به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

گزیده اخبار بین‌المللی

گزینش، تلخیص و ترجمه از سایت «۱۰ مهر»

یک روزنامه‌نگار آمریکایی بیان کرد که غواصان آمریکایی در زیر خطوط لوله گاز “نورد استریم” مواد منفجره کار گذاشته‌اند
به گزارش “اسپوتنیک” در ۸ فوریه ۲۰۲۳، سیمور هرش، روزنامه‌نگار برنده جایزه “پولیتزر” در وب سایت خود به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که غواصان آمریکایی تحت پوشش رزمایش ناتو در تابستان، در زیر خطوط لوله گاز “نورد استریم” مواد منفجره کار گذاشته‌اند و سپس نروژی‌ها سه ماه بعد آن را فعال کردند.او نوشت: “تابستان گذشته، غواصان نیروی دریایی که تحت پوشش … یک رزمایش ناتو موسوم به “بالتاپس ۲۲” فعالیت می‌کردند، مواد منفجره فعال از راه دور را نصب کردند که سه ماه بعد از آن، سه خط لوله “نورد استریم” را منهدم کردند. خاطرنشان می‌شود که در ۲۶ سپتامبر، یک هواپیمای نیروی دریایی نروژ یک شناور “سونار” را پرتاب کرد که با کمک آن مواد منفجره فعال شد.خطوط لوله گاز “نورد استریم” یک خط لوله صادراتی از روسیه به اروپا از طریق دریای بالتیک است. به‌طور مستقیم بزرگترین میادین گاز طبیعی روسیه و مصرف کنندگان اروپایی را با دور زدن کشورهای ترانزیت به هم متصل می کند. از اواخر اوت سال گذشته، عرضه گاز از طریق “نورد استریم” متوقف شده است. ‘گازپروم’ این را با نقص‌های شناسایی شده در تنها واحد پمپاژ گاز در ایستگاه کمپرسور” پورتووایا” توضیح داد. در پایان ماه سپتامبر، انفجارهایی به‌طور همزمان در خطوط لوله گاز “نورد استریم” به وقوع پیوست. اپراتور نورد استریم گزارش داد که وضعیت اضطراری در خطوط لوله گاز بی‌سابقه است و تخمین زمان تعمیر غیرممکن است.”ولادیمیر پوتین” این حادثه را یک حمله تروریستی آشکار خواند.
منبع: «اسپوتنیک»
https://spnfa.ir/۲۰۲۳۰۲۰۸/—%D۸%B۱%D۹%۸۸%D۸%B۲%D۹%۸۶%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۹%۸۷-%D۹%۸۶%DA%AF%D۸%A۷%D۸%B۱-%D۸%A۲%D۹%۸۵%D۸%B۱%DB%۸C%DA%A۹%D۸%A۷%DB%۸C%DB%۸C-%D۸%AE%D۸%B۷%D۹%۸۸%D۸%B۷–%D۹%۸۶%D۹%۸۸%D۸%B۱%D۸%AF-%D۸%A۷%D۸%B۳%D۸%AA%D۸%B۱%DB%۸C%D۹%۸۵-%D۸%B۱%D۸%A۷-%D۸%BA%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۸%B۵%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%A۲%D۹%۸۵%D۸%B۱%DB%۸C%DA%A۹%D۸%A۷%DB%۸C%DB%۸C-%D۹%۸۵%DB%۸C%D۹%۸۶-%DA%AF%D۸%B۰%D۸%A۷%D۸%B۱%DB%۸C-%DA%A۹%D۸%B۱%D۸%AF%D۹%۸۶%D۸%AF-۱۴۵۳۹۲۲۱.html

وزیر دفاع سابق آمریکا: پنتاگون مسئول جنگ‌های عراق و افغانستان است
“وبلاگ کرادله” در تاریخ ۹ فوریه می‌نویسد، “کریستوفرسی. میلر” ، سرپرست سابق پنتاگون، در ۹ فوریه گفت که شخصیت‌های نظامی ارشد در ایالات متحده باید به‌خاطر جنگ‌های شکست خورده در عراق و افغانستان پاسخگو باشند. “میلر” که از نوامبر ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ سمت وزیر دفاع ایالات متحده را برعهده داشت، در خاطرات خود که به تازگی منتشر شده است، می‌نویسد: «مجتمع نظامی ــ صنعتی ایالات متحده به یک هیولای سر هیدرایی (همچون مار نه سر) تبدیل شده است که تقریباً هیچ کنترلی بر ماشین جنگی آمریکایی ندارد. “در مصاحبه‌ای با” The Hill ، “میلر” این دیدگاه را بیان کرد که “ما به یک کشور مستقل حمله کردیم، تعداد زیادی از عراقی‌ها را کشتیم و معلول کردیم، و برخی از بزرگترین میهن پرستان آمریکایی را که می‌توانستند تا به حال زنده باشند از دست دادیم ــ همه اینها برای یک دروغ لعنتی” و اینکه پنتاگون که رهبری ارشد را در این ماجراها به‌عهده دارد، به فوریت باید پاسخگو باشد. تخمین زده می‌شود عراقی‌هایی که در نتیجه تهاجم آمریکا در سال ۲۰۰۳ کشته شدند، از صدها هزار تا بیش از یک میلیون نفر متغیر است. در همین حال،  گزارشی که نوامبر گذشته توسط مرکز “عدالت برنان” در دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک منتشر شد، نشان داد که چگونه وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) اجازه داشته است تا از طریق استفاده از مقررات قانونی کمتر شناخته شده معروف به “سازمان همکاری امنیتی” سربازان خود را به‌طور مخفیانه در ده‌ها کشور در سراسر جهان مستقر کند و در طول دو دهه گذشته جنگ‌های مخفیانه را به‌راه بیندازد. از‌جمله کشورهایی که در غرب آسیا تحت تأثیر خشونت ایالات متحده قرار گرفته‌اند، می‌توان به لبنان،  عراق،  سوریه و  یمن اشاره کرد. با این حال، آنها همچنین شامل بسیاری از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نیز می‌شوند.
منبع: «وبلاگ کرادله»
https://thecradle.co/article-view/۲۱۲۸۵/pentagon-responsible-for-iraq-and-afghanistan-wars-former-us-defense-secretary

