زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

جوانان عزیز شما چشم و چراغ  این ملت هستید؛ فرصت ندهید که قربانی خواسته های مهره های سوخته شوید

نویسنده : مهرالدین  مشید

جوانان عزیز شما بهترین سرمایه های معنوی و منابع انسانی این کشور و چشم و چراغ این ملت هستید. این کشور دردمند و این ملت مظلوم به بازوان نیرومند شما نیاز دارند و جنبیدن بازوان شما معنای جنبیدن این ملت را دارد. شما حق دارید که بر ضد هر نوع ستمگری قیام کنید و برای تامین ارزش های عالی در جامعه ماموریت اسلامی و ملی خود را به بهترین وجه ادا کند؛ اما باید آگاهانه و مسؤولانه عمل کنید تا شکار اهداف مشتی کفتار قدرت طلب و ماجرا جویان نامجو و کامجو نشوید؛ زیرا در این صورت حقانیت شما زیر پرسش می رود و داعیۀ اسلامی و وطنی تان پرسش برناگیز می شود. چشم ملت به سوی شما است؛ زیرا شما یگانه گل های انتظار این ملت می باشید. بدون تردید تظاهرات بر بنیاد قانون اساسی حق شهروندی شما است و خواست های مشروع شما برحق است و پاسخگویی به خواست های واقعی شما هم برحق است. شما حق دارید که خواست های تان را در فضای باز و دموکراتیک مطرح کنید و هرگونه تجاوز به این حق شما تجاوز به حق شهروندی است؛ اما به یاد داشته باشید که شما در برابر دشمنان خطرناک و مکار تروریزم قرار دارید و شبکه های جهنمی استخباراتی شرق وغرب در راس آنها آی اس آی پاکستان یگانه حامی تروریزم در جهان در کمین شما است و میخواهند که آرزو های انسانی شما را شکار بیرحمانه شکار کنند و شما را باربار به خاک و خون بکشاند. جوانان عزیز از سویی هم هوشیاری تان را حفظ کنید و فرصت ندهید که با آرزو های راستین شما بهانه یی برای بهره برداری های سیاسی مهره های سوخته و دلالانی نشوید که از چهار دهه بدین سو خون های شما را به بازی گرفته اند و آرزو های شما را ابزاری برای تاراج های افسانه یی خود گردانبده اند و جز غارت و تاراج دارایی های این ملت کار دیگری نکرده اند. شما میدانید که این مهره های خبیثه برای شما خطرناک تر از تروریزم اند؛ زیرا در قاموس آنان جز غارت و فریب چیز دیگری وجود ندارد. این مهره های سوخته خود را ناف زمین می دانند. آنگاه در اریکهء قدرت باشند، نخستین مشت را بر فرق شما وارد می کنند و هر ازگاهی که از قدرت رانده می شوند، داد و فریاد می کنند که گویا اسلام به خطر است و جهاد به خطر است؛ پس هوشیار باشید که پس از این طعمهء خواست های نامشروع این افراد عقده یی نشوید. این مهره ها سوخته و کفتار های تشنۀ قدرت را کنار بزنید و نگذارید که صفوف شما را آلوده بسازند و چون لکه های سیاه در میان شما خودنمایی کنند. جوانان عزیز خود را منسجم بسازید و با آنکه قانون شکنی در کشور بیداد می کند؛ اما شما جوانان تلاش کنید تا حرکت تان را قانونمند بسازید تا بهانه یی برای خشونت باقی نماند. شما باید بدانید که شعار براندازی نظام شعار آن مهره های فاسد سوخته و غارتگران رانده شده از قدرت است و این به نقع تروریزم دشمنان قسم خوردهء شما است. کوشش کتید تا در محل مناسبی جمع شده و خواست های تان را در فضای مسالمت آمیز مطرح کنید و هر گونه تلاش های نادرست از قبیل وارد شدن به ارگ هدف دشمنان شما است که می خواهند برای کشتار شما بهانه فراهم کنند. پس هوشیار باشید و آگاهانه دادخواهی کنید و دادخواهی حق مسلم شما است. صفوف دادخواهی تان را فشرده کنید و مهره های سوخته و دیوانه های قدرت و سکتاریست ها را از خود برانید.

