کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی توافقات مصالحه با کره‌شمالی را تایید کرد

رهبران کره شمالی و جنوبی

رئیس‌جمهوری لیبرال کره‌جنوبی رسما توافقات مصالحه اخیرش با رهبر کره‌شمالی را تایید کرد؛ اقدامی که واکنش‌های شدید و فوری محافظه‌کاران را به همراه داشت که رئیس‌جمهوری کشورشان را فردی حق به جانب و خدمت‌گزار کره‌شمالی قلمداد کرده‌اند.

 برخی کارشناسان می‌گویند، این اقدام مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی عمدتا سمبلیک است اما برخی دیگر می‌گویند، این اقدام تصمیم وی را برای اجرای توافقات ماه سپتامبر علی‌رغم شک و تردیدهای بسیار درباره اینکه آیا سیاست مشارکتش نهایتا منجر به خلع تسلیحات اتمی کره‌شمالی خواهد شد یا خیر نشان می‌دهد.

دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در بیانیه‌ای گفت: مون جائه این، عصر روز سه‌شنبه چند ساعت پس از آن روی این اقدامات مهر تایید زد که کابینه‌اش این توافقات را در جریان یک نشست عادی تایید کرد.

در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آمده است، این تاییدهای پشت سرهم، بدون تایید قبلی پارلمان صورت گرفتند. در کره‌جنوبی قانون به رئیس‌جمهوری اجازه داده تا برخی توافقات با کره‌شمالی را بدون تایید و رضایت قانون‌گذاران تصویب کند.

در آغاز این نشست کابینه، مون جائه این اعلام کرد که این تایید به بهبود هرچه بیشتر روابط با کره‌شمالی و تسریع تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به خلع تسلیحات اتمی کامل شبه جزیره کره کمک خواهد کرد.

اما حزب اپوزسیون “آزادی کره” که اصلی‌ترین حزب محافظه‌کار کره‌جنوبی محسوب می‌شود ضمن انتقاد از این اقدام مون جائه این گفت: این توافقات تنها امنیت ملی را متزلزل خواهند کرد و پول مالیات دهندگان را هدر خواهند داد.

یون یانگ سئوک، سخنگوی این حزب گفت: این حقیقت که دولت مون جائه این مغلوب سیاست فرمانبرداری و خدمت‌گزاری‌اش به کره‌شمالی شده مایه تاسف است. دولت مون جائه این همواره حق به جانب و بدون رایزنی با پارلمان عمل می‌کند.

مون جائه این که سال گذشته زمام امور کشور را به دست گرفت اعلام کرده مصالحه بیشتر با کره‌شمالی به حل این بن‌بست بین‌المللی درخصوص جاه طلبی‌های اتمی پیونگ یانگ کمک خواهد کرد. مون در سال جاری میلادی سه بار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دیدار کرده و برای کمک به برنامه ریزی یکسری مذاکرات عالی‌رتبه بین آمریکا و کره‌شمالی دائما در بین این دو کشور در رفت و آمد بوده است.

کیم جونگ اون از زمان ورود به مذاکرات اتمی در اوایل سال جاری میلادی اقداماتی را از جمله امحای سایت آزمایش اتمی‌اش و آزادی بازداشت شدگان آمریکایی انجام داده است. آمریکا با تعلیق مانورهای نظامی سالانه مشترکش با کره‌جنوبی به این تلاش‌های کره‌شمالی پاسخ داده اما همچنان از فراهم کردن پاداش‌های اقتصادی و سیاسی بزرگ برای کره‌شمالی تا قبل از اجرای گام‌های محسوس درخصوص خلع تسلیحات اتمی شبه‌جزیره کره امتناع کرده است.

براساس توافقات جدید، دو کره قرار است یک مراسم پیشگامانه و خلاقانه درخصوص پروژه‌ای برای مرتبط کردن مجدد خطوط راه‌آهن و جاده‌های بین مرزی برگزار کنند و پروژه‌های همکاری اقتصادی به تعلیق درآمده را ازسر بگیرند. این دو طرف همچنین توافق کرده‌اند تا روستاهای مرزی خود را غیرمسلح کرده، در امتداد مرز مشترکشان مناطق حائل ایجاد و برخی از پست‌های مرزی خط مقدم خود را تعطیل کنند.

تاییدیه روز سه‌شنبه به دنبال یک حکم جنجالی از سوی وزارت قانون‌گذاری مون جائه این صورت گرفت که به وی اجازه می‌دهد از تایید پارلمان درخصوص توافقات کره‌شمالی پیش از تایید آنها اجتناب کند.

به گفته این وزارتخانه، مون جائه این می‌تواند به صورت یک‌جانبه این توافقات را تایید کند چراکه آنها در راستای اجرای توافقات آوریل سال جاری میلادی که در پروسه تایید پارلمانی هستند، قرار دارند.

این وزارتخانه همچنین به بندی از قانون اشاره می‌کند مبنی بر اینکه یک رئیس‌جمهوری می‌تواند توافقات با کره‌شمالی را بدون تایید قانون‌گذاران تایید کند آن هم در صورتی که توافقات هیچ‌گونه فشار مالی خاصی بر مردم نداشته باشد.

اما حزب اپوزیسیون با این مساله مخالف است و می‌گوید، پروژه‌های دو کره که در توافقات سپتامبر اعلام شدند نهایتا نیازمند پول هنگفتی از مالیات دهندگان هستند.

حزب اپوزیسیون همچنین تاکید دارد کاهش دوجانبه نیروهای نظامی که براساس این توافقات صورت می‌گیرد آمادگی جنگی کره‌جنوبی را ضعیف می‌کند و بر ائتلافش با آمریکا نیز تاثیر خواهد گذاشت چراکه این مساله باعث می‌شود توانایی اتمی کره‌شمالی همچنان به قوت خود باقی بماند.