عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

آیا حکم سنگسار غیر انسانی است ؟

تـتـبع، نګارش و نوشـــتـه  از:

الـحـاج امیـن الــدین «  سعیدی  – سعید افغانی »
وداکـتر صلاح الدین «سعید ی – سعید افغانی  »


سنگسار  یا رجم حدشرعی  در مورد زنا محصن (مرد متزوج) ومحصنه ( زن متزوجه) است که توسط سنگ صورت می گیرد.
در مورد طریق اثبات جرم زنا که آنرا در مباحث دیګر توضیح کردیم و اینکه جزا در مجموع و بی عدالتی و حق تلفی و تمرکز به جزا دادن آن حبس و زندان و جزا های مشابه از جمله اعدام ها مسایل و مطالب نا خوش آیند بود، بحث و تمرکز به آن لذت ندارد و در موارد زیاد حالت بدی به انسان دست میدهد مسایل و بحث اند مستقل و غیر قابل انکار. در مورد طریق اثبات جزا های حدودی که  از جمله سنګسار باشد ما به تفصل در نوشته و بحث مستقل پرداختیم و تأکید داشتیم که فهم دقیق از احکام حدودی  از جمله سنګسار این است که بیشتر مسأله تأدیب،  تربیت، وقایه، ترساندن و مانع مانند جلوګیری کننده  از تخلف و حق تلفی است و طریق اثبات آن نیز آنقدر دقیق توصیف شده که اثبات آن در عمل چنانچه بار ها تشریح کردیم در عمل تقریبا ناممکن است.
اثبات و شهادت چهار شاهد مسلم و عادل و آن هم چنان که توصیف کنند مانند اینکه مطابق حدیث پیامبر اسلام داخل شدن و خارج شدن چوب سرمه  از سرمه دانی را توضیح شهادت دهد و شبهه وارد نه شود که موجب سقوط تطبیق حکم حدودی و سنګسار میشود و در نهایت امر در مسایل حق العبدی در جزا های حدودی به عفوه و ګذشت تأکید و توصیه شده این همه و همه ابعاد دیګر مسأله را  روشن میسازد که نګه داشت نظم معین در جامعه با تمام تلاش از تطبیق جزای حدودی به هر قیمت میباشد.
اما انچه در کشور های مثل افغانستان عملاً به وقوع میپیوندد در عمل مسایل سیاسی و خارج از فهم درست اسلام است تا فهم دقیق ودرست از آن که درین صورت باید بیشتر تأکید شود تا اصول و قواعد اسلامی به صورت دست و مطابق به هدایت شرع غرای محمدی تطبیق شود تا اینکه ما در کل به اصول و اساسی روشن اسلامی در مسایل قوانین جزای کشور شک و تردید نموده و به این ترتیب ایمان خویش را  مورد سوال قرار داده و به سوال مواجه سازند.
در امر شرعی و مطابق و احکام به نصوص ثابت شک و تردید کردن مجاز نیست. اما نچه در عمل واقع میشود و به نام دین دهها تخلف واعمال غیر انسانی صورت میګیرد، بحث که باید تصحیح عملی این جانب قضایا پرداخت و عدالت را از تأثیر تأثیرات خارجی بدور ساخت و عدالت را کاحقه مطابق دساتیر بس مهم تطبییق کردد.   

با در نظر داشت این مقدمـۀ مختصر و با درنظر داشت معلومات دیګر در مباحث مربوط به حد زنان درین جاء  به این متمرکز خواهیم شده که:

آیا حکم رجم وسنگسار حکم غیر انسانی  است؟

در مورد باید گفت که:  دین مقدس  اسلام مدافع حقوق زن و مرد، انسان و حیوان، زمین و مافیهای مطابق قواعد و قوانین قبول شده است. دین اسلام مدافع حقوق خانواده است، اسلام مدافع عفت و پاک دامنی است، اسلام مدافع انسانیت است.   اگر اسلام برای زنای فرد دارای زن و خانواده مجازات سخت سنگسار را ارائه می کند نشانه بی رحمی اسلام نیست بلکه نشانـۀ عمق توجه اسلام به حفظ کانون خانواده است، حقوق زن و مردم در خانواده و جامعه است. یکی از اهداف اساسی ازدواج در اسلام همان داشتن اطفال و نسل جدیدی از اولاد صالح و بشریت و تلاش اسلام به  حفظ  نظم و عدالت لازم در جامعه اسلامی است.
کانون خانواده ایی را تصور کنید که مرد یا زن با شخصی به جز همسر خود رابطه جنسی برقرار کند، این زندگی چقدر دوام خواهد اورد؟ 

