دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

«
»

 رویارویی تک به تک با روسیه: اروپا آماده خروج ناتو می‌شود

مجله ی هفته

20 ژوئیه 2024



کیرل استرلینیکوف

«چراغ‌ها را خاموش کنید و آب را تخلیه کنید»: در میان نخبگان فرا آتلانتیک (که به‌عنوان دولت جهانی، جهانی‌گرایان، و مدیران موسوم به دولت پنهان آمریکا شناخته می‌شوند) آشفتگی وصف‌ناپذیری حاکم است و صدای ساییدن دندان‌ها به گوش می‌رسد.

لابه‌لای اظهارات جنجالی دونالد ترامپ که مانند گلوله به سوی مخاطبان شلیک می‌شود، ترازوهای انتخاباتی به‌قدری نوسان پیدا کرده که به وضوح مشخص است: اگر ترامپ تا انتخابات زنده بماند، پیروزی او با اختلاف زیادی تضمین شده است. اگر در گذشته، با تفاوت دو تا سه درصدی نظرسنجی‌ها بین رئیس‌جمهور پیشین و کنونی آمریکا، خانواده کلینتون و کاگان با ترفندهای متعدد و مطمئن به تقلب در آراء دست می‌زدند، اکنون با برتری آشکار ترامپ، این تقلب به ناآرامی‌های گسترده‌ای منجر خواهد شد که خطر جنگ داخلی را در پی دارد.

در این شرایط، صاحبان واقعی کنونی کاخ سفید یک گزینه باقی مانده دارند: به‌سرعت جایگزینی برای بایدن بیابند (شاید جواب بدهد) و قطار زرهی را که در مسیر فرعی قرار دارد، به راه بیندازند.

در خصوص اولین موضوع، تصمیم گرفته شده است: دیروز اطلاعاتی منتشر شد که برترین چهره‌های حزب دموکرات آمریکا به‌طور علنی خواستار تعویض «اسب خسته» در جریان عبور از رودخانه شده‌اند. به‌طور خاص، نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان، به جو بایدن زنگ زده و اطلاع داده که براساس نظرسنجی‌ها، شانس پیروزی برای او وجود ندارد و با «لجاجتش، شانس دموکرات‌ها برای پیروزی در مجلس نمایندگان را نابود خواهد کرد.» چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا، نیز به بایدن گفته که باید کاندیداتوری خود را پس بگیرد. اما بایدن (در واقع سرپرستانش) لجاجت می‌کند و شانس حفظ قدرت برای دولت پنهان نیز به چشم می‌آید.

اما قطار زرهی به سوی اروپا می‌رود. همان‌طور که تقابل با چین ایده ثابت ترامپ است، تقابل مستقیم با روسیه نیز ایده ثابت کلینتون‌ها و کاگان‌ها است، که آن را در اوکراین آغاز کرده‌اند. ترامپ بارها اعلام کرده، و دیروز جِی-دی ونس، کاندیدای معاونت ریاست جمهوری از حزب جمهوری‌خواه نیز تأیید کرد، که «زمان فرصت‌طلبی برای متحدان اروپایی به پایان رسیده است.» خود ترامپ در اولویت‌های ریاست‌جمهوری‌اش پایان دادن به درگیری در اوکراین را اعلام کرده است. در همین حال، رئیس شورای جهانی شیکاگو، ایوو دالدر، اخیراً اعلام کرد که «بسیار زود است که اروپا در حوزه امنیتی تنها به خود متکی باشد و نه به آمریکا.» این بدان معناست که با خروج آمریکا از اروپا، ناتو به یک موجود ناقص تبدیل خواهد شد و بنابراین باید تمام تلاش را به کار برد تا درگیری اروپا با روسیه در فاز کنونی خود تا انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری متوقف شود، جایی که دموکرات‌ها سعی در جبران خواهند داشت.

برای این منظور، ناتو که در حال خروج است، باید به‌سرعت با ناتوی جدید و خالص اروپایی جایگزین شود، جایی که آتلانتیست‌های فراری بر قطار زرهی حکومت خواهند کرد.

دیروز، اورزولا فون در لاین، رئیس مجدد کمیسیون اروپا و یک روس‌هراس برجسته، اعلام کرد: «کار ما در پنج سال آینده متمرکز بر ایجاد یک اتحادیه دفاعی واقعی اروپایی خواهد بود.» به طور مشخص، اتحادیه اروپا که در ابتدا یک اتحاد سیاسی-اقتصادی بود، قرار است به یک سازمان نظامی با یک صندوق دفاعی مشترک، برنامه‌ریزی متمرکز، تولید نظامی، اطلاعات، لجستیک و غیره تبدیل شود که همه شبیه به ناتو است.

