جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

بی اعتنایی جهان به خواسته کاخ سفید

در حالی که بیشتر از 120 کشور جهان با اقدام دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت کردند، رسانه ها حمایت تنها 8 دولت از طرح ترامپ را بی احترامی و ضربه بزرگی به وجهه کاخ سفید ارزیابی می کنند.

 کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رای خود به ایالات متحده آمریکا نشان دادند که مرعوب تهدید کاخ سفید نمی شوند و حاضر به تغییر وضع موجود بیت المقدس نیستند.
مقامات کاخ سفید همگام با سران رژیم صهیونیستی پیش از رای گیری دست به کار شدند و از تهدید و رشوه استفاده کردند تا کشورها را به دادن رای به نفع آمریکا تشویق کنند. در نهایت اما بیش از 120 کشور جهان به قطعنامه پیشنهادی ترکیه و یمن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای مثبت دادند.
در واقع این کشورها ضمن تقبیح اقدام رئیس جمهوری آمریکا، خواستار حل منازعه با روش های مسالمت آمیز و جلوگیری از اقدام یکجانبه کشورها شدند. اوج سرخوردگی آمریکا آن جایی بود که تنها 8 کشور کوچک و غیرتاثیرگذار در عرصه بین الملل دیدگاه واشنگتن و تل آویو را قبول کردند و به این قطعنامه رای منفی دادند.
گویا مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان حامی و مجری اصلی اعلام پایتختی بیت المقدس، پیش از رای گیری، نتیجه نشست مجمع عمومی را حدس می زدند. از این رو قبل از برگزاری جلسه دست به کار شدند؛ «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، سازمان ملل را خانه دروغ نامید. رئیس جمهوری آمریکا هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم( از طریق «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل)، کشورهای موافق با پیش نویس این قطعنامه را تهدید کرد که با هماهنگی کاخ سفید، کمک های مالی ایالات متحده را به آن ها قطع خواهد کرد.
روزنامه گاردین نوشت: با وجود هشدار مقام های آمریکایی، رای ترامپ در مورد شناسایی یکجانبه بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، از سوی مجمع عمومی سازمان ملل رد شد و 128 کشور وضعیت کنونی این شهر را که به صورت قانونی به هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی اختصاص دارد مورد تاکید قرار دادند.

**نمایش روحیه استبدادی دولت آمریکا
برخی کشورها همچون مصر، افغانستان و عراق که بیشترین کمک های مالی را از آمریکا دریافت می کنند هم به این قطعنامه رای مثبت دادند. در کل 9 کشور به این قطعنامه رای منفی دادند و تنها کشورهای توگو، میکرونزیا، نائورو، پالائو، جزایر مارشال، گواتمالا و هندوراس از آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایت کردند.
به نوشته گاردین 22 کشور از 28 عضو اتحادیه اروپا همچون بریتانیا، فرانسه و آلمان که پیش از این به بیشتر قطعنامه ها، رای ممتنع می دادند، به این پیش نویس رای مثبت دادند. در کل 35 کشور به قطعنامه رای ممتنع دادند و 21 کشور غایب در جلسه نیز تهدید ترامپ را در کناره گیری از رای دادن موثر اعلام کردند.
به اعتقاد تحلیلگر این روزنامه انگلیسی، گرچه حمایت بیشتری از فلسطینی ها پیش بینی می شد اما کسب تنها 8 رای موافق ضربه محکمی برای دونالد ترامپ به شمار می رود.
یک مقام پیشین سی.آی.ای نیز با انتقاد از تهدیدهای ترامپ و هیلی در سازمان ملل اظهار کرد که جهان با این اقدام ها به آمریکا می خندد. «جان برنان» این تهدیدها را نشانه ای از خودکامگی، تجاوز و خودزنی دولت آمریکا ارزیابی کرد.
این گزارش افزود: تهدید ترامپ بیشتر شبیه طنز است و دنیا به این موضوع خواهد خندید زیرا ترامپ نمی تواند به کشورها زنگ بزند و بگوید که چون به آمریکا رای ندادید ما به شما برای مبارزه با تروریسم کمک نمی کنیم.
«فیل مود» تحلیلگر ضدتروریسم در سی.ان.ان نیز سخنان نماینده آمریکا در مجمع عمومی در زمینه قطع کمک های مالی به کشورهای حامی قطعنامه ضد آمریکایی را اقدامی بیهوده و نادرست ارزیابی کرد.

