زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

آیا روسیه عراق را از یک جنگ داخلی از نوع سوریه نجات داده است ؟

ولانتن واسیلسکو

Valentin Vasilescu

مرکز مطالعات جهانی سازی، 25 سپتامبر 2014

ترجمه توسط حمید محوی

این مقاله به تاریخ 13 ژوئیۀ 2014 منتشر شده است

پیشگفتار : دیدگاه گاهنامۀ هنر و مبارزه : این مقاله پیش از همه برای ما می تواند در تلاقی جهان ابزارهای نظامی، بازار جنگ افزار و استراتژی مطرح باشد. در اینجا پی می بریم که آمریکائی ها چگونه و با چه سلاح هائی ارتش عراق و یا امارات اسلامی (داعش) را مسلح کرده اند… بی گمان از همان روزی که این سلاح ها را به عراق تحویل دادند،  طرح تخریب آن را نیز تدارک دیده بودند. البته چنان که در این متن خواهیم خواند، می بینیم که نویسنده نتیجه گرفته است که تانک های ام یک آ یک آبرام آن گونه که آمریکائی ها پیرامون آن تبلیغ کرده اند، روئین تن نیست…چون که اسلامگرایان با ضد تانک هایشان تعدادی از آنها را نابود کرده اند. ولی سالها پیش در بخش گفتگوهای یک سایت نظامی، یکی از کاربران مدعی شده بود که « تانک های آبرامی که ایالات متحده به مصر تحویل داده است از استانداردهای تانک های مشابه خود در ارتش آمریکا برخوردار نیست… » در نتیجه ما نیز می توانیم این فرضیۀ نه چندان دور از ذهن را مطرح کنیم که، تانک هائی که آمریکا به عراق فروخته است، از کیفیت آبرام اصلی برخوردار نبوده. علاوه بر این کیفیت اسلحه به تنهائی و بی آن که ما ارتش را به عنوان یک مجموعۀ متشکل در نظر بگیریم معنائی ندارد و حتی خود ارتش نیز به تنهائی کافی نیست و باید قانون اساسی و دولت و تشکیلات عمومی کشور را نیز در نظر بگیریم… و همان گونه که در مقالات پیشین خوانده ایم امپریالیست ها سران نظامی عراق را  خریداری کرده بودند.

از این گذشته، کشوری که تانک آبرام را ساخته، باید بپذیریم که می تواند هم زمان سلاحی نیز علیه آن بسازد. در هر صورت بهتر است که در مورد کیفیت سلاح های آمریکائی زود داوری نکنیم. ولی در اینجا آخرین نکته ای هست — اگر چه توضیح واضحات بنظر می رسد — که می خواهم توجه شما را به آن جلب کنم و آن هم این است که قدرت های امپریالیستی  برای منافع غیر قانونی خودشان و راهزنی مخفیانه، به چه وسائلی و از چه راه هائی و با تبانی طبقات حاکم کشورهای عرب مسلمان و خاصه با تبانی نگهبان کعبه، و عوامفریبی با بهره برداری از ایدئولوژی اسلامی که برای راهزنی و جنایت علیه بشریت استعداد بی بدیلی دارد.  کشورهائی را از بین می برند، آدمکشی، آدم ربائی، بی خانمان کردن میلیون ها انسان… « برای چند دلار بیشتر» و برای سرنوشت کشورها و ملت ها بی آنکه نظر خود آنها را پرسیده باشند، تصمیم می گیرند و در برخی موارد نیز موفق می شوند. به عبارت دیگر (نکته ای که باید در مورد خصوصیت تمدن امروزی یعنی اولترا لیبرالیسم آنگلوساکسون در نظر بگیریم) تبدیل شدن کارآئی فنی (مثلا ضد تانک) به عامل تعیین کنندۀ سرنوشت ملت ها و انسان ها است ( ولی همیشه در راستای منافع اقتصادی شرکت های چند ملیتی و فرماسیون طبقاتی که همیشه در جهان سوم عبارت است از فرمانروائی مشتی اوباش هرزه — و الزاماً بیمار روانی— و کار چاق کن و قاچاقچی بر توده های عظیم مردم.

