عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

عدم افراط در عبادت

تتبع ونگـارش :

امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی«

مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و

مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی

اعتدال و میانه‏ روی در اصطلاح به معنای  انتخاب راه وسط و عدم تمایل به افراط و تفریط  را میګویند . قرآن عظیم الشان ، امت اسلام را امت میانه معرفی نموده است.

سیرت پیامبر اسلام محمد  صلی الله علیه وسلم  سیره معتدل بود.انحضرت صلی الله علیه وسلم ، رفتار وبرخورد میانه داشت .

پیامبر اسلام در همه ای شؤن زندګی  خویش از افراط وتفریط  پرهیز می کرد . اصل اعتدال  زندگی را سالم و عاری از تکلف و سختی می سازد .

ریشه بسیاری از انحرافات در شؤن فردی وا جتماعی  خارج شدن از مسیر صحیح کمال وهدایت وعدم رعایت توازون بین  دواصل  عمده افراط وتفریط است

شان عقل اعتدال است وشان جهل عدم اعتدال .

اعتدال در دین مقدس  اسلام، قلمرو وسیعی  را در بر دارد .ولي علما ٍ ودانشمندان از جمله اعتدال در امور شخصی  را به عرصه های مختلفی به شرح ذیل  خلاصه وفورمولبندی  نموده اند :

اعتدال در عبادت، اعتدال در سخن گفتن،  اعتدال در راه رفتن، اعتدال در خوردن و آشامیدن، اعتدال در دنیاطلبی، اعتدال در قهرو غضب، اعتدال در ارضای غریزه جنسی واعتدال در دوستی ودشمنی .  

اما اعتدال در عبادت :
در مورد اعتدال در عبادت توجه شما را به حدیثی  روایت شده از حضرت بی بی عَائِشَهَ رَضِیَ الله عَنْهَا  جلب می نمایم که : پیامبر صلی  الله علیه وسلم فرموده است :
« دَخَلَ عَلَیْهَا وَعِنْدَهَا امْرَأَهٌ،قَالَ:«مَنْ هَذِهِ؟» قَالَتْ:فُلانَهُ تَذْکُرُ مِنْ صَلاتِهَا، قَالَ:«مَهْ عَلَیْکُمْ بِمَا تُطِیقُونَ فَوَاللَّهِ لا یَمَلُّ اللَّهُ حَتَّى تَمَلُّوا،وَکَانَ أَحَبَّ الدِّینِ إِلَیْهِ مَادَامَ عَلَیْهِ صَاحِبُهُ.» (متفق علیه) .
ام المومنین؛حضرت بی بی عایشه رضی الله عنهامیگوید:روزی، نبی اکرم صلی الله به خانه ی من آمد در حالی که زنی نزد من نشسته بود رسول اکرم صلی الله فرمود:«این زن کیست»؟گفتم: فلانی است،و کثرت عبادات ایشان را برای رسول الله صلی الله بازگو کردم.
رسول الله صلی الله فرمود:
«دست نگهدار.همان قدر از اعمال را که توانایی دارید،انجام دهید.زیرا خداوند از دادن پاداش اعمال خسته نمیشود، مگر اینکه شما از انجام طاعت و بندگی خسته شوید و بهترین عمل نزد الله متعال آن است که صاحبش بر انجام آن،مداومت کند.»