درخواست‌ها از آمریکا برای لغو تحریم‌های سوریه برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه افزایش می یابد، اولین گروه کمک از چین به دمشق رسید
بنابر گزارش “گلوبال تایمز” در تاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۲۳، اولین گروه کمک‌های چین در میان موجی از کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی وارد سوریه زلزله‌زده شد، اما برخی از تجهیزات مورد نیاز، از‌جمله دارو و غذا، به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده‌اند و این امر ضمن ابراز همدری با مردم سوریه، باعث افزایش درخواست‌ها از آمریکا به‌منظور لغو تحریم ها علیه این کشور.شده است. بنابر آخرین گزارش‌ها تا ۱۰ فوریه، بیش از ۲۲۰۰۰ نفر پس از زلزله های فاجعه‌باری که در اوایل این هفته دو کشور را لرزاند، در ترکیه و سوریه کشته شدند. اولین محموله کمک‌های پزشکی چین روز پنجشنبه وارد دمشق شد و تعداد بیشتری در راه است. “مائو نینگ”، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی منظم گفت که چین کمک‌های بشردوستانه اضطراری به ارزش ۳۰ میلیون یوان به سوریه ارائه می‌کند که شامل کمک نقدی ۲ میلیون دلاری و مواد کمکی فوری مورد نیاز است. 
کمک‌های کشورهایی از‌جمله ایران، عراق، اردن، امارات متحده عربی، عمان، مصر، هند و ونزوئلا نیز رسیده است. شش کامیون حامل “اقلام سرپناه و کیت اقلام غیر غذایی، از‌جمله پتو و بسته‌های بهداشتی” از سازمان ملل در همان روز وارد شدند. با این حال، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز پنجشنبه گفت که مناطق زلزله‌زده کمک‌های نجات انسان‌های زیر آوار را دریافت نکرده‌اند و هشدار داد که این کمک ها نباید “سیاسی” شود. آژانس پناهندگان سازمان ملل روز جمعه به “گلوبال تایمز” گفت که ۱۰/۹ میلیون نفر از زلزله در شمال غرب سوریه آسیب دیده‌اند. نیازهای فوری شامل غذا، سرپناه، اقلام غیر خوراکی و دارو است.
منبع: «گلوبال تایمز»
https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۳۰۲/۱۲۸۵۲۲۲.shtml

مقامات لبنانی برای اولین ‌بار از زمان آغاز جنگ با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کردند
در این دیدار، “اسد” از لبنان و سایر کشورهای عربی که پس از زلزله به سوریه کمک کردند و با انجام این کار در معرض تحریم‌های قانون سزار آمریکا قرار گرفتند، تشکر کرد. “وبلاگ کرادله” در ۰۹ فوریه ۲۰۲۳ می‌نویسد، یک هیأت عالیرتبه وزرای لبنان در ۸ فوریه از سوریه بازدید کرد تا در مورد تلاش‌های امدادی به این کشورکه پس از زلزله ویرانگر ۶ فوریه  بیش از ۱۶۰۰۰ نفر کشته برجای گذاشت، با بشار اسد گفت‌وگو کند. هیأت لبنانی مورد استقبال “فیصل مقداد” وزیر امور خارجه سوریه قرار‌گرفت. به گزارش خبرگزاری ملی لبنان (NNA)، این کشور پس از ورود، “در این وضعیت اسفناک همبستگی خود را با مردم سوریه ” اعلام کرد و متعهد شد که با همه امکانات تلاش‌های امدادی را برای کمک ارائه دهد.ریاست این هیأت لبنانی را “عبدالله بو حبیب” وزیر امور خارجه لبنان برعهده داشت و چندین وزیر و مقامات دیگر از‌جمله “هکتور حجار” وزیر امور اجتماعی و “فادی سنان” مدیر کل وزارت بهداشت او را همراهی می‌کردند. مقامات لبنانی در دیدار با وزیر خارجه سوریه ، ضمن ابراز همدردی با قربانیان این زلزله، قول دادند که در مواقع ضروری در کنار سوریه باشند، همانطور که سوریه «در روزهای سخت در کنار لبنان ایستاده است». “بشار اسد” در دیداربا این هیأت اظهار داشت «به توانایی “سوریه” برای غلبه بر این مصیبت اعتماد دارد». وی سپس به تلاش‌های سایر کشورهای عربی برای کمک‌های امدادی که شامل الجزایر، مصر و عراق می‌شوند، اشاره و از آن قدردانی کرد.. رئیس‌جمهور سوریه همچنین از این کمک‌ها که از طریق ارتش لبنان، دفاع مدنی و صلیب سرخ از لبنان ارسال شده است، تشکر کرد. با این حال، از زمان آغاز جنگ ۱۱ ساله مورد حمایت آمریکا، این اولین بار بود که یک هیأت رسمی لبنان با رئیس‌جمهور سوریه دیدار می‌کرد که نشان‌دهنده روابط گرم و برادرانه بین دو کشور با وجود تاریخ پُرتنش بود.
منبع: «وبلاگ کرادله»
https://thecradle.co/article-view/۲۱۲۵۷/lebanese-officials-meet-with-syrian-president-for-first-time-since-start-of-war

“آلکساندر نواک” بیان کرد که روسيه و ايران به‌ کار خود در زمینه سوآپ نفت و گاز ادامه می‌دهند
به گزارش “اسپوتنیک” در ۱۰ فوریه ۲۰۲۳، “آلکساندر نواک”، معاون نخست وزير روسيه به خبرنگاران گفت روسيه و ايران به کار خود در زمینه سوآپ نفت و گاز ادامه می‌دهند. وی تصریح کرد: توانایی‌های فنی برررسی می شوند، بنابراین این به‌عنوان یک پروژه امیدوار‌کننده در نظر گرفته می‌شود. “نواک” پيشتر به خبرنگاران گفته بود روسيه و ايران می‌توانند در مورد سوآپ نفت و گاز به توافق برسند. به گفته وی، توافق عملیات سوآپ با ایران در مرحله اول ممکن است شامل ۵ میلیون تن نفت و حداکثر ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز باشد. معاون نخست‌وزیر روسیه اشاره کرد که طرفین در حال کار بر روی جزئیات فنی هستند. طرف ایرانی هم اکنون به روسیه پیشنهاد کرده است که عملیات سوآپ گاز را از طریق خاک خود انجام دهد. مشابه سوآپی که از ترکمنستان به آذربایجان از طریق خاک ایران انجام می شود.در ماه مه ، “نواک” گفت که روسیه و ایران در حال بررسی در مورد امکان تأمین منابع انرژی به شمال ایران و مسیرهای مختلف لجستیکی از طریق دریای خزر و کشورهای دیگر، راه آهن و خط لوله نفت هستند.
منبع: «اسپوتنیک»
https://spnfa.ir/۲۰۲۳۰۲۱۰/%D۸%A۷%D۸%AF%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۹%۸۷-%D۹%۸۷%D۹%۸۵%DA%A۹%D۸%A۷%D۸%B۱%DB%۸C–%D۸%B۱%D۹%۸۸%D۸%B۳%DB%۸C%D۹%۸۷-%D۹%۸۸-%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%AF%D۸%B۱-%D۸%B۲%D۹%۸۵%DB%۸C%D۹%۸۶%D۹%۸۷-%D۸%B۳%D۹%۸۸%D۸%A۲%D۹%BE-%D۹%۸۶%D۹%۸۱%D۸%AA-%D۹%۸۸-%DA%AF%D۸%A۷%D۸%B۲–۱۴۵۶۳۲۶۶.html

