به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

علت گسترش دشواریهای خونین چیست؟

فرهاد

ای هم نفس        فسانه مگوی

که کوته قلفی زندان دالر ستانم و منجمد ز سردی این زمستانم

مرحوم فانی

به تاریخ 22/9/1393 دومین نشست بخاطر همگرایی ، همکاری و مبارزه با هراس افکنان در کابل با کشورهای آسیای میانه صورت گرفت. در این نشست اشتراک کننده­گان بخاطر مبارزه با هراس افکنی و همگرایی با کشور های متذکره دیدگاه­های خویش را جنین بیان داشتند.

داکتر سپنتا مشاور پیشین شورای امنیت ملی گفت: سیاست جهانی با هراس افکنی با شکست روبرو شده است. افزود کشورهای منطقه بدون همگرایی نمیتوانند با هراس افکنی و جدایی طلبی مبارزه جدی نمایند. در ادامه صحبت گفت کشورهای منطقه باید بدانند که اسلام مردم افغانستان از اسلام طالبانی و داعشی جدا است.

علی احمد جلالی وزیر پیشین وزارت امور داخله گفت در طول تاریخ هیچ وقت افغانستان مسئول آن نبوده که میدان جنگ کسی واقع شود. افزود این مربوط به مردم افغانستان است که چگونه میتوانند اوضاع منطقه را درک و مشکلات خویش را حل کنند.

داوود مرادیان رئیس مرکز مطالعاتی افغانستان در نشست متذکره گفت هر قدر ما بتوانیم ثبات سیاسی را در افغانستان قوی تر سازیم خود به خود علاقمندی کشورهای منطقه و آسیای میانه برای گسترش روابط با افغانستان بیشتر میشود.

مردم و آگاهان امور در هفته اخیر ماه قوس سال جاری دیدگاه ، طرح ها، نظریات خویش در محافل، مجالس، نشست های شخصی چنین ابراز نموده! تجربه چندین دهه گذشته ثابت ساخت که علت افزایش انواع جنایات و ویرانی ها کشور ما راه اندازی و شعله ور نگاهداشتن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج میباشد با تأسف هنوز هم ادامه دارد این جنگ خانمانسوز که به واسطه کشورگشایان غرض دستیابی به ثروت های مادی و منطقه کشور ما و کشورهای منطقه راه اندازی، میخواهند زیربهانه احیای مجدد راه ابریشم با کشتار میلیونها تن و ویرانی شهرها و روستاها به اهداف شوم خویش دستیاب شوند. افزایش جنگهای خونین زیر بهانه القاعده و طالب، مخالفین مسلح، شورشیان، داعش و غیره که همه روزه ده ها تن را به گورستان نابودی سوق و زخمی نموده با افزایش جنایات های رنگارنگ از جمله انجام شکنجه های روحی و جسمی، افزایش فقر، بیکاری، تشدید انواع خشونت های خانوادگی از جمله (تجاوز بالای کودکان و زنان) دامن زدن انواع خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزی، مردم ستیزی، زن ستیزی، فرهنگ ستیزی، غضب میلیونها هکتار زمین، افزایش فساد گسترده، آدم ربائی، سرقت های مسلحانه و غیره، وطن جنت نشان ما را توانسته اند به پایگاه های مافیای بین المللی مواد مخدر، میدان نبرد، تهیه کننده مواد خام، بازار مصرفی آزمایش انواع ایدولوژیها، سلاح های پیشرفته زمینی و هوائی، کشور های منطقه و جهان مبدل سازند. با تأسف که مردم افغانستان در این جنگ تحمیلی به گوشت دهن توب و مواد سوخت مبدل کدام سودی به دست نیاورده صرف یک عده افراد و گروه های فاسد، گماشته توانسته  با غارت هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی، معنوی کشور، قصرها، بلند منزل ها، شهرک ها، شرکت ها، ترانسپورت های زمینی و هوائی، کمپنی ها در داخل و خارج کشور برای خود و اعضای فامیل های خویش اعمار نمایند.