 

 

آیا روسیه عراق را از یک جنگ داخلی مانند سوریه نجات داد ؟

چه کسانی شورشیان اسلامگرای امارات اسلامی در عراق و شامات را آموزش داده، بخوبی مسلح ساخته و آنها را به ویژه برای به کار بستن سلاح های پیشرفته مانند سلاح های ضد تانک در شرایط خاص نبرد در منطقۀ شهری در شهرهای عراقی آماده کرده است ؟

در ماه مارس 2013، در اشپیگل Der Spiegel گزار شداد که مربیان نیروهای عملیات ویژۀ آمریکائی از تاریخ فوریۀ 2012 در پایگاه نظامی «الصفاوی» در شمال اردن مستقر شده اند. بر حسب اتفاق، اردوی نظامی آمریکا در اردن دقیقاً پس از ملاقات هیلاری کلینتون و شاه عبدالله دوّم اردن به تاریخ 18 ژانویه 2012 روی داد.

پایگاه «الصفاوی» برای آموزش و تمرین شورشیان اسلامگرائی که به باور آمریکائی ها «میانه رو» تلقی می شدند مورد استفاده قرار گرفت، این موضوع مرتبط است به چهارچوب طرح سرّی برای کمک  به شورشیان توسط ایالات متحده و هم پیمانانش برای مبارزه علیه رژیم بشار اسد. آموزش و تمرین مبارزان اسلامگرا در پایگاه «الصفاوی» نخستین اطلاعاتی بود که گفتار رسمی واشنگتن را بی اعتبار ساخت زیرا اعلام کرده بودند که هیچ نسبتی با گروه های افراطی و دشمنان ایالات متحده ندارند.

ایالات متحده بین سال 2012 و 2013 بیش از 200 شورشی را در اردن آموزش دادند. این شورشیان از اعضای امارات اسلامی در عراق و شامات بودند که به ویژه برای استفاده از سلاح های ضد تانک در جنگ چریکی در مناطق شهری دورۀ آموزشی دیدند. پس از درج این گزارشات، روزنامۀ گاردین آنچه را که اشپیگل افشا کرده بود، تکمیل کرد : گروه های شورشی اسلامگرای دیگری در پایگاه های نظامی واقع  در جنوب اردن توسط مربیان نیروهای ویژۀ بریتانیائی و فرانسوی آموزش دیده اند.

علاوه بر این، سایت wnd.com نیز از وجود سومین پایگاه نظامی با کادر مربیان نظامی ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه که به آموزش و تمرین گروه امارات اسلامی در عراق و شامات اختصاص یافته بود پرده برداشت. این اردوی نظامی در نزدیکی پایگاه هوائی انجیرلیک نزدیک آدنا در ترکیه بر پا شده بود. پایگاه هوائی انجیرلیک توسط هر دو نیروی هوائی ترکیه و ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد و در 40 کیلومتری غرب جیحان واقع شده است که پایانۀ نفتی در دریای مدیترانه می باشد.

مبارزان امارات اسلامی در عراق و شامات با تجهیزات خودشان ارتش بسیار ماهر عراقی را غافلگیر کردند. سربازان امارات اسلامی (داعش) به لباس های استتار کنندۀ آمریکائی با جلیغه های ضد گلوله، و دوربین برای عملیات شبانه AN/PVS-7 مجهز بودند.

سلاح های فردی از ام-16 با نارنجک انداز ام-203 چهل میلیمتری و مسلسل های ام-60 ای3 تشکیل شده، یعنی استانداری که در خود ارتش ایالات متحده رایج است.

پدافند هوائی با موشک های دوش برد استینگر آمریکائی FIM-92C Stinger مجهز شده است و حرکت زیر مجموعه های امارات اسلامی به وسیلۀ زرهپوش هائی مانند هاموی Humvee، جیپ های مقوم در انفجار مین MRAP و نفر بر APC مجهز شده است.

