ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

خیز آمریکا برای سرنگونی حاکمیت اسلامی در ایران

США взяли курс на свержение исламского режима в Иране

ولادیمیر پراخواتیلوف (VLADIMIR PROKHVATILOV)

ا. م. شیری

پورتال اطلاعات نظامی آمریکا «Critical Threats» در ۲۸ فوریه گزارشی منتشر کرد که در آن گفته می‌شود «اعتراضات در ایران در حال رشد و فرارویی به سطحی است که از سپتامبر ۲۰۲۲ مشاهده نشده است».

در هفته‌های اخیر، تحلیل‌گران نظامی آمریکا «گزارشی از انبوده اعتراضات علیه وخامت شرایط اقتصادی در ایران منتشر کرده‌اند. قیمت تمام شدۀ کالاها و خدمات از فوریه ۲۰۲۲ بیش از ۵۳ درصد افزایش یافته و ارزش ریال ایران به شدت کاهش می‌یابد. در ۲۱ فوریه، ریال به ۵۰۰ هزار به ازای یک دلار سقوط کرد».

این گزارش حاوی جزئیات دقیق اعتراضات در همۀ شهرهای ایران است. خاطرنشان می‌شود که اعتراضات اقتصادی باید با جنبش زنان که با هماهنگی ایالات متحده انجام می‌گیرد، ادغام شود. همانطور که پیشتر نیز نوشتیم، معصومه علی‌نژاد، ناراضی سابق ایرانی ادعا می‌کند که رهبری اعتراضات در ایران را بر عهده دارد و زنان نقش اصلی را در آن ایفا می‌کنند.

در این گزارش گفته‌شود: «اعتراضات با انگیزۀ اقتصادی می‌تواند به جنبش مهسا امینی شتاب داده و همانطور که قبلا گمان می‌رفت، آن را گسترش دهد».

دختری بنام مهسا امینی در شهریور ماه سال گذشته در شرایط نامشخصی مُرد. پس از آن که رسانه‌های ایرانی خبر مرگ وی را گزارش کردند، تظاهراتی که از نیویورک آغاز شده بود، اکثر استان‌های ایران، از جمله مراکز مذهبی قم و مشهد و همچنین استان‌های کردستان، خوزستان، بلوچستان و بخشی از استان آذربایجان غربی را در بر گرفت.

معصومه علی‌نژاد با هماهنگی آمریکا در رأس ستون‌های معترضان خارج از کشور قرار گرفت. در شبکه‌های اجتماعی، نام دختر متوفی با هشتگ مهسا امینی، نسخۀ ایرانی «MeToo» «من هم» شد. او که در واقع سخنگوی دولت آمریکاست، در جریات تظاهرات روز ۱۷ فوریه ۲۰۲۳ در روز افتتاح کنفرانس امنیتی در مونیخ با شعارهای «مرگ بر دیکتاتوری»، «آزادی برای زنان»، گفت: «من این جنبش را رهبری می‌کنم. رژیم ایر ان توسط زنان سرنگون خواهد شد. من به آن ایمان دارم».

بلافاصله پس از شروع اعتراضات، هسته‌های خفته گروه‌های ممنوعه در ایران مانند کومله، پژاک و سازمان مجاهدین خلق ایران فعال‌تر شدند.

در ایران برای تضعیف دخالت نیروهای خارجی در دامن زدن به ناآرامی‌ها در کشور، ارگان‌های ذیصلاح اینترنت را خاموش کردند. در مقابل این اقدام، مقامات آمریکا به ارائۀ خدمات ارتباطی به ایران با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ایلان ماسک اجازه دادند. از آنجایی که اینترنت ماهواره‌ای به تجهیزات زمینی نیاز دارد و ترمینال‌های استارلینک در ایران نصب شده، تصمیم آمریکا نشان می‌دهد که ماجرای امینی از پیش در خارج برنامه‌ریزی شده بود.

در کنفرانس امنیتی اخیر مونیخ، رضا پهلوی، پسر شاه مخلوع ایران که در آمریکا زندگی می کند، حاضر شد و سخنرانی کرد. فرض بر این است که غرب او را در جایگاه رهبر جدید ایران می‌بیند.

