اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

«
»

گاردین: تاریخ، جنایت‌ های رامسفلد در عراق را نمی‌ بخشد 

فرستنده: حسین تلاش

و نیز پنج مطلب دیگر را در

 این ارسالی٬ خواهید خواند

روزنامه انگلیسی گاردین با تاکید بر جنایت‌ های وزیر دفاع اسبق آمریکا و معمار جنگ علیه عراق و شکنجه بسیاری از زندانیان عراقی {و افغانستانی – فرستنده} اعلام کرد که تاریخ بشریت هرگز جنایت ‌های این شخص را نخواهد بخشید.

روزنامه انگلیسی « گاردین» گزارشی منتشر کرد که در آن نام « دونالد رامسفلد» وزیر دفاع اسبق آمریکا که روز چهارشنبه درگذشت، با بزرگترین عملیات نظامی ناموفق در تاریخ ایالات متحده آمریکا همراه است. وی در سال 2003 به بهانه داشتن سلاح ‌های کشتارجمعی عراق، به این کشور حمله کرد. همچنین نام رامسفلد و همراهانش یادآور استفاده از شکنجه ‌های سنگین است که از آن زمان به بعد اعتبار آمریکا خدشه دار شد.



رامسفلد نه تنها به مدیریت‌ها و تصمیمات ضعیفش معروف است؛ بلکه تلاش‌های وی نیز برای سرپوش گذاشتن بر حقایق نیز در یاد ها مانده است. همانطور که اسنادی که پس از حمله رامسفلد به عراق آشکار شد نشان داد که وی از حقیقت مربوط به اطلاعات سلاح‌ های کشتار جمعی که ادعا می ‌کرد عراق در اختیار دارد آگاه بود ، اما وی ادعا های خود را به عنوان یک حقیقت مطلق نشان می‌ داد .

سایت مذکور تاکید کرد: وی همچنین اشغالگری‌ های خود را علیه عراق پس از سقوط «صدام حسین» امری ناچیزی دانست و با اصطلاح «همه چیز اتفاق می ‌افتد» فروپاشی نظم عراق را انکار کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: عدم تمایل رامسفلد به اخطارهایی که با دیدگاه وی مطابقت نداشت، باعث شد تا ژنرال‌ ها و مقامات نظامی از او دور شوند. همچنین اصرار وی در خصوص اینکه عراق برای نظامیان آمریکا محلی امن است٬ باعث شد که تعداد کشته‌ های آمریکایی در این کشور افزایش یابد.

مجله « ارمی تایمز» در نوامبر 2006 اقدام غیر معمولی را انجام داد و خواستار استعفای رامسفلد شد. بدین ترتیب این مجله نوشت: «رامسفلد اعتبار خود را نزد رهبر، سربازان ، کنگره و افکار عمومی از دست داده است . همچنین استراتژی او شکست خورده و توانایی رهبری خود را در هدایت امور به خطر انداخته و اگرچه مسئولیت شکست آمریکا در عراق بر دوش وزیر دفاع آمریکا است؛ اما نیروها و سربازان آمریکا این سنگینی را بر دوش می ‌کشند».

بر اساس گزارش سایت مذکور: زمانی ‌که « جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور پیشین آمریکا رامسفلد را به عنوان وزیر دفاع در سال 2001 منصوب کرد، بسیاری تصور می‌ کردند که وی و « دیک چنی» معاون بوش در دولت « جرالد فورد»٬ انتخاب عاقلانه‌ای برای یک رئیس جمهور بی تجربه خواهند بود.

پس از حملات 11 سپتامبر٬ رامسفلد و چنی به همراه «پل ولفوویتز» معاون وی به عنوان طالبان جنگ افراطی ظاهر شدند؛ و آن ها به بدترین سناریوها به ویژه اتحاد صدام حسین با القاعده و اینکه آن ‌ها سلاح ‌های بیولوژیکی و شیمیایی را دارند و در آستانه ساخت بمب هسته‌ای هستند، اعتقاد داشتند.

در ادامه این گزارش آمده است: رامسفلد در ژانویه 2003 ادعا کرد که صدام انبوهی از انبارهای سلاح‌ های شیمیایی و بیولوژیکی، از جمله گاز سارین، خردل، سیاه زخم، باکتری های سمی و احتمالاً آبله را در اختیار دارد و او همچنین برنامه فعالی برای دستیابی و تولید سلاح هسته‌ای تدارک دیده است.

