خانه های مردم افغانستان دور از دسترس مردم

زمانی " خانه ملت " که منظور پارلمان افغانستان است…

عاشق وفاسق!

امین الله مفکر امینی      2025-20-02! درعشـق وعاشقـــــی گردربزم عشق نمیســـــــوزی مشـــــو ز این…

«حزب باد»: تحلیل پدیده فرصت‌طلبی و تبعیت از جریانات غالب…

«حزب باد Opportunism»: تحلیل پدیده فرصت‌طلبی و تبعیت از جریانات…

        زیارتگاه امام صاحب ولایت کندز دومین شهر مذهبی افغانستان

  نوشته کریم پوپل مورخ ۲۱ فبروری ۲۰۲۵    مقدمه  ولسوالی امام صاحب با داشتن…

روایتی از کشت زار های خستۀ رنگین کمان خاطره ها

نویسنده: مهرالدین مشید این هم می گذرد ما مرده ایم، مرده ی در…

             تاریخچه نام گردیز

نوشته : کریم پوپل مورخ ۱۵فبروری ۲۰۲۵ بسیاری از دوستان یکی از…

مماشات خویشتن دارانۀ غرب با طالبان و پراگنده گی مخالفان…

نویسنده: مهرالدین مشید نشست های بیرونی پیرامون افغانستان؛ بستر سازی برای…

چاپنداز

بزکش، پهلوانی که  با سواری اسب، بز را به دایره…

انارستان دل 

رسول پویان  دل ز درد و داغ هجران بی‏نوا افتاده است  برگ…

فیلسوف شدن دانشمند اتمی، بعد از یکسال زندان

Weizsäcker, k.F.(1912-2007) آرام بختیاری فیزیک دان اتمی، میان فلسفه و رسالت صلح. کارل…

کلبه ی تارم!

امین الله مفکر امینی       2025-11-02! دربســاطی بیکسی ام ، دلبری آمـد با…

خاطره ها بیانگر واقعی ترین حقایق تاریخی 

نویسنده: مهرالدین مشید خاطره ها تصویری از "تاریخ در بستر جغرافیا" بازهم…

ګوندي فعاليتونه او دموکراسي

نور محمد غفوری یادونه: دا مقاله مې په ۲۰۱۸ کال لیکلې ده…

سکوت در برابر گستاخی های پاکستان بار بار مسئولیت افغانستان…

حکومت‌های افغانستان زمانی می‌توانند در تامین امنیت و ثبات موفق…

سخنی عشق!

               2025-09-02! امین الله مفکر امینی گرسخـــــن زعشق گویی زعصمتِ این گوهربــــدان کزعشق به…

سکوت خلیفه در برابر امیر شکست یا فرصتی برای انحام…

نویسنده: مهرالدین مشید عباس ستانکزی: ملایعقوب کل روند را از مسیر…

زمانیکه کیفرخواست دادستان وحکم دادگاه  منفعل گردد  

نکارشی از سخی صمیم  مسئول کیست و عدالت کجاست؟  ***  ایجازی ازین مختصر!    …

شکست و باخت قدرت

شکست و باخت قدرت نه تنها حس ملی و مردمی…

آیا سراسیمه گی طالبان ، سقوط شان را در پی…

      نوشته ی : اسماعیل فروغی       درخواست دادگاه بین…

«
»

واهمه های زمینی

نویسنده: محمد نبی عظیمی

بازتایپ و تدوین دیجیتال: قاسم آسمایی

بازپخش: انتشارات راه پرچم

سخن چند در مورد رومان «واهمه ؜های زمینی»

رومان «واهمه ؜های زمینی» نوشته زنده؜ یاد محمدنبی عظیمی نویسندهٔ کوشا و زیبانویس کشور است که قبلاً اقبال چاپ یافته و اکنون به ابتکار نشرات وزین راه پرچم به شکل دیجیتال در اختیار هم؜وطنان قرار می؜گیرد، رومان عالی و زیبایی است که با ظرافت خاص چنان با مهارت نگاشته شده که خواننده با مرور چند صفحه نمی؜تواند آن را کنار بگذارد.

