تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

«
»

ریشۀ اصلی درد

از مـقـام و حـق زن بـسیـار گـفـتـنـد هـر زمـان

لـیک خشونت کم نشد، باقیست بر محـروم زنـان

گــرچه تجلیل مـیشـود  هـر سال بدنـیـا روز زن

چون عملکردی صحیح نیست هیچ ندارد ارمغان

در نخـسـت باید کند تشخیص هر درد را طبیب

تــا دوا تـأثـیـر کــنــد بـر درد بـیـمـار آنـچــنــان

بـیســوادی ریـشـۀ اصـلـی ایــن درد هــا بـــود

پـس بکـوشـیـد در سـوادِ پـیـر و اطفال و جوان

جـهـل و بی علمی اگـر باشـد بهـر جا بر یقین

مـیشود تحـمـیل بیشتر هر خشـونت بـر زنان

گـر سـواد آیـد بمـردان و زنـان در جـامـعـه

کم شـود هـر نوع خشونت، هم جنایت آنـزمان

مـیکـشد زحمت (الـهه) با حـقـوقـدانان عصر

تـا کـنیـم بیشتر توجه در عمل بر این زنان

WP.jpg wordt weergegeven

با احترام،

سجیه الهه احرار

 

Glass Heart

By Alaha Ahrar

 

I am an Afghan woman

Like others around the world

I have a heart

The shape of a woman’s heart is like a man’s

So know that

I have a heart

But my heart is made of glass, like a mirror

I never let dust or fog cover it

I must shine it every day

If you stand there and smile at my heart

You will see yourself clearly smiling

But if you frown and are mean

You will see your own ugly face

Remember always

I have a heart

It’s deep inside me

Please remember again

I have a heart

And my heart is made of glass

But cowards cannot shatter it with their stones

If you try to break it

Each piece of this large shimmering glass will hurt you back

I have a heart

But my heart is made of glass