رامسفلد شروع به جمع‌‌ آوری اطلاعاتی علیه عراق کرد و برای این کار به «احمد چلبی» سیاستمدار معارض صدام حسین تکیه کرد. برخی مخالفان صدام حسین نیز رامسفلد را متقاعد کردند که عراقی‌ ها پس از سقوط صدام حسین از آمریکا برای ساختن حکومتی دموکراسی در عراق استقبال می ‌کنند. بدین ترتیب رامسفلد به این درگیری خوش ‌بین بود تا جایی که وی ادعا کرد که نمی ‌داند این جنگ پنج روز یا پنج هفته یا پنج ماه به طول انجامد، اما در هرصورت از پنج ‌ماه فراتر نخواهد رفت و پیروز میدان خواهد بود. رامسفلد با این حالت خوش ‌بینی جنگ آمریکا عیله عراق را با «تکنیک‌ های باز جویی پیشرفته» آغاز کرد که امروز مشخص شد این تکنیک شامل شکنجه بوده است.

رامسفلد میراث دیگری از خود برجای گذاشت . وی از روش شکنجه در بازجویی‌ ها به ویژه توسل به روش القای حس غرق شدن، انتقال مظنونان به فعالیت‌ های تروریستی به زندان گوانتانامو و زندان ابوغریب استفاده می ‌کرد و تاریخ هرگز او را نخواهد بخشید. زندان گوانتانامو باعث خدشه ‌دار شدن {بیش از پیش – فرستنده} وجه آمریکا و مانعی برای تحقق عدالت خانواده‌ های قربانیان 11 سپتامبر شده است.

رامسفلد در خاطرات خود با اکراه پذیرفت كه وی اظهارات نادرستی درخصوص ادعای سلاح ‌های كشتار جمعی در عراق كرده است.

آغاز جنگ {و اشغال افغانستان – فرستنده} افغانستان؛ حمله به ساختمان پنتاگون در روز حملات 11 سپتامبر؛ حمله آمریکا به عراق و انجام اقدامات فجیع در این کشور و سپس انتشار عکس هایی از شکنجه زندانیان در زندان {های – از فرستده} ابوغریب {و بگرام در افغانستان – فرستنده}٬ از جمله حوادث مهم در دوره وزیر دفاع اسبق آمریکا بود که از وی در کنار شماری دیگر از چهره ‌های دولت جورج بوش پسر٬ مانند پل ولفوویتز، پل برمر و جان بولتون به عنوان یکی از سرشناس‌ ترین چهره‌ های نومحافظه کاران یاد می ‌شد.

پایان

در پنجاه سالگی: با وجود اثبات دروغ بودن اتهامات، غرب میخواهد آسانژ رادر زندان از بین ببرد.


سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یادداشتی یادآور شد که اعضای اتحادیه اروپا و ناتو به سرنوشت جولیان آسانژ اهمیتی قائل نیستند.



به گزارش خبرگزاری تاس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تاکید بر اینکه هدف برای ماشین قدرت سرکوبگر آمریکایی توجیه کننده وسیله است، در یادداشتی یادآور شد که اعضای اتحادیه اروپا و ناتو به سرنوشت جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی لیکس، اهمیتی قائل نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه پس از اعلام خبر شهادت دروغ یکی از شاهدان در پرونده علیه «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر «ویکی لیکس»، به این مسئله اشاره کرد که هیچ یک از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در هیچ کدام از اجلاس اخیرشان اهمیتی برای سرنوشت این روزنامه نگار قائل نشدند.

زاخارووا با اشاره به اینکه یکی از شهود عمده پرونده وزارت دادگستری آمریکا علیه آسانژ، پذیرفته است که قسمت هایی از شهادتش ساختگی و جعلی بوده است، در کانال تلگرامش اعلام کرد: «آخر سر هم، هیچ یک از سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا ناتو اشاره ای به سرنوشت آسانژ نکرد».

وی همچنین با یادآوری اینکه این روزنامه نگار همچنان در زندانی در انگلیس به سر می برد، ادامه داد: «بر اساس قوانین بریتانیا، مدت زمان حبس آسانژ مدت هاست که به سر رسیده است، اما چه کسی در غرب برای این موضوع اهمیت قائل است مادامی که موضوعات جالب بسیاری برای لیبرالیسم [غربی] در شرق وجود دارند».

زاخارووا در راستای اینکه این جریان نشانگر ظاهر بد ارزش های لیبرال غربی و راهکار های غیر قانونی آنها است، ادامه داد: «ما درباره فشار تمام عیار، باج خواهی و ارعاب و جعل اسناد قضایی صحبت می کنیم. اما برای ماشین قدرت سرکوبگر آمریکایی، اهداف، توجیه کننده وسیله هستند».

