شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

کشوریکه تاریخ ندارد

حکام نظامی اش میگویند با افغانستان دشمنی تاریخی دارند ! هفتاد…

دنیای پرآشوب

رسول پویان در این دنیای پرآشوب و فقر و فتنه دلتنگم فـلـک…

گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی

تاریخ هشتم مارچ سالجاری گردهمایی به ابتکار چتراتحاد ملی زنان…

روز جهانى زن را گرامى ميداريم

هشتم مارچ روز جهانی زن است که همه ساله بخاطر…

مبنا و منبع قانون چیست؟

مبنا لاتغییر و ثابت می باشد و منبع تحول پذیر…

افغانستان تحت حاکمیت طالبان، لکه ی ننگی بردامان سیاستگران بدنام…

نویسنده: مهرالدین مشید حکومت طالبان ابتذالی برخاسته از عمق فاجعه ی…

ماهیت « حقوقی »قرارداد دوحه 

https://youtu.be/J4E-bizAX1I?si=p5LkiwAjRdExuv8-

به مناسبت روز همبستگی بین المللی زنان!

پیام اجماع بزرگ ملی افغانستان «اجماع بزرگ ملی افغانستان» که ائتلاف…

نظام حقوقی سیاسی برای کشور٬ در مثال درخت!

ریشه درخت: ریشه٬ مردم و نسل موجود می باشد. که ارده…

پیدایش جهان و جامعه

دکتر بیژن باران پیدایش اتفاقی کیهان، زمین، انسان مستقل از…

مقام زن

نام نیکویت بزرگ و قامتت بالا بلند هرچه گوید دشمنان در…

روز هشتم مارچ این روز اقدس زن باید ستود!

امین الله مفکر امینی       2024-08-03! اینـــروزاقــــــدسِ زن را باید ســــتود نه تنها…

اگر خواهیم زنده گی مثل انسان!

امین الله مفکر امینی  2024-29-03! مــــا نهراسیــدیم ونهراسیم زهیـــاهوی نبـــــــردِ دشمنـــــان  سربکف بوده…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست دوم سرزمینی که تاریخ آن با خون تبعیدیان نوشته شده…

     زبان مادری را پاس میداریم  

زبان مادری عالی ترین پیوند انسانهاست  نمیدانم چگونه مقصد این پاسدار…

«
»

اگر سوریه «اس- 300» بگیرد چه می‌شود؟

خبرگزاری فارس: اگر سوریه «اس- 300» بگیرد چه می‌شود؟

گزارش‌های خبری حاکی از هراس رژیم صهیونیستی نسبت به اقدام احتمالی روسیه در تحویل سامانه‌های موشکی اس-300 به ارتش سوریه است.

به گزارش   پایگاه خبری «دمشق الان» در گزارشی با عنوان «اگر سوریه اس 300 داشته باشد چه می‌شود؟» قدرت موشکی سوریه را در برابر هر گونه حماقت احتمالی تازه آمریکا و اسرائیل برای تعرض به آسمان این کشور را روز افزون توصیف کرد.

در این گزارش آمده است: سوریه اسطوره ارتش شکست ناپذیر (ارتش اشغالگر اسرائیل) را نابود کرد، هنگامی که در سال 1973، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه بیش از نیمی از هواپیماهای فانتوم دشمن را بر فراز آسمان سوریه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین منهدم کرد.

معلوم است هر کسی که هوا را در اختیار دارد، جنگ را به هر عظمتی تحت کنترل خود می‌گیرد، چیزی که ارتش سوریه در سال‌های گذشته به علت غیر فعال شدن سامانه و تیپ‌های دفاع هوایی از جغرافیای سوریه پس از حمله تروریست‌ها از دست داده و شکاف و اختلال بزرگی در سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه ایجاد کرد، همین امر نفوذ هواپیماهای دشمن (اسرائیل) به آسمان سوریه و حمله آن به پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه در سال‌های گذشته را موجب شد و تعجب آور نیست که حملات تروریستی به گردان‌های دفاع هوایی سوریه با حمایت و هدایت دشمن (اسرائیل) صورت گرفته باشد.

پس از آنکه ارتش سوریه توانست بیشتر خاک سوریه را بازپس گرفته و گروه‌های تروریستی را از بین ببرد، نیروهای دفاع هوایی و سیستم‌های دفاع هوایی از رده خارج، دوباره فعال شدند و حوزه پدافند هوایی قدرت خود را بازیافت و به مقابله با هواپیماهای متعرض به حریم هوایی سوریه پرداخت.

سقوط هواپیمای F-16 (اسرائیل) در 10 فوریه بر فراز منطقه اشغالی الجلیل نقطه عطف مهمی در عرصه منطقه و در قضیه برتری هوایی در منطقه است، دیگر زمان یکه تازی هوایی دشمن گذشته است و البته بیشتر از یک هواپیما در این حادثه مشهور افتاده است اما سانسور رسانه‌ای دشمن به منظور کاستن از شدت وحشت در داخل اسرائیل صورت گرفت.

دفاع هوایی ارتش سوریه در بهترین وضعیت خود قرار دارد و این موضوع پس از تجاوز سه جانبه توسط ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه به پایگاه‌های نظامی سوریه در سپیده دم 14 آوریل و به بهانه حمله شیمیایی دوما روشن شد که در آن سامانه‌های دفاع هوایی سوریه غرور موشک‌های هوشمند بالدار (تاماهاوک و الستورم شادو) و غیر آن را در هم شکستند.

به گفته منابع رسمی نظامی سوریه و روسیه 71 فروند موشک از جمع 103 موشک شلیک شده از ناوها و هواپیماهای راهبردی منهدم شدند و مسیر حرکت بیشتر موشکهایی هم که توانستند از تیررس سامانه‌های دفاع هوایی سوریه خارج شوند، نیز منحرف شد.

نیروی دفاع هوایی سوریه 110 موشک را از سامانه‌های جدید و قدیم خود شلیک کرد تا موشک‌های خوشگل و هوشمند ترامپ را به انبوهی از ضایعات بر فراز آسمان سوریه مبدل کند.

شگفت آور است که اکثر سیستم های دفاع هوایی سوریه با وجود برخی سیستم‌های مدرن در آنها، قدیمی هستند، اما شاید ارتش سوریه برای مطابقت با بهترین سیستم های دفاعی در جهان آنها را نوسازی کند. برخی از سیستم های دفاع هوایی سوریه به دهه شصت و هفتاد قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بازمی گردد و هنوز هم با کارایی بالایی کار می کند.

ما نباید کارآیی سربازان سوری را در استفاده از دفاع هوایی خود فراموش کنیم چرا که انهدام موشک های بالدار و هواپیماهای برای آنها مدرن فقط یک سرگرمی شده که در اوقات فراغت خود انجام می‌دهند.

ما در مورد سامانه‌های S-200 و  S-125، و غیره صحبت کردیم اما اگر سوریه S-300 داشت، چه می شد؟ مقامات ارشد روسیه گفته اند که موضوع تعلیق تحویل S-300 به ارتش سوریه پس از تجاوز اخیر مورد بازنگری قرار گرفته است و اگر این امر اتفاق افتد هواپیماهای دشمن اسرائیلی جرأت ترک پایگاه هایشان را نخواهند داشت.