به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

شبکه دلالی شاه پری قاشوقی در ایران

نویسنده فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی- فرانسه
۱۸ دي ۱۳۹۲
در پی مذاکرات جمهوری اسلامی با کشور های غربی و امکان برداشته شدن برخی از تحریم ها، سرو کله دلالان نفتی و فروش اسلحه دوباره در ایران پید ا شده است. با روی کار آمدن بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در دولت شیخ حسن روحانی، شبکه خانم شاه پری زنگنه !  یک زن ایرانی، همسر دوم عدنان قاشوقی، اهل عربستان سعودی، دلال سرشناس نفت و اسلحه، دوباره در ایران فعال شده است. خانم شاه پری زنگنه، از بستگان نزدیک، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی می باشد.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در دولت های میر حسین موسوی، اکبر هاشمی رفسنجانی، سیّد محمد خاتمی و حسن روحانی،  جزو جناح  اصلاح طلبان بشمار می رود. زنگنه به دلیل سابقه طولانی وزارت درحکومت اسلامی به « شیخ الوزرا» معروف شده است.

عدنان قاشوقی ثروتمند عرب، متولد 1935 میلادی در شهر مکه، بیشتر سرمایه اش را از راه دلالی نفت و اسلحه در سال های هفتاد و هشتاد میلادی بدست آورده است. قاشوقی فرزند پزشک مخصوص عبدالعزیز السعود، بنیانگذار عربستان سعودی می باشد. قاشوقی، پس از پایان تحصیلات خود درآمریکا، نخستین کار تجاری خود را با دلالی برای شرکت کامیون سازی آمریکایی (Kenworth) آغاز کرد.

در سال 1954 میلادی، سمیرا، خواهر عدنان قاشوقی با محمد الفاید، ثروتمند مصری مقیم بریتانیا ازدواج کرد که حاصل آن پسری به نام، دودی الفاید بود. دودی الفاید، معشوق پرنسس دیانا، همسر پرنس چارلز، ولیعهد انگلیس بود، دودی و پرنسس دیانا، در سال 1997، در پاریس در یک سانحه اتومبیل کشته شدند. عدنان قاشوقی، پس از وصلت الفاید مصری با خواهرش، پای محمد الفاید را به بازار عربستان باز کرد.

عدنان قاشوقی، در معامله فروش اسلحه میان جمهوری اسلامی و آمریکا، در ازای آزادی گروگان های سفارت آمریکا در تهران نقش مهمی داشت.

در سال 1991میلادی، عدنان قاشوقی پس از جدایی از نخستین همسرش به نام ثریا، که از او دارای پنج فرزند می باشد، با شاه پری زنگنه، یک ایرانی ازدواج کرد. قاشوقی در همان سال با معشوقه خود لامیا، نیز ازدواج کرد.

نبیلا، دختر بزرگ عدنان قاشوقی در گفتگویی که در سا ل1996 میلادی با روزنامه انگلیسی تلگراف، انجام داد از یک بحران فامیلی در خانواده قاشوقی پرده برداشت. نبیلا و لامیا مادر خوانده تازه اش، علیه، شاه پری زنگنه همسر ایرانی قاشوقی، همدست شدند، ولی تجارت، پول و معامله با جمهوری اسلامی چیزی نبود که قاشوقی به آسانی  از آن دل برکند.

در بیست و هفتم آوریل 2007 میلادی، یک نشریه فرانسوی افشا کرد که سازمان اطلاعات خارجی فرانسه (DGSE) و سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (CIA) ،تحقیقات مشترکی را در باره شرکت سوئیسی (Nico) ، شرکت بازرگانی نفت ایران آغاز کرده اند.

در همان زمان، گفته شد که تحقیقات نشان داده است که نام شاه پری، همسر ایرانی عدنان قاشوقی، در این پرونده در کنار نام مهدی هاشمی فرزند شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی دیده می شود. به گفته یک منبع فرانسوی نزدیک به پرونده، شاه پری زنگنه، نقش مهم واسطه را میان دلالان جمهوری اسلامی و چند شرکت اروپایی بازی می کرده است. شاه پری، در لندن زندگی می کند و دائماً میان شهر های جنوب  فرانسه و جده در عربستان سعودی در تردد می باشد. شاه پری با بسیاری از هنرپیشگان معروف هالیود، دوستی دارد، شاه پری از نزدیکان الیزابت تیلور بود.

شرکت بازرگانی نفت ایران، وابسته به وزارت نفت جمهوری اسلامی، همان شرکتی است که مهدی هاشمی رفسنجانی، پسر شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی، میان سال های (1998-2003) در پوشش آن توانست، مبلغ هشت میلیون یورو از چند شرکت نفتی اروپایی رشوه بگیرد.

سازمان های اطلاعاتی غرب، به فعالیت های شرکت بازرگانی نفت ایران، که در کشور سوئیس به ثبت رسیده بود مظنون بودند، گفته می شد که این شرکت به هدف پولشویی و کمک به حزب الله لبنان بر پا شده است.

شاه پری، زن زیبا، با هوش و برخوردار از شم تجارت می باشد ، او پس از ازدواج با عدنان قاشوقی، دربسیاری از معاملات بین المللی شوهرش، نقش مهمی را بازی کرده است. شاه پری در سال 2007، میلادی در اجرای برنامه بنیاد کمک به کودکان جمهوری چچن، که از سوی الیزابت تیلور، هنرپیشه هالیوود راه اندازی شده بو، به دیدار سران چچن رفت. دو عکس از وی هنگام ملاقات با چچن ها بدست آمده است که در آن ها با پوشش اسلامی دیده می شود. در همان زمان نشریات روسی خبر دادند که عدنان قاشوقی، دلال بزرگ نفت و اسلحه، به پترو دلار های منطقه قفقاز چشم دوخته است.


منابع:

http://www.telegraph.co.uk/culture/4704434/Heiress-who-casts-herself-as-a-struggling-actress.html


http://www.capital.fr/a-la-une/actualites/confidentiels/total-en-iran-la-dgse-et-la-cia-enquetent-sur-une-societe-suisse-190333 

http://www.naftiran.com/

http://www.nioc.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?Object=GeneralText&ID=c99cca53-9045-454e-85ef-901a6439ffde&LayoutID=434e06e5-ac33-4c53-8c59-bcd473f7f0ab&CategoryID=d7d95987-15cb-4032-9f2a-be66a31b0c38

http://news.google.com/newspapers?nid=2245&dat=19970125&id=irQ0AAAAIBAJ&sjid=RyEGAAAAIBAJ&pg=5022,2896606

http://english.pravda.ru/opinion/columnists/30-04-2013/124461-usa_chechnya-0/

http://www.themoscowtimes.com/news/article/a-glamorous-crusade-for-kids/311961.html