کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

حکومت بحرین در بزنگاه تاریخی

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

تاکنون هیچگاه پایه های حکومت خاندان آل خلیفه حاکم بحرین تا این اندازه لرزان نبوده اند. سلطنت آل خلیفه در وضعیت انفجاری و آینده نامطمئنی قرار گرفته است. آل خلیفه بر کشوری حکومت می کند که بیش از شصت و پنج (65) در صد مردم آن را شیعیان تشکیل می دهند، و بخش قابل توجهی از این جمعیت ایرانی تبار می باشند و از مراجع تقلید شیعه در ایران و عراق پیروی می کنند. خبر های پشت پرده حاکی از آن است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از سوی دولت پرزیدنت اوباما به بحرینی ها هشدار داده است که هر چه زودتر بایستی با اپوزیسیون شیعه این جزیره به توافق رسیده و شیعیان را در قدرت شریک نمایند. آمریکا نمی تواند تا ابد به پشتیبانی خود از آل خلیفه ادامه دهد.

بهار عربی دوم در راه است؛ گزارش هشدار دهنده ناتو

پس از آغاز جنبش بهار عربی بخشی  به نام (Middle East and North Africa = MENA) در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برپا شد. این بخش مسئولیت بررسی و ارزیابی مسائل امنیتی ،سیاسی و اجتماعی کشور های مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا را به عهده دارد. به تازگی گزارش مهم و هشدار دهنده ای از سوی این بخش در اختیار سران کشور های پیمان ناتو قرار گرفته است. در این گزارش اعلان خطر شده است که بزودی بهار عربی دوم ! از راه خواهد رسید و این بار احتمال تغییرات مهمی در کشور های مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا پیش بینی می شود.

 

پل ملک فهد، پل نجات آل خلیفه

بحرین ازسال 1986، با احداث یک پل امنیتی بیست و پنج کیلومتری به عربستان متصل شد. این پل به نام ” فهد ” پادشاه درگذشته عربستان، نامگذاری شده است. در سال 2011، میلادی پس از آغاز جنبشی به نام بهار عربی که کشور های مسلمان خاورمیانه را در بر گرفت، بحرین نیز دستخوش شورش های خونین شیعیان آن کشورشد. حاکم بحرین که احساس خطر می کرد دست به دامن عربستان سعودی و کشور های عربی خلیج فارس شد.

یازده هزار نیرو های نظامی عربستان سعودی و امارات عربی با انواع خودروی های زرهی و موشک به بهانه دفاع از بحرین در برابر حمله احتمالی ایران به این جزیره با گذشتن از پل ملک فهد به بحرین سرازیر شدند و در سرکوبی اعتراضات مردم به حکومت بحرین یاری رساندند. سه هزارو پانصد تن از این نیرو ها هنوز در بحرین مستقر هستند.

 

بحرین کوچکتر از جزیره قشم

بحرین با (665) کیلومتر مربع پس از جزیره ایرانی قشم دومین جزیره خلیج فارس می باشد. قشم به وسعت (1491) کیلومتر دو برابر بحرین وسعت دارد و بزرگترین جزیره خلیج فارس است. مساحت بحرین کمتر از نصف جزیره ایرانی قشم است. جمعیت بحرین کمتر از هفتصد و پنجاه هزار تن می باشد که یک سوم آن را کارگران خارجی تشکیل می دهند. بحرین از سال (1820) میلادی زیر سرپرستی حکومت بریتانیا قرار گرفت.

ساختار حکومت بحرین

خاندان آل خلیفه (233) سال پیش در سا ل (1783)  میلادی حکومت این مجمع الجزایر را که از سی و سه جزیره تشکیل شده است در دست گرفت. شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه در سال (1999) میلادی امیر بحرین شد، حمد در سال (2002) به تقلید از بریتانیا مشروطه سلطنتی برقرار کرد و خود را پادشاه خواند. حکومت بحرین در دست اقلیت سنی این جزیره می باشد وهمه امور در خاندان آل خلیفه متمرکز شده اند و آل خلیفه حاضر نیست کمترین دریچه ای به روی اکثریت شیعه بحرینی باز کند.عربستان سعودی بزرگترین مخالف شرکت شیعیان بحرینی در قدرت می باشد.

یک فامیل ، یک دولت

همه مقام های کلیدی و مهم بحرین در اختیار اعضاء و بستگان فامیل آل خلیفه حاکم بحرین می باشند.

