مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

تغییرات احتمالی در سیاست خارجی آمریکا با وزیر خارجه جدید

ان بی سی گزارش داد:مایک پمپئو به عنوان گزینه پیشنهادی ترامپ برای سمت وزیر امور خارجه جدید آمریکا همواره رویکرد افراطی و جنگ طلبانه در قبال چالشی های سیاست خارجی ایجاد شده توسط کشورهایی همچون روسیه و کره شمالی داشته اما باید دید که وی در این سمت تفکرات قبلیش را در دولت ترامپ در پیش خواهد گرفت؟

 این شبکه آمریکایی افزود: در صورت حضور قطعی مایک پمپئو در سمت وزیر امور خارجه آمریکا، سیاست خارجی واشنگتن در قبال دشمنان آمریکا از جمله کره شمالی و سوریه ممکن است خصمانه تر شود.
پمپئو که در ژانویه 2017 به عنوان رئیس سازمان سیا منصوب شده بود، در 14 ماه حضورش در این سمت موضوع تقابلی علیه ایران در پیش گرفت و حمایت محکمی از اسرائیل داشته است.
به برخی از مواضع و اظهارنظرهای وزیر امور خارجه پیشنهادی ترامپ اشاره می شود:

** کره شمالی
پمپئو در اکتبر 2017  در اظهارنظری گفته بود که کره شمالی بزودی می تواند یک شهر آمریکا را با تسلیحات هسته ای تهدید کند. وی دیدگاههای ترامپ را در انتقاد از ناکامی دولت های گذشته برای متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی نیز بازگو کرد.
وی همچنین در ژوئیه 2017  گفت: امیدوارم راهی را برای جداکردن کره شمالی از سیستم موجود پیدا کنیم.

** روسیه
پمپئو پیش از این، از اقدامات مسکو علیه غرب و دیگر کشورها به شدت انتقاد کرده و برعکس ترامپ، خواستار موضع قاطعانه در قبال کرملین بوده است. وی در ژانویه  در اظهارنظری گفته بود: من همچنان نه تنها در مورد روس ها بلکه در مورد اقدامات یکسری دیگر نگران هستم. ما دشمنان بسیاری داریم که به دنبال تضعیف دمکراسی غرب هستند. ما بر مداخله روسیه بر امور واشنگتن تمرکز داشته ایم.
آندرس آسلاند یک عضو شورای آتلانتیک معتقد است، گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزیر امور خارجه آتی آمریکا پیش از حضور در سمت ریاست سازمان سیا، دیدگاههای افراطی در مورد مسکو داشت اما به عنوان یک وفادار به ترامپ، دیدگاههایش را در قبال روسیه تلطیف کرده و به نظر می رسد در این رابطه با رئیس جمهوری آمریکا همسو شده باشد.

این شبکه تلویزیونی امروز (چهارشنبه) در گزارشی افزود: در صورت حضور قطعی مایک پمپئو در سمت وزیر امور خارجه آمریکا، ممکن است سیاست خارجی واشنگتن در قبال دشمنان آمریکا از جمله کره شمالی و سوریه خصمانه تر شود.
پمپئو که در ژانویه 2017  به عنوان رئیس سازمان سیا منصوب شده است، در 14 ماه حضورش در این سمت موضع تقابلی علیه ایران در پیش گرفت و حمایت محکمی از اسرائیل داشته است.
به برخی از مواضع و اظهارنظرهای وزیر امور خارجه پیشنهادی ترامپ اشاره می شود:
* کره شمالی
پمپئو در اکتبر 2017  در اظهار نظری گفته بود که پیونگ یانگ بزودی می تواند یک شهر آمریکا را با تسلیحات هسته ای تهدید کند. وی دیدگاههای ترامپ را در انتقاد از ناکامی دولتهای گذشته برای متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی نیز بازگو کرد. وی همچنین در ژوییه 2017  گفت: امیدوارم که راهی را برای جداکردن کره شمالی از سیستم موجود پیدا کنیم.
* روسیه
پمپئو پیش از این از اقدامات مسکو علیه غرب و دیگر کشورها به شدت انتقاد کرده و برعکس ترامپ وی خواستار موضع قاطعانه در قبال کرملین بوده است. وی در ژانویه  در اظهار نظری گفته بود: من همچنان نه تنها در مورد روس ها بلکه در مورد اقدامات یکسری دیگر نگران هستم. ما دشمنان بسیاری داریم که به دنبال تضعف دمکراسی غرب هستند. ما بر مداخله روسیه بر امور واشنگتن تمرکر داشته ایم. آندرس آسلاند یک عضو شورای آتلانتیک معتقد است، گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزیر خارجه آینده آمریکا پیش از حضور در سمت ریاست سازمان سیا دیدگاههای افراطی در مورد مسکو داشت اما به عنوان یک وفادار به ترامپ وی دیدگاههایش در قبال روسیه را تلطیف کرده و به نظر می رسد در این رابطه با رئیس جمهوری آمریکا همسو شده باشد.
* ماموریت های مخفی سازمان سیا
پمپئو در مصاحبه اخیرش با شبکه سی بی اس عنوان کرد که سازمان ملل مطمئنا در حال گسترش عملیات های مخفیانه و سری در سراسر جهان است. وی اخیرا تصریح کرد: شکی در این راستا نیست. آنچه ما در سازمان سیا انجام دادیم کاری بود که یکسال پیش انجام نشده بود. می خواهم رئیس جمهوری آمریکا بهترین اطلاعات را در مورد امور جهان در اختیار داشته باشد.

** ایران
پمپئو که قبلا نارضایتی خود را از حصول توافق هسته ای غرب با ایران در سال 2015 اعلام کرده بود، در اظهار نظری در نوامبر 2016 در مورد برجام گفت: به دنبال عقب راندن این توافق فاجعه بار با بزرگترین حامی تروریسم در جهان هستم.
موسسه خاورمیانه در مطلبی عنوان کرد: گزینه پیشنهادی ترامپ برای سمت وزیر امور خارجه آمریکا که همواره یک مخالف جان سخت دیرینه جمهوری اسلامی ایران و سالهاست حامی سیاست تغییر حکومت در ایران بوده است. از وی به عنوان فردی یاد شده که تمایل به کمک برای فراهم شدن زمینه مناقشه نظامی میان ایران و آمریکا داشته است.

** ماموریت های مخفی سیا
پمپئو در مصاحبه اخیرش با شبکه سی بی اس عنوان کرد سازمان ملل مطمئنا در حال گسترش عملیات های مخفیانه و سری در سراسر جهان است.
وی اخیرا تصریح کرد: شکی در این راستا نیست. آنچه ما در سازمان سیا انجام دادیم، کاری بود که یکسال پیش انجام نشده بود. می خواهم رئیس جمهوری آمریکا بهترین اطلاعات را در مورد امور جهان در اختیار داشته باشد.

** سوریه
پمپئو بارها از حضور برخی کشورها در سوریه انتقاد و بر اهمیت به چالش کشیدن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تاکید کرده است. بررسی چندین اظهار نظر گزینه پیشنهادی ترامپ برای سمت وزیر خارجه آمریکا نشان می دهد که وی مواضع خصمانه ای علیه دولت سوریه و حامیانش داشته است.

** چین
در گذشته مایک پمپئو از چین به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان تمجید کرده بود، اما همچنین در مورد تهدید امنیتی چشمگیر از سوی پکن هشدار داده است. وی چند ماه پیش در اظهارنظری گفته بود: فکر می کنم چین این ظرفیت را برای تبدیل شدن به بزرگترین رقیب آمریکا در کوتاه و دراز مدت دارد.