تمام این سلاح ها  در حملۀ غافلگیرانه به غنیمت گرفته شده، یعین حمله ای که موجب تسخیر موصل در شمال عراق شد. این سلاح ها در انبار جنگ افزارها و مهمات لشکر دوم پیاده نظام عراق برای دفاع از شمال سرزمین عراق در نظر گرفته شده بود (مترجم : بر اساس گزارشات دیگری، محلی که این سلاح ها باید در آن انبار می شد از پیش توسط فروشندۀ آنها  یعنی ایالات متحده تعیین شده بوده… به این معنا که دستیابی امارات اسلامی به این سلاح ها از پیش طرح ریزی شده بوده است…).

مانند تمام اهداف نظامی لشکر دوم پیاده نظام توسط ستون های تانک آمریکائی ام یک آ یک آبرام M1 A1 Abrams  که به سی و ششمین بریگاد تانک تعلق دارد، مبارزان امارات اسلامی در عراق و شامات با تجهیزات  ضد تانک، کارش شناسی و مهارت خود را در استفاده از جنگ افزارهائی که در اختیار داشتند نشان دادند. در میدان نبرد، 28 تانک را منهدم کردند و با نخستین موشکهای پرتاب شده 5 فروند از آنها به آبکش تبدیل شد.

البته، امارات اسلامی در عراق و شامات از موشک های ضد تانک 9 ام یک 33 کورنت با هدایت لیزری استفاده نکردند (مترجم : نوعی موشک ضد تانک با هدایت لیزری ساخت روسیه) که می تواند در زره 1000 میلیمتر تا 1200 میلیمتر را در فاصلۀ 8000 متری نفوذ کند، به این علت ساده که تعداد زیادی در اختیار نداشتند.

ولی نارنجک انداز قابل حمل RL90 M95 (نسخۀ بهینه سازی شدۀ M79 OSA) را در اختیار داشتند که در کروآسی ساخته شده است و می تواند در زره تا 400 میلیمتر نفوذ کند.

ضد تانک RL90 M95  به ذخیرۀ جنگ افزارهائی که شورشیان در سوریه به کار می برند تعلق دارد که کروآسی (کشور سازندۀ این جنگ افزار) به عنوان عضو کشورهای ناتو به درخواست هیلاری کلینتون وزیر امور خارجۀ پیشین  ایالات متحده به شورشیان تحویل داده است (1).

 https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7M0Ii10XEz4

در ژوئیۀ 2008، آژانس همکاری امنیت و امنیت Defense Security Cooperation Agency  در ایالات متحده درخواست خرید جنگ افزار از سوی کشور عراق به حجم ده ها میلیارد دلار را تأیید کرد. بر این اساس جنگ افزارهائی که از سال ها پیش در ارتش آمریکا بازنشست شده بود را به عراق فروختند. در پایان سال 2012 ارتش عراق موارد زیر را دریافت کرد :

1)140 تانک ام یک آ 1 آبرام

2)64 خودروی زرهی M1151A1B1-Hummer

3)92 خودروی M1152

4)صدها نفربر زرهی APC

سه لشکر زرهی از سی و ششمین بریگاد تانک های شوروی را ترک کردند و تانک های آمریکائی ام یک آ یک آبرام را به عنوان جایگزین برگزیدند. حمله به موصل نشان داد که تانک های آمریکائی از جنگ افزارهای ارزان قیمت در امان نیست و تبلیغات آمریکا در مورد روئین تن بودن جنگ افزارهایش نیز اعتبار چندانی ندارد.

