به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

       حقوق بشر

               Image 2.jpg wordt weergegeven

بعد جنگ ها و تحقیــــر بشــــــر           مر جهان را پیش آمد این بصــــر

درشناخت حق هرکشور بــــذات           عد ل و آزادی بیابد بس ثبـــــــات

زندگی عاری زفقروماجــــــــرا            آرزو کردند همه    با یک صـــدا

با نفاذ   حکم قانون درمیــــــــان            حق انسان ثبت گردید برعیـــــان

با  صفا و همزیستی دربشـــــر             محو میگردد زد نیا جنس شـــــر

زندگی عاری زتبعیض ونفـــاق             میزداید وهم  دوری و شقـــــاق

حق زیست انسانی و رفـــــــــاء            هم برای  مرد و  زن بود مـدعــا

تا که آزاد ازهمه قید و ستـــــــم             زیست دارند با همی ومحتـشــــم

ازحق انسان چه زیبا گفته انــــد             زین طریق طرحی چه رعنا بسته اند

لیک نمیدانم که این انسان کجاســت                مدعای چند بهرکی روا ســــــت

ما ندیدیم جز فریب وغــــدر را              سوخت هست وبود ما درماجرا

دوابرقدرت درعالم این جـــــــا              بر فروختند  آتش کین و دغــــا

آن یکی درپوشش دین وجهـــاد             کرد  خلقی را اسیر اندرعنــــــاد

مردمی و دوستی را آن د گــــر             کرد عنوان و بیفگند بس شـــرر

ملک افغان ساحهء جنگ ساختــــند               خلق  افغان را بهم انداختنـــــــــد

هیزم جنگ بود تبعیض ونفــاق             هردو بودند اندرین ره دروفـاق

سالها با خون افغان اســــت روان              اسیاب جنگ ایــــن زورآورا ن

محو گردید بیش زملیون مرد وزن              کشتگان حیله و مکرو فتــــــــن

آنکه خود داعی این حق خوانده بود             فعل  او با نقض آن آلوده بــــود

چونکه باشند مالک زوروســــلاح              قول شان قانون گفت شان صــــلاح

انچه پیدا است در دورکنـــون              انکه زورش بیش حقش بس فــزون

 ما چه حیرانیم که حقوق بشـر             از برای ماست به تعبیر دیـــگر

یاکه  آن انسان نیست درملک مــا               یا همه حرف ها بود باد هــــوا

عبدالفتاح سکندری