کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

با تحریف واقعیت ها نمیتوان قناعت مردم را فراهم ساخت

فرهاد

اگر به تیغ ستم سر نهیم و دم زنیم                            کسی به فاتحه ما قدم نخواهند ماند

بگو به خصم که این سر به باد خواهد رفت                         ولی به پای تو یک لحظه نخواهد ماند

دلا زغصه میاندیش و فاتحانه بخند                           که جاودانه تر این الم نخواهد ماند

(فانی)

دو روز بعد جلسه سران کشورهای اعضای سازمان ناتو در لندن تدویر خواهد گردید در جلسه متذکره وزیر دفاع افغانستان به نمایندگی از کشور ما معرفی جلسه متذکره برعلاوه موضوعات عمده و حیاتی کشورهای عضو اوکراین، کشورهای عربی مسایل امنیتی و حیاتی کشور ما را بعد از خروج قوت های خارجی در اخیر سال 2014 مورد بحث قرار خواهد داد. چیزی که مایه نگرانی کشور و مردم قبل از تدویر جلسه متذکره میباشد گماشته­گان آنها از طریق وسایل اطلاعات جمعی با تحریف حقایق میخواهند بزرگترین اشتباهات ناکامی ها و جفاهایی را که بالای مردم این سرزمین روا داشته اند آنرا یک دستاورد معرفی در مقابل کشور و مردم ما را در رابطه به جذب کمک ها، احیاء و بازسازی ایجاد حکومت داری خوب، تقویه قوای مسلح مجهز با سلاح های پیشرفته هوائی و زمینی، مبارزه با تروریزم موادمخدر ناتوان معرفی نمایند.

مردم میگویند که کشورهای مربوط به اعضای ناتو، اعتلاف و غیره طی سالهای گذشته که زیرنام همکاری غرض حکومت داری خوب، تقویه قوای مسلح مجهز با سلاح های پیشرفته زمینی و هوائی، آموزش و پرورش افسران مسلکی، مبارزه با تروریزم آمده بودند از جمله تعهدات خویش در کدام بخش آنرا صادقانه بسر رسانیده که حالا بخاطر خروج قوت هایشان بعد از سال 2014 حرف میزنند تصامیم اتخاذ مینمایند.

سوال اینجاست که با کنار زدن افسران مسلکی تحصیل کرده، صادق و دلسوز به وطن از نقاط کلیدی جابجا نمودن افراد کم­سواد و بیسواد زیرنام افسر و سرباز که اردوی ملی پولیس ملی را به اردو و پولیس تنظیمی مبدل نموده اند میتوانند رفع مسئولیت نمایند. در حالیکه در سالهای 1380 خورشیدی صدها هزار میل سلاح های خفیفه از صندوقها بیرون گریس آن پاک نشده بود از بین برده شد بجای آن سلاح های توزیع که بعد از چند فیر مرمی آن انتقطا مینماید. اداره بررسی آمریکا پاسیگار، ادعا نموده که 104 ممیز میلیارد دالرطی سیزده سال گذشته شصت میلیارد در بخش قوای مسلح و شش میلیارد در بخش مبارزه با مواد مخدر مصرف نموده اگر ادعای متذکره واقعیت داشته باشد پول متذکره میتوانست تمام ضرورت های وسایل پیشرفته زمینی و هوائی را تکافو نماید. به اساس این ادعا سلاح های خریداری شده آن در کجاست؟ و چرا مسئولین قوای مسلح از کمبود سلاح های پیشرفته شکایت دارند؟

در مورد اختلاس های بزرگ در رابطه به شفاخانه چهارصد بستر چند سال قبل به نشر رسید تا هنوز نتایج آن در اختیار مردم قرار داده نشده، در رابطه به مسدود نمودن بیش از چهل هزار لانه های تروریزم که زیرنام مدارس دینی در آنطرف خط دیورند فعالیت مینمایند اقدام صورت نگرفته تجربه سالهای گذشته ثابت میسازد که سران کشورهای سازمان متذکره اراده واقعی بخاطر سرکوب و نابودی تروریزم نداشته و ندارند اگر میداشتند بالای تمویل کننده­گان آن از جمله سران عربستان سعودی، اداره آی. اس. آی نظامیان پاکستان، کشورهای ایران، قطر، شیخ های عرب و سایرین فشارهای دپلوماتیک، مالی، اقتصادی، سیاسی را وارد مینمودند. با تأسف هنوز هم ایالات متحده امریکا سالانه میلیاردها دالر را زیرنام مبارزه با تروریزم نظامیان پاکستانی همکاری مینماید، در حالیکه عملاً ثابت شده نظامیان مذکور بجای مبارزه با تروریزم بخاطر تقویه آن کار نموده، منحیث افزار کاری غرض انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، سنگسار نمودن زنان، آتش زدن مکاتب، سر زدن انجینرها، دوکتوران، ژورنالیستان علما، روحانیون، کارگران به کشورهای منطقه و جهان اعزام می­نمایند.

سران امریکا کسانی را ترورست میخوانند که منافع امریکا را تهدید مینمایند از همین لحاظ  است که گروه های دهشت گر و هراس­افکن را شورشی خوانده ده ها تن از آنها را زیر بهانه تبادله و غیره از لست سیاه خارج از زندان ها رها ساخته به اساس فرمان حامد کرزی قریب سه هزار طالبان از زندان­ها رها اکثریت شان دوباره در جنگهای خونین فاریاب، کندز، سنگین و غیره اشتراک نموده اند.