ارتش اسرائیل برای مقابله با حماس و حزب الله واحد “ارواح” را رونمایی کرد
این واحد که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد، به دلیل عملیات شناسایی مخفی خود شناخته شده است و حملات به روستاهای لبنان را شبیه‌سازی می‌کند و همچنین با استفاده از “پهپادهای بسیار دقیق” در حال توسعه یک تیم رزمی رباتیک است. “وبلاگ کرادله” در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۲۳  می‌نویسد: برای اولین بار در ۹ فوریه جزئیات مربوط به واحد “ارواح” اسرائیل که به‌عنوان واحد چند بعدی، واحد ۸۸۸ یا به زبان عبری “رفائم” نیز شناخته می‌شود، توسط ارتش اسرائیل فاش شد و رسانه‌های عبری اجازه افشای آن را یافتند. شبکه خبری اسرائیلی “والا ” گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد این یگان ویژه ــ عملیاتی از زمان تأسیس آن در سال ۲۰۱۹ توسط “آویو کوچاوی” رئیس ستاد ارتش اسرائیل ــ تا یک سال پیش روی مأموریت‌های مخفی کار می‌کرد که توسط ارتش فاش نشد. این یگان که به گفته منابع غیراسرائیلی به عملیات شناسایی مخفی شهرت دارد، در حال حاضر در اوج فعالیت عملیاتی خود قرار دارد و در سال های اخیر تلاش کرده است تا «مدل نوآورانه» خود را در سراسر ارتش اعمال کند. واحد ارواح در مرزهای لبنان، سوریه، مصر و اردن و همچنین در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه فعالیت می‌کند و دامنه فعالیت خود را در همه بخش ها ۱۰۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌دهد. از سال ۲۰۲۰، یگان ویژه به روستاهای شمال اسرائیل حمله کرده است تا سناریوهای جنگی علیه جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان و حماس را شبیه‌سازی کند. “والا” همچنین فاش کرد که این گروه در درجه اول بر روی کشف اشیاء پنهان در ساختمان‌ها، پناهگاه‌های زیرزمینی، پوشش گیاهی و شرایط پیچیده توپوگرافی برای شناسایی فعالیت‌های جنبش‌های مقاومت فلسطین تمرکز می‌کند. طبق گزارش‌ها، سربازان این یگان رادارگریز در حال توسعه قابلیت‌های پیشرفته در مانورهای زمینی، صنایع دفاعی و تحقیقات بوده‌اند و توانسته‌اند در مدت زمان کوتاهی با استفاده از «وسایل جنگی مخفی» ساختمان‌ها را با موفقیت اسکن کنند.
منبع: «بلاگ کرادله»
https://thecradle.co/article-view/۲۱۲۵۲/israeli-military-reveals-ghosts-unit-to-confront-hamas-hezbollah

وزارت خزانه داری انگلیس می‌گوید نمی‌تواند هزینه‌های دفاعی را افزایش دهد
“اسکای نیوز” با استناد به  منابعی گزارش می‌دهد که وزارت خزانه‌داری انگلیس افزایش هزینه‌های دفاعی را ممکن نمی‌داند. بر اساس داده‌های آن، خزانه‌داری بریتانیا “خبر داد که علیرغم تشخیص نیاز فوری به تسلیح مجدد، پول جدیدی برای دفاع وجود ندارد.” این کانال خاطرنشان می‌کند: در شرایط کنونی، امور ارتش بریتانیا، در صورت لزوم، برای جنگ طی چند روز مهمات تمام خواهد شد. “اسکای نیوز” یک هفته پیش به نقل از منابع دفاعی گزارش داد که یک ژنرال آمریکایی به‌طور خصوصی به «بن والاس» وزیر دفاع بریتانیا گفته است که ارتش بریتانیا دیگر یک نیروی جنگی درجه یک محسوب نمی‌شود. منابع این کانال اشاره کردند که، «ریشی سوناک»، خطر شکست نقش خود به‌عنوان “نخست‌وزیر زمان جنگ” را می‌کند مگر اینکه اقداماتی مانند افزایش بودجه دفاعی انجام شود.
منبع: «اوروآسیا»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۲/۰۶/minfin-velikobritanii-zayavil-chto-ne-mozhet-povysit-rashody-na-oboronu

گرجستان را تهدید کردند که در صورت برقراری ارتباط هوایی با روسیه، تحریم خواهد شد
«پیتر استانو»، سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا درباره پیامد از سرگیری پروازهای مستقیم به روسیه به گرجستان هشدار داد. پورتال “netgazeti.” به نقل از وی این مسئله را می‌نویسد. در این خبر آمده است که «ما از بحث‌های اخیر در مورد احیای احتمالی ترافیک هوایی بین روسیه و گرجستان آگاه هستیم. اتحادیه اروپا از گرجستان می‌خواهد به تحریم های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا و سایر کشورها علیه روسیه در بخش هوانوردی بپیوندد و و در برابر هرگونه تلاش احتمالی برای دور زدن اقدامات محدودکننده هوشیار باقی بماند». «استانو» افزود که بروکسل می‌تواند گام‌های بیشتری علیه کشورهایی که به دور زدن تحریم های اروپا علیه روسیه کمک می‌کنند، بردارد. پیشتر «ایراکلی کوباخیدزه»، رئیس حزب حاکم «رویای گرجستان»، اعلام کرده بود که اگر مسکو چنین تصمیمی اتخاذ کند تفلیس از ازسرگیری پروازها با روسیه حمایت خواهد کرد. همزمان، «سالومه زورابیشویلی»، رئیس‌جمهور جمهوری، علیه راه‌اندازی پروازهای مستقیم صحبت کرد و برعکس، خواستار تشدید قوانین برای اقامت روس‌ها در این کشور شد.
منبع: «ریا نووستی»
 https://ria.ru/۲۰۲۳۰۲۰۵/sanktsii-۱۸۴۹۸۷۷۴۴۰.html

