مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

افغانستان و جادۀ سرّی هروئین سازمان سیا

پپه اسکوبار

Pepe Escobar

Mondialisation.ca, 27 août 2017

sputniknews.com 25 août 2017

Images intégrées 1

خلیج فارس انباشته از اسرار بی اندازه مخاطره آمیز است. در صدر فهرست، جادۀ سری هروئین افغانستان نقش بسته است. در این جادۀ سرّی امارات متحدۀ عربی در وضعیت مرکزی به سر می برد و عملیات فرا ملی در ابعاد تریلیون دلار پول شوئی هروئین را هدایت می کند.

 

در این جنگ تریاک در قرن بیست و یکم، برداشت از محصولات افغانستان بطور کلی بازار هروئین را نه فقط در روسیه و ایران بلکه در ایالات متحده نیز تأمین می کند. %93 تولید تریاک در سطح جهانی از افغانستان صادر می شود.

خلاف آنچه در تخیلات افکار عمومی غرب موج می زند، طالبان افغان دستی در این عملیات ندارند. پرسش کلیدی که هرگز در جرگۀ آتلانتیستها مطرح نمی شود، این است که چه کسی تریاک درو شده را خریداری می کند و آن را در پالایشگاهش به هروئین تبدیل می کند. و چه کسی آن را با منافع خیلی بیشتر از آنچه طالبانی ها می توانند از مناطق داخلی مالیات بگیرند صادر کرده و سپس بفروش می رساند.

تعبیر رسمی فرادست مدارانه می گوید که واشنگتن افغانستان را در واکنش به رویداد 11 سپتامبر برای دفاع از خود بمباران کرد، و یک دولت «دموکراتیک» در آنجا مستقر ساخت. با وجود این در پایان 16 سال بعد هنوز این کشور را ترک نکرده، و افغانستان را سکوی عملیات جنگ جهانی علیه تروریسم، که نامش القاعده یا طالبان باشد، تلقی می کند.

واشنگتن بیش از 100 میلیارد دلار در بازسازی افغانستان خرج کرده و بر اساس بیانیه هایش 8،4 میلیارد دلار آن صرف «مبارزه علیه مواد مخدر» شده است. عملیات آزادی بلند مدت (Operation Enduring Freedom) و به همین گونه «آزادی» عراق چندین تریلیون دلار هزینه برداشته است. با وجود این، جادۀ سرّی هروئین افغانستان اشغالی شکوفا باقی مانده است (به لینک زیر مراجعه کنید).

http://www.globalresearch.ca/us-congresss-take-on-the-heroin-epidemic-6400-tons-produced-in-us-occupied-afghanistan/5551938

این تبهکاری به نفع چه کسی تمام می شود ؟

یک سیگار بگیرید

بررسی ویژه دربارۀ تریاک افغان افزایش تدریجی تولید تریاک در افغانستان و به همین گونه گسترش مناطق تولیدی را نشان می دهد. (منبع بررسی ویژه در لینک زیر)

https://www.unodc.org/unodc/en/frontpage/2016/October/afghan-opium-production-up-43-percent_-survey.html

«در سال 2016، تولید تریاک تقریباً 25 بار بیشتر از سال 2001 بوده، 185 تن در سال 2001 و 4800 تن در سال 2016.»

پروندۀ ویژۀ دیگری به شکل بامزه ای زیر عنوان «سیگار» (بازرس کل ویژۀ بازسازی افغانستان  SIGAR : Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction )  به شکل پرده پوشانه ای از پیوندی اساسی بین عملیات آزادی دراز مدت (نام کد حملۀ ایالات متحده به افغانستان) و گسترش اپیدمی اعتیاد به هروئین در ایالات متحده یاد کرده است.

افغانستان آلوده به انبوهی از پیمان کاران نظامی ست، و شمار آنان بین 10000 تا سدها هزار نفر در نوسان است. نظامیان مثل نظامیان قدیمی می توانند به عنوان عاملان جادۀ هروئین و در بسیاری موارد صرفاً و خیلی به سادگی برای منافع شخصی خودشان نقش بازی کنند. ولی مشکل اصلی مربوط است به تأمین مالی عملیات سرّی سرویس های اطلاعاتی که به هیج عنوان نباید مورد بازرسی و بررسی کنگره قرار بگیرد.

