کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

وزیر خارجه کوبا: بدترین صحنه‌ های سرکوب مردم را در اروپا دیده ام

وزیر خارجه کوبا: بدترین صحنه‌های سرکوب مردم را در اروپا دیده ام

فرستنده: حسین تلاش

وزیر امور خارجه کوبا در انتقاد از اظهار نظر های دولت‌های غربی پیرامون اعتراض‌ یکشنبه اخیر شماری از مردم این کشور گفت: خشونت شدید پلیس و سرکوب معترضان در پایتخت‌ های اروپایی بدتر از کوبا است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبر گزاری افه، برونو رودریگس وزیر امور خارجه کوبا در انتقاد از اظهار نظرهای دولت‌ های غربی پیرامون اعتراض‌های یکشنبه اخیر شماری از مردم این کشور گفت: من می‌ توانم بگویم که پیش از همه ‌گیری و در دوران شیوع کرونا، حقیقتا صحنه‌ هایی از خشونت شدید پلیس و سرکوب معترضان در پایتخت‌ های اروپایی، (به مراتب) بدتر از آنچه در کوبا روی داده است، دیده‌ ام.

جوسپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه از مقام‌ های کوبا خواست به معترضان «اجازه» برگزاری تجمعات مسالمت‌ آمیز داده و به صدای نارضایتی‌ تظاهرکنندگان «گوش دهد».

وزیر امور خارجه کوبا افزود: این درست است که موارد محدودی از نقض قانون و بی نظمی را شاهد بوده ایم که در آن‌ ها از اعمال قانون و نیروهای پلیس استفاده شده اما سرکوبی که در اروپا روی داده است، در کوبا نداشته ایم.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اعتراضات در کوبا و بدون اشاره به تحریم های کاخ سفید علیه مردم، ناآرامی ها در این کشور را خود جوش دانست.

از جنبش جلیقه زرد ها در پاریس و سایر شهر های فرانسه گرفته تا تظاهرات ضد نژادپرستی لندن، تظاهرات اهالی بریستول علیه لایحه جنجالی دولت بریتانیا و اعتراضات علیه خشونت پلیس در آتن، تنها شماری از مواردی است که در حدود یکسال اخیر، اخبار و تصاویر آن در رسانه‌های جهان منتشر شده است. کشور های که با داعیه دموکراسی، به دور از هر گونه محدودیت، تحریم و فشار خارجی و مداخله دولت ‌های قدرتمند روزگار می‌ گذرانند. کشور های که حتی در آن‌ ها استفاده از ماسکی ساده و رعایت محدودیت‌ های سختگیرانه برای حفظ سلامتی مردمان شان، غیر قابل تحمل است.

وزیر خارجه کوبا: بدترین صحنه‌ها از سرکوب مردم را در اروپا دیده ام

و اما آمریکا و رسوایی یورش به ساختمان کنگره و خیابان‌ های پر آشوب از قتل جورج فلوید سیاهپوست؛ تاریخ بی تردید تصاویر ساعاتی که کنگره آمریکا شاهد هجوم آشوبگران و پس از آن محل استقرار نظامیان آمریکایی بود را هرگز فراموش نخواهد کرد.

جامعه دوقطبی، خطر کودتا، تهدید دموکراسی، قدرت تجزیه شده با دو سرکرده و استقرار نظامیان همه و همه خیال‌ های آمریکا برای کشور های آمریکای لاتین بود که در آن روز ها دامنگیر خود آمریکا شد.  

شش دهه تحریم و سیاست ظالمانه آمریکا علیه کوبا واقعیتی است که مردم این جزیره کارائیب را برای تامین کوچکترین حقوق انسانی‌ شان به سختی انداخته است. حال که رفع تحریم‌ ها، روشن‌ ترین راه نجات مردم رنج‌ کشیده این کشور آمریکای لاتین است، سران غربی با پاک کردن صورت مسئله، دولت کوبا را به «احترام به صدای معترضان» فرا می‌ خوانند. فراخوانی که نه به معنای احترام به اصول دموکراسی ادعایی دولت‌ های غربی،  که پشت پرده آن، افزودن معضلی به عنوان بی‌ ثباتی بر درد تحریم و مشکلات اقتصادی این کشور است.

هزاران کوبایی روز یکشنبه (به وقت محلی) در اعتراضاتی از هاوانا تا سانتیاگو به خیابان ها آمدند و از محدودیت های همه گیری کرونا، سرعت واکسیناسیون و آنچه آنها گفتند بی توجهی دولت ابراز سرخوردگی کردند.

میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا در سخنرانی تلویزیونی گفت که از یک سو اقدام‌ های آمریکا موجب شده تا این کشور آمریکای لاتین دچار کمبودی های، به خصوص در بخش مواد غذایی، دارو و مواد خام شود؛ و از سوی دیگر رسانه‌ ها به شدت در قالب یک جنگ نامتعارف به دنبال بی اعتبار کردن دولت و ایجاد شکاف میان دولت و مردم بوده و تلاش می‌ کنند تا هاوانا را ناکارآمد و ناتوان از ایجاد رفاه برای مردم جلوه داده و آمریکا را موجب پیشرفت کشور های مانند کوبا، نشان دهند.