– شیخ سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه، پسر پادشاه ، ولیعهد و نایب اول نخست وزیر است، او هم چنین معاون فرمانده کل نیرو های مسلح بحرین می باشد.

– خلیفه بن سلمان آل خلیفه عموی شاه و نخست وزیربحرین

– خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین می باشد. او دومین وزیر امور خارجه بحرین است چون وزیر قبلی سی سال در این مقام بود.

– شیخ خلیفه بن احمد آل خلیفه، وزیر دفاع

– شیخ رشید بن عبدالله آل خلیفه ، وزیر کشور

– شیخ فواض بن محمد آل خلیفه، وزیر اطلاعات

– شیخ احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر بودجه

– شیخ خالد بن علی آل خلیفه، وزیر دادگستری و امور اسلامی

– شیخ معی بنت محمد آل خلیفه، وزیر فرهنگ

– شیخ علی بن خلیفه آل خلیفه، وزیر حمل و نقل و معاون نخست وزیر

– شیخ خلید بن احمد آل خلیفه، وزیر دربار

– شیخ احمد بن عتی الله آل خلیفه، وزیر دربار در امور پیگیری

– شیخ علی بن عیسی آل خلیفه ، وزیر امور دربار

– شیخ محمد بن مبارک بن حامد آل خلیفه ، معاون نخست وزیر در امور وزارتخانه ها

– شیخ خالد بن عبدالله آل خلیفه، معاون نخست وزیر

– شیخ محمد بن عبدالله آل خلیفه، وزیر اعظم امور دفاعی

– شیخ دواجی  بن سلمان آل خلیفه، رئیس ستاد نیرو ها مسلح بحرین

– شیخ بن عبدالعزیز آل خلیفه ،عتی الله مشاور نخست وزیر د امور امنیتی

– شیخ خلیفه بن رشید آل خلیفه، رئیس قضات و رئیس دادگاه عالی

– شیخ محمد بن عیسی آل خلیفه، برادر شاه فرمانده گارد ملی

– شیخ خلیفه بن عبدالله آل خلیفه، مدیر سازمان امنیت ملی

– شیخ خلیفه بن علی بن رشید آل خلیفه، سفیر در انگلیس

– شیخ ناصر بن حمد آل خلیفه، پسر دوم شاه فرمانده گارد سلطنتی و رئیس شورای عالی امور جوانان و ورزش

– شیخ خالد بن حمد آل خلیفه، پسر سوم شاه معاون اول شورای عالی امور جوانان و ورزش

– شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، دبیر کل شورای امور جوانان و ورزش

– شیخ ناصر بن حمد آل خلیفه، پسر شاه رئیس کمیته ملی المپیک

– شیخ احمد بن حمد آل خلیفه، دبیر کل کمینه ملی المپیک

– شیخ خالد بن عبدالله آل خلیفه، رئیس اجرایی کمیته ملی المپیک بحرین

– شیخ خالد بن حمد آل خلیفه ، پسر شاه رئیس فدراسیون سلطنتی سوار کاری بحرین

یک آمریکایی، آقای امنیتی بحرین

جان اف تیمونی، شصت و هفت ساله، که به مدت هفت سال از (2003 تا 2010) رئیس پلیس شهر میامی آمریکا بود آقای امنیتی ! بحرین می باشد. جان اف تیمونی، پیشینه خدمت در ادارات پلیس فیلادلفیا و نیویورک را نیز یدک می کشد. تیمونی مشاور وزارت کشور و پلیس بحرین است و مسئول مقابله با شورش های مخالفین حکومت آل خلیفه می باشد.

شرکت آندروز اینترناسیونال، یک شرکت امنیتی آمریکایی است که در پی نیاز استودیو های فیلمسازی هالیوود در سال 1988 میلادی در لوس آنجلس به ثبت رسید. این شرکت متخصص آموزش های امنیتی ویژه می باشد. آندروز اینترناسیونال خدمات خود را به بحرین ارائه می کند. در ماه نوامبر 2011 میلادی پادشاه بحرین، شیخ عادل بن خلیفه حمد آل فدهل را به جای شیخ خلیفه بن عبدالله به مقام دبیرکل دفاع عالی و امنیت ملی بحرین گمارد.

دبیر کل نظامی شورای همکاری خلیج فارس

سپهبد عبدالرحمن بن حامد آل عتیه، یک افسر ارتش بحرین است که از آوریل سال 2011 میلادی به سمت دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گمارده شده است. انتخاب یک نظامی به سمت دبیر کلی یک نهاد سیاسی نشان دهنده امنیتی بودن جوّ این شورا می باشد. این انتخاب پس از آغاز جنبش معروف به بهار عربی در پی تظاهرات مخالفین حکومت آل خلیفه انجام شد.

