اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

«
»

بین 2012 و 2013 ارتش ایالات متحدۀ آمریکادر 49 کشور آفریقائی عملیات نظامی انجام داده است

نوشتۀ نیک تارسی

Nick Turse

مرکز مطالعات جهانی سازی، 1 ژوئیۀ 2014

ترجمه توسط حمید محوی

ارقام بخودی خود حرف می زند : 10 رزمایش، 55 عملیات، 481 مأموریت همکاری در زمینۀ امنیت. طی سال ها، ارتش ایالات متحدۀ آمریکا به روشنی تأکید می کرد که درآفریقا به شکل خیلی محدود مداخله خواهد کرد. مقامات و فرماندهان مسئول در در روابط عمومی چندین بار اعلام کردند که تنها «حضور حداقل» خواهند داشت، و مشخصا تأکید داشتند که حضور نفرات نظامی نسبتاً ضعیف است. با این وجود، هرگز نخواستند علت این حضور حداقل را مشخص کنند. به عنوان مثال، طی گفتگوی مطبوعاتی، سخنگوی آفریکوم AFRICOM (مرکز فرماندهی ایالات متحدۀ آمریکا برای آفریقا) اظهار نگرانی می کرد زیرا اگر به نقشۀ آرایش نظامی نگاه کنیم، « تصویر نا مناسبی » از نیروهای آمریکائی را نشان می دهد.

می بینیم که ارقام اعلام شده بیانیه های ارتش آمریکا را بی اعتبار می سازد. سال گذشته، بر اساس گزارش فرماندۀ مرکز فرماندهی ایالات متحدۀ آمریکا در آفریقا، ژنرال دیوید رودریگز David Rodriguez، ارتش ایالات متحدۀ آمریکا 546 «فعالیت» («activités ») در قارۀ آفریقا انجام رسانده است، اصطلاح رایجی که برای تمام مأموریت های به انجام رسیده در خاک افریقا به کار می رود. به عبارت دیگر، تقریباً یک مأموریت و نیم در روز.  این حجم از عملیات، از تاریخ تأسیس «آفریکوم» به سال 2008، معادل 217 درصد افزایش در عملیات، برنامه ها و رزمآیشات را نشان می دهد.

در مقابل هیئت نیروهای نظامی در سنا، در این ماه، دیوید رودریگز اعلام کرد که 10 رزمآیش، 55 عملیات و 481 فعالیت در زمینۀ همکاری های امنیتی آفریکوم را به «مرکز فرماندهی بسیار فعال در منطقه» تبدیل کرده است. با این وجود، چیزی در مورد محتوای این فرماندهی «فعال» مطرح نکرد.

آفریکوم تنها دربارۀ بخشی از فعالیت هایش گزارشاتی منتشر می کند، ولی مرکز فرماندهی به هیچ عنوان  جزئیات نوع عملیات را مطرح نمی کند. علاوه براین آفریکوم تنها روزنامه نگاران برگزیدۀ خودش را اجازه می دهد که ناظر برخی مآموریت ها باشند و گزارش تهیه کنند، و این مأموریت ها نیز انتخاب شده است. مرکز فرماندهی ایالات متحده در آفریقا از اعلام تعداد کشورهائی که در آنجا دست به عملیات می زند امتناع می کند، و ترجیح می دهد غالب اطلاعات مرتبط به تاریخ و محل عملیات سرّی باقی بماند.

در حالی که گزارشات دیوید رودریگز تنها مختصری از عرصۀ فعالیت های آفیکوم را نسان داد، ولی تام دیسپاچ TomDispatch به معدنی از پرونده های گردهمآئی های نظامی دست یافت که پیش از این انتشار نیافته بودو این پرونده ها نوع عملیات و محل مأموریت ها را در تمام قارۀ آفریقا نشان می دهد. گردهمآئی هائی که منحصر به فرماندهان عالی رتبه و مسئولان مدنی در سال 2013 می باشد، افزایش قابل ملاحظه ای از گسترش نیروهای آمریکائی در اجرای عملیات نظامی را نشان می دهد که خیلی فراتر آن گزارشاتی بنظر می رسد که اعلام شده بود. این گردهمآئی ها نشان می دهد که ریتم عملیات در آفریقا طی 2014 از انسجام دائمی برخوردار بوده، و به احتمال قوی نیروهای آمریکائی بیش از یک عملیات در روز انجام می دهند.