یک منبع اطلاعاتی که تجربۀ دراز مدتی در زمینۀ آن چیزی که پنتاگون «کمان بی ثباتی» می نامد در کارنامۀ خود دارد دربارۀ  داستان مناسباتش با یک مأمور اطلاعاتی کانادائی که در افغانستان کار کرده بود چنین گفته است : « اطراف سال 2011. او می گفت که گزارشاتی دربارۀ تجارت تریاک افغان به سرویس اطلاعات نظامی و سازمان سیا فرستاده بوده، که بر اساس آن از کشتی های نظامی آمریکائی که در بنادر پاکستان نیرو پیاده کرده بودند، برای خارج کردن محموله های حاوی هروئین افغانستان، و تریاک خالص به مثابه بار در بازگشت آنها استفاده کرده بودند. هیچکس به او پاسخی نداده بود. پس از این ماجرا او از یک گردهمآئی برای گفتگو با یکی از  مأموران کلیدی عملیات اطلاعات نظامی و سیا استفاده کرده و پرسیده بود که چرا هیچ واکنشی نشان نداده اند. پاسخ این بود که هدف ایالات متحده بدست آوردن توافق مردم است و اجازه می دهد خشخاش بکارند که قلبشان را تسخیر کند. سپس به او اخطار دادند که اگر دوباره این مسئله را مطرح کند، جسدش را در ساک به استرالیا بازخواهند گرداند.»

این منبع اطلاعاتی تأکید می کند که «عملیات سازمان سیا در خارج به وسیلۀ همین درآمدها تأمین ملی می شود. اتهامی که برای تجارت هروئین به طالبان نسبت می دهند دروغ و نوعی دود استتار است.»

موضوعی که انگیزۀ تغییر جهت رئیس جمهور ترامپ را خلاف تمایلات طبیعی اش دربارۀ جنگ در افغانستان توضیح می دهد، «در سنت جنگ تریاک که بریتانیا در قرن نوزدهم به پا کرد، خرید محصولاتی مثل چای و پارچۀ ابریشم از هند را با تریاک تاخت می زد، و مالیاتی که از واردات پارچۀ ابریشم و چای می گرفت ساخت و ساز نیروی دریائی قدرتمند بریتانیا که فرمانروای آبهای جهان بود را  تأمین مالی می کرد. سازمان سیا نیز به یمن تریلیونها دلار تجارت هروئین به نیرومندترین سرویس های اطلاعاتی جهان تبدیل شد. ترامپ ازعهده این کار بر نخواهد آمد زیرا هم پیمان ندارد. نظامیان با سازمان سیا کار می کنند و به همین علت افسرانی که در اطراف ترامپ دیده می شوند از او پشتیبانی نخواهند کرد.»

هیچ یک از این موارد شیوۀ عملی رایج در سازمان سیا را از مسیر عادی آن خارج نمی کند. (مراجعه شود به لینک زیر)

http://www.globalresearch.ca/nato-cia-pentagon-junction-of-the-real-druglords-and-warlords/5605177

نمونه ها در تاریخ بسیارند. مشهورترین آنها مربوط است به هلال طلائی طی جنگ ویتنام و در این دوران سازمان سیا تاخت زدن مواد غذائی با تریاک را به همونگها در لائوس تحمیل کرد. این تریاک در پالایشگاه هروئین مستقر در مرکز فرماندهی سیا واقع در شمال لائوس تهیه می شد، و سرویس های شرکت هواپیمائی ایر آمریکا نیز برای صدور تریاک به خدمت گرفته شد.

همۀ این ماجرای تاریخی در کتاب بسیار روشنگر پروفسور آلفرد مک کوی Alfred McCoy به نام «سیاست هروئین در جنوب شرقی آسیا» La politique de l’héroïne en Asie du Sud-Est, 1972) ) (1و2) منتشر شده و سازمان سیا را نیز به شکل جنون آسائی خشمگین کرده است.

یکی از کتابهای مشابه، کتاب جدید روزنامه نگار ایتالیائی انریکو پیووسانا Enrico Piovesana می تواند باشد که جنگ نوین تریاک در افغانستان را مورد بررسی قرار داده است.