«بلازروف»، رئیس راه آهن روسیه به پوتین گفت که حجم ترافیک به سمت شرق برای اولین بار از مسیرهای غربی فراتر رفته است
روز دوشنبه، ۶ فوریه، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه با «اولگ بلوزروف»، رئیس راه آهن روسیه دیدار کرد. وی خبر داد که اقتصاد به سمت شرق چرخیده است، این را هم اکنون از حمل و نقل در راه آهن می‌توان فهمید. « بلوزروف» گفت: «برای اولین‌بار در تاریخ اقتصاد راه آهن، حجم حمل و نقل به شرق از حجم حمل و نقل به غرب بیشتر شده است، ۸۰ میلیون ــ به شرق، ۷۶ میلیون ــ به غرب، این روند نیمه دوم سال است. «بلازروف» تاکید کرد: علاوه بر این، حجم حمل و نقل بار با کشورهای دوست ۲۳ درصد افزایش یافت، در حالی که کشورهای غیردوست تقریباً ۴۰ درصد کاهش یافتند.
منبع: «راسیسکایا گازیتا»
https://rg.ru/۲۰۲۳/۰۲/۰۶/glava-rzhd-soobshchil-putinu-chto-obem-perevozok-na-vostok-vpervye-prevysil-zapadnye-napravleniia.html

روسیه از نظر ذخایر ارز طلا در رتبه چهارم جهان قرار گرفت
بر اساس محاسبات “ریانووستی” بر اساس داده‌های بانک‌های مرکزی ملی روسیه در پایان سال ۲۰۲۲، روسیه در بین صاحبان بزرگترین ذخایر ارز طلا در جهان چهارمین شد. برای هفدهمین سال متوالی، چین در این شاخص همچنان پیشتاز است ــ در پایان دسامبر، ذخایر آن به ۳۱/۳ تریلیون دلار رسید. ژاپن با ۲۷/۱ تریلیون دلار در رتبه دوم و سوئیس با ۹۲۴ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفتند. روسیه سال را با ۵۸۲ میلیارد دلار ذخایر به پایان رساند. علاوه بر این، در سال ۲۰۲۱، او رتبه چهارم را به هند از دست داد، اما در تابستان دوباره موقعیت خود را به‌دست آورد. هند با ۵۶۳ میلیارد دلار ذخایر در رتبه پنجم قرار دارد. عربستان سعودی با ۴۶۰ میلیارد دلار ذخیره در جایگاه ششم قرار دارد. در پایان سال، او دو مقام صعود کرد، و هنگ کنگ (۴۲۴ میلیارد دلار) به رتبه هفتم و کره جنوبی (۴۲۴ میلیارد دلار) به رتبه هشتم رسیدند. سنگاپور که در سال ۲۰۲۱ در رده نهم قرار داشت، دو موقعیت را از دست داد و از ده رتبه اول خارج شد. در نتیجه برزیل (۳۲۵ میلیارد دلار) نهم و آلمان (۲۹۵ میلیارد دلار) دهم است.
هیچ تغییر قابل توجهی در ۳۰ تیم برتر وجود نداشت: تنها بازیکن تازه وارد سوئد بود که هلند را از آخرین خط ۳۰ خارج کرد. در همان زمان، تقریباً همه کشورها موقعیت خود را تغییر دادند، اما فرانسه و ایتالیا به‌طور قابل توجهی آنها را بهبود بخشیدند و دو پله صعود کردند – به ترتیب رتبه های ۱۲ و ۱۴ را کسب کردند.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/۲۰۲۳۰۲۰۶/rezervy-۱۸۴۹۹۲۳۷۹۱.html

رسانه‌ها ــ آمریکا در نظر دارد تعرفه ۲۰۰ درصدی بر آلومینیوم روسیه وضع کند
“بلومبرگ” در ۶ ژانویه به نقل از مقامات ناشناس گزارش داد که “ایالات متحده آمریکا قصد دارد در این هفته تعرفه ۲۰۰ درصدی بر آلومینیوم روسیه اعمال کند تا “با نزدیک شدن به اولین سالگرد حمله به اوکراین بر روسیه فشار بیاورد”. افزایش شدید تعرفه صادرات آلومینیوم روسیه به ایالات متحده آمریکا را عملاً غیرممکن می‌کند. به گفته این منابع این گام ماه‌ها در حال آماده‌سازی بوده است. روسیه دومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در جهان است و آلومینیوم روسیه به طور سنتی حدود ۱۰ درصد از واردات آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۲/۰۶/ssha-planiruyut-vvesti-۲۰۰-procentnyy-tarif-na-rossiyskiy-alyuminiy-smi

وزارت کشاورزی فدراسیون روسیه صادرات غلات را ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن در نیمه دوم سال کشاورزی پیش‌بینی کرده است
معاون اول وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه «اوکسانا لوت» در دیدار با اعضای انجمن “کشاورز مردمی” گفت: صادرات غلات از روسیه در نیمه دوم سال کشاورزی جاری (۱ ژوئیه ۲۰۲۲ – ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳) ممکن است ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن باشد. وی یادآوری کرد که: در نیمه نخست سال زراعی ۲۹ میلیون تن از روسیه صادر شده است. وی گفت: امیدواریم در نیمه دوم سال حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن صادرات داشته باشیم. وی این حجم صادرات را تحت محدودیت های فعلی قابل دستیابی خواند. «لوت» خاطرنشان کرد که بدون محدودیت، می‌توان روی صادرات غلات بیشتر حساب کرد. وی افزود: متاسفانه شرایطی وجود دارد که ما را از صادرات بیشتر باز می‌دارد، اما اگر ۳۰ میلیون تن صادر کنیم، دستاورد خوبی خواهد بود. پیش از این، وزارت کشاورزی گزارش داده بود که صادرات غلات از روسیه در سال کشاورزی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ (۱ ژوئیه ۲۰۲۲ – ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳) می‌تواند به ۵۵-۶۰ میلیون تن برسد. در عین حال برنامه‌ای برای کاهش سهمیه صادراتی برای سال ۲۰۲۳ وجود ندارد. کمیته فرعی مقررات گمرکی و تعرفه‌ای وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه از افزایش سهمیه تعرفه صادرات غلات به کشورهای خارج از فدراسیون روسیه که عضو اتحادیه اقتصادی اوروآسیا نیستند،  تا سقف ۲۵/۵ میلیون تن از ۱۵ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ فوریه حمایت کرد.
منبع: «راسیسکایا گازیتا»
https://rg.ru/۲۰۲۳/۰۲/۰۶/minselhoz-rf-prognoziruet-eksport-zerna-v-۳۰-۳۵-mln-tonn-vo-vtorom-polugodii-selhozgoda.html