ولیعهد سابق صراحتاً خواستار سرنگونی رژیم شد. او در بخش از سخنرانی خود گفت: «این رژیم رفتنی است و ما باید هر چه سریعتر از آن عبور کنیم. ایران فرصت ایفای نقش مثبت در جهان و منطقه را دارد. اما به شرطی که نیروهای مخالف آن از حمایت سریع کشورهای دوست برای تغییر شیوۀ ادارۀ کشور برخوردار شوند».

برگزارکنندگان کنفرانس مونیخ با امتناع از دعوت مقامات ایرانی به آن، این رویداد را با هیئتی افتتاح کردند که علاوه بر رضا پهلوی و معصومه علی‌نژاد، سناتور آمریکایی رابرت منندز نیز حضور داشت.

در گزارش کمیتۀ امور بین‌الملل روسیه آمده است: «اعتراضات در ایران یک امر غیرعادی نیست. اما همگام‌سازی اعتراضات شدید با فعالیت سازمان‌های اطلاعاتی خارجی خطرناک است».

در عین حال، آمریکایی‌ها تخم مرغ‌های خود را هرگز در یک سبد قرار نمی‌دهند. از میان سیاستمداران ایرانی مخالف دولت، می‌توان از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نام برد. او در ۷ بهمن گفت: «مجلس بحران کنونی را چند هفته قبل پیش‌بینی کرد و به [ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور] توصیه‌های سیاسی داد. اما او آن را اجرا نکرد». قالیباف مرتباً هشدار داده است که نظام برای مقابله با نارضایتی مردم باید اصلاح شود و او «با رهبری سپاه پاسداران نیز تعارض دارد».

علاوه بر قالیباف، میرحسین موسوی، نامزد سابق ریاست جمهوری و یکی از حامیان خمینی در گذشته، و همچنین حسن روحانی، رئیس جمهور سابق، که نویسندگان گزارش او را «مخالف پنهان دولت فعلی» می‌نامند، مدافع اصلاحات جمهوری اسلامی هستند.

تلاش‌های دولت‌های خارجی برای تضعیف حاکمیت در ایران ادامه دارد. هدف بی‌ثبات‌سازی کشور عبارت از استقرار یک رژیم وفادار به غرب است تا توافق هسته‌ای را با شرایط دیکته‌شده از سوی واشینگتن از سر گرفته و همکاری‌های فنی-نظامی با روسیه را قطع کند.

پی‌نوشت ا. ش: اقدامات خصمانۀ رژیم نفرت‌انگیز آمریکا بویژه در این اواخر حکایت حلالیت‌طلبی مرد عرب از شتر در حال احتضار خود را یادآوری می‌کند. شتر تمامی اذیت‌ها و زحماتش را بر صاحبش بخشید جز آنکه یک بار افسارش را به دم خر بسته بود.

این نه نقطۀ قوّت، بلکه نشانۀ ضعف شدید و اضمحلال آمریکا است که در سال‌های اخیر افسار تمامی عوامل جاسوسی، اطلاعاتی، تبلیغاتی، خراب‌کاری، تروریستی و دیگر انواع نیابتی خود را به دُم شازده‌ها، مصی‌ها، زلنسکی‌ها، گوایدوها و امثالهم بسته است. از این بابت جای هیچ نگرانی نیست. «ماه نور افشاند و سگ عوعو کند». مسئلۀ بخشش یا عدم بخشش رژیم آمریکا از سوی عوامل نامبرده هم موضوع بحث ما نیست. به خودشان مربوط است. 

اما نگرانی از این ناحیه است که عمال نفوذی امپریالیست‌های آنگلوساکسونی و صهیونیزم در ارکان حاکمیت ایران، مقامات رسمی کشور را به جایی برسانند که مجبور شوند مانند جریان برجام بد فرجام، با اپوزیسیون آمریکایی به مذاکره بنشینند.

مأخوذ از: تارنمای بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/03/04/

۱۳ اسفند-حوت ۱۴۰۱