سرپرستی ناتوی جدید اروپا را یک کمیسر ویژه دفاعی کمیسیون اروپا (که پیش از این وجود نداشت) به عهده خواهد گرفت. برای جلوگیری از هرگونه توهم درباره «دفاعی بودن» اتحادیه اروپای جدید، کافی است به نامزدهای قبلی مطرح‌شده برای پست «دبیرکل ناتوی اروپایی» اشاره کرد که همه به شدت روس‌هراس هستند. به‌عنوان کمیسر دفاعی اتحادیه اروپا، گزینه‌هایی نظیر نخست‌وزیر سابق استونی، کایا کالاس، رئیس‌جمهور رومانی، کلاوس یوهانیس و وزیر امور خارجه لیتوانی، گابریلوس لاندزبرگیس، در نظر گرفته شده‌اند، اما احتمالاً این پست به وزیر امور خارجه لهستان، رادوسلاو سیکورسکی، که یک باز جنگی تمام عیار است، واگذار خواهد شد.

با توجه به اظهارات اورزولا فون در لاین مبنی بر اینکه یکی از وظایف اصلی اتحادیه اروپای نظامی جدید «حمایت مالی، سیاسی و نظامی از اوکراین» خواهد بود و «تا هر زمان که لازم باشد» ادامه خواهد داشت، این احساس ایجاد می‌شود که کارگردانان کنونی بایدن مطمئن هستند که حتی با خروج آمریکا از اروپا، درگیری در اوکراین همچنان ادامه خواهد داشت و به روسیه آسیب خواهد رساند.

با این حال، به‌طور متناقض، تبدیل بالقوه اتحادیه اروپا به ناتوی کوچک‌تر احتمالاً به نفع رئیس‌جمهور آینده آمریکا، دونالد ترامپ، خواهد بود. در برنامه انتخاباتی او، بهبود اوضاع اروپا به هیچ وجه دیده نمی‌شود، یعنی آمریکا با صدای بلند از اروپا که درگیر جنگ است، بازار، تولیدات، مردم و پول خود را جدا خواهد کرد. در این شرایط، ترامپ به‌طور کامل راضی خواهد بود که اتحادیه اروپا با پول خود علیه روسیه مبارزه کند و بتواند منابع آزاد شده را به هدف اصلی خود یعنی جنگ آینده با چین اختصاص دهد.

در مورد برنامه سفید و خالص پایان دادن به درگیری اوکراین، ترامپ بازیکنی با تجربه است و از پیش خود را بیمه کرده است: آشکار است که «طرح صلح» ترامپ یک اولتیماتوم خواهد بود که علاوه بر موارد دیگر، از روسیه می‌خواهد به اجرای ناقص اهداف عملیات نظامی ویژه رضایت دهد و همچنین (با توجه به حساسیت ترامپ) به احتمال زیاد ضمانت‌هایی مبنی بر عدم مشارکت روسیه در درگیری احتمالی چین با تایوان خواهد خواست که ترامپ برای شروع آن بی‌تاب است. اگر موفق شود، عالی است؛ اگر نه، بگذارید اروپایی‌ها خودشان به جنگ ادامه دهند.

واضح است که بسیاری از نیروهای اروپا که به‌صورت پنهانی (و آشکار) امیدوار به پایان زودهنگام درگیری با توجه به وضعیت «روی زمین» و اظهارات ترامپ درباره صلح بودند، از این چشم‌انداز خوشحال نمی‌شوند. واگذاری داوطلبانه حاکمیت ملی و ناتوانی سیاسی نخبگان کشورهای اروپایی به جایی رسیده که سه پوست از آن‌ها کنده شده (و به زودی چهارمی نیز خواهد کند) و اکنون اروپا در آستانه درگیری مستقیم نظامی با روسیه قرار دارد – اما این بار بدون کمک آمریکا.

روسیه دهه‌ها است که اروپا را به شرکت در یک سیستم امنیتی مشترک اوراسیایی دعوت می‌کند، اما به نظر می‌رسد اروپایی‌ها به مازوخیسم سیاسی و اقتصادی نزدیک‌تر هستند، که اکنون ممکن است به مازوخیسم نظامی نیز بپیوندد.

اگر کسی همیشه در پی آن است که نهایتاً شلاق بخورد، باید به خاطر داشته باشد که ممکن است کلمه توقف فقط به زبان روسی باشد.

17213844012198417404750760439882.jpg