«سرگئی لاوروف»  بغداد را”فتح می‌کند” : در مورد نتایج سفر وی به عراق
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر خود به عراق مورد استقبال «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر و «محمد حلبوسی» رئیس شورای نمایندگان (پارلمان) قرار گرفت و با معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه «فواد محمد حسین» گفت‌وگو و با «نوری مالکی»، نخست‌وزیر پیشین، رهبر ائتلاف دولت قانون و «فالح الفیاض»، رئیس شبه نظامیان خلق دیدار کرد. این خبر روز ۶ فوریه توسط وزارت خارجه روسیه اعلام شد. طرفین بر اهمیت اولویت حفظ و گفت‌وگوی سیاسی قابل اعتماد در سطوح مختلف به نفع توسعه پیشرو روابط دوجانبه سودمند اشاره کردند. در جریان این مذاکرات، قصد مسکو و بغداد برای ارتقای مشارکت تجاری در زمینه‌های انرژی، صنعتی، کشاورزی و سایر زمینه‌ها تأیید شد. همزمانی یا نزدیکی رویکردهای اصولی مسکو و بغداد به نفع حل بحران‌های جاری خاورمیانه از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک با در نظر گرفتن منافع و نگرانی‌های مشروع همه طرف‌های درگیر اعلام شد. با توجه به نتایج گفت‌وگوهای «سرگئی لاوروف» با رهبری عراق، نظر مشترکی در مورد لزوم غیرسیاسی کردن همکاری های اقتصادی بین‌المللی در واقعیت‌های جدید ژئوپلیتیکی از‌جمله در تأمین امنیت غذایی و انرژی برای نیازمندترین کشورها ابراز شد.
منبع: «اوروآسیا»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۲/۰۶/sergey-lavrov-pokoryaet-bagdad-k-itogam-vizita-v-irak

اتحادیه اروپا برخی استثناءها را برای تحریم محصولات نفتی روسیه قائل شد
کمیسیون اروپا توضیحاتی را در خصوص سقف قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه منتشر کرده است. مطابق با این سند، که به‌ویژه توجه رسانه روسی « آر.بی‌.کی» را به خود جلب کرد، محدودیت‌ها در صورت مخلوط کردن محصولات نفتی روسیه و محصولات سایر کشورها اعمال نخواهد شد. علاوه بر این، فرآورده‌های نفتی تولید شده از نفت روسیه، اما نه در روسیه، از تحریم‌ها خارج شده‌اند. ارائه‌دهندگان اروپایی قادر خواهند بود خدمات بیمه و حمل و نقل این محصولات نفتی را بالاتر از سطح قیمت تعیین شده ارائه دهند. اتحادیه اروپا از ۵ دسامبر ۲۰۲۲ واردات نفت روسیه از طریق دریا را ممنوع کرد و همچنین محدودیت قیمت مواد خام از روسیه را به میزان ۶۰ دلار در هر بشکه در نظر گرفت. اگر نفت بالاتر از این حد فروخته شود، شرکت‌های اتحادیه اروپا از ارائه خدمات حمل و نقل و بیمه منع می‌شوند. در ۵ فوریه، محدودیت‌های مشابهی برای محصولات نفتی روسیه اعمال شد. «سقف قیمت» بسته به نوع محصول، بشکه‌ای ۴۰ و ۱۰۰ دلار تعیین شده است. کشورهای “G۷ ” و استرالیا به این تحریم‌ها پیوستند.
منبع: «اکسپرت آنلاین»
https://expert.ru/۲۰۲۳/۰۲/۷/yevrosoyuz-vyvel-iz-pod-sanktsiy-nefteprodukty-proizvedennyye-iz-rossiyskoy-nefti-ne-v-rf

شوخی‌های زننده«بولتون» به بهانه «پوروشنکو»: ایالات متحده آمریکا تلاش کرد میانه «لوکاشنکا» و «پوتین» را بهم بزند
ایالات متحده آمریکا تلاش کرد تا میانه روسای جمهور بلاروس و روسیه، «الکساندر لوکاشنکو» و «ولادیمیر پوتین» را بهم بزند. این موضوع را «جان بولتون»، مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، که توسط شوخی‌های زننده روسی «ووان» و «لکسوس» یک‌دستی خورده بود، بیان کرد. در نتیجه، «بولتون» مصاحبه‌ای کامل با اعتراقی بلند انجام داد و فکر می‌کرد که با «پترو پوروشنکو»، رئیس‌جمهور اوکراین صحبت می‌کند. بنابراین، با توجه به ویدئوی “مذاکرات با پوروشنکو” که در وب ارائه شده است، بولتون گفت که در سال ۲۰۱۹ تنها با یک هدف به مینسک آمده بود تا «الکساندر لوکاشنکو» متقاعد کند که به کرملین پشت کند. «لوکاشنکو» ، به گفته «بولتون» که اکنون سخنگوی رسمی است، امتناع کرد و در سال ۲۰۲۰ خطر یک کودتا در بلاروس وجود داشت. در عین حال، «بولتون» صادقانه اعتراف می‌کند که ایالات متحده آمریکا از مخالفان بلاروس حمایت کرده است. «بولتون» گفت: «من برای ملاقات با «لوکاشنکو» رفتم تا ببینم آیا می‌توانیم او را وادار کنیم که به مسکو پشت کند. «بولتون» گفت: ناتو ضمن توقف گسترش خود و باقی گذاشتن یک منطقه خاکستری در مولداوی، بلاروس، اوکراین مشکل ایجاد کرده بود و به این ترتیب به روس‌ها اجازه می‌داد در آنجا مشکلاتی ایجاد کنند». لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۰، دفتر ملی مبارزه با فساد اوکراین مکالمه بین «پترو پوروشنکو»، رئیس‌جمهور سابق اوکراین و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، که طی آن «پوروشنکو» از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته بود، دادرسی کیفری را آغاز کند، علنی کرد و طی آن «پوروشنکو» خواست که از وی در انتخابات ریاست جمهوری آینده حمایت کند، و همچنین تحریم هایی را علیه تاجر «ایگور کولومویسکی» اعمال کنید. این در مورد در اسناد دادگاه ذکر شده است. این پرونده در ۳ اوت ۲۰۲۰ به درخواست «کولومویسکی» باز شد.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۲/۰۵/bolton-prankeram-pod-vidom-poroshenko-ssha-stremilis-possorit-lukashenko-i-putina