زندگی و ایندۀ کودکان در این خانواده چه خواهد شد؟
کدام مردی رابطه جنسی همسر خود را با یک فرد دیگر تحمل می کند ؟
با کمی تأمل خواهید دریافت که زنا و ان هم زنای فرد متاهل، چه عواقب وحشتناکی را برای خانواده ، فرزندان و جامعه به دنبال دارد. اسلام برای جلوگیری از فروپاشی خانواده ها ، برای جلوگیری از بی خانمان شدن فرزندان ، برای جلوگیری از هوس بازی زنان و مردان حکم سنگسار را ارائه می کند. مسلم است هدف اصلی اسلام از این حکم بازدارندگی ان است. اسلام حکمی را صادر می کند که بازدارنده باشد و مجرم با تصور ان از عمل و جرم خود منصرف شود.
اسلام برای فردی که با هوس خود قاتل کانون خانواده خود و یا خانواده دیگران و نابود کننده آیندۀ فرزندان و همسر خود و ترویج فساد و فحشا و رابطه جنسی نامشروع در جامعه است،  بعد از تأیید و اثبات با پروسیجرهای ومراعات قواعد اجراأت جزایی دقیق و حسابی شده که  قبلاً تعین شده شده اتهام اثبات بلاشبه داشته باشد، حکم سنګسار و مرگ می دهد و ان هم مرگی سخت هم چون سنگسار، که برای همگان عبرت  و آموزنده باشد.
آیا خانواده ایی که یکی از زن و مرد زناکار شوند،  دوام خواهد یافت ؟
آیا شخصی  که کانون خانواده برای او ارزشی ندارد، مستحق مجازات نیست ؟
آیا شخصی که به خانواده و فرزندان خود رحم نمی کند مستحق رحم  است؟

آیا کسی که در پیشروی  و حضور چهار مسلمان صادق و غیر فاسق  به نحوی اشکار به عمل زنا میپردازد و زنا به صورت پیشبینی شده توسط چهار شاهد متصف به اوصاف شرعی در نزد قاضی ثابت میشود، مستحق مجازات شدید چون سنګسار نیست؟
آیا برای فردی که برای تأمین هوس خود قید خانواده، همسر و فرزندان خود رامی زند باید دلسوزی کرد؟
چرا باید با تعصب، سطحی نگری و از روی احساسات حکمی از اسلام را حذف یا تغییر دهیم؟