بازگشت ایر آمریکا Air America

یک منبع اطلاعاتی پاکستان که در تماس با مناطق طالبان پشتون بود در زمینۀ حساستری خطر می کند و می گوید : «بر اساس موثق ترین اطلاعات ما، سازمان سیا نیروهای نیابتی خود را از بین القاعده و داعش وارد افغانستان کرده تا گسیل نیروهای کمکی ایالات متحده را توجیه کنند.» این موضوع به شکل بارزی با فشارهائی که ژنرال ها برای تقویت حضور آمریکا در افغانستان روی ترامپ وارد آوردند همآهنگی دارد.

سپس مسکو. هفتۀ گذشته، وزیر امور خارجۀ روسیه اعلام کرد «مبارزان خارجی» توسط «هلیکوپترهای ناشناس» به منطقه ای در شمال افغانستان منتقل شده اند و مسئول کشتار شیعیان هزاره هستند. «ولی فرماندۀ ناتو که آسمان افغانستان را زیر کنترل خود دارد از تأیید چنین رویدادی امتناع کرده است.»

جدی تر از این نمی توان عمل کرد، افشای وضعیت از سوی مسکو در مورد بخشهائی از نیروهای نظامی افغان که توسط ایالات متحدۀ آمریکا آموزش دیده اند و در کنار ناتو در عملیات سرّی در ادغام با جهاد طلبان عمل می کنند. سرویس های اطلاعاتی روسیه به شکل در بسته از مدتها پیش می گویند که سرویس های اطلاعاتی آمریکا مخفیانه از داعش و به بیان دیگر از «ISIS دولت اسلامی در عراق و سوریه شاخۀ خراسان» در افغانستان پشتیبانی می کند.

سرویس اطلاعاتی روسیه کاملاً به نقش افغانستان در بازی بزرگ جدید آگاه است. شهروندان روسی جزء «خسارات جانبی» جادۀ سرّی هروئین افغانستان هستند به همان نسبت که خود آمریکائی ها. وزیر امور خارجۀ روسیه از هزاران کیلو مواد شیمیائی (برای سنتز هروئین از تریاک) یاد می کند که به شکل غیر قانونی از افغانستان به کشورهائی از جمله مانند ایتالیا، فرانسه و هلند منتقل می شود، و ایالات متحده و ناتو هیچ اقدامی برای جلوگیری از این راه هروئین انجام نمی دهند.

در نتیجه بنظر می رسد که ایر آمریکا از بین نرفته و فقط جنگلهای آسیای جنوبی را برای پیوستن به آسیای مرکزی و جنوبی ترک کرده است.

 

Pepe Escobar

Paru sur Sputnik News sous le titre Afghanistan and the CIA Heroin Ratline, le 25 août 2017

Traduction Entelekheia
Photo Pixabay : Afghanistan

Note

1) به دلیل روشنی، این کتاب ناشری برای انتشار به زبان فرانسه نداشته است، با وجود این در این بلاگ ما بخشی از این کتاب کلاسیک دربارۀ تاریخ معاصر قاچاق مواد مخدر غرب در شرق آسیا را ترجمه کرده ایم که به تنهائی می تواند به ما نشان دهد که چرا در فرانسه ناشری نداشته است (مابقی کتاب البته خیلی وخیم تر است). L’Indochine française : la fumerie d’opium bien sympathique du coin

2)مترجم : بخشی از کتاب نامبرده که در سایت Entelekheia به فرانسه ترجمه و منتشر شده بود، به فارسی نیز ترجمه و هم زمان با متن پپه اسکوبار منتشر می شود. مراجعه شود به : «هندو چین فرانسه : تریاکخانۀ خیلی صمیمانۀ مجاور» ترجمۀ حمید محوی

 

La source originale de cet article est sputniknews.com

Copyright © Pepe Escobar, sputniknews.com, 2017

لینک متن اصلی :

http://www.mondialisation.ca/lafghanistan-et-la-route-secrete-de-lheroine-de-la-cia/5606002

ترجمۀ حمید محوی

پاریس 2 سپتامبر 2017