نویسنده در این رومان، تحولات اجتماعی و سیاسی افغانستان را در یک برهۀ طولانی (از بغاوت پنجشیر در سال 1354 تا تسلط طالبان 1375) در قالب داستان گنجانیده و شرایط دشوار زندگی مردم را بصورت ریالیستی در جامعهٔ عقب نگهداشته شده و فقیر افغانستان به تصویر کشیده است. نویسنده نشان می؜دهد که مردم با موجودیت تفاوت؜های طبقاتی و ستم جنسیتی در جامعه زندگی می؜کنند و تلاش می؜کنند با آن کنار بیایند و مشکلات و سختی های زندگی را متحمل شوند.

قهرمان داستان دختر بنام شیرین است که در شرایط دشوار و پرتلاطم سیاسی در کشور ما رشد نموده و ناملایمات روزگار او را وادار به انجام کارهای نهایت سنگین و شاقه نموده است، وی پدرش را که شغل سلمانی دارد و از مهارت های ویژه برخوردار است، همانند همه اطفال، بهترین و عالی؜ترین پدر دنیا می؜پندارد.

شیرین در کنار اینکه با پدر کمک می؜نماید، یک آرزوی انسانی هم در دل دارد و با کمال اشتیاق می؜خواهد مانند سایر دختران هم؜سن و؜ سالش به مکتب برود و بیاموزد، اما جبر روزگار و غربت مانع تحقق این آرزوی انسانی او می؜شود.

شیرین با وجود اینکه مکتب نرفته و آموزش ندیده، با آنهم قوه درک بالا دارد و برای او این مسئله که «اگر یک دختر فقیر به مکتب برود و آموزش ببیند، چرا برای مردم سوال برانگیز است. او با آنکه به مسجد می؜رود و درآنجا آموزش دینی از جمله قاعدهٔ بغدادی و پنج گنج را دنبال می؜کند، ولی تصور وی از آموزش در مکتب چیز دیگری است. او درک نموده که مکتب جای فراگیری علم و دانش و مسجد جای نماز گزاردن، عبادت و نیایش است»، او، مانند هزاران هم؜وطن درددیده، ضرورت جدایی دین را از سیاست و حکومت؜داری درک نموده است. شیرین به تحقق همین آرزو می؜سوزد و دلش همیشه به هوای مکتب رفتن پَر می؜زند. با تأسف دردی که امروز بار دگر دامنگیر میلیون؜ها دخت وطن شده است

در این رومان زیبا، گوشه؜ های تلخ و شیرین زندگی در کشورما برجسته شده است، از یک؜سو وابستگی؜ ها، تنگ؜دستی؜ ها، فقر و ستم جنسیتی و از جانب دیگر احساس مسئولیت، همکاری و حرمت به انسان بصورت عالی برجسته شده است که این امر خود ارزشمندی اثر را بیش از حد بیشتر نموده است. در حقیقت «واهمه ؜های زمینی» نه تنها یک داستان، بلکه انعکاس واقعیت؜های تلخ و شیرین زندگی در جامعهٔ مصیبت زدۀ ما است.

رومان «واهمه ؜های زمینی» را اثری یافتم که هر خواننده از مطالعه آن حظ می؜برد؛ زیرا نویسندهٔ مجرب با مهارت نهایت عالی و زیبایی خاص جهات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زندگی حاکم در جامعه را همانند سایر آثار خویش به تصویر کشیده و خواننده پا بپای قهرمانان مثبت و منفی داستان، حوادث روزگار را تعقیب می؜نماید و راهش را در قلب خواننده؜گانش باز می؜نماید.

