عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

آمریکا ببر کاغذی

با پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ و تقسیم جهان به دو بلوک شرق و غرب، دو قدرت پیروز آن زمان در جنگ یعنی شوروی سابق و آمریکا اختیار بسیاری از کشورهای جهان را به عهده گرفتند، اما در سال ۱۹۹۱ و با فروپاشی شوروی، جهان تک قطبی و آمریکا یکه تاز دنیا شد و تا همین اواخر هرچه یانکی ها برای برخی کشورها دیکته می کردند، همان باید انجام می شد.

اما دوران هژمونی (قدرت برتر) آمریکا نیز در زمان کنونی به سر آمده و کشورهایی که تا دیروز هرچه آمریکا دیکته می کرد، بدون برو برگرد اجرا می کردند، امروز دیگر تره ای برای یانکی ها خرد نمی کنند.

البته خرد شدن استخوان های مارکسیسم و کاپیتالیسم از زمان پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد و با روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران که به هیچ یک از قدرت های شرق و غرب وابسته نبود، زمینه های فروپاشی قدرت های استکباری نیز فراهم شد؛ هرچند برخی از کشورها هنوز نمی توانند (یا نمی خواهند) همانند جمهوری اسلامی ایران روی پای خود بایستند، اما شرایط گذر زمان نشان داده که دیر یا زود بالاخره متوجه این موضوع می شوند که البته وقایع اخیر منطقه خود حکایت از آن دارد که برخی کشورهای منطقه متوجه اشتباه خود در این خصوص شده اند، که یک نمونه آن کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس به رغم نظر مخالف آمریکا بوده است.

چند کشور سازمان اوپک پلاس (سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان) روز یکشنبه (دوم آوریل/ ۱۳ فروردین)، اعلام کردند که از ماه می (اردیبهشت) تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی، یک میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه در روز از تولید و صادرات نفت خود را کاهش خواهند داد. این رقم به کاهش نیم میلیون بشکه‌ای در روز اضافه می‌شود که پیش از این توسط روسیه پیش‌بینی شده بود و مقامات این کشور چند روز پیش (دوشنبه) نیز از تمدید آن تا پایان سال جاری میلادی خبر دادند.

خبر این کاهش تولید که با افزایش ۸ درصدی قیمت نفت خام در روز دوشنبه منجر شد و احتمال تورم شدیدتر را برای کشورهای اروپایی و آمریکا پررنگ کرد، سر و صدای زیادی به پا کرده و بازارها را تحت تاثیر قرار داده است.

در کنار این موضوع یکی از مهم ترین مسایلی که نشان از دوری برخی کشورهای منطقه از آمریکا می دهد، موضوع برقراری رابطه میان تهران و ریاض است که در نوزدهم اسفند ماه خبر آن اعلام شد؛ این مساله نشان داد که مقامات عربستان به رغم نظر مخالف آمریکا مسیر صلح و دوستی را در منطقه در پیش گرفته اند.

خبر بازگشایی کنسولگری عربستان پس از ماه مبارک رمضان در دمشق پس از ۱۲ سال و دعوت احتمالی از “بشار اسد” به اجلاس سران اتحادیه عرب در عربستان که در ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد نیز یکی دیگر از نشانه های همگرایی منطقه ای خلاف نظر واشنگتن می باشد.

نزدیکی کشورهای عرب منطقه با چین و روسیه نشانه دیگر دوری این کشورها از آمریکا می باشد، کشورهایی که تا پیش از این وابستگی شدیدی به واشنگتن داشتند.

اعتراف ترامپ به افول آمریکا

در چند سال گذشته بسیاری از اندیشمندان و کارشناسان مسایل بین الملل به ویژه تحلیل گران آمریکایی به افول آمریکا تاکید کرده اند که در کنار آنها اعتراف چندباره “دونالد ترامپ” رییس جمهور سابق آمریکا در یکسال گذشته در این زمینه جالب و حائز اهمیت است.

