مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

آلمان فرمان اقتصادی را به سمت چین برگرداند! 

شیائو چوان هوانکیو شیبائو، چین

منبع: ساویتسکایا راسیا

ترجمه: نعمت بوستانی

طی روز های گذشته خبر سفر اولاف شولتز، صدراعظم آلمان به جمهوری خلق چین، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرده است. دلیل این امر آنست که نه تنها این اولین سفر صدراعظم جدید آلمان به “امپراتوری آسمانی” است، بلکه اولین دیدار بین رهبران چین و یکی از رهبران اتحادیه اروپا پس از تشکیل بیستمین کنگره حزب کمونیست این کشور است که از اهمیت زیادی برخوردار بود.

اگرچه این بازدید، یک روزه و کوتاه بود اما دستاورد های بسیاری داشت. طرفین توافق کردند تا با ایجاد یک مکانیسم همکاری جدید برای رسیدگی به تغییرات اقلیمی، تقویت همکاری در مبارزه با اپیدمی ویروس کرونا و تسریع از سرگیری پروازهای تجاری بین دو کشور, تماس‌های همه جانبه را وسعت بخشند. در سه سال گذشته برای اولین بار، رهبران آلمان و چین، با کارآفرینان هر دو کشور به صورت رو در رو تبادل نظر کرده و در مورد مراحل پیشبرد مشارکت در پروژه های کلیدی بحث کردند. در همان روز، شرکت “هلدینگ” تجهیزات هوانوردی چین (CAS) و “ایرباس” یک سفارش عمده برای 140 هواپیما را امضا کردند. بر این اساس، این سفر نه تنها پیام روشنی به جهان خارج، مبنی بر ادامه همکاری عملگرایانه چین و آلمان بود بلکه در باره روابط میان چین و اتحادیه اروپا نیز تأثیر خود را خواهد داشت. ضمن این که کارایی دیپلماسی را هم برجسته کرد.

قطعاً تحکیم روابط چین و اروپا، به مذاق ایالات متحده که در یک دور باطل فشار و مهار پکن قرار دارد خوش نخواهد آمد . طی سال‌های گذشته واشنگتن، از هیچ کوششی برای اختلال در تعامل اتحادیه اروپا با چین و بستن آن به ارابه خود برای فشار بر “امپراتوری آسمانی” دریغ نکرده است. باید گفت که بحران اوکراین، پوشش بسیار مناسبی را برای آمریکا جهت اهداف استراتژیک خود فراهم کرده است.

باید توجه داشت، موانع و آسیب هایی که آمریکا تا به حال به روابط بین چین و آلمان و چین و اروپا وارد کرده بسیار واضح است. در این دوره، برخی از سیاستمداران و رسانه های اتحادیه اروپا شروع به سخن گفتن در باره این واقعیت کرده اند که منطقه، در زمینه امنیت دارای “حفره های” زیادی است و “وابستگی یک طرفه” این اتحادیه به یک “دولت با نفوذ” به جایی رسیده است که موجودیت این قاره را در خطر قرار داده است. سیستم همکاری و مشارکت استراتژیک بین آلمان و چین که با دقت و توسط نسل ها شکل گرفته است, از سوی چین هراسان به “گناه اصلی” تبدیل شده است و برخی از سیاستمداران هنگام صحبت از همکاری بین کشورها، از عباراتی نظیر “تهدید امنیت ملی” و “زیرساخت های استراتژیک” در حمل ونقل جاده ای و دریایی استفاده می کنند . قبل از سفر شولتز به پکن نیز، سر و صدایی در آلمان در باره دستیابی شرکت های چینی به سهام ترمینال در بندر هامبورگ بلند شد که بدون شک سطح بالاتری از تلاش چین هراسان بود.