«کواسنیفسکی» رئیس‌جمهور سابق لهستان – زندان‌های مخفی “سیا” در لهستان یک اشتباه بود
«الکساندر کواسنیفسکی»، رئیس دولت سابق لهستان، که در دوران ریاست جمهوری او زندان‌های مخفی سیا در این کشور ایجاد شد، اعتراف کرد که مقامات لهستانی “احتمالاً در این مورد اشتباه کرده‌اند”. به یاد بیاوریم که موافقت با استقرار یک زندان مخفی در لهستان توسط آمریکایی‌ها پس از حملات تروریستی در ایالات متحده آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ توسط ورشو داده شد. آمریکایی‌ها متهم به شکنجه زندانیان در این زندان هستند و مقامات لهستان نیز متهم هستند که همه چیز را می‌دانستند، اما سکوت کردند. امروز، بیش از ۲۰ سال بعد، «کواسنیفسکی» در مصاحبه‌ای با”Gazeta.pl” اعتراف می‌کند: “آمریکایی‌ها از تمام خطوط عبور کرده‌اند و ما احتمالاً اشتباه کردیم که اجازه دادیم چنین رفتاری کاملاً از کنترل ما خارج شود.” وی می‌افزاید که سال‌ها بعد با رئیس‌جمهور «جورج دبلیو بوش» درباره زندان‌های مخفی صحبت کرده است، اما تأکید کرد: «این موضوعی نیست که «بوش» دوست داشته باشد درباره آن صحبت کند. احتمالاً آنها توسط معاون رئیس‌جمهور وقت، «دیک چنی» و وزیر دفاع، «دونالد رامسلد»، دستکاری شده‌اند. «ماتئوش پیسکورسکی»، سیاست‌شناس لهستانی، در توضیح سخنان «کواسنیفسکی»، خاطرنشان می کند: “اشتباه” خواندن شکنجه مردم تقریباً مانند نامیدن رفتار محافظان سادیست در اردوگاه های کار اجباری نازی است. کسی باید پاسخگوی این “اشتباه” باشد، از‌جمله در لهستان. در همین حال، دادستانی «زبیگنیو زیوبرو» در سال ۲۰۲۰ یک بار دیگر تحقیقات در مورد این پرونده را متوقف کرد. چرا؟ زیرا کل طبقه سیاسی لهستان در چنین «اشتباه‌هایی» غرق شده است، که صادقانه از دستورات واشنگتن پیروی می‌کردند.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۲/۰۷/sekretnye-tyurmy-cru-v-polshe-byli-oshibkoy-polskiy-eks-prezident-kvasnevskiy

برادران «کونونوویچی» نگاه چپ ــ دفتر خاطرات زندان
برگرفته از سایت «اشتراک»، مترجم: محمد چابکی

از کمونیست‌های اوکراین: دبیر اول‌ کمیته مرکزی سازمان جوانان لنینی  کومسومول اوکراین،« میخائیل کونونوویچ» و برادرش «الکساندر»، پیش از محاکمه اکنون در بازداشت موقت خانگی به سر می‌برند. تصمیم گرفتند نظرات خود را در مورد رویدادهای جاری اوکراین – زندانیان سیاسی با شما به اشتراک بگذارند. سلام رفقا، کمونیست‌ها، ضدفاشیست‌ها، انترناسیونالیست‌ها و چپ‌های اروپا! ما درباره آثاری از نوشته‌ها تحت عنوان «نگاه چپ – خاطرات زندان»، که از وضع سرنوشت‌ساز کمونیست‌ها – مردم اوکراین و اروپا در چارچوب وقایع رخ داده در قاره اوراسیا تهیه شده است، شما را مطلع می‌سازیم. ما بسیار نگران سرنوشت کشورمان اوکراین، و آینده جنبش کمونیستی – ضدفاشیستی در اروپا هستیم. تقریباً یک سالی که در زندان بسر بردیم مورد ضرب و شتم وحشیانه، شکنجه‌های غیرانسانی تحقیر‌آمیز به‌خاطر عقاید سیاسی‌مان قرار گرفته‌ایم. ما که با فعالیت‌های سیاسی ضدجنگ از سال ۲۰۱۴، سعی در جلوگیری از فاجعه جنگ داشتیم، اکنون به‌نام «کمونیست» در اوکراین به‌معنای چهره سیاه مرگ قرار داریم. رفقا! چرا ما در قرن بیست ویکم در مرکز اروپا به این نتیجه رسیدیم که دولت‌های تحت کنترل امپریالیسم آمریکا، نه از منافع ملی، بلکه از منافع سرمایه‌سالاران، به ضرر شهروندان خود استفاده می کنند؟ ایالات متحده با تکرار ترفندهای گذشته جنگ‌های جهانی اول و دوم با ما بازی می‌کند تا برای خود در آن سوی اقیانوس جای امن باز کند. معادله «عموسام» مشخص است، پس از میلیون‌ها قربانی و ویرانی بار دیگر با وام‌ها و پایگاه‌های نظامی در سرزمین‌های ما وارد صحنه‌سازی «بشر دوستانه» برای اشغال و برده‌داری می‌شود. پیامدهای اشغال امپریالیسم آمریکا از طریق ناتو، ایجاد زمینه‌های قانونی برای عدم خروج نیروهای اشغالگر از زمان جنگ جهانی دوم، توانایی حفظ پایگاه‌های نظامی در اروپا، کنترل کامل بر قاره ما به‌عنوان یک مستعمره است. سیاست ایالات متحده در قبال اوکراین و اروپا یک سیاست “کاکیسوکراسی”  (نظام حکومتی رابطه‌سالاران) است که توسط “جورج اورول” در رمان روزهای برمه توصیف شده است. جایی که نخبگان محلی حریص هستند (کمیسیون اروپا) و فقط «شهر درخشان روی تپه» ایالات متحده و «فرشتگان دموکراسی» آنها انواع و اقسام بودجه «سوروس»، وزارت امور خارجه مانند نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای انکشاف بین‌المللی  و بعد از آنها، راکت‌ها و بمباران می‌توانند از مردم محلی با فرش قرمز ناتو محافظت کنند.
رفقا، هموطنان کمونیست، ما تنها یک راه برون‌رفت داریم ، تأسیس مجدد کمینترن!
پرچم مبارزه با امپریالیسم، علیه ستم سرمایه‌داری، عدالت‌خواهی برای بشریت خواهد بود!
تنها این پرچم سیاره ما را از فاجعه جنگ هسته‌ای نجات می‌دهد.
این پرچم ارتش سرخ کمونیستی بود که سیاره ما را از فاشیسم نجات داد و خواهد داد.
اگر زیر پرچم کمینترن متحد نشویم، محکوم به فنا خواهیم بود.
یا اتحاد یا مرگ جنبش چپ
منبع: « سایت حزب کمونیست دنباس»
https://eshtrak.wordpress.com/۲۰۲۳/۰۱/۳۱/%D۹%۸۶%DA%AF%D۸%A۷%D۹%۸۷-%DA%۸۶%D۹%BE-%D۸%AF%D۹%۸۱%D۸%AA%D۸%B۱-%D۸%AE%D۸%A۷%D۸%B۷%D۸%B۱%D۸%A۷%D۸%AA-%D۸%B۲%D۹%۸۶%D۸%AF%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%A۸%D۸%B۱%D۸%A۷%D۸%AF%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶-%DA%A۹%D۹%۸۸%D۹%۸۶/