ترامپ در تاریخ پنجم مرداد ماه سال گذشته (۱۴۰۱) طی سخنانی در جمع هوادارانش تاکید کرد که «آمریکا به یک “ملت گدا” تبدیل شده است که از دیگر کشورها انرژی گدایی می‌کند؛ کشور ما به زانو درآمده است، به معنای واقعی کلمه به زانو در آمده است. نرخ تورم بالاترین، تورم در ۴۹ سال گذشته است – ۹.۱ درصد. بسیاری از مردم فکر می کنند که بسیار بالاتر از این است. قیمت بنزین به بالاترین حد در تاریخ کشورمان رسیده است».

وی در ۱۴ مهر ماه سال گذشته نیز اعلام کرد که آمریکا به مضحکه جهان تبدیل شده است و ایالات متحده می‌تواند به جای التماس از کشورهای خارجی، تولید انرژی داخلی خود را افزایش دهد.

ترامپ گفت که آمریکا نفت و گاز کافی برای مصارف داخلی خود را دارد و ایالات متحده به جای التماس از سایر کشورها برای افزایش عرضه خود در بحبوحه بحران انرژی جهانی می تواند تولید داخلی نفت و گازش را افزایش دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا تاکید کرد که «جهان به ما می‌خندد و با تمسخر به ما نگاه می‌کند، ما به ونزوئلا التماس می کنیم، به عربستان التماس می کنیم، از همه برای گرفتن نفت التماس می کنیم و این در حالی است که ما بیش از همه زیر پای خود نفت و گاز داریم.

ترامپ گفت که ایالات متحده باید در زمستان امسال (۱۴۰۱) سوخت به اروپا بفرستد تا به این قاره در بحران انرژی احتمالی، ناشی از تحریم صادرات روسیه کمک کند.

رییس جمهور سابق و غمارباز آمریکا که در کارنامه اش جنایات فراوانی همچون دستور شهادت سپهبد حاج “قاسم سلیمانی” فرمانده نیروی قدس سپاه و “ابو مهدی المهندس” و یاران ایشان را دارد، در سخنان دیگری در ۲۸ آبان ماه سال گذشته همچنین اعلام کرد که «آمریکا بی‌نهایت فاسد است؛ وزارت دادگستری آمریکا فاسد است؛ کشور ما دستمایه تمسخر جهانیان شده است و خیلی از آمریکایی‌ها به ستوه آمده‌اند».

ترامپ با اعتراف به فساد ریشه‌دوانده در آمریکا گفت که «کشور ما بی‌نهایت فاسد و انتخابات ما ساختگی و دروغین است و اعلام نتایج آن چند هفته طول می‌کشد، در حالی که نتایج انتخابات در فرانسه در همان شب برگزاری اعلام می‌شود».

ترامپ در سخنان دیگری در ۲۷ آذر ماه کشور آمریکا را با یک بیمار سرطانی بد حال مقایسه کرد و تصریح کرد که آمریکا از درون مریض است و مانند یک بیمار سرطانی در حال مرگ است.

وی در همان تاریخ در شبکه اجتماعی خود اعلام کرد که، اف ‌بی ‌آی متقلب، وزارت به اصطلاح دادگستری و اطلاعات، همه بخش‌های سیستم و حزب دموکرات سرطان هستند.

اعتراف آشکار ترامپ که خود زمانی رئیس جمهور آمریکا بود به فساد و همچنین انتخابات ساختگی در این کشور و شرایط داخلی آمریکا همگی نشان از افول آمریکا دارد؛ موضوعی که کارشناسان مسایل بین الملل نیز به آن تاکید دارند.

حال مردم جهان باید منتظر باشند که با یاری خدا سقوط آمریکا را که هم اکنون به ببر کاغذی تبدیل شده در زمانی نه چندان دور در کنار اضمحلال رژیم صهیونیستی با چشمان خودمان ببینند و در آینده ای نزدیک نفس راحتی بکشند.