مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

مطالبی از سایر رسانه‌ها درباره «عملیات نظامی ‌ویژه روسیه» (۷)

توضیح: ۵۳ روز از آغاز عملیات نظامی ‌ویژه روسیه در اوکراین می‌گذرد. در میان احزاب و سازمان‌های سیاسی چپ در سطح بین‌المللی و همچنین فعالین چپ ایران، مواضع گوناگون و متضادی درباره این رویداد مهم اتخاذ شده است. هیأت تحریریه سایت «۱۰ مهر» تصمیم گرفته است تا به بازنشر برخی از این مطالب که با جهت‌گیری آنها همسو است، اقدام نماید.

حزب کمونیست روسیه: لیبرال فاشیسم در حال آشکار کردن نقشه‌های شیطانی خود است
بیانیه رئیس کمیته‌ مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه، ۱۳ آوریل ۲۰۲۲
مترجم: مسعود امیدی
برگرفته از سایت «مجله هفته»

تنها این واقعیت که قدرت کنونی در اوکراین تحت کنترل نازی‌های آشکار است، از سوی ایالات متحده و متحدانش نادیده گرفته نمی‌شود، آن‌ها از فرزندان فاسدی محافظت می‌کنند که جانشین جنایتکاران فاشیست و مرتکبین بزرگ‌ترین جنایات علیه مردم اوکراین هستند. روند رای‌گیری در ۷ دسامبر ۲۰۲۱ در ارتباط با قطعنامه‌ سازمان ملل با عنوان «مبارزه با ستایش نازیسم، نئونازیسم، و سایر اشکال نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه‌هراسی» تأیید‌کننده‌ این موضوع است.
در واقع تنها دو کشور با رأی مخالف به قطعنامه از فاشیسم حمایت کرده‌اند: ایالات متحده‌ آمریکا و اوکراین. ۴۹ کشور رأی ممتنع دادند. همه‌ «دموکراسی‌ها» در میان کشورهایی هستند که از محکوم کردن نازیسم امتناع کردند، بسیاری از آن‌ها در کنار هیتلر می‌جنگیدند و در حال حاضر نیز تحت پوشش سیاسی و تبلیغاتی، سیستم‌های تسلیحاتی را برای باندرا فراهم می‌کنند.
آن‌ها به‌صورت مشخص عبارتند از : بریتانیای کبیر، آلمان، فرانسه، هلند، لهستان، استرالیا، بلژیک، کانادا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، ژاپن، لتونی، لیتوانی، نروژ، رومانی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس.

در این شرایط، همبستگی همه‌ نیروهای مترقی جهان ضروری است. بسیج همه‌ منابع معنوی، فکری و اقتصادی روسیه برای دفع فاشیسم ضروری است.
بر اساس پیشنهادهای ارائه شده از سوی حزب کمونیست، این کشور نیازمند مسیر جدیدی است. سیاست اجتماعی و اقتصادی دولت روسیه باید دستخوش تغییرات اساسی شود تا نه‌تنها تحریم‌های خفه‌کننده از بین برود، بلکه با تکیه بر استعدادهای خلاق مردم‌، منابع طبیعی عظیم و پتانسیل تولید روسیه، مسیر استقلال در واردات و صنعتی‌سازی شتابان را در پیش گیرد.
متن کامل مطلب
 

بیانیه وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه در مورد حمله طرف اوکراینی به کراماتورسک
منبع: رد گلوب
برگرفته از «تارنگاشت عدالت»

در ۸ آوریل، یگان‌های مسلح اوکراین مرتکب جنایت جنگی دیگری شدند. موشک تاکتیکی Tochka-U به ایستگاه قطار در شهر کراماتورسک تحت کنترل کی‌یف اصابت کرد. ده‌ها کشته و صدها زخمی‌ گزارش شده‌اند. ما همدردی عمیق خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز می‌کنیم.
یک تجاوز وحشیانه مشابه از سوی نیروهای اوکراینی در ۱۴ مارس انجام شد، زمانی که همان موشک توچکا-یو به مرکز دونتسک اصابت کرد و ۱۷ نفر کشته و ۳۶ نفر مجروح بر جای گذاشت. در هر دو مورد، هدف حمله تصادفی انتخاب نشد، زیرا رژیم کی‌یف بیش‌ترین تلفات را از غیرنظامیان هدف قرار داده است. طی هشت سال گذشته، کشتار غیرنظامیان در دونباس به یک عمل رایج برای نیروهای مسلح اوکراین تبدیل شده است.
در حالی‌که کی‌یف با خونسردی و بدبینانه جمعیت غیرنظامی‌ را درهم می‌کوبد، تلاش می‌کند طرف روسی را سرزنش کند تا عملیات ویژه نظامی ‌برای حفاظت از جمهوری‌های مردمی‌دونتسک و لوگانسک را بی‌اعتبار کند.
شواهد در مجرم بودن نیروهای مسلح اوکراین روشن است، زیرا آن‌ها کسانی هستند که به موشک‌های توچکا-یو مجهز شده و آن‌ها را مستقر می‌کنند. چنین اقدامات غیرانسانی از سوی رژیم کی‌یف تأیید می‌کند که وظایف عملیات ویژه نظامی ‌برای غیرنظامی‌کردن و نازی‌زدايی اوکراین موجه است.
ما مطمئن هستیم که دولت کی‌یف نمی‌تواند از مجازات بگریزد. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تا جنایات یگان‌های اوکراینی را به‌طور عینی ارزیابی کند، تحویل سلاح به آن‌ها را متوقف کند و کی‌یف را متقاعد کند که شیوه‌های جنگ غیرقانونی را کنار بگذارد.

