خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

آیا میتوان از گفته لنینی بر علیه لنین استفاده بُرد؟

سپیده

امروز نویسنده‌ای بی نام! مقاله‌ای از لنین تحت نام « شکست دولت خودی در جنگ امپریالیستی اواسط ۱۹۱۵» را برگردان‌ و دراختیار خوانندگان  قرار داده است.
مساله ای بسیار بجا و بروزی را این رفیق «گمنام»*) مطرح کرده است!
اتفاقا روشن کردن مسایل فوق که در زمان لنین  در حین نوشتن کتاب «امپریالیسم بمثابه آخرین مرحله سرمایداری»(زمان چاپ۱۹۱۶)، در جریان بوده است از اهمیت زیادی برخوردار است.
ابتدا باید تمام مقاله « شکست دولت خودی در جنگ امپریالیستی اواسط ۱۹۱۵» را بدقت مطاله کرد، تا منظور و پیام این بخش از نوشته‌های لنین بخوبی قابل فهم گردد. که برایم زود تراز سه روز میسر نیست و در ادامه این مقاله بدان خواهم پرداخت.
ولی تا همین جا باید گفت نیت «شوم*)» انتخاب کننده که در رابطه با جنگ ایرانی‌ها در کنار سوری ها،‌ لبنانی ها، فلسطینی ها… و کشور روسیه سرمایداری و امپریالیستی، برعلیه امپریالیسم غرب بسرکردگی ابرقدرت ام.آمریکا که با همکاری خواسته و ناخواسته کلیه کشورهای جهان، در لحظه کنونی در جریان است، حد اقل برای ایرانیان و افغانها(پارسی زبانان) مطرح کرده است شامل اشتباه بزرگی است:
لنین در تمام مقالاتی که ماقبل از این تاریخ در گفتگو با اینترناسیونال دوم و حتی در جهت انتقاد و تکمیل نظریات  خانم «روزا لوکزامبورگ» برشته تحریر در آورده است، در کتاب بعدی خود «امپریالیسم بمثابه آخرین مرحله سرمایداری»، که در سالی بعد جمع‌بندی کرده است، نمیتواند با قوانین روشن کتاب نامبرده در تضاد باشد.
با در نظر گرفتن قوانین پنجگانه برشمرده در باره امپریالیسم، بخصوص «تشکیل انحصارات  و انحصار تراستهای بانکی»، بخصوص در بخش مقام تاریخی امپریالیسم در این کتاب، میتوان برداشت کرد، اکنون نه کشور ایران، فلسطین، لبنان، عراق، ترکیه، عربستان و دیگر کشورهای عربی**)، افغانستان ولیبی … دارای چنین انحصاراتی بوده که طرف اصلی این جنگ لعنتی که امپریالیست های غربی بر گردن این کشور ها انداخته است، صادق است.
البته این رفیق (شاید نوع ایران تریبونالی) ادعا داشته باشد که روسیه ولی کشوری امپریالیستی است که در کنار امپریالیسم چین با نقاب «دوستی خلقها در جهان» در کنار ایران، عراق، افغانستان…لیبی… قرار گرفته اند. که باید در حین آنکه بوی حق داد، در ضمن باید دید که آیا آن‌ها هم‌اکنون طبق قوانین لنینی که در این جنگ شرکت دارند(چین در این کشمکش)، بصورت نابودی زیربناها و محو  فیزیکی انسانهای آن دیار و تصرف سرزمینهای آنان همچون فلسطین، عراق و لیبی…***)، شرکت دارند و یا در حین بستن قراردادهای نظامی و سیاسی و اقتصادی و ورود به صدور سرمایه با برداشت چندین برابری و بجای گذاشتن خاک سوخته مانند آمریکا عمل میکنند و یا اعمال آنان باعث نجات خود و نجات سرزمین های کشوری عقب نگه داشته شده که لنین آن‌ها را چنین نامیده است میگردد.
نگاهی به همکاری کشورهای بریکس «چین، روسیه، برزیل، هندوستان و آفریقای جنوبی» و تاسیس بانک و صندوق ذخیره مشترک در ژوئن ۲۰۱۴ در FORTALEZA واقع در برزیل و «بانک جدید توسعه» در شانکهای سخن از دفاعی اقتصادی در مقابل دیکتاتوری کنگره آمریکا که خود را مافوق سازمان ملل متحد قرار داده و قطعنامه های آنرا محترم نشناخته و خودسرانه به تخریب و جنگ و تجاوز در جهان پرداخته است، عمل میکند؛
یا بطوریکه این خط سومی ها و مجاهدین خلقی ها و منصورحکمتی ها و سلطنت طلبان و همراهان مانند اسانلوی خریداری شده رضاپهلوی  میگویند برخلاف آن عمل میکند؟
این چنین ادعاهای ضدکمونیستی، ضد مردمی، ضد کارگری، ضد ملی و خلاصه ضد خلقی و حتی ضدخرده بورژوازی کودن و کور… و هرنوع یک‌طرفه قضاوت کردن برخلاف «‌امپریالیسم بمثابه آخرین مرحله سرمایداری» و رد این قوانین نامبرده لنینی با انتخاب و بهم چسباندن؟ مقالات و آوردن  نابجای آن؛
طرفداری و جانبداری و پارکابی بودن امپریالیسم آمریکا  را داراست.
ادامه دارد…
سپیده
++++++++++++++++++++++++++
*) گمنامی اکثرا، ترس از بیان عقیده را در میان افراد مورد نظر و روسوایی ببار آوردن در میانشان در خواننده بوجود می آورد. امید وارم که سهواً بوده باشد. و کلمه شوم  داخل گیومه، زیرا قصاص پیش از حکم نباشد!
**)- کشورهای عربی  و تمام کشورهایی که عضو سه ابر اهرم «بانک جهانی-صندوق بین المللی پول و  سازمان تجارت جهانی» هستند، بصورت بالقوه و بالفعل نمیتوانند از قدرت انحصار ها استفاده برند؛
حتی دیگر دولتهای امپریالیستی غرب مانند آلمان فرانسه و استعمار فرتوت و ایتالیا، اسپانیا… قادر به‌اِعمال نظریات انحصارات خود «فولکس واگن در آلمان» بدون اجازه ابر قدرت آمریکا نیستند(تا درگیری جنگ بعدی) و باید همچون کفتار به باقی گذاشتنه های آمریکایی، قناعت ورزند!! متأسفانه چنین آقایان و خانمهایی (پارکابان) مانند جن از بسم الله از بیان آن ترسیده و فرار میکنند!
***)- که البته باید گفت زکی و غرب مانند خر در گِل درجا میزند و دیروز تلویزیون کانال یک اخبار ایران، اشکریزی «اوباماستِ روحانی رفسنجانی» را نشان میداد.