نویسندهٔ چیره؜دست، بر تمام وقایع و حوادث سیاسی کشور مکث نموده، با مهارت و ظرافت خاص مناسبات اجتماعی و تفاوت؜های زنده؜گی در جامعه را که ناشی از مناسبات کهنه و تاریک سنت؜گرایی فیودالی و ما قبل آن بود، ترسیم نموده است. این رومان نابرابری اجتماعی افراد مختلف جامعه را از لحاظ امکانات و فرصت‌های متفاوتی که دارند برجسته می؜سازد. در حقیقت رومان «واهمه؜ های زمینی» را می ؜توان تصویر و انعکاسی از زنده گی واقعی مردم ما تعریف نمود.

این رومان نه یک داستان تاریخی است و نه رویدادی که با سرگذشت یک فرد مشخص گره خورده باشد، بلکه بیان وقایع و حوادثی است که در جامعهٔ ما عملاً بوقوع پیوسته و نویسنده آنرا در قالب داستانی با ماجراهای تلخ و دردآور یک جامعه سنتی بازنویسی و به شیوهٔ دیگر، تاریخ و حوادث اتفاق افتاده در کشور ما را بیان نموده است.

داستان آمیزهٔ از واقعیت ؜های است که نویسنده آنرا دیده و با تصوراتی که در ذهنش شکل گرفته، زینت بخشیده است. نویسنده در به تصویر کشیدن سیماهای پرسناژهای که در داستان نقشی اساسی داشته اند، آنقدر با مهارت و ظرافت، با جزیات نهایت هنرمندانه و عالی حتی با ویژه؜گی؜ های صورت و اندام و عملکردها ورفتارهای خوب و یا زشت شان تصویرنگاری نموده که این امر خود دید وسیع و ذهن روشن و قلم توانای نویسنده را بیان می؜دارد که خواننده شامل و محسور آن فضا می؜گردد.

داستان دارای عمق و پهنای گسترده بوده و محرومیت؜های زن و مرد، بيچاره؜ گی؜ های دختری بنام شیرین و مادر سيه روزاش و زندگی پُرفراز و نشیب طبقات مظلوم و محروم جامعه ما را که همیشه بازیچه و بازیگر بازی بازی؜گران قدرتمند جامعه و گروه؜ها بوده اند، ترسیم نموده است.

در بخش؜های ازین داستان، چهرهٔ اصلی تاجران دین و مذهب برملا ساخته شده که چگونه آنها از عقاید و باورهای مردم بهره برده و با استفاده سوء از آن جهادی؜ ها چگونه مردم ساده، متدین و عاجز جامعه را به عناصر شرير و روباط های آدمكش مبدل ساخته اند.

«واهمه های زمینی» فعالیت؜ها و بغاوت؜ های سازمان یافتهٔ تروریستی را که تحت نام اسلام و دفاع از آن از دهه هفتاد قرن بیست بدینسو در کشور آغاز یافت به طرز ریالیستی و دقیق به تصویر کشیده است. در این داستان رفتار و عملکرد جهادی ها با ظرافت ترسیم گردیده و ماهیت پنهان آنها به طرز دقیق کاویده شده است. خلاصه «واهمه؜های زمینی» یکی از بی؜نظیرترین داستان؜های است که با زیباترین وهنرمندانه ترین شکل به شیوهٔ ریالیستی نگاشته شده است و در آن پیوند زندگی با همه پدیده؜های روزگار وفق یافته است.

نشر دیجیتالی این اثر ناب را برای همه فرهنگیان و خواننده ؜گان این اثر ارزشمند تبریک عرض نموده و از زحمات مبارز و روشنگر خستگی ناپذیر محترم قاسم آسمایی گران ارج و انتشارات راه پرچم دراین راستا صمیمانه ابراز سپاس و امتنان نموده و موفقیت های بیشتر در تمام عرصه های زنده گی برای؜شان آرزو می؜دارم. روح نویسنده شاد و یادش گرامی باد.

دوکتور نظیفه توخی