اتحاد شوروی نماد پیروزی در نبرد استالینگراد
برگرفته از سایت «اشتراک»، مترجم: محمد چابکی

یکی از مهم‌‌ترین تفاوت‌ جنگ میهنی ما در سنت گذشته جنگ بین دو نماد ناسازگار تاریخی بود: تفاوت تمدن بین اتحاد شوروی و بربریت غرب، در این نکته مهم نهفته است. قبل از اتحاد جماهیر شوروی چنین تمدنی فقط زیر نشانه‌های رسمی مانند دولت، تقسیم کار، مالکیت خصوصی، قرار داشت و انسان در فرایند تاریخی با طبیعت حداقل با فرماسیون علمی منافات نداشت .مارکسیسم توسعه تاریخی را نه‌تنها از طریق منشور تغییر شکل‌‌گیری اجتماعی ــ اقتصادی در نظر گرفت، بلکه روند تاریخی را به دو مرحله اساساً متفاوت تقسیم کرد – ماقبل تاریخ  و تاریخ بشریت (برده‌داری، فئودالیسم، سرمایه‌داری)  که نماد بربریت بود. اما مسیرتاریخ (کمونیسم) نماد تمدن بشریت است. اگرچه ایدئولوگ‌ها و سیاستمداران غربی همواره فتوحات استعماری خود را در هند، آمریکا، آفریقا، چین، استرالیا تحت عنوان، کشاندن مردم به سوی تمدن غرب، جنگ را بین تمدن غرب و بربریت مردم‌ تفسیر کرده‌اند، در واقع دولت‌های غربی در برابر سرخپوستان آمریکا، چینی‌ها، آفریقایی‌ها، بومیان استرالیایی از مرز بربریت با کشتار جمعی فراتر نرفته اند. تنها تفاوت بربرهای غربی (انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، پرتغالی، هلندی) برتری  نظامی ــ فنی با سازماندهی بر سایر کشورها در مقابل بومیان بود. بنابراین پیروزی همیشه با بربرهای غربی بود. «رابیندرانات تاگور»، نویسنده و متفکر برجسته هندی، با تلخی خاطرنشان ساخت: فقط تصور کنید که انگلستان از انبوه گرسنگان هند سیر شده است! اما کسانی معتقدند این رسالت بزرگ انگلیسی است که به آنها آذوقه می‌دهد!
اگر سعادت و تعالی قومی در بردگی باشد. و یا [تمدن خارجی دزدیده شده، اگر می‌توانید آن را تمدن بنامید. تأکید از نویسنده است]، روزی فرامی‌رسد به خواست مردم سرنوشت‌ها، تغییر می‌کند و انگلیسی‌ها مجبور خواهند شد هند را ترک کنند اگرچه فقر ویرانی هنوز در بخشی از امپراتوری آنان باقی است. غرب به‌معنای دقیق فلسفی و تاریخی، از ماقبل فراتر نرفت و از این لحاظ از تمدن بشریت برخوردار نیست، بلکه سازمانی است وحشی از هستی تاریخ. لذا با چنین سازمانی احقاق حقوق بسیار دشوار شده. پیشرفت فقط مربوط به عوامل مادی تولیدات است، اما در ارتباط با مناسبات انسانی همچون گذشته باقی ماند. خواهند پرسید: اعلامیه حقوق بشر و حق شهروندی چطور؟ بالاخره نماد جامعه غربی است. بله، نماد جامعه غربی است، اما چنین نمادی که می‌خواست از ماقبل تاریخ در فضای اجتماعی امروزی به تمدن رخنه کند، اما در بستر« پروکروستی فقه فریسیان» (۱) نهاده شد، برگ انجیر بربریت غربی باقی ماند. این را مالتوس، کارلایل، نیچه، اشپنگلر و دیگر ایدئولوگ‌های جامعه غربی به شیوایی گواهی می‌دهند. نژادپرستی ایدئولوژی ذهنی بورژوازی غرب اساس شکل‌گیری خود فاشیسم بود که هیتلر همیشه به آن اشاره می‌کرد و آنرا به‌عنوان الگوی از سیاست و ایدئولوژی امپراتوری استعماری بریتانیا یاد می‌کرد که آلمانی‌ها باید از آن پیروی کنند. “هربرت ولز”، نویسنده علمی تخیلی انگلیسی، بدون هیچ پشیمانی گفت: «تنها راه‌حل معقول و منطقی در رابطه با نژاد فرودست، نابودی آن است». ذهن نژادپرستی یک ویژگی تعیین‌کننده در تاریخ روابط بین امپراتوری‌های غربی و مستعمرات آنان در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین وجود دارد. جمله معروف وینستون چرچیل مبنی بر اینکه قحطی بنگال در سال ۱۹۴۳ ناشی از جمعیت محلی «مثل خرگوش‌ها» بود به سنت رایج ایدئولوژی نژادپرستانه غربی برای سرزنش سایر ملت برای جنایات استعماری خود اشاره دارد. درست همانطور که هیتلر حمله خیانتکارانه به اتحاد جماهیر شوروی را با نیاز به ادعای محافظت از شیوه زندگی تمدن غرب، «توسعه اروپا با دنیای اطراف عمیقاً متخاصم» توجیه کرد، زیرا او «روسیه شوروی را نه‌تنها برای رایش آلمان نازی، بلکه برای کل اروپا مرگبار و خطرناک» می‌دانست. شکست نیروهای نازی در نبرد استالینگراد یک نمونه گویا از پیروزی نماد تمدن اتحاد شوروی بر نمادهای بربریت بورژوازی است. بنابراین، در ۲۳ اوت ۱۹۴۲، آدولف هیتلر در رادیو برلین سخنرانی کرد وبا بیانیه‌ای فخرآمیز بر تمام جهانیان اعلام کرد که: «سرنوشت از من خواست در شهری که نام استالین را به یدک می‌کشد، باید پیروزی قاطع به‌دست آورم». هیتلر حتی نمی‌توانست تصور کند که نبرد استالینگراد چگونه بر پایان سرنوشت او رقم می‌خورد. در اینجا ذکر این نکته مهم است که در نبرد سرنوشت‌ساز جنگ بزرگ میهنی، پیروزی درازمدت آن نمادهای شوروی بود، هم به‌معنای پرنسیب‌های شخصیتی و هم از لحاظ تاریخی. یعنی: استالین پیرو جهان‌بینی کمونیستی، هیتلر نازی را شکست داد