صبر باغبان

یگا نهای ایالات متحدۀ آمریکا چندین فعالیت مهم در آفریقا را به عهده دارد : حملۀ هوائی به مبارزان مضنون، حملۀ هوائی به هدف محاصرۀ تروریست ها، ایجاد پل هوائی برای یگا نهای آفریقائی و فرانسوی که در مناطق جنگی همسایه به سر می برند، عملیات تخلیۀ در کشورهای بی ثبات، تأمین امور مالی، تجهیزات و مشاور برای مقامات مسئول محلی.

مرکز فرماندهی ایالات متحده برای آفریقا فعالیت های خود به شکل زیر تعریف می کند « حفظ منافع امنیت ملی ایالات متحده در پیوند با تعهدات هدفمند و دراز مدت با همکاران » و تأکید روی این امر است که « عملیات، تمرین و برنامه های مددکارانه برای همکاری در زمینۀ امنیت، از سیاست خارجی دولت آمریکا پی روی  می کند و اساس آن به نظامیان و برنامه های مددکارانه مرتبط می باشد ».

صحرا اکسپرس Saharan Express  یک رزمآیش دریائی خاص است که هر دو سال یکبار توسط نیروهای آمریکائی و اعضای نیروی دریائی و گارد ساحلی یک دوجین کشور آفریقائی انجام می گیرد.

عملیات ژونیپر میکرون Juniper Micron و اکو کاسمات Echo Casemate مأموریت هائی را در بر می گیرد که مرتبط است به پشتیبانی از مداخلات فرانسوی ها و آفریقائی ها در مالی و در جمهوری آفریقای مرکزی.

وزارت دفاع ایالات متحدۀ Le State Partnership Program (SPP) که فعالیت آن منحصر به تأمین امنیت می باشد، شامل نیروهای نظامی آفریقائی و یگا نهای گارد ملی آمریکا می شود، و به همین گونه برنامۀ

State Department-funded Africa Contingency Operations Training and Assistance (ACOTA),

که از طریق آن مستشاران باسابقه و مشاوران نظامی ایالات متحدۀ آمریکا یگا ن های آفریقائی را تجهیز کرده و آموزش می دهند.

بسیاری از فعالیت های بین نظامیان و مأموریت های مشاورتی توسط دومین بریگاد رزمی ارتش، لشکر یکم پیاده نظام، در  چهارچوب کمک به «نیروهای متشکل منطقه ای» هدایت می شود که گروه های نظامی ایالات متحده هستند که پس از آموزش های ویژه به مراکز فرماندهی رزمی در مناطقی مانند آفریکوم فرستاده می شوند. برنامه های دیگر تمرینی-اموزشی توسط یگان هائی که در بخش های مختلف خدماتی مستقر هستند سازماندهی می شود که شامل مرکز همکاری آفریقا 13 است که نیروی دریائی و تنفگداران دریائی اموزش های مختلفی را عرضه می کنند، مانند روش گشت زنی، فنون نبرد تن به تن (هنرهای رزمی). هم زمان، اعضای نیروی هوائی ایالات متحده کمک هائی متنوعی را برای گروه های نظامی نیجریه در نظر گرفته اند : لوژیستیک، پل هوائی، خدمات عمومی…

پرونده های ارتش ایالات متحده در آفریقا که پیش از این جزء اسرار بود، افزایش 94 درصدی را برای فعالیت پرسونل نظامی در سال 2011 ، و 174 درصد برای 2013 ، برای برنامه های همکاری بین دولت ها در همین سال ها از 34 درصد به 93 درصد افزایش داشته است. علاوه بر این فعالیت های آموزشی و مشاورتی و خدماتی 436 درصد افزایش داشته است. سال گذشته، بر اساس پرونده های دسامبر 2013، مداخلات در تمام زمینه ها صورت گرفته و می گوید که : نظامیان کنیا برای استفاده از RQ-11 Raven  آموزش دیده اند (یک نوع پهپاد که با قدرت دست پرتاب می شود).

کمک به نیروهای الجزائری با عرضۀ خودروهای زرهی مقاوم در برخورد با مین و یا دام، متشکل کردن پیاده نظام چادی و گینه ای و پشتیبانی از فرانسوی های در آفریقای مرکزی و در غرب آفریقا.

