سخنی عشق!

               2025-09-02! امین الله مفکر امینی گرسخـــــن زعشق گویی زعصمتِ این گوهربــــدان کزعشق به…

سکوت خلیفه در برابر امیر شکست یا فرصتی برای انحام…

نویسنده: مهرالدین مشید عباس ستانکزی: ملایعقوب کل روند را از مسیر…

زمانیکه کیفرخواست دادستان وحکم دادگاه  منفعل گردد  

نکارشی از سخی صمیم  مسئول کیست و عدالت کجاست؟  ***  ایجازی ازین مختصر!    …

شکست و باخت قدرت

شکست و باخت قدرت نه تنها حس ملی و مردمی…

آیا سراسیمه گی طالبان ، سقوط شان را در پی…

      نوشته ی : اسماعیل فروغی       درخواست دادگاه بین…

هوش مصنوعی دیپسیک

دکتر بیژن باران پیشرفت چین در جهان چند قطبی…

غریزه در سلب عقل: دلیل نبود دولت مدرن در افغانستان...!

عقل نیروی تفکر و گوهر شناسایی حق در برابر باطل…

۲۱ و ۲۲ دلو فتح افشار

نه ماه از ورود گروه‌های جهادی در کابل می‌گذشت، از…

یادمان سیاوش کسرایی

نوزدهم بهمن ماه هر سال، روزی است که نام سیاوش…

لیبرال ها، میان ماکس وبر، و کارل مارکس

-- max weber 1864-1920 آرام بختیاری جامعه شناسی بورژوایی در مقابل جامعه…

گنج شایگان 

رسول پویان  همیـشـه ثـروت و کاخ طلا نمی ماند  شــکـوه و دبـدبـه…

همخوابگی های سیاسی نافرجام طالبان افغانستان و آخوند های ایران

نویسنده: مهرالدین مشید افتضاح دیپلوماسی هوتل محور ایران در افغانستان عباس عراقچی، روز…

عالم دگر

نوشته نذیر ظفردیــــــده از امیــــــال دنیا بسته امدر دلـــــــم…

بشدار سامی

آقای "بشدار سامی" (به کُردی: بەشدار سامی)، شاعر و فتوگرافیست…

کابل آبستن یک تحول در موجی از اختلاف های درونی…

نویسنده: مهرالدین مشید سرنوشت ملاهبت الله در گرو عصیان همرزمان و…

هم پیوندی

جهان با حفظ،نا همگونی ها یک کل به هم پیوند…

آن لوله های آب پا های ما نه؛ بلکه آرزو…

نویسنده: مهرالدین مشید روایتی از به زنجیر کشاندن آفتابه ناوقت های شب…

هنر عشق ورزیدن....! 

" زیبایی عشق در این است که نه به چیزی…

آب در هاون کوبیدن یا سراغاز یک بازی جدید

نویسنده: مهرالدین مشید حکم بازداشت ملاهبت الله یک بازی استخباراتی و…

فتوای خرد 

رسول پویان  برون کردم به قتوای خرد تا حلقه از گوشم  بـرای…

«
»

استقلال: آزادی دین و دنیا از ملا…!

مستقل عبارت از دولتی می باشد٬ که در سیاست خارجی و مدیریت منابع داخلی عاقلانه و حکیمانه عمل کند. که پسا ۱۹۱۹ بدترین نوع تهاجم و تصاحب و اشراف استخباراتی انگلیس را٬ از بستر دین در افغانستان آسیب پذیر هستیم.

بطور مثال: جمهوریت و مؤلفه های آن٬ با منابع اسلامی کاملاً تطبیق دارد. البته اخلاقیات در هر جامعه تعریف خودرا٬ دارد. که خواسته مردم سالاری نیز همین می باشد: که قوانین به اساس ارزش های جامعه تصویب گردد. اما نقطه اختلاف میان اسلام و جمهوری٬ نفس ملا است نه منابع اسلامی٬ یعنی دید و بینش ملا یا گرایش فکری ملاها٬ که بصورت سازماندهی شده از طرف استخبارات مدیریت می شود٬ چون تکفیر جمهوریت بسوی دهشت و وحشت سیر دارند.

ورثه الانبیاء:

خدمت به دین٬ عبارت از حکمت یا مغز و یا تراوشات فکری حکیم می باشد٬ که از تقرب الله همانا حکیم مطلق و سیر منظم تحقیق دانشگاهی٬ برای رفع نیازمندی جامعه٬ راه حل های عملی تقدیم می کند. در حالیکه تریبیون ملاها در کشورما افغانستان:‌ تفکیر و نهی به هدف برتری جویی چون استبداد دینی تولید می کنند – یعنی صادر کردن حکم تکفیر بالای فرد٬ فقط صلاحیت محکمه در قوای قضاییه مستقل می باشد.

در نتیجه:

متعالی شدن سطح آگاهی مردم و پدیداری ضمیر روشن همانا بلوغ سیاسی٬ عبارت از استقلال فکری و عقلی در برابر جهل (فهم نادرست از دین) می گردد. که از قرون وسطی وارد رنسانس می شویم٬ که باید برای رنسانس افغانستان فعال بود.

محمدآصف فقیری