به گزارش خبرگزاری مهر، پیشتر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که دولت وی به تلاش ‌های مقامات پیشین این کشور برای پیگرد و استرداد قانونی «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس ادامه می ‌دهد.

وزارت دادگستری آمریکا در همین راستا شکوائیه‌ای را تنظیم کرده بود که در آن از دادگاهی در انگلیس خواسته شده است تا حکم ممنوعیت استرداد آسانژ به ایالات متحده را لغو کند.

گروه‌ های حقوق بشری و مدافع آزادی‌ های مدنی در راستای این اقدام دولت بایدن، از دادستان کل موقت ایالات متحده درخواست کردند تا اقدام قانونی برای پیگرد جولیان آسانژ را متوقف کند.

این گروه‌ ها می‌گویند پرونده‌ای که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا علیه بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس ترتیب داده، می ‌تواند بانی یک رویه قضائی باشد که تهدیدی جدی علیه آزادی مطبوعات خواهد بود.

به گزارش روسیه امروز، یکی از مهمترین شاهد هایی که علیه جولیان آسانژ شهادت داده است، در یک مصاحبه با روزنامه ایسلندی اخیراً اعتراف کرد که شهادت های وی علیه جولیان آسانژ٬ ساختگی بوده است.

این فرد که خود ایسلندی است در مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه ‌های این کشور اظهار کرد که سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا وی را استخدام کرد تا در مورد جولیان آسانژ اطلاعات و شواهدی جمع آوری کند، در حقیقت از او جاسوسی کند. سازمان امنیت آمریکا گمان می کرد که وی از نزدیکان جولیان آسانژ می باشد و این این امر که وی با آسانژ واقعا ارتباط داسته حقیقت نداشته است و او از این طریق توانسته مقادیر قابل توجهی وجوهات بابت اطلاعات دروغ و نادرستی که در اختیار سازمان امنیت و اطلاعات آمریکا در مورد جولیان آسانژ قرار داده است٬ دریافت کند. اما پس از مدتی که سرنوشت جولیان آسانژ را تعقیب کرد٬ از کرده خود پشیمان است و امروز اعلام می کند که تمامی این اطلاعات دروغ و ساختگی بوده است.

نکته جالب تر در این مسئله این است که شاهد اصلی٬ دارای سوابق دروغگویی و کلاهبرداری نیز می ‌باشد که آمریکایی ها از این موضوع مطلع بودند؛ با توجه به این موضوع که شاهد اصلی اعتراف کرده است که اطلاعات او ساختگی و دروغ بوده٬ عملاً محکومیت جولیان آسانژ باید فوراً لغو شده و از زندان آزاد گردد تا بابت بیش از ۸۰۰ روز زندانی بودند در سلول انفرادی غرامت دریافت کند.

در حالی که آسان٬ دیروز ۵۰ ساله شده است٬ عملاً در چند سال گذشته به خاطر تحت تعقیب قرار گرفتن توسط دادگاه های غیرقانونی آمریکا و بریتانیا دچار بیماری های مختلف داشته و در سفارت اکوادور و سپس در زندانی در لندن به سر می ‌برده وضعیت سلامتی و روحیه وی٬ به شدت خطرناک بوده و احتمال اینکه جولیان آسانژ بتواند این وضعیت اسفناک را ادامه دهد٬ بسیار ضعیف می باشد. کشورهای غربی احتمالاً روی این مسئله که وی توانایی ادامه این وضعیت را ندارد٬ تاکید کرده و منتظر این هستند که آسانژ سرنوشت مشابهی مانند بسیاری از دیگر زندانیانی که زیر فشار روحی قرار داشته ‌اند راه انتخاب کند و خود را از بین ببرد. نگاه کنید به مک‌ افی که اخیرا در زندان اسپانیا خود کشی شد،

نه ایالات متحده آمریکا و نه دیکر کشورهای غربی و اروپایی به اعتراف شاهد اصلی توجهی نکرده و جولیان آسانژ که همچنان در زندان در لندن به سر می ‌برد.
امروز به مناسبت ۵۰ ساله شدن جولیان آسانژ در زندان لندن٬ در سراسر جهان در اعتراض به زندانی کردن این مبارزه آزادی٬ مراسم مختلفی برگزار می شود.

ادوارد اسنودن٬ اخیراً در یک مطلب توییتری اعلام کرده است با توجه به اینکه شاهد اصلی اعتراف کرده که مستندات در مورد جولیان آسانژ ساختگی بوده است٬ … باید فوراً از زندان آزاد شود.