جوانان عزیز می  دانید که غم شما رنج تمامی شهروندان این کشور است. از  همین رو است که همین اکنون دلم خیلی گرفته و غم بزرگی من را فراگرفته است. گویی در جهان نمی گنجم و رنج های تمام جهان بر من هجوم آورده اند و مغزم را می فشرند. چنان سر تا پای وجودم را درد فراگرفته و من را به خود مشغول کرده است  که جهان با این بزرگی اش برایم کوچکی می نماید. نمی دانم با کدام کلمات رنج بی پایان شما را بیان کنم و اما این قدر می دانم که واژه ها از بیان آن عاجز اند. رخداد خونین روز جمعۀ گذشته در کشور نشان داد که رنج این ملت به این زودی ها پایان ندارد و برعکس دامنهء جنایت هر روز در آن گسترده تر و پیچیده تر می شود. این ملت از چهار دهه بدین سو غرق در خون و آتش است و هر روز بیرحمانه کشته می شود؛ مگر این ملت برای مرگ آفریده شده است تا هر روز جنایت تازه را شاهد باشد. چنانکه جمعۀ گذشته تاریخ خونین کشورم بار دیگر با خون سرخ جوانانی رقم خورد که جز غمی برای مردم و رنجی برای هم شهریان خود نداشتند. این جوانان می خواستند بر مزار شهادت ده ها انسان مظلومی خود را برسانند و با خانواده های شهدای واقعهء خونین انفجاری چهارراهی زنبق غم شریکی کنند و تاسف و تالم خود را ابراز کنند؛ اما با تاسف که نیرو های امنیتی مانع ورود آنان به چهارراهی زنبق شدند و راهپیمایان مقاومت کردند و پولیس بر آنان آتس گشود که در نتیجه تظاهرات به خشونت انجامید و در نتیجهء شلیک سربازان پنج تن شهید و پانزده تن جراحت برداشتند. با این هم تظاهر کننده گان به مقاومت خود ادامه دادند. این حالت تا ساعت های سه بجه ادمه داشت و تا آنکه پولیس توانست تا با استفاده از فیر ها، موتر های آب پاش و خودرو های نظامی مظاهره کننده گان را به سرک میدان هوایی عقب بزنند و گروهی از تظاهر کننده گان در مقابل شفاخانهء ایمرجنسی خیمهء تحسن برپا کنند. چه بجا بود که رهبران حکومت هوشیارانه و فعالانه وارد عمل می شدند، ابتکار را در دست می گرفتند و مانع خشونت می شدند؛ زیرا خشونت راهء حل نیست و نمی گذاشتند که اوضاع بیشتر از این خراب می شد و نماینده گان شان را می فرستادند تابه گونهء رو در رو با تظاهر کننده گان صحبت کرده و به خواست مشروع آنان پاسخ می گفتند؛ اما با تاسف که باز هم حکومت کوتاه آمد وحتا مانع فیر از سوی پولیس بر تظاهرکننده گان نیز نشد. حال تظاهر کننده گان از حکومت می خواهند تا آنانی را مجازات کند که امر آتش گشودن بر راهپیمایان را داده اند. به یقین آنانیکه بر روی تظاهر کننده گان آتش گشوده اند، خلاف قانون و خواست حکومت عمل کرده اند و خواستند تا بدین وسیله آشوب را در کشور برپا کنند و به هدف به آشوب کشاندن اوضاع این کار را انجام داده اند که خلاف قانون اساسی عمل کرده اند. آنان باید مورد پیگرد قانونی قرار گرفته حال حکومت باید اعلان کند، هر آن کسی که دستور فیر بر تظاهر کننده گان را صادر کرده است، از سوی حکومت مورد بازپرس جدی قرار گیرد و هم آتش گشودن بر روی تظاهر کننده گان را از سوی پولیس تقبیح کند؛ زیرا فیر بر تظاهر کننده گان راه را برای استفادهء مخالفان از این گونه راهپیمایی ها فراهم می پندارد.

جوانان عزیز راه اندازی تظاهرات بر بنیاد قانون اساسی کشور حق هر شهروند افغانستان است تا خواست های شان را برای حکومت ابراز کنند و حق دادخواهی برای آنان محفوظ است و اما هر نوع سوء استفاده از تظاهرات که عواقب خطرناک را در پی داشته باشد، با توجه به شرایط حساس کنونی و بویژه فکر براندازی نظام به مصلحت ملت نبوده و این گونه ماجراجویی ها جز این که کشور را به پرتگاهء بحران ببرد و بصورت قطع به نفع مخالفان است. شاید آن غارتگرانی که از چندین دهه کشور را غارت کرده اند باز هم در کمین باشند تا فرصت چور برای آنان فراهم شود، باید بدانند که این فکر غلط و بازی با سرنوشت کشور و بردن کشور به بدترین پرتگاهء جنگ گروهی است که بازندهء اصلی مردم افغانستان خواهد بود. تظاهرکننده گان حق دارند به شدت خواست های شان را با دولت در میان بگذارند و حکومت ناگزیر است تا به خواست های معفول راهپیمایان پاسخ بگوید. تظاهر کنان باید بدانند با اندک ترین پیشامد خراب اوضاع بدتر از این خواهد شد و باید توجه داشته باشند که بدون خشونت در محلی جمع شوند و خواست های شان را مطرح کنند.

نیرو های امنیتی کشور، شما گردان قهرمان و مدافعبن صدیق کشور، شما بازو های نیرومند این ملت هستید و ملت ایستاده گی شما را در برابر جنگ تحمیلی و نبابتی قدر می کنند و به شما رزمنده گان دلیر باور دارند و اما توجه کنید که نباید دست به عملی بزنید که فرصت استفاده به دشمنان سوگند خوردهء افغانستان فراهم شود. از فیر های هوایی خودداری کنید تا مبادا عمال آی اس آی پاکستان و دیگر شبکه های استخباراتی وارد صحنه شوند و خدای نخواسته باز هم مردم را به خاک و خون بکشند. نیرو های دلیر امنیتی کشور هوشیاری تان را حفظ کنید و از تدبر و تانی کار بگیرید تا مبادا خدای نخواسته کار ا دست برود و تمام فرصت ها پایان بیابد.یاهو