آیا جهان از جنگ ناتو علیه روسیه حمایت می‌کند؟
نویسنده: دکتر ویاچسلاو تتکین، ۱۱ آوریل ۲۰۲۲
مترجم: مسعود امیدی
برگرفته از سایت «مجله هفته»

در واقع، تنها ۴۸ کشور آشکارا غیردوست هستند. این‌ها «پنج کشور بزرگ» جهان آنگلوساکسون هستند که خود را ارباب واقعی سیاره می‌دانند: ایالات متحده‌ آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا و نیوزلند. سپس ۲۷ کشور عضو اتحادیه‌ اروپا به اضافه‌ ۱۰ کشور اروپایی غیر اتحادیه‌ اروپا هستند. به‌هر حال قضاوت این است که همه‌ آن‌ها که به تحریم علیه روسیه و علیه منافع خود کشانیده می‌شوند، فقط دست‌نشانده‌‌های ایالات متحده و متحدانش هستند. و نکته جالب توجه این است که در منطقه‌ بسیار بزرگ اقیانوس آرام فقط ۵ کشور با روسیه غیردوست هستند که عبارتند از: ژاپن، کره جنوبی (با پایگاه‌های نظامی ‌ایالات متحده)، تایوان، سنگاپور و میکرونزی.
اما حتی در اروپا هم وحدت کامل وجود ندارد. صربستان و مجارستان از پیوستن به تحریم‌ها خودداری کردند. بلغارستان و مجارستان اجازه نداده‌اند که تسلیحات ارسال شده به اوکراین از سرزمین‌هایشان عبور کند. اتحادیه‌های کارگری تعدادی از کشورها از ارسال سلاح به مناطق جنگی جلوگیری کرده‌اند. به‌ویژه، کارگران راه‌آهن یونان از حمل سلاح به اوکراین خودداری کردند. کارگران فرودگاه در ایتالیا که متوجه شدند به‌جای کمک‌های بشردوستانه، تسلیحات در حال ارسال (به اوکراین) است، از بارگیری آن‌ها خودداری کردند.
در برخی موارد، عدم تمایل به حمایت از ایالات متحده و متحدانش کمتر علنی است، اما مؤثرتر است. رهبران عربستان سعودی و عراق، کشورهایی که ظاهراَ ارتباط نزدیکی با ایالات متحده دارند، در مورد افزایش حجم تولید نفت کاهش یافته به دلیل تلاش برای تحریم روسیه، حتی با جو بایدن صحبت نکردند.
رفتار شرکت‌های غربی، موضوع جداگانه ایست. در تئوری، یک تحریم کامل علیه روسیه اعلام شده است. با این حال، تمایل این شرکت‌ها به حفظ سود خود در بازار عظیم و دارای قابلیت پرداخت روسیه، بیشتر از وفاداری به دولت‌هایشان است. کوکاکولا، ریتر اسپورت، دانون، سامسونگ، فیلیپس، لاکوستا، بنتون، اشان، لروآ مرلن، گلوبوس، مترو، برگر کینگ، کی اف سی، میتسوبیشی، کولگیت پالمویل، پروکتور اند گمبل و آسترازنیک تنها برخی از شرکت‌هایی هستند که به کار در روسیه ادامه می‌دهند. بسیاری از شرکت‌ها ضمن اعلام خروج خود، به جایی نمی‌روند و تنها تعلیق فعالیت‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های جدید را اعلام می‌کنند.
متن کامل مطلب

عملیات ویژه در اوکراین ضرورت احیای اتحاد شوروی!
منبع: سایت خط سرخ خبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه
مترجم: محمد چابکی
برگرفته از سایت «اشتراک»

می‌خواهم همین جا اضافه کنم هیچ توهمی ‌در ماهیت طبقاتی در حاکمیت روسیه ندارم. این قدرت سرمایه‌داری بزرگ بر اساس اصول بازار بنا شده است. اما امروز سرمایه‌سالاران جهان با رهبریِ پوتین مخالف‌اند و جنگ سرد تمام عیار را علیه ما به‌راه انداخته‌اند، هدف آنان از بین بردن رژیم سیاسی موجود است، برای مسؤلین کرملین به‌طور کلی و در مجموع دو سناریو برای مراحل بعدی در پیش رو است.
اولین مورد آنست که ناسیونالیست‌ها با تبلیغ پر سروصدا بیانیه‌های میهن‌پرستانه بیرون دهند، و همچنان بر مسیر پیموده شده در خدمت منافع حریصانه الیگارشی باشند و امیدوار باشند که همه چیز «در زمان حل خواهد شد». اما این سناریو هرگز برای زحمتکشان روسیه جذابیت نخواهد داشت و اجازه تحکیم جامعه را در درازمدت نخواهند داد.
من یقین دارم که مردم ما به‌خاطر سعادت بیشتر برای الیگارشی کمربندهای خود را محکم  نخواهند بست و تحمل ادامه  محرومیت‌ها را نخواهند داشت . بنابراین، رویارویی با غرب تحت چنین سناریویی عواقب غم‌انگیز بعدی آن و در نهایت برای مردم روسیه دارد.
سناریوی دوم،  دورنمای تغییر اساسی در مسیر توسعه کشور، چرخش به چپ در حوزه اقتصادی اجتماعی (با در نظر گرفتن تجربه پروژه‌های سوسیالیستی اتحاد شوروی، چین … و سایر پروژه‌های سوسیالیستی)، مانند ملی شدن بخش‌های استراتژیک است.  درنتیجه اقتصاد ملی، تقویت مؤلفه برنامه‌ریزی شده و ایجاد وضعیت به‌نفع اکثریت مردم برقراری عدالت اجتماعی است.
متن کامل مطلب