پس از اشغال عراق توسط ارتش آمریکا، تمام هواپیماهای میگ 21، میگ 23، میگ 29، سوخو 22، سوخو 24، هواپیماهای آموزشی L-39، میراژ F-1Q  و بالگردهای تهاجمی MI-24 که در بمباران های هوائی جان سالم بدر برده بود، توسط ارتش اشغالگر به کورۀ ذوب فلزات سپرده شد(2)، و بجای آن ایلات متحده به عراق اجازه که سلاح های زیرا را خریداری کند :

1)36 هواپیما از نوع Beechcraft AT-6B Texan II برای پشتیبانی (حمله به زمین)

2)8 فروند هواپیمای سسنا 208 کاراوان با قابلیت حمل موشک ضد تانک

3) 10 بالگرد شناسائیBell OH-58 Kiowa

4)24 هلیکوپتر غیر نظامی Bell 407

دو نوع بالگرد به مسلسل و جایگاه پرتاب راکت مجهز است. طی نبرد در میدان نبرد علیه امارات اسلامی، 6 بالگرد ساخت آمریکا به وسیلۀ تیربارهای ضد هوائی شورشیان سرنگون شد، زیرا فاقد زره دفاعی بودند. نخست وزیر عراق نوری مالکی بریا مبارزه علیه تروریست ها از روسیه درخواست خرید 12 بالگرد می 35 زرهدار کرد. این بالگرد ها امروز بار نبردهای عراق علیه تروریست ها را به دوش می کشد.

 https ://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qlHhy6sVY2s

علاوه بر جنگ افزارهای نامبرده، آمریکا ارتش عراق را به موارد زیر نیز تجهیز کرده بود :

1)10 قروند هواپیمای شناسائی دو موتورۀ Beechcraft King Air 350

2)18 فروند هواپیمای یک موتورۀ اردنی Seabird SBL-360 Seeker/Westar مجهز به گیرنده ( حداکثر سرعت 207 کیلومتر در ساعت)

3)6 فروند هواپیمای باربری C- 130J Hercules

 

تمام این ساخت و سازها در مقابل تیربارهای سنگین و موشک های دوش برد ستون مبارزان جهاد طلب امارات اسلامی شکننده هستند.

اگر چه در ماه مارس 2009، دولت عراق توافق خرید یک اسکادران یعنی 18 فروند هواپیمای اف 16 (دست کم در دو نوع مختلف) را از کنگرۀ آمریکا دریافت کرده بود ولی این هواپیماها هنوز به عراق تحویل داده نشده است. در کوران حملات امارات اسلامی، نخست وزیر عراق دوباره به روسیه روی آورد، 25 ژوئن 2014 دو فروند از نخستین سری هواپیماهای سوخو 25 آماده برای عملیات نظامی تحویل عراق داده شد که سه چهار روز بعد ورودشان وارد میدان جنگ شدند. در حساب فیس بوکی نخست وزیر عراق گزارشی مرتبط به دریافت 6 هواپیمای دیگر از نوع سوخوی 30 کا از 12 سوخوی 30 کای سفارش شده و 5 فروند سوخوی 25 دیده می شود  که در مجموع معامله ای به حجم 500 میلیون دلار را با روسیه در بر می گیرد(3).

https ://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6zr3fnVXC4U

منبع :

 http ://www.mondialisation.ca/lirak-sauve-par-la-russie-dune-guerre-civile-semblable-a-celle-de-la-syrie/5403519

1) مترجم : در اینجا خیلی دور از معرفی تمام سلاح هائی است که مزدوران مسلح در اختیار دارند. به عنوان مثال دست کم می توانیم به BGM-71 TOW ضد تانک ساخت آمریکا اشاره کنیم که کاربرد آن توسط مزدوران مسلح در سوریه در یوتوب نمایش داده شده است. به ویدئوی زیر نگاه کنید :

https://www.youtube.com/watch?v=9cqqgYyyCmA

2)مترجم : در واقع تمام انبارهای اسلحه و مهمات عراق را منفجر کردند.

3)مترجم : بسیاری از سایت های ایرانی اعلام کرده اند که ایران 7 فروند سوخوی 24 عراقی که در دوران صدام حسین به ایران پناهنده شده بودند را به عراق بازگردانده است. بر این اساس می توانیم نتیجه بگیریم که عراق می تواند هواپیماهای بیشتری در اختیار داشته باشد.