**ترامپ و بی توجهی جهان به خواسته کاخ سفید
آمریکا پیش ‌تر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در نفی تصمیم ترامپ در مورد پایتختی بیت المقدس را وتو کرده بود اما برآیند تصمیم بیش از 190 در مجمع عمومی نشان داد جهان اقدام ترامپ را نمی پذیرد. روزنامه ایندیپندنت اقدام کشورهای جهان را بی احترامی آشکار به ایالات متحده دانست و نوشت: نماینده آمریکا در سازمان ملل از نادیده گرفته شدن نظر آمریکا در مورد بیت المقدس خشمگین است.
نیکی هیلی هشدار داد که بی اعتنایی به رای آمریکا در مورد پایتختی بیت المقدس را جبران می کند. استدلال هیلی این است که کشورها نباید به نظر بزرگترین حامی مالی سازمان ملل بی تفاوت باشند. وی گفت: اگر سرمایه گذاری های آمریکا شکست بخورد ما وادار می شویم تا سرمایه های خود را در مسیرهای پرثمرتر به کار گیریم.
هیلی در بخشی از سخنرانی خود گفت: آمریکا این روز را به یاد خواهد داشت و هنگامی که کشورها از واشنگتن درخواست کمک داشته باشند، مانند گذشته عمل نمی شود. آمریکا از کمک های الی برای افزایش نفوذ در راستای منافع خود استفاده می کند.
ترامپ هم پیش از این گفته بود که «این گونه نیست کشورها علیه آمریکا رای بدهند و سپس به آن ها صدها میلیارد دلار کمک شود».
شبکه تلویزیونی خبری «فاکس نیوز» که دیدگاه هایی نزدیک به رئیس جمهوری آمریکا دارد از این بی اعتنای به شدت به خشم آمد و کمک های مالی آمریکا را به دادن پول به فقرا تشبیه و از تنها گذاشتن آمریکا در مجمع عمومی به شدت انتقاد کرد.
این گزارش نوشت: بزرگترین حامی مالی سازمان ملل و کشوری که به ده ها کشور کمک مالی انجام می دهد، نمی تواند از موقعیت خود در عرصه جهانی بهره ببرد. فاکس نیوز افزود: دریافت کنندگان کمک مالی آمریکا، مانند یک کودک لوس شکایت دارند که پول خود را سر موقع دریافت نمی کنند اما آن ها نمی دانند که دلارها حاصل تلاش آن ها نیستند و هدیه یا اعانه به شمار می روند.این شبکه تلویزیونی، سازمان ملل را به ببری خشمگین اما بدون دندان تشبیه کرد که ایالات متحده روی قطعنامه های آن هیچ حساب باز نمی کند.

در همین حال

پس از رای‌گیری سازمان ملل درباره قدس؛

ترامپ: احمقانه ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کردیم/ زمان بازسازی آمریکا رسیده است

ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا پس از شکست در مجمع عمومی سازمان ملل در توئیتی اعلام کرد زمان آن رسیده که بر سرمایه‌گذاری و اختصاص بودجه برای بازسازی آمریکا تمرکز کند.

 به نوشته روزنامه اورشلیم پست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: زمان آن رسیده که به جای هزینه‌های خارجی به سرمایه گذاری برای بازسازی آمریکا تمرکز کنیم.

وی در ادامه این توئیت افزود: “پس از آنکه به صورت احمقانه هفت تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم زمان آن رسیده که بازسازی کشورمان را آغاز کنیم.”

این توئیت یک روز پس از آن منتشر شد که ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل شکست خورد. مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب و در آن اقدام دولت ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کرد.

ترامپ همچنین پیش از رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل تهدید کرده بود که آمریکا کمک‌های خارجی به دریافت کنندگان را که در مجمع عمومی سازمان ملل علیه این کشور رای دهند، قطع خواهد کرد.

وی روز چهارشنبه گفته بود: برخی کشورها صدها میلیون دلار و حتی میلیاردها دلار از ما کمک مالی می‌گیرند و آن وقت علیه ما رای می‌دهند. ما این رای‌گیری را با دقت ملاحظه می‌کنیم. اجازه دهید آنها علیه ما رای دهند. ما پول بیشتری در جیبمان باقی خواهد ماند. ما اهمیتی به این مساله نخواهیم داد.

هنوز مشخص نیست که آیا این توئیت به تهدید روز چهارشنبه اشاره دارد یا خیر چراکه کل متن این توئیت بر لزوم حمایت دو حزبی بر سرمایه گذاری در بخش تاسیسات زیربنایی تاکید دارد.

در مجموع ۱۲۸ کشور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که روز پنجشنبه برگزار شد با بی‌اعتنایی به تهدیدات ترامپ به نفع قطعنامه رای دادند در حالی که ۹ کشور علیه این قطعنامه رای منفی داده و ۳۵ کشور رای ممتنع دادند و ۲۱ کشور نیز در این نشست حضور پیدا نکردند.

از ۱۰ دریافت کننده کمک‌های امسال آمریکا تنها اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل رای مخالف داد. باقی دریافت کنندگان به استثناء کنیا علیه آمریکا رای دادند حتی افغانستان نیز که حدود ۴.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ میلادی از آمریکا کمک مالی دریافت کرده علیه این کشور رای داد.

از دیگر کشورهایی که علیه آمریکا رای دادند می‌توان به مصر و اردن اشاره کرد که به ترتیب ۱.۴ میلیارد دلار و ۱.۳ میلیارد دلار کمک مالی از آمریکا دریافت کردند. اگرچه این دو کشور عربی شرکای امنیتی نزدیک آمریکا هستند و به شدت به کمک‌های مالی واشنگتن تکیه دارند اما اگر با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت نمی‌کردند اوضاع سیاسی در داخل کشورهای خود را به خطر می‌انداختند.