اگرچه فضای فعلی افکار عمومی آلمان و اروپا نسبت به چین را می توان تهاجمی توصیف کرد، اما بالاخره صداهای منطقی نیز شنیده می شود. ایالات متحده از بحران اوکراین برای چیدن بال و پرهای متحدان خود استفاده کرده است. اروپا که از مشکلات متعددی مانند بحران اقتصادی، مشکل پناهندگان و کمبود انرژی رنج می برد، شروع به هوشیاری کرده است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و رابرت هابک، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان، هر دو صریحاً گفته‌ اند که فروش گاز طبیعی مایع (LNG) آمریکا به اروپا با قیمت‌های گزاف “ناعادلانه” است. شولتز و مکرون کاخ سفید را متهم می کنند که قانون کاهش تورم را برای اهداف خودخواهانه و حمایت گرایانه خود تصویب کرده است. اخیراً یک روزنامه نگار معروف مقاله ای نوشت و در آن اهداف واشنگتن برای استفاده از مناقشه اوکراین برای گرم کردن دست خود روی آتش اروپا را افشا کرد. وی از آلمان و کل اتحادیه اروپا خواست تا نسبت به آمریکا هوشیار باشند و از مسیر اصلی سیاست خود در قبال چین منحرف نشوند.

محافل اقتصادی آلمان به سرمایه گذاری به چین رای دادند. از ژانویه تا آگوست 2022، سرمایه گذاری آلمان در چین رشد 30 درصدی را نشان می دهد. مدیر عامل اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنایع آلمان (DIHK) به درستی گفت: آلمان در صورت خروج از بازار چین، رونق خود را از دست خواهد داد. طی سفر صدراعظم شولز به پکن، بیش از 100 نماینده از شرکت های مشهور آلمانی برای صندلی در یک هواپیمای ویژه با یکدیگر رقابت کردند. بدیهی است که محافل تجاری کشور نسبت به توسعه جمهوری خلق چین، خوش بین هستند و تلاش می‌ ورزند تا به گسترش فعالیت خود در بازار چین ادامه دهند.

شولتز که یک سیاستمدار با تجربه است، به وضوح اهمیت روابط با چین را درک می کند. هامبورگ شهری است که وی فعالیت سیاسی خود را از آنجا آغاز کرد. یک سوم کانتینرهای بندر هامبورگ به چین ارسال و از آنجا باز می گردند

اجلاس سران هامبورگ مجمع چین و اروپا و مشارکت نوآورانه فرامنطقه ای ومنطقه دلتای یانگ تسه – شمال آلمان، بسترهای با اهمیتی برای ارتقای درک متقابل و تعمیق همکاری سودمند متقابل بین چین و آلمان و چین و اتحادیه اروپا هستند. از زمان تصدی شولتز، به مقام صدراعظمی، وی در برابر فشارهای عظیم چین ستیزان همه جانبه مقاومت کرده و بارها به طور علنی علیه “قطع روابط” و “جنگ سرد جدید” با چین سخن گفته است. صدراعظم در جریان سفر خود به پکن بار دیگر تصریح کرد که جمهوری خلق چین یک شریک تجاری و اقتصادی مهم برای آلمان و اروپا است و برلین بدون تردید آماده ادامه تقویت همکاری و اعتماد بین طرفین است.

سفر شولتز، بدون تردید شروع خوبی برای توسعه روابط چین و آلمان و چین و اروپا پس از بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین است. در مواجهه با تغییرات اقلیمی و اپیدمی های دائمی، چین، آلمان و کل اتحادیه اروپا باید بازتر و بردبارتر عمل کرده و برای تقویت اعتماد سیاسی متقابل، توسعه همکاری عملی و رسیدگی به بسیاری از چالش‌ های کنونی جهان، نیروهای خود را با هم متحد کنند. 

همانطور که رئیس جمهور”شی جین پینگ” در دیدار با شولتز خاطرنشان کرد، لازم است طرفین اصول احترام متقابل را رعایت کرده، با حفظ اختلافات برای اتحاد تلاش کنند. از یکدیگر بیاموزند و تجربیات خود را در اختیار هم گذاشته و به اصول مشارکت سودمند متقابل پایبند باشند. در این صورت جهت کلی روابط دو کشور تغییر نخواهد کرد و پیشرفت روابط ثابت و پایدار خواهد بود.

پایان خبر