!

بر علاوه مداخله صریح کشورهای منطقه و جهان در اتخاذ تصامیم ها در رابطه به راهبرد، طرز العمل، قوانین و سایر موضوعات علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی یکی از عوامل که سبب گسترش فقر بیکاری بیماری در کشور گردیده مسلط شدن افراد و گروه های در جامعه و قدرت که متهم به مافیای اقتصادی مواد مخدر، بازیگران اقتصاد جنگی نامشروع، سود جویان، عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها جریب زمین در کشور بوده و میباشند. افراد و گروه های متذکره توانستند زیر نام بازار آزاد خلاف قوانین جاری کشور با تورید اجناس و مواد کم کیفیت، نقلی، تجملی، غیر ضروری یا اجناس و موادیکه در داخل کشور تولید خواست های هموطنان ما را مرفوع مینمود ده ها هزار دستگاه های کوچک و بزرگ تولیدی، خدماتی، تجارتی را ورشکست و میلیونها تن آنها را وادار به مهاجرت غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان نمایند.

لیلام نمودن هزاران دستگاه های بزرگ و کوچک تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی و مختلط به نرخ کاه ماش زیر بهانه خصوصی سازی بزرگترین و کشنده ترین ضربه بر پیکر اقتصاد کشور وارد نمود که صد ها هزار تن از کارمندان و کارگران ماهر آن غرض کاریابی با قبول توهین، تحقیر به کشورهای منطقه و جهان مهاجرت نموده هزاران تن آنها قربانی هوس های قاچاقبران انسان و طعمه نهنگ اوقیانوس ها گردیده اند. فرار سرمایه مردم از جمله جوانان تحصیل کرده رو به افزایش بوده با تاسف بازیگران بر علاوه ضربات کشنده اقتصادی و اجتماعی ضربات نهایت خطرناک علمی و فرهنگی را طی چندین دهه گذشته به خصوص در حال حاضر از ناحیه فرار جوانان آگاه از کشور به پیکر جامعه و ملت ما وارد کرده اند تا بتوانند برای همیشه مردم از جمله نسل آینده را در تاریکی دور از نعمت علم و معرفت و تمدن بشری که نیاز زمان میباشد دور نگهدارند.

با سرازیر شدن قریب به نود میلیارد دالر زیر نام کمک به افغانستان که از گاوغدد آن مصرف گردیده نه تنها در زندگی صد ها هزار خانواده تغییرات رونما نگردید بلکه از سابق هم بدتر شده است. سیگار یا اداره بررسی ایالات متحده امریکا از هدر رفتن و دزدی شدن میلیاردها دالر در کشور ما خبر میدهد.

مردم ما را عقیده بر آن است که گروه های فاسد، غاضب، مافیائی، جنگ افروزان، قانون ستیزان توانستند با استفاده از امکانات و جلب توجه و همکاری کشورهای دونر یا تمویل کننده اکثریت ثروتهای که زیر نام کمک به افغانستان هزینه شده بود قصرها، بلند منزلها، شهرک ها، شرکت ها، ترانسپورت های هوایی و زمینی در داخل و خارج کشور اعمار و یا ایجاد نمایند خیالی بودن بیست و یک کلینیک ها و شفاخانه در هرات، صد ها مکاتب در سایر ولایات، موجودیت فساد در وزارت های دفاع ملی، شهرسازی، گمرک ها و سایر ادارات اثابت ادعای ماست. با تاسف وسایل اطلاعات جمعی از موجودیت قطعات خیالی در ارتش و پولیس ملی نیز خبری را به نشر رسانیده اند.

اداره سیگار میگوید طی سال های گذشته دو صد و شصت میلیون دالر در وزارت صحت هزینه کرده مردم میگویند اگر بیست فیصد آن در راه خدمات صحی به مصرف میرسید روزانه هزاران تن با قبول توهین و تحقیر راهی پاکستان و هندوستان بخاطر تداوی و معالجه نمی شدند.