روسیه: وضعیت در افغانستان رو به وخامت است


سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه می گوید٬ مسکو با دقت وضعیت در افغانستان را که به طور چشمگیری بی ثبات به نظر می رسد؛ پیگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اردو پوینت، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین، امروز دوشنبه {پنجم ماه سرطان – فرستده}٬ اوضاع در افغانستان را رو به وخامت توصیف کرد و گفت: بی ثباتی در آنجا قابل مشاهده است.

وی افزود: در کل، بارها گفته ایم که البته بعد از (آغاز روند) خروج آمریکایی ها و متحدانشان از افغانستان، اوضاع و تحولات این کشور موجب تشدید نگرانی های ما شده است.

پسکوف ادامه داد: با دقت وضعیت را تحت نظر داریم و متأسفانه در این کشور بی ‌ثباتی در حال وقوع است.

او در ادامه تاکید کرد که روسیه قصد ندارد به افغانستان نیروی نظامی اعزام کند و این مسئله تحت بررسی کرملین قرار ندارد.

روسیه پیشتر از تعلیق فعالیت کنسولگری این کشور در مزارشریف به دلیل بی ثباتی در شمال افغانستان خبر داده بود.

این در حالی است که چین هم پیشتر از خروج غیرمسئولانه آمریکایی ها از افغانستان که به افزایش ناامنی در این کشور منجر شده است؛ انتقاد کرده بود.

پایان

جنایات اتمی فرانسه در الجزایر
فرانسه حاضر به ارائه نقشه انفجارهای هسته ای خود در الجزایر نیست 


» الطیب زیتونی» وزیر وزارت مجاهدین الجزایر گفت: فرانسه حاضر نیست نقشه های مربوط به انفجار های هسته ای خود  در صحرای الجزایر را که در دهه شصت قرن گذشته میلادی انجام داد٬ به الجزیره ارایه کند.

زیتونی به مناسبت پنجاه و نهمین سالگرد استقلال کشورش از فرانسه در ۵ جولای ۱۹۲۶ در گفت وگو با خبرگزاری رسمی الجزایر این مطلب را ابراز داشت.

به گفته مورخان، مقامات استعمارگر فرانسه در طی سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ اقدام به انجام آزمایش های هسته ای در صحرای الجزایر نمودند که ۴ مورد آن روی زمین و ۱۳ مورد دیگر در زیر زمین صورت گرفتند.

زیتونی خاطرنشان کرد: فرانسه از ارائه نقشه های توپوگرافی به منظور شناسایی مناطق دفن زباله های آلاینده، رادیواکتیو و شیمیایی که تا به امروز کشف نشده اند، امتناع می ورزد.  

وی افزود: فرانسه همچنین تا کنون از نظر فنی هیچگونه اقدامی در جهت پاکسازی مناطق آلوده٬ نکرده است و هیچگونه اقدام بشردوستانه ای در جهت غرامت دادن به آسیب دیدگان٬ انجام نداده است.

وزیر مجاهدین الجزایر ادامه داد: انفجار های هسته ای استعمارگرایانه ٬یک جنایت ضد بشری محسوب می شود؛ و تاثیر منفی حاصل از پرتوافکنی زباله های آلاینده بر انسان و محیط زیست همچنان ادامه دارد.

دولت الجزایر و همچنین نهاد های مردمی این کشور٬ همواره به طور رسمی در ارتباط با پرونده انفجار های هسته ای٬ خواستار کشف اماکن دفن زباله های هسته ای و غرامت دادن به قربانیان و آسیب دیدگان هستند.

این در حالی است که پاریس از انفجارهای هسته ای یاد شده تحت عنوان «صرفا آزمایش های هسته ای» یاد می کند.

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در گفت وگو با روزنامه « لوپوئن» فرانسه در اوایل جون ماه گذشته میلادی گفت: ما از فرانسه می خواهیم تا اماکن آزمایش های هسته ای٬ را پاکسازی کند و امیدواریم  پاریس به موضوع قربانیان حاصل از این امر رسیدگی کند.

استعمار فرانسه٬ در الجزایر از سال ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲ ادامه یافت . مقامات الجزایر و تاریخ نویسان می گویند در طی این مدت علاوه بر بی خانمان شدن شمار زیادی از مردم این کشور و به غارت رفتن ثروت هایش توسط فرانسوی های استعمارگر٬ تقریبا ۵ میلیون الجزایری توسط نظامیان فرانسوی قتل عام شدند.