آیا منظور مسلمان از کراهیت و  مخالفت به امر اسلامی است و یا عدم رضایت به عدم تطبیق پيګیر و ثبوت بلاشبهه جزای حدودی؟ مسلم این است که نارضایتی مسلمان از دزد ګفتن و بار بستن و به هر قیمت جزای سنګسار به نسبت غیر امر شرعی تحت نام شرعی میباشد. در عمل در مورد اثبات اتهام زنا در شرایط امروز در موارد زیادی بدون مراعات جزيیات مهم و اساسی اثبات اتهام به تنفید امر سنګسار و آن هم در عمل از جانب مرجع واضح غیر شرعی به صورت غیر دقیق صورت ګرفته و موجب خطا ها و اشتباهات نابخشودنی در پیګیری اصول و قواعد قوانین جزا و پروسیجرها اجراات جزایی  مربوط به ثبوت اتهام شده و تخلفات صریح از متن و نص شرعی صورت میګیرد.    
اگر بنابر بر عوامل اخیر فوق در مواردی بخش از مسلمانان  امروز از روی تعصب، دلسوزی و ترحم ، مصلحت، آماده نبودن شرایط اجرای احکام خدا، ترس از سو استفاده دشمنان و ترس از اجرای نامکمل  احکام خدا ، احکام الهی را تغییر، تعلیق یا حذف کنند این حالت در واقعیت دوری از کُنه مسأله و عدم  مراعات تمام قواعد و پروسیجر ها و اجراأت جزایی  احکام اسلامی است و ترس از بی عدالتی های ممکن که به نام اسلام در واقعیت دور از روح اصلی اسلام صورت میګیرد. این حالت نباید  و بجا نه خواهد بود تا از نفیه اصول و قواعد اصلی اسلامی برای مسلمان شود واین شایستهء عقیدهء سالم اسلامی نیست. ضرورت جدی است تا تخلفات برطرف و روح اصلی این متون و احکام الهی درک و به صورت درست دور از سیاست بازی ها و دور از تخلفات به صورت درست  و کماهو تطبیق و  مراعات شود. در آن صورت چنان نظم و نظام  در جامعه تطبیق خواهد شده که سبب صلاح و فلاح دارین و نظم بهتر جامعه و تأمین حقوق انسانها به صورت عادلانه شود.
حکم سنگسار اگر چه ظاهری خشن و سخت دارد اما در عمق ان عطوفت و مهربانی اسلام درمورد خانواده و جامعه اسلامی را می توان دید. اگر کمی دقت و تامل  شود، خواهید دریافت که اثرات زنای محصنه (زن ومرد متزوج) بسیار وحشتناک است و باید حکمی ارائه شود که بازدارنده باشد و چنان وحشت اور باشد که هیچ کس جرئت  فکر کردن به ان را نداشته باشد. با تحقیق در مورد زنا ، اثبات ان و حکم سنگسار خواهید دریافت هدف اسلام از این حکم پیشگیری از وقوع زنا است و اصلی ترین و مهم ترین دلیل چنین حکمی بازدارندگی ان است ، چرا که اسلام به خوبی تاثیرات زنا را بر خانواده و جامعه اسلامی می داند و درصدد پیشگیری، وقایه و تربیه  است.
سنگسار، حکم وقایوی !
چنانچه ګفته آمدیم با تأمل در شروط ذکر شده برای زنا و اثبات زنا ، خواهید دریافت با این شرایط تعداد بسیار بسیار کمی ممکن است شامل چنین حکمی شوند و اگر کسی که با چنین شرایطی زنای او اثبات شود ، یک فاحشه و یک فرد بی بند و بار و بی قید است. مسلما کسی که همسر دارد ، به همسر خود برای برقراری رابطه جنسی دسترسی دارد با این حال در حضور عده ایی از مردم جامعه ( چهار مرد عادل و یا سه مرد و دو زن عادل و یا دو مرد و چهار زن عادل ) با شخصی غیر از همسر خود رابطه جنسی برقرار می کند ، برای جامعه اسلامی یک افت واقعی است و عمل او به نوعی ترویج فحشا و رابطه جنسی نامشروع است و مجازات او  باید عبرت اموز و باز دارنده باشد و با کمی تامل خواهید دید که مجازاتی همچون سنگسار برای چنین افرادی مناسب و برای جامعه نیز باز دارنده است.
با کمی دقت در شرایط زنا و اثبات ان و نحوه اجرای مجازات ان ، به روشنی خواهید دریافت هدف اسلام با این حکم تربیت و تعلیم است ، هدف اسلام باز دارندگی است نه صرفا مجازات.
اسلام شرایط شهادت چهار نفر عادل و یا چهار بار اقرار خود شخص را ملاک اثبات قرار می دهد تا یقین کامل حاصل شود ، با تامل در این شروط در می یابیم اسلام ترجیح می دهد که زنا های بسیاری در خفا رخ بدهد اما یک زنا در حضور چند نفر انجام نشود ، چرا که این عمل باعث رواج چنین فحشا ایی در بین مردم می شود و هدف اصلی اسلام از چنین احکام سختی ، جلوگیری از رواج فحشا است و از این رو در اسلام زناکاری را که زنای او توسط شاهدانی مشاهده شود ، مستحق مجازات می داند.
از نظر اسلام اگر یک زنا که در حضور چهار نفر انجام شود و یا خود شخص به عمل خود اعتراف کند و یا به بیان دیگر از عمل خود شرم نکند و چهار بار ان را اعتراف کند ، باید حکم سنگسار در حضور مردم برای او اجرا شود چرا که مشاهده عمل زنای او ، توسط مردم جامعه ، بازتاب و عواقب وحشتناکی را در جامعه اسلامی بر جا خواهد گذاشت و باید مجازات در حضور مردم به گونه ایی باشد که شدیدا بازدارنده باشد.
هدف اسلام از حکم سخت سنگسار جلوگیری از ترویج فحشا و رابطی جنسی نامشرع است ، هدف اسلام جلوگیری از فروپاشی کانون خانواده است ، هدف اسلام جلوگیری از تباه شدن زندگی فرزندان است ، اسلام حکم به سنگسار می دهد تا هیچ مرد و زن متاهلی حتی فکر رابطه جنسی نامشروع را به خود راه ندهد و از این طریق از وقوع زنای محصنه که عواقب وحشتناکی بر خانواده ها و جامعه دارد ، جلوگیری کند.
در اسلام شخصی که عمل زنا را انجام میدهد  و زنای او اثبات می شود انرا در خفا مجازات نمی کند ، حکم شرع همین است  تا همچو اشخاص  در حضور مردم شلاق بخورد ، در حضور مردم سنگسار ،
چرا که هدف اسلام مجازات نیست ، هدف اسلام تعلیم و تربیت و جلوگیری از زنا است.
بنآ بصورت کل باید بعرض برسانیم که : حکم سنگسار و مجازات اعدام برای زناکار اگر چه به ظاهر حکم خشنی است اما در حقیقت نشانه عطوفت و مهربانی اسلام در حفظ کانون خانواده ها ، ثبات جامعه اسلامی ، تعلیم و تربیت ، جلوگیری از رواج فحشا ، جلوگیری از فروپاشی خانواده ها ، نجات زنان و مردان و سرو سامان دادن به میل سرکش جنسی است.

و من الله التوفیق