جمهوری اسلامی در برپا کردن و سازماندهی  شبکه های مقاومت شیعیان بحرین علیه حکومت آل خلیفه نقش بسزایی ایفا کرده است. هدف جمهوری اسلامی سرنگونی حکومت سلطنتی اقلیت سنی بحرین و برپایی یک جمهوری اسلامی شیعه در بحرین به تقلید از ایران می باشد.

نقش حزب الله لبنان در ناآرامی های بحرین

در ژانویه 2014، میلادی سرلشکر طارق الحسن، فرمانده نیروهای امنیت عمومی بحرین در گفتگویی با نشریه الشرق الاوسط اعلان کرد؛ حزب الله لبنان از سوی جمهوری اسلامی ماًموریت دارد تا مخالفین حکومت آل خلیفه و شبکه های جاسوسی ایران در بحرین را سازماندهی و اداره کند.

آماده فرار

در پی ناآرامی های بحرین در سال 2011  حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه  بحرین ، یک ساختمان بزرگ در منطقه هفتم پاریس به بهای ده میلیون یورو خریداری کرده است، این ساختمان جزو آثار فرهنگی فرانسه می باشد. به گفته کارشناسان پادشاه بحرین می توانست با این پول شمار زیادی خانه مسکونی برای مردم بحرین بسازد.

در آن زمان ژرژ مالبرونو، روزنامه نگار فرانسوی در گزارشی در فیگارو نوشت؛ در بهار گذشته فردریک میتران، وزیر فرهنگ فرانسه، با هواپیمای شخصی یک کارخانه دار فرانسوی برای یک اقامت کوتاه به بحرین رفت تا در باره  نحوه نگهداری این ساختمان ازسوی مالک تازه آن پادشاه  بحرین، با مقامات آن جزیره  گفتگو کند.

پس از شورش های بحرین، فرانسه نگران نقاط ضعف نیرو های امنیتی این جزیره در حفاظت از تاًسیسات حساس می باشد. فرانسه سال ها است که نیرو های گارد شیخ بحرین را آموزش می دهد. به گفته منابع آگاه اطلاعاتی، نیرو های ارتش بحرین بیش از پلیس این جزیره به شیخ وفادار می باشند. در میان نیرو های پلیس، شماری پاکستانی، یمنی و عرب های غیر بحرینی دیده می شوند.

اعلام جنگ پارلمان بحرین علیه ایران و حزب الله لبنان  

پارلمان بحرین جمهوری اسلامی را متهم به دخالت در امور داخلی بحرین کرد و خواستار توقف همه اقدامات تروریستی ایران و حزب الله لبنان در این کشور شد. به نظر نمی رسد با وجود استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین و دیگر نیرو های نظامی کشور های غربی در خلیج فارس و دریای عمان، جمهوری اسلامی به بحرین حمله نظامی انجام دهد. آل خلیفه نگران نزدیکی ایران به آمریکا و کشور های غربی می باشد. حکومت آل خلیفه استقلال جزیره بحرین و حکومت این خاندان بر بحرین را مدیون بریتانیا می باشد.

 

بحرین استان چهاردهم عربستان سعودی

در سال 2011 میلادی، درپی  شورش های مخالفین حکومت و شیعیان بحرین علیه خاندان آل خلیفه گفته شد؛ در پی یک توافق محرمانه میان پادشاه عربستان و  شیخ حمد ابن عیسی آل خلیفه، امیر بحرین، درصورت سرنگونی رژیم کنونی بحرین بر اثر شورش همگانی مردم و یا حمله خارجی، این جزیره ایرانی که تا پیش از استقلال در سال 1971،  استان چهاردهم ایران بشمار می رفت، به استان چهاردهم عربستان تبدیل خواهد شد.

موقعیت سیاسی و اقتصادی حکومت آل سعود در عربستان در پایین ترین سطح خود در تاریخ این کشور قرار گرفته است  و آل سعود به تنهایی توان پشتیبانی همه جانبه از حکومت آل خلیفه را ندارد.

پرسش این است؛ آمریکا و بریتانیا تا چه اندازه آماده پرداخت هزینه های جانی و مالی برای پشتیبانی حکومت آل خلیفه بر بحرین می باشند.

بیست و هفتم آوریل 2016