اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

«
»

زیر پای آمریکا در آمریکای لاتین خالی میشود 

22.02.22

تهیه و ارسالیٔ: حسین تلاش

تهاجم دیپلماتیک مسکو در آمریکای لاتین:

 کشورهای زیادی خواهان همکاری نزدیکتر با روسیه هستند

ایالات متحده در حال از دست دادن نفوذ خود در آمریکای لاتین

—–

نوشته فولکر هرمزدورف

منتشر شده در روزنامه دنیای جوان

سفر دیپلماتیک یوری بوریسوف معاون نخست وزیر روسیه به آمریکای لاتین که از روز چهارشنبه در کاراکاس آغاز شد، روز جمعه پس از بازدید از کوبا به پایان رسید او در این سفر از نیکاراگوئه هم بازدید به عمل آورد.

بر اساس گزارش رسمی هدف از این سفر دیپلماتیک گسترش همکاری های اقتصادی و نظامی با سه کشور دوست در آمریکای لاتین بود.

در واقع این سفر نشان دهنده افزایش فعالیت های دیپلماتیک مسکو در منطقه‌ای است که بسیاری از کشورهای آن خواستار روابط گسترده‌تری با روسیه هستند میباشد.  

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتد که ایالات متحده آمریکا در تلاشی ناامیدانه سعی می کند با گسترش ناتو به سمت مرزهای شرقی اروپا و با براه انداختن یک کمپین اطلاعاتی نادرست و خشونت آمیز روسیه را تحت فشار قرار دهد اما همزمان با این کمپین آمریکا شاهد از دست دادن برتری خود در حیاط خلوت سابق خود می باشد.

 کارنامه دیپلماتیک سیاست خارجی دولت های آمریکا در سال های اخیر که بر تهدید و تحریم و محاصره استوار بوده است، در منطقه شکست خورده است.  کودتا در بولیوی به یک بومرنگ تبدیل شد تلاش برای کودتا در ونزوئلا و در نیکاراگوئه به یک شکست فاجعه آمیز منجر گردید تشدید محاصره کوبا در بحبوحه بیماری ویروسی هم گیر کرونا چهره واقعی کسانی را که خود را مدافع حقوق بشر نشان می‌دادند را در جهان رسوا کرد. در آمریکای لاتین، ایالات متحده از خود ویرانی به جا نهاده است.  علیرغم دخالت سیا و سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) تحت سلطه واشنگتن، رژیم‌های طرفدار آمریکا در آرژانتین، بولیوی، شیلی، هندوراس، مکزیک و پرو با دولت‌هایی جایگزین شده‌اند که روسیه را یک شریک بالقوه می‌دانند.  

سفر بوریسوف به آمریکای لاتین که در آخر هفته به پایان رسید، پس از مکالمات تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اوایل سال جاری با همتایان خود میگل دیاز کانل (کوبا)، نیکلاس مادورو (ونزوئلا) و دانیل اورتگا (نیکاراگوئه) انجام شد.  پوتین به سه کشوری که از سوی ایالات متحده آمریکا به وسیله تحریم ها و براه انداختن کمپین‌های بی ثبات سازی تهدید می شوند پیشنهاد کمک و همکاری برای مبارزه با بیماری همه گیر و دیگر زمینه ها را ارائه کرد. به گفته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، سران کشورها برای تعمیق «مشارکت استراتژیک خود از جمله همکاری نظامی و نظامی – فنی» موافقت کردند.

 در حالی که اتحاد روسیه با کشورهایی که جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، آن‌ها را «تروئیکای استبداد» توصیف کرد، احتمالاً در واشنگتن غافلگیرکننده نبود، اما قطعا تلاش‌های آرژانتین و برزیل برای خارج شدن از مدار وابستگی به ایالات متحده، زنگ خطر را در وزارت امور خارجه آمریکا به صدا درآورد.  

آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین، روز سوم فوریه در مسکو با پوتین دیدار کرد.  مهمان عالی رتبه آمریکای جنوبی از کمک های روسیه تشکر کرد: «آنها وقتی بقیه دنیا در زمینه ارسال واکسن ما را فراموش کرده بودند به کمک ما شتافتند.»   آرژانتین که تقریباً به طور انحصاری از واکسن «اسپوتنیک وی» روسی استفاده می کند، نرخ واکسیناسیون  بالاتری از آلمان دارد، در آرژانتین ۷۸.۴ درصد از شهروندان واکسینه شده اند ولی در آلمان ۷۵.۱ درصد. 

 فرناندز در مسکو گفت، آرژانتین می تواند «نردبانی برای توسعه روابط و همکاری روسیه با سایر کشورهای منطقه باشد.»  باید متذکر شد که روسیه در حال حاضر فقط در میان دولت های چپ در آمریکای لاتین محبوبیت ندارد.  

با وجود اعتراض آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، ژایر بولسونارو، رئیس جمهور راست افراطی برزیل، روز دوشنبه هفته گذشته برای گفتگو با پوتین به مسکو سفر کرد.  روزنامه آرژانتینی «پاگیا ۱۲» روز پنجشنبه به نقل از بولسونارو گفت: «ما در همبستگی خود با روسیه جدی هستیم و می خواهیم در زمینه هایی مانند دفاع، نفت، گاز و کشاورزی با یکدیگر همکاری کنیم.»

 تنها متحد قابل اعتماد واشنگتن درآمریکای لاتین در حال حاضر کلمبیا است، در ضمن کلمبیا تنها کشور آمریکای لاتین است که «شریک جهانی» ناتو به حساب میآید.  

با این حال، اوضاع داخلی رئیس جمهور راستگرای کلمبیا چندان رضایت بخش نیست در حالی که زمان کوتاهی تا انتخابات کنگره در سیزدهم مارس باقی نمانده و تا انتخابات ریاست جمهوری هم فقط چند ماه بیشتر فرصت نیست، طبق جدیدترین نظرسنجی ۶۰ درصد کلمبیایی ها عملکرد او را «متوسط ​​یا ضعیف» توصیف می کنند.  شبکه خبری تله سور روز جمعه گزارش داد که نیمی از مردم معتقدند که کشور نیاز به تغییر دارد و ۵۵ درصد از پاسخ دهندگان نظر مثبتی به گوستاوو پترو، نامزد چپگرا دارند.