پایان

ارتش پوشالی ساخته ی آمریکا٬ هنوز طالبان نیامده گریختند
پناه بردن بیش از هزار نظامی افغانستان به تاجیکستان


مرزبانی تاجیکستان اعلام کرد که در پی تشدید حملات طالبان به نیروهای امنیتی افغانستان، بیش از یکهزار نفر از این نیروها به خاک تاجیکستان٬ پناهنده شده‌اند.
مرکز مطبوعاتی نیروهای مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان اعلام کرد که طالبان در حمله گسترده به شهرستان‌ های «خاهان»، «شکی»، «نسی»، «مایمی»، «شغنان» و «اشکاشم» در ولایت بدخشان، این شهرستان ‌ها را به تصرف خود درآورده است.

رسانه تاجیکستانی «خاور» نوشت که بر اثر این درگیری‌ها،1037 نیروی امنیتی افغان برای نجات جان خودشان به خاک تاجیکستان پناه آورند و نیروهای تاجیکستانی نیز با در نظر گرفتن حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی افغانستان٬ به نیروهای این کشور اجازه ورود دادند.

شب گذشته نیز رؤسای جمهور افغانستان و تاجیکستان در تماسی تلفنی درباره وخیم شدن وضعیت امنیتی در مناطق شمالی افغانستان و هم مرز با تاجیکستان گفت ‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش، طرف تاجیکستانی نگرانی خویش از موارد عبور اجباری نیرو های امنیتی افغان از مرزهای تاجیکستان را به همتای افغان خود اطلاع داد.

پنجم جولای ۲۰۲۱

پایان

قدرت نمایی ونزوئلا با رژه روز استقلال


نیرو های مسلح ونزوئلا به مناسبت رژه روز استقلال که در ۵ جولای برگزار گردید، قدرت نظامی خود را در برابر احتمال هرگونه حمله نظامی آمریکا و برخی کشورهای همسایه مانند کلمبیا به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری ونزوئلا، به مناسبت صد و دهمین سالروز استقلال ونزوئلا و روز نیروهای مسلح أین کشور، عبور تانک ها، ماشین های زرهی و سیستم های دفاعی ضد هوایی در جنوب کاراکاس طنین قدرت به راه انداخت.

رژه روز استقلال در کاراکاس ونزوئلا


«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا در حالی ابیش از ۱۵ هزار پرسنل نظامی در این مراسم را می بیند که اخیرا برنامه ترور خود توسط آژانس جاسوسی آمریکا (سیا) را محکوم کرده است.

در همین حال مقامات ارشد نظامی ونزوئلا نیز ضمن بازدید از مناطق مرزی أین کشور با گویان و کلمبیا، ‌ اطمینان دادند که نیروهای مسلح ونزوئلا آماده دفع هرگونه تجاوزی هستند.

دولت ونزوئلا بارها با استناد به مدارک و مستندات به دست آمده از مسئله تامین مالی بسیاری از دولت های همسایه مانند کلمبیا و گروه مخالفان داخلی از سوی آمریکا برای به زانو درآوردن مردم و دولت ونزوئلا پرده برداشته و با اشاره به تحریم های آمریکایی و اروپایی نسبت به رویکرد خصمانه و مداخله جویانه واشنگتن درقبال ملت ونزوئلا هشدار داده است.

رژه روز استقلال در کاراکاس ونزوئلا

به دنبال استمرار سیاست های خصمانه آمریکا علیه ونزوئلا تحریم‌های شدیدی علیه این کشور اعمال شده که عملیات بانکی بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده و برخی بانکهای محلی و بانک مرکزی حمایت نهادهای جهانی را برای جابجایی پول از ونزوئلا یا به مقصد این کشور از دست داده ‌اند.

با وجود آنکه واشنگتن ادعا می ‌کند این تحریم ها برای محدود کردن روابط تجاری و مالی مادورو اعمال شده و شرکت‌های خصوصی را برای تجارت در خارج از کشور ممنوع نمی کند، اما فشار سنگین این تحریم‌ ها را همه مردم ونزوئلا تحمل می‌ کنند.

مداخله، کودتا و چپاول منابع کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب توسط دولت‌ های آمریکا در ادوار مختلف با خاطراتی تلخ و تاریک در حافظه تاریخی مردم این منطقه حک شده است.

علاوه بر آن ونزوئلا از ابتدای سال جاری میلادی در شهر آپوره هم مرز با کلمبیا با گروه شبه نظامیان کلمبیایی درگیر بوده است که با تجهیز نظامی همه جانبه برای مقابله با توطئه و حملات احتمالی آینده، قدرت نظامی خود را به رخ دشمنان می کشد.

پایان