گروه های هراس افکن تنها در جریان یک هفته توانستند ده ها تن ازسربازان اردوی ملی را در شهر کابل شهید و  ده ها تن دیگر را زخمی سازند. رئیس دبیرخانه دادگاه عالی با ضرب گلوله توسط هراس افکنان در مقابل منزلش کشته شد. طالبان دوازده تن کارمندان ماین روبی را در ولایت هلمند به شهادت رسانیدند. نماینده گان ولایت لوگر در ولسی جرگه به نسبت افزایش خشونت ها از ناحیه سقوط ولسوالی های چرخ، خروار و ازر اظهار نگرانی نموده میافزایند نود و پنج فیصد ساحه ولسوالی های متذکره تحت تسلط مخالفین مسلح میباشد. مردم میگویند نود و پنج فیصد ساحه ولسوالی شیندند هرات به دست طالبان است.

قومندان پولیس زابل میگوید از جمله یازده مکتب معاش نه مکتب آن به طالبان داده میشود. سپردن عبدالطیف محسود معاون حکیم اله محسود رئیس طالبان پاکستان با سه تن همکارانش توسط امریکائی ها به دولت پاکستان خشم میلیونها تن مردم ما را برانگیخت. داکتر سپنتا میگوید گرفتن لطیف از سربازان افغانی توسط امریکائی نقض حاکمیت ملی افغانستان بوده سپردن آن به پاکستان تکرار آن میباشد که حاکمیت ملی ما را زیر سوال برده است. کمیته استخباراتی سنای امریکا در گزارش شش هزار و پنجصد صفحه ای آن که به نشر رسیده در آن نوشته که سازمان سیا از سال 2001 الی 2009 در بازجویی مظنونان به فعالیت های ترورستی از شیوه های وحشیانه نظیر ارتقاء، حس خفه گی، در آب استاده کردن، تغذیه آکتال، و آبرسانی در مقعد بالای 119 تن در کشورهای عراق، تایلند، افغانستان استفاده نموده است. اشرف غنی در واکنش آن گفت سازمان سی. آی. ای. تمام اصول پذیرفته شده حقوق بشر و قانون اساسی ایالات متحده و معیارهای جهانی را نقض کرده است.

از روز جهانی حقوق بشر زمانی تدویر میگردد که کشورگشایان یعنی مدافعین دروغین حقوق بشر، به رهبری ایالات متحده چندین دهه میشود که عاملین ناقضین حقوق بشر را در جنگ برضد مردم افغانستان و سایر کشورها حمایت نموده و پاداش میدهند. اداره بررسی ایالات متحده امریکا یا سیگار در گزارش اخیر خویش نوشته که طی قریب به چهارده سال گذشته شصت و یک میلیارد و پنجصد میلیون دالر امریکائی غرض تقویه قوای مسلح افغانستان به مصرف رسیده و هشدار میدهد اگر توجه نشود تاسیسات قوای مسلح ضایع خواهد شد. در این رابطه آقای جنرال خالد معاون پیشین وزارت امور داخله افغانستان میگوید: بیشترین ضایعات مصارف مربوط به امریکائی ها بوده، با وجود تقاضاهای مکرر دولت امریکائی ها زیر بهانه نبود ظرفیت کاری پول را در اختیار دولت نگذاشتند و این پول را به یک کمپنی تخنیکی میدادند که تمام کارکنان آنرا افراد و افسران سوابق اردو تشکیل میداد. در این رابطه در قدم اول مسئولین دولت امریکا و در قدم دوم از افغانستان مسئول و جوابگو میباشند.

از جانب دیگر کسانی که وزیر بودند یا در مقام بالاتری کار میکردند قراردادها نیز به آن تعلق داشت. مصارف اردوی ملی در سال 2013 پنجصد میلیون دالر گفته شده، میافزایند در سالهای گذشته مصارف هر سرباز با وسایل تجهیزات در کشور سالانه بیست و چهار هزار دالر امریکائی خوانده شده در حالیکه در هندوستان چهارده هزار و در پاکستان دوازده هزار دالر مصارف سالانه سربازان میباشد. از این لحاظ هشدار سیگار بجا بوده تا زمانی که افراد شایسته صادق، آگاه، مجرب، در نقاط کلیدی جابجا نشوند خطر از بین رفتن تاسیسات قواه مسلح موجود است.

