عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

جنگ جهانی در چشم انداز اوباما (8/4)

میشل کولن Michel Collon

9 سپتامبر 2015

 Images intégrées 1

هشدار دهنده ! در مورد توافق هسته ای با ایران کلمه ای برای تشخیص سخنرانی اوباما وجود ندارد که به زودی به رئیس جمهور سابق تبدیل خواهد شد. به آمریکائی ها هشدار می دهد که برخی خواهان جنگ علیه این کشور هستند.

  1. ایران : آیا اوباما به د وست تبدیل شده است ؟

اوباما اعتراف کرد که مجازات ها در واداشتن ایران به تسلیم ناکارآمد بوده است. او در عین حال می پذیرد که بایکوت ها به مرد م فشار وارد می سازد : « پانسد میلیارد دلار برای پرداخت حقوقها، و زیر بناهای در حال تخریب بودجه نیاز دارد.» ولی «مجازات های بیشتر نیز نتیجۀ مطلوبی برای ما نخواهد داشت». (1) «آنهائی که» ؟ همان هائی هستند که از جنگ علیه عراق دفاع می کردند و اوباما دولت بوش را مورد انتقاد قرار داد و گفت : «با ترجیح نیروی نظامی به جای دیپلماسی، حرکت یک جانبۀ ایالات متحده بجای توافق بین المللی، و با گزاشات اغراق آمیز سرویس های اطلاعاتی ما در مورد وجود تهدیدات». اوباما ترازنامۀ بوش را مصیبت بار ارزیابی کرد و گفت : «هزاران نفر زندگی شان را از دست دادند، بی آن که از تلفات عراق یاد کنیم. هزار میلیارد دلار هزینه شد. و به شکل خنده آوری بزرگترین برندۀ در منطقه، ایران بود.»

این جنگ ایالات متحده را منزوی ساخت، و اوباما نیز به شیوۀ خاص خودش به زوال امپراتوری ایالات متحده اعتراف کرد : «اگر ما از این ده سال گذشته چیزی آموخته باشیم، این است که جنگ ها بطور عام و در خاورمیانه به طور خاص همه چیز هست بجز امری ساده.»

آیا اوباما به مسلک صلح و عشق «Peace and Love» گرویده است ؟ «من در استفاده از قدرت وقتی که ضرورتی وجود داشته باشد هیچگاه عقب نشینی نکرده ام. ده ها هزار نفر از جوانان آمریکائی را به جنگ فرستادم». عراق، افغانستان، پاکستان، لیبی، سوریه، غزه (از طریق اسرائیل)، بحرین و یمن (از طریق سعودی ها) : با این همه نمی توانیم بگوئیم که اوباما واقعاً صلح طلب بوده است. آیا اوباما ناگهان دست دوستی به سوی ایران دراز کرده است ؟ نه بیشتر از گذشته. در سخنرانی او دائماً کلیشه های رایج را می شنویم : «ضد سامی»، «پشتیبانی از حزب الله»، «تخریب اسرائیل». اوباما همواره در حال تهدید کردن است : «این توافق بهترین زمینه را (…) برای مداخله، به انضمام — در صورتی که ضروری باشد — گزینش نظامی. بودجۀ نظامی آمریکا از مرز 600 میلیارد دلار عبور می کند. بودجۀ نظامی ایران تقریباً 15 میلیارد دلار است. ارتش ما ضامن نهائی خواهد بود.»

اوباما و جمهوری خواهان در اساس کار با یکدیگر موافق هستند : ایالات متحده حق دارد خواست خود را به ملت های دیگر تحمیل کند، حتی با تکیه به خشونت. اختلاف نظر تنها به انتخاب استراتژی باز می گردد. اوباما خود را «امپریالیست هوشمند» تلقی می کند. در سال 2006، بوش مجبور شد بجای وزیر جنگ دونالد رامسفلد، رابرت گیتس را انتخاب کند. وزیر جنگ جدید در سخنرانی باشکوه خود در آکادمی نظامی وست پوینت West Point  چنین گفت :« تا وقتی که مجبور نشده اید نجنگید. هرگز به تنهائی نجنگید. و هرگز به شکل دراز مدت نجنگید.» (2)(3)

اوباما با آگاهی به محدودیت های ایالات متحده خواهد گفت : « و با تمام دشمنانتان هم زمان نجنگید». از سال 2001، ایالات متحده بیش از پیش علیه ایران، روسیه و چین با خشونت رفتار کرده است. ولی مورد تعیین کننده ای در سال 2011 به وقوع پیوست. واشنگتن مسکو و پکن را به دام انداخت و مدعی شد که تنها می خواهد برای حفاظت از شهروندان لیبی منطقۀ ممنوعۀ پرواز برقرار سازد، ولی هدف واقعی سرنگونی قذافی بود. یک بار ولی نه دوبار. در نتیجه — برای  بار دوم — وقتی اوباما با پا رکابی هولاند می خواستند دمشق را بمباران کنند (این بار با دروغ رسانۀ سلاح شیمیائی)، چین و روسیه وتو کردند. کمک نظامی مخفیانه ای نیز صورت گرفت. ولی موضوع اصلی این بود که چرخشی تاریخی به وقوع پیوست که می توانیم آن را با نبرد استالینگراد در سال 1943 قابل مقایسه بدانیم. تمام جهان به روشنی دیدند که ایالات متحده دیگر نمی تواند به دلخواه به هر کشوری تجاوز کند.

ولی آیا اوباما از تجاوز به ایران قطع نظر خواهد کرد تا نیروهایش را بهتر روی اهداف اصلی یعنی روی چین و روسیه متمرکز سازد ؟

برای ا دامۀ حیات : «روسیه باید به سه کشور تجزیه شود»

Notes
1) www.washingtonpost.com/news/post-politics/wp/2015/08/05
2) Le Soir (Belgique) 23 avril 2008.

3) استراتژها و نظامیان آمریکائی مانند استراتژها و نظامیان ایرانی نه رجز خوانی می کنند و نه طرح هایشان را به مدد غیبی منگنه می کنند، بلکه نظریاتشان هم گا م است با پیشرفت های فنی. «هرگز به شکل دراز مدت نجنگید» به این معنا است که امکانات دشمن باید خیلی سریع تخریب شود. در اینجا می توانیم به عنوان مثال به یکی از انواع  بمب های خوشه ای هوشمند اشاره کنیم که در چهار چوب «استراتژی تسلط سریع» یا سلاح های «شوک و بهت» شهرت خاصی دارد. اسلحه ای به نام «13 معجزۀ پی در پی» که می تواند تنها با یک شارژ یک ستون تانک یا زرهپوش را تخریب کند، اختراع این سلاح برای جوئل برنشتاین Joel Bernstein 17 سال بطول انجامیده است، ویدئوی زیر را ببینید  :

https://www.youtube.com/watch?v=IPGd80UU7_s

 

لینک متن اصلی :

http://www.michelcollon.info/Obama-envisage-un-conflit-mondial,5365.html?lang=fr

ترجمه توسط حمید محوی