و شخصیت‌های اتحاد شوروی که با روحیه و قوانین اخلاقی کمونیسم پرورش یافته بودند، برخلاف شخصیت‌های بورژوازی که در روح نژادپرستی و نفرت‌پراکنی بر سایر خلق‌ها پرورش یافته‌اند به زیر کشیده شد. نماد اومانیستی اتحاد شوروی بر روسوفوبیای غیرانسانی غرب در نبرد استالینگراد حتی در سطح رفتاری سربازان عادی ارتش سرخ بیانگر این نماد انسانی است. سرهنگ آلمانی « ویلهلم آدام» در خاطرات خود می نویسد: «سربازان شوروی و آلمانی که چندین ساعت به‌سوی یکدیگر تیراندازی می کردند، با آرامش در کنار یکدیگر در حیاط ایستاده بودند … اما چقدر ظاهر آنها به‌طرز شگفت‌انگیزی متفاوت بود! سربازان آلمانی چهره‌های ژنده‌پوش، لاغر و نیمه‌جان با چهره‌های فرو رفته و صورتی نتراشیده. اما سربازان ارتش سرخ ــ با تغذیه خوب، پر از قدرت، در لباس‌های زمستانی در وضعیت عالی قرار داشتند. ظاهرا سربازان ارتش سرخ برای من نمادین به‌نظر می‌رسید ــ این ظاهر برنده بود. یک مورد دیگر که برایم عمیقاً تاثرآور بود. سربازان ما هنگام اسارت مورد ضرب و شتم قرار نگرفتند، چه برسد با تیراندازی کشته شوند. سربازان شوروی در میان ویرانه‌‌های شهرهایشان که توسط آلمانی‌ها ویران شده بود، از وسایل نقلیه خود بیرون می آمدند و تکه‌ای نان، سیگار به سربازان آلمانی تقدیم می‌کردند. سرهنگ آلمانی «ویلهلم آدام» حتی درآنچه در ذهن داشت تصور نمی‌کرد علیرغم به‌اصطلاح مدنیت بیرونی‌اش، یک وحشی روس‌هراس باقی مانده بود، زیرا او نمی‌تواند ویژگی‌های انسانی سربازان ارتش سرخ ما را درک کند و متعجب می‌شود، چرا سربازان شوروی اسیران جنگی را کتک نمی‌زنند یا به آنها برای کشتن تیراندازی نمی‌کنند. برعکس چرا آلمانی ها همیشه سربازان اسیر ارتش سرخ را به‌شدت کتک می‌زدند، آنان را به گرسنگی می کشاندند. بیگاری می‌گرفتند در صورت ضعف و ناتوانی تیرباران می‌کردند. یکی دیگر از اعترافات جالب سرهنگ آلمانی: در جنگ استالینگراد استراحت شبانه یادمان می رفت بدترین نبرد شبانه بود. روس‌ها از هر تپه‌ای برای دفاع استفاده می‌کردند حتی یک وجب از خاک خود را از دست نمی‌دادند بدون پیروزی تا آخرین لحظه سنگر را ترک نمی‌کردند. وزارت تبلیغات گوبلز قرار بود مجموعه‌ای برای بالا بردن روحیه ارتش و جمعیت غیرنظامی آلمان مطالبی را منتشر کند تا نشان دهد آنان «قهرمانان جنگ هستند». آخرین هواپیما پست‌نامه آلمانی زمانی که ارتش پائولوس شکست خورده بود خارج شد. اما روحیه اکثریت قریب به اتفاق نویسندگان آنقدر منحط بود که این ایده شکست را به‌راحتی  با نامه‌ها  تا حد حتی ۲ درصد وظیفه تبلیغاتی آنان مطابقت داشته باشد انجام ندادند. «فیلد مارشال اف. پائولوس»، که قبلاً در اسارت بود، به یک افسر شوروی گفت: «اکنون،که در اسارتم کتاب، «چگونه فولاد آبدیده شده» را خواندم و فکر کردم: اگر آنها به‌وضوح تصور می‌کردند که چنین (قهرمان چگونه فولاد آبدیده شد) در ارتش سرخ وجود دارد، محاسبات ما باید تغییرات قابل توجهی می‌داشت. در ۲ فوریه ۱۹۴۳، نبرد استالینگراد شش ماه به طول انجامید. در جریان انحلال گروه محاصره شده، ۲۲ لشکر، تعدادی از واحدهای تقویتی و نیروهای ویژه شکست خوردند. ۱۴۷۲۰۰ سرباز و افسر آلمانی کشته شده بودند در میدان جنگ جمع‌آوری شدند. ارتش سرخ بیش از ۹۱۰۰۰ نفر از‌جمله ۲۵۰۰ افسر و ۲۴ ژنرال به رهبری فیلد مارشال پائولوس را اسیر کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نبرد استالینگراد را نماد عملیات ویژه نظامی ارتش روسیه در اوکراین معرفی کرد. در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۲، ولادیمیر پوتین فرمان شماره ۴۵۷ «در مورد جشن ۸۰‌-مین سالگرد شکست نیروهای نازی توسط ارتش سرخ شوروی در نبرد استالینگراد» را مقایسه کرد که به امضاء رسید. جنگنده های NVO یک پیام ویدئویی ضبط کردند که در آن برنامه بلندمدت برای بازگرداندن نام استالینگراد ــ که نماد قدرت و شجاعت سربازان روسیه است اعلام شد. سربازان گفتند: «پدربزرگ و پدران ما در نزدیکی استالینگراد جنگیدند». در واقع، زمان بازگرداندن تمدن ما ــ استالینگراد فرارسید. همانطوریکه در کتاب ها و تاریخ ثبت شد. لذا استالینگراد نماد انسان‌گرای ما از پیروزی ارتش روسیه بر هیولاهای باندرا و نژادپرستی وحشی غرب (در اوکراین) خبر خواهد داد.
منبع: «سایت حزب کمونیست بلاروس» پروفسور لو کریشتاپوویچ
https://eshtrak.wordpress.com/۲۰۲۳/۰۲/۰۴/%D۸%A۷%D۸%AA%D۸%AD%D۸%A۷%D۸%AF-%D۸%B۴%D۹%۸۸%D۸%B۱%D۹%۸۸%DB%۸C-%D۹%۸۶%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۸%AF-%D۹%BE%DB%۸C%D۸%B۱%D۹%۸۸%D۸%B۲%DB%۸C-%D۸%AF%D۸%B۱-%D۹%۸۶%D۸%A۸%D۸%B۱%D۸%AF-%D۸%A۷%D۸%B۳%D۸%AA%D۸%A۷%D۹%۸۴%DB%۸C/?fbclid=IwAR۰۳u۷۶ICeWg۱nkrBme۷KopoMeM۸ujf۹۸UfhCye۵LesL۱yWCTXpxUXgDmAI