 MRAP Mine Resistant Ambush Protected

بنیامین بنسون Benjamin Benson سخنگوی آفریکوم از توضیحات بیشتر در مورد این گونه فعالیت ها خودداری کرد. و گفت : « ما با خیلی از کشورهای آفریقائی تمرین می کنیم ». وقتی از او پرسیدم آیا نمی توانید تعداد این کشورها را به ما بگوئید، جوابش منفی بود. و خیلی از درخواست و پرسش های کتبی را نیز بی پاسخ گذاشت. .لی پرونده های مربتط به جرئیات گسترش دومین بریگاد رزمی ارتش، لشکر یکم پیاده نظام، از ژوئن تا دسامبر 2013، حضور نظامی ایالات متحده را در مأموریت های تمرینی به روشنی نشان می دهد.

طی ژوئن 2013، اعضای دومین بریگاد رزمی به نیجر، اوگاندا، گینه و برای دو مأموریت مختلف به مالاوی رفتند، طی ژوئیه گروه های نظامی دومین بریگاد رزمی در بروندی، موریتانی، نیجر، اوگاندا و آفریقای جنوبی مأموریت انجام دادند، ماه اوت در جمهوری دموراتیک کنگو، کنیا، آفریقای جنوبی، نیجر، دو مأموریت در مالاوی، سه مأموریت در اوگاندا داشته اند… در مجموع دومین بریگاد رزمی از بشکر یکم پیاده نظام 128 «مأموریت» مختلف در 28 کشور آفریقائی طی سال 2013 داشته است.

نمی دانیم چه کار می کنند

What We Are Doing”  (به شکل تحت الفظی «کاری که ما انجام می دهیم») عنوان یکی از پرونده های نظامی است که تاریخ دسامبر 2013 را بر خود دارد و تام دیسپاچ آن را بدست آورده، و پاسخ هائی برای پرسش های ما در مورد آفریکوم خواهد داشت که فرماندهان آفریکوم همیشه سعی کرده اند آن را به شکل سرّی حفظ کنند. اگر چه بسیاری از اطلاعات همچنان سرّی باقی مانده است.

از سال 2008 تا 2013، تعداد مأموریت ها، تمرین ها، عملیات و دیگر فعلیت های مرتبط به آفریکوم به شکل قابل ملاحظه ای افزایش داشته و از 172 به 546 ارتقاء یافته است، ولی در مورد چگونگی و نوع «فعالیت ها» اطلاعات ناچیزی وجود دارد، و حتی نمی دانیم چه یگان هائی توسط نیروهای آمریکائی آموزش دیده و متشکل شده اند.

از سال 2011، ارتش ایالات متحده، به تنهائی حدود 1000 (فعالیت) در قارۀ آفریقا داشته است، ولی روزنامه نگاران آزاد تنها به بخش بسیار ناچیزی از این عملیات راه داشته اند و گزارشات محدود است به نظریات و حرفهای نظامیان و گزارشات رسمی در مورد برخی از مأموریت ها. البته بعدها پی بردیم که ایالات متحده یگان های کوماندوی کونگولی ایجاد کرده که طی همان سال، از سوی سازمان ملل متحد به جرم تجاوز جمعی و جنایات دیگر متهم شدند.

از تاریخ بنیانگذاری ارتش آمریکا در آفریقا همیشه نقش آن را ناچیز جلوه داده اند. در عین حال، به دور از رسانه ها و افکار عمومی، افسران مرکز فرماندهی همواره در حال انجام مأموریت های سرّی بوده اند و آفریقا را رسما به عنوان « جبهۀ جنگ امروز و فردا » معرفی کرده اند.

در حالی که چندین سال است که ما از این فعالیت ها بی اطلاع هستیم، ولی امروز می دانیم  که ارتش ایالات متحده در آفریقا، یا آفریکوم به تأیید ژنرال دیوید رودریگز در آفریقا « قویاً فعال» بوده، و به تازگی می بینیم که این فعالیت ها با چه ریتمی افزایش داشته یافته. با این وجود هنوز نمی دانیم که ارتش ایالات متحده واقعا در آفریقا چه می کند و به چه علتی فعالیت های نظامی به شکل تساعدی افزایش داشته است.

آدرس الکترونیک متن اصلی

http ://www.mondialisation.ca/entre-2012-et-2013-larmee-etasunienne-est-intervenue-dans-49-pays-africains/5389397