نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

خدمت و خیانت برخی آوازخوانان و مسئولین فرهنگی بموسیقی محلی افغانستان


نگارنده: زلمی رزمی
بدون تردید همه نیک میدانند که موسیقی محلی میراث گرانقدری است که ازگذشته ها بما بمیراث رسیده و بخش عمده آن بازتاب کار و زندگی وغم و شادی مردم روستاها است و موسیقی هرمنطقه با همان کیف و کان، اشعار و دوبیتی های موزون آن نزد مردم ما عزیزو ارجمند است
ولذا وظیفه و شرف هنرمند متعهد و با رسالت نیزدرآن است که در زنده نگهداشت ، رشد و اعتلا و حفظ اصالت آن سعی و تلاش بخرچ داده این امانت را پاکیزه و دست نخورده به آیندگان بسپارد.
اما با تأسف بسیارطی سالهای اخیرفراوان دیده شده که بجای تحقیق و پژوهش، جمع آوری فلکلور و تدوین و بازسازی، برخی از آوازخوانان تازه بدوران رسیده غرض کسب شهرت های کاذب این آهنگهارا با تکنالوژی و آلات موسیقی غربی ممزوج و با تغیراشعار و دوبیتی های آن وبعضا با اجرا های نا صیحیح وغلط با یک کیفیت نازل و بسیارمبتذل عرضه میدارند که نه محلی است و نه شهری و نه برازنده هنرموسیقی کشورما …
همچنان دیده شده که برخی آوازخوانان تاجیکی مثل خانم شبنم ثریا و امثالهم آهنکهای محلی افغانی را بدون اجازه قانونی و ذکرنام آهنگساز و کمپوزیتورآن با موزیک وسبک مخصوص بخودشان ارائه میدارند که این درواقع یکنوع دستبرد و محو و نابودی موسیقی وطن ما محسوب میشود.
ولی هنرمندان و نیز مقامات مسئول حکومتی ما نه تنها مهرسکوت بردهان میزنند بلکه دربرخی کنسرتهای آنان درکابل و یا تاجکستان با بی پروایی و بی مسئولیتی شانه میجنبانند و دست و قول نیزمی اندازند.
ببینیم استاد فقید سرآهنگ درزمان حیات شان درین زمینه چه ابرازنطری داشته است: “آهنگ فلکوریک همچون منظره ای طبیعی است که از دیدن آن لذتی به انسان دست می دهد، اگر مهندسی دست مداخله به این منظره طبیعی دراز کرده و از روی فن مهندسی چیزهایی بدان زیاد کند و یا چیزهای از آن کم نماید، آنگاه اصالت این منظره از بین می رود و دیگر همان لذت و کیفیت اصلی را هم ندارد”. ”
آهنگهای فلکوریک باید با همان شکل و قالب خوانده شود و شعر آن با همین اصالتی نگهداری شود که تاکنون سینه به سینه حفظ شده و تا کنون به ما رسیده است.
امیدکه دست اندرکاران، هنرمندان و مسئولین هنرموسیقی کشورما آگاهانه و یا نا آگاهانه مرتکب خیانت به این امانت نشده و نگذارند این گنجینه پربارهنری- فرهنگی ما نابود و خدشه دار و ازخاطره ها محوگردد. با تشکر.