با وجود توجه که محمد اشرف غنی در مبارزه با فساد اداری و حمایت از تولیدات داخلی دارد هنوز هم نتایج آنرا به صورت درست مردم احساس نکرده از این لحاظ میگویند که به یک گل بهار نمیشود. بخاطر دستیابی به اهداف فوق به نصب افراد شایسته، صادق، تحصیل کرده، مجرب، آزموده شده در نقاط کلیدی نیاز است. به نسبت پخش و نشر بانک نوت های جعلی در پاکستان فرار سرمایه، پول شوئی و دفاع مسئولین سابق از اقتصاد کاذب، اعتبار پول افغانی در مقابل اسعار خارجی پائین آمده زیر همین بهانه، مافیای اقتصادی در حالیکه یک ماه به سرمای زمستان باقی مانده نرخ اجناس و مواد از جمله سوخت را به قیمت گزاف و کمر شکن بلند برده اند در حال حاضر یک کیلو گاز مایع هفتاد افغانی در بازار به فروش میرسد این بازی مثل سایر بازی های خصمانه سخت مردم را نگران ساخته صدای شان به آسمان ها بلند شده با تاسف گوش شنوا و چشم بینا در بین مسئولین وجود ندارد.

یکی عوامل عمده به باور ما که سبب افزایش فقر بیکاری در کشور گردیده عدم رعایت عدالت بین سکتور خصوصی، دولتی، مختلط و کوپراتیف در کشور میباشد در صورت عدالت بین سکتور های متذکره با انجام رقابت سالم در کشور زمینه رشد، انکشاف تولیدات داخلی مطابق نیازمندی های مارکیت مساعد میشود. از تورید اجناس بی کیفیت، کم کیفیت تقلبی، غیر ضروری در کشور و بلند رفتن نرخ اجناس و مواد متذکره نیز جلوگیری خواهد شد.

با وجود تقاضا های مکرر مسئولین تا هنوز مسئله ترانزیت و تراسنپورت غرض بازاریابی با کشور همسایه حل نگردیده در حالیکه کشور پاکستان توانسته طی پنج سال گذشته صد ها میلیارد دالر از ناحیه امضا تفاهم نامه ترانزیتی در کشور سود ببرد. سالانه بیش از سه صد و شصت هزار موترهای باربری آنها به داخل کشور بدون داشتن اسناد رفت و آمد کرده اما برای موترهای باربری افغانستان اجازه رفتن به بنادر سرحد با هند را نمیدهند. از جانب دیگر کشورهای آسیای میانه، فدراتیف روسیه بازار خوبی برای تولیدات داخلی از جمله صنایع دستی میباشند تا هنوز این مشکل با آنها حل نشده. از همین لحاظ است که صد ها هزار تولیدات لباس های چرمی و پوستین در گدامهای مولدین باقی مانده است. بازار دوبی با وجود زد و بندهای پسر عبدلله مقری از ناحیه عقد قرارداد ظالمانه با مولدین بازار خوبی برای تولیدات افغانی از جمله پوستین بود با تاسف امثال شرایط اخذ ویزه بسیار دشوار شده است.

در حالیکه صد ها موتر از قزاقستان به کشور ما مواد غذائی آورده دوباره خالی به کشور خویش برمیگردند. در صورت توجه به حل مشکلات ترانزیتی میتوان غرض انتقال تولیدات چرمی و پوستین کشورهای قزاقستان و قرغزستان از آنها استفاده نمود. کوپراتیف که در انسجام مولدین بخاطر دستیابی قرضه ماشین آلات مواد خام مورد ضرورت و بازاریابی نقش حیاتی دارد با وجود انفاذ قانون کوپراتیف ها در کشور به خواست قانونی هیئت مدیره آن مسئولین توجه نکرده به مرور زمان این جنبش حیات بخش اعتبار خود را بین جامعه از دست داده و میدهد.

کسر بیلانس تجارت نود و شش فیصد یعنی واردات نود و شش و صادرات چهار فیصد را تشکیل میدهد در حالیکه در چهار فصل سال تمام تولیدات پاکستان چینایی از جمله ترکاری، میوه، لباس، لبنیات، ادویه و غیره در بازارهای سراسر کشور به فروش میرسد اما سران پاکستان مالیات صادرات کشور از جمله میوه و غیره را چندین بار افزایش داده اند. نظر به وسایل اطلاعات جمعی بیش از دو هزار معادن کشور غیر قانونی و مسلکی توسط زورمندان و قاچاقبران استخراج روزانه صد ها موتر چوب از راه های غیر قانونی به خارج کشور قاچاق میشود.