با میخکوب نمودن سران گروه هایی را که به جنگ افروز، مافیای اقتصادی، عاملین فساد گسترده، دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزا، مردم ستیزا، زن ستیزا، فرهنگ ستیزا، غاصبین میلیونها هکتار زمین، قاچاقبران سنگ های قیمتی، آثار باستانی، جنگلات مثمر و غیرمثمر، آنانیکه به تجاوز بالای زنان و کودکان متهم میباشند بر فرق ده ها میلیون مردم از حکومت داری خوب حرف میزنند. حکومت که در بازیهای انتخاباتی سال های گذشته و موجود ریکارد اول تقلب را در جهان قایم کشور ما را در ردیف سه کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر در جهان معرفی کرده است. با وجود سرازیر شدن قریب به نود میلیارد دالر زیرنام کمک به افغانستان سرازیر شده هنوز هم بیش از سی و شش فیصد مردم در زیر خط فقر زیست نموده سیل های خون در کشور جاری، سرقت های مسلحانه، آدم ربائی رو به افزایش بوده هیچکس نمیتواند در هیچ نقطه کشور احساس مصئونیت نماید.

بیش از یک میلیون تن به مواد مخدر مبتلا، صدها هزار تن به نسبت مشکلات اقتصادی به مافیای مواد مخدر و مخالفین مسلح پیوسته اند، فریاد مردم به آسمانها بلند شده در این رابطه چشم بینا و گوش شنوا وجود ندارد، خلاصه اینکه گپ بجای رسیده که دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله در یک نشست خبری به تاریخ 10/6/1393 تأکید کرد ما تا فردا به کمیسیون مستقل انتخابات و جامعه جهانی مهلت میدهیم که در رابطه به شمارش آراء و گفتگوهای سیاسی به درخواست های ما صادقانه رسیدگی کنند و همچنان هشدار داد که اگر به خواستهای منطقی ما در رابطه به تفتیش آراء توجه نشود روند سیاسی صادقانه عمل نگردد گفتگوهای سیاسی را ترک خواهیم کرد، یکبار دیگر به مردم روی خواهیم آورد. این در حالی است که روند بازرسی آراء و گفتگوهای سیاسی یکبار دیگر خشم دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله را برانگیخته است آنها میگویند ما از روند تفتیش آراء و گفتگوهای سیاسی راضی نیستیم و این روندها بصورت صادقانه پیش نمیرود میافزایند حوصله ما به سر رسیده دیگر تحمل بازیهای سیاسی را نداریم، هر نتیجه ای که از بازرسی آراء بدون پذیرفته شدن خواسته های منطقی ما اعلام شود آنرا نخواهیم پذیرفت.

سردسته گروپ انتخاباتی اشرف غنی احمدزی میگوید به تاریخ 19 سنبله انتخابات بصورت حتمی و قطعی اعلام خواهد شد. طی یک هفته گذشته نشست های بین دو نامزد زیاد شده اما تا هنوز در مورد صلاحیت های رئیس هیئت اجرائیه و معاونین رئیس جمهور به توافق نرسیده، آقای محقق معاون داکتر عبدالله عبدالله میگوید هردو نامزد در نشست سه شنبه شب به نتایج نرسیدند. نماینده کمیسیون انتخابات میگوید طی چند روز آینده نتایج انتخابات اعلان ملامت و سلامت معلوم خواهد شد. مردم و آگاهان امور میگویند تجربه بیش از چهاردهه ثابت ساخته که کشورگشایان به واسطه گماشته گان فاسد، غیرماهر خویش توانسته اند دستاوردهای پنج هزار ساله کشور و مردم با انجام بازیهای خونین و ریاکارانه که به درازا کشانیدن مسئله بازشماری انتخابات ریاست جمهوری بخشی از آن میباشد قربانی اهداف شوم بلند بالای خویش نموده با تأسف هنوز هم ادامه دارد که نپذیرفتن فیصله کمیسیون انتخابات زیرنظارت سازمان ملل متحد و سایر نهادها، ناظر یک مثال آن میباشد.

به باور ما وقت آن رسیده که سران ناتو، اعتلاف و سایر متحدین آنها به جای تحریف نمودن واقعیت ها به اشتباهات ناکامی ها و جفاهای خویش تجدید نظر نمایند بجای آن بخواستهای برحق مردم افغانستان که مسدود نمودن چهل هزار لانه تروریزم در آنطرف خط دیورند جلوگیری از مداخله ادارات استخبارات کشورهای منطقه و جهان، تقویه قوای مسلح با سلاح های پیشرفته زمینی و هوائی و تن دادن به اراده برحق مردم از جمله هشت میلیون تن که با قبول توهین، تحقیر و قطع انگشتان شان به کاندید مورد نظر خویش رأی داده بوده و میباشد، تن در دهند در غیر از آن با نشست های نمایشی و فرمایشی در داخل و خارج کشور نمیتوان تروریزم را مهار و مردم کشورهای منطقه و جهان از جمله کشور ما را از شر آن نجات داد.