رؤسای جمهور فدراتیف روسیه و ازبکستان در نشست که در تاشکند داشتند از موجودیت و گسترش دولت اسلامی یا گروه داعش در افغانستان اظهار نگرانی نمودند. سخنگوی وزارت داخله موجودیت گروه متذکره را در کشور ما دور از واقعیت میخواند. نماینده گان کشورهای آسیای میانه در دومین نشست کابل که به تاریخ 22/9/1393 صورت گرفت نگرانی خویش را از موجودیت گروه های داعش در کشورما اظهار نموده نماینده کشور قزاقستان گفت ما پیام فیصله های جلسه متذکره را به کشور خویش انتقال میدهیم. افزود فیصله های فوق الذکر کلید حل مشکلات اقتصادی، نظامی و سیاسی برای منطقه نمیباشد.

همایون همایونی عضو ولسی جرگه از طریق تلویزیون طلوع نیوز گفت سران قصر سفید بخاطر دستیابی به اهداف خویش  هنوز هم به این جنگ خونین ادامه میدهند. رئیس جمهور غنی میگوید در ترور خوب و بد وجود ندارد و حمله های هراس افکنان را غیر انسانی خواند و از مردم بخصوص عالمان دین خواست که در مقابل هراس افکنان نه بگویند. افزود که هدف هراس افکنان سست ساختن اراده مردم افغانستان میباشد. آنها باید بدانند که مردم افغانستان در مقابل هراس افکنی تسلیم نمیشوند افزود اگر سیاست های برخی از دولت ها بر این بنیاد استوار باشد که خاک همسایه ها را به میدان جنگ مبدل سازند این جنگ به خانه های خودشان کشانده خواهد شد. وی میگوید رسیدن به تأمین صلح به زمان بیشتر نیاز دارد! مردم از تناقض گوئی مسئولین خسته شده خواهان عملی شدن وعده­ها در عمل میباشند.

مردم میگویند با موجودیت افراد گماشته فاسد که در سال گذشته بیش از بیست و دو فیصد پلانهای انکشافی خویش را در ادارات تطبیق نکرده اند نمیتوان به انجام تعهدات رئیس جمهور افغانستان در جلسه لندن امیدوار بود. اعضای پارلمان به نسبت نداشتن اجندای کاری فریاد شان بلند شده، مردم قربانی جنگهای خونین گسترده شده اند. جنگ جبهه ای، فکری، اقتصادی، استخباراتی توسط کشورگشایان و ادارت استخباراتی از جمله آی. اس. آی، سعودی، ایران، قطر، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، جنگ افروزان و غاضبین میلیونها هکتار زمین عاملین فساد بر ضد ده ها میلیون مردم ادامه دارد. فقر، بیکاری، بیماری، ظلم، وحشت، دهشت در کشور ما بیداد میکند. هنوز هم نهاد کشور ما را در ردیف سومین تهیه کننده تریاک و ردیف چهارم فاسد جهان معرفی کرده اند. هزاران واقعه جنایات خانواده گی در شهر و ولایات ثبت دفاتر ارگان های مربوطه گردیده است. هیچ کس نمیتواند در افغانستان احساس امنیت و مصئونیت نماید. زنده ماندن در شهر کابل و سایر نقاط کشور یک تصادف میباشد. علت اکثریت مهاجرت ها فرار از فضای وحشت و دهشت میباشد.

خلاصه اینکه بدون ریشه یابی از  جنایات خونین و نابود کننده با تدویر جلسات نمایشی و فرمایشی از جمله نشست با نماینده گان کشورهای آسیای میانه نمیتوان کلید حل مشکلات سیاسی، اقتصادی، نظامی و غیره را پیدا نمود؟ به باور مردم تجربه چندین دهه گذشته ثابت میسازد زمانی میتوان به اهداف بزرگ و انسانی دستیاب شد که کشورگشایان بخاطر دستیابی اهداف خویش از این بیشتر کشور و مردم ما قربانی اهداف خویش نسازند. از جانب دیگر آگاهان امور در نشت ها، جلسات ملی و بین المللی علت دشواریها خونین موجود را ریشه یابی و تصامیم عاقلانه بخاطر بیرون رفت از وضع موجود اتخاذ نمایند، در غیر از آن همچو نشست های تکراری، فرمایشی و نمایشی درد میلیونها مردم ما را مداوا نکرده و نخواهد کرد.