آگاهان امور یکی از عوامل عمده افزایش جنگ های خونین در کشور را بازی های مافیائی و ادارات استخباراتی کشورهای منطقه بخاطر دستیابی به غارت ثروت های مادی و معنوی کشور افزایش کشت، قاچاق مواد مخدر خوانده اند. می افزایند موجودیت گروه های متذکره جامعه سبب ایجاد فرسنگها فاصله بین دولت و مردم گردیده است. از همین لحاظ است که دولت وحدت ملی همه روزه اعتماد خود را در بین مردم از دست داده این کار سبب افزایش جاری شدن سیل های خون و انواع خشونت ها و جنایات در کشور گردیده سقوط ولایت کندز اثبات ادعای ماست. رسم و رواج و عنعنات نا پسندیده از جمله بر پا کردن عروسی، شیرینی خوری در هوتل های مجلل، خریداری زیورات و لباس های قیمتی بالای داماد، بردن عیدی و براتی نوروزی و غیره سبب شده که ده ها هزار جوانان از نعمت پیوند قلب ها و ایجاد خانواده محروم شب و روز مرگ تدریجی را سپری میلیونها تن آنها بخاطر آرامش خویش از این رنج به مواد مخدر رو آورده اند.

ده ها هزار خانواده به نسبت مشکلات اقتصادی به مافیای مواد مخدر و مخالفین مسلح پیوسته اند دشواریهای فوق سبب شده که کشور ما در ردیف چهار کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان معرفی گردد.

اعمار جاده ها بلند منزل ها غیر معیاری و غیر قانونی سبب شده که در هفته های بارانی بخش های بزرگ شهر کابل به کانال های و دندهای آبیاری حوض ای شکار ماهی و پرندگان مبدل شوند. طی باران های اخیر بیش از شش ساعت هزاران موتر در ساحه تایمنی، پروان سوم، لب جر خیرخانه و سایر نقاط که زنان و مردان و کودکان در بین آن بودند گیر مانده بودند. از جانب دیگر سران گروه ها، مقامات بلند دولتی زورمندان و مهمانان خارجی هر زمانیکه از شهر عبور و مرور مینمایند مردم ساعت ها انتظار باید بکشند. روزیکه معاون رئیس جمهور کشور چین به افغانستان سفر کرده بد هزاران موتر از میرویس میدان تا به مکروریان پنج ساعت انتظار کشیدند.

چاه های سپتیک بلند منزل های غیر قانونی و غیر معیاری آبهای زیر زمینی بعضی از نقاط شهر کابل را ملوث و مردم از ناحیه عدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی نگران اند در حال حاضر بیش از هشتاد فیصد مردم در شهرها و روستاها از آب آشامیدنی صحی محروم میباشند.

در حالیکه کشور چین غرض اعمار ده هزار اپارتمان در شهر کابل امادگی خویش را نشان داده بانک جهانی غرض اعمار تونل سالنگ و جاده دوشی بامیان دوصد و پنجاه میلیون دالر امریکایی همکاری نمود. مردم ما میگویند بدون ایجاد یک اداره سالم و کارایی نمیتوان به توزیع اپارتمان مستحقین و اعمار اسفالت جاده با کیفیت امیدوار بود.

خلاصه اینکه مردم و آگاهان علت دشواریهای متذکره را بر علاوه افزایش جنگ های خونین، مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشور بزرگترین عوامل آنرا مسلط بودن گروه ها، افراد را که متهم در گسترش فساد، کشت، قاچاق مواد مخدر، غضب میلیونها جریب زمین، زورمندان، جنگ افروزان، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین انواع خشونت های خانواده گی، دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی میباشند در جامعه و قدرت خوانده اند. بخاطر بیرون رفت از دشواریهای فوق و جلب همکاری اعتماد دوباره مردم به دولت از تمام نیروهای سالم اندیش میخواهند تمام آزردگی های دیروز خویش را کنار بگذارند. با وارد کردن فشارها از طریق حرکات مدنی و مبارزات مسالمت آمیز مسئولین و مقامات ذیصلاح را وادار به ایجاد یک اداره سالم و کارایی سازند تا زمینه وحدت ملی در کشور مساعد و کشور و مردم از این بحران کشنده بیکاری زیر خط فقر نجات یابند.