خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

 فیلسوف مهاجر و هرمنوتیک اشک ها

Ciorans , Emil 1911 – 1995

علیشاه سلطانی

 

امیل سیوران ، فیلسوف و شاعر یهودی تبار کشور رومانی، در جوانی با کمک یک بورسیه تحصیلی به فرانسه رفت و برای همیشه در آنجا ماند . او میان سالهای 1995-1911 میلادی زندگی نمود .

وی میگفت ایکاش در بهشت ادیان ابراهیمی آدم و حوا از درخت زندگی مصرف میکردند و نه از درخت شناخت . فقط شرایط پیش از انقلاب ،انقلابی است چون بعد از انقلاب هر نظمی به دیکتاتوری تبدیل میشود . خدای سادیستی مسیحیان، عارفان و کشیش های مازوخیستی را برای ارشاد مردم بیچاره فرستاد .

ریشه فاجعه انسان نه در زندگی او بلکه در تولدش قرار دارد . چرا از کسی پیرامون تولد او سئوال نمیشود که آیا موافق یا مخالف زندگی در این جهان پر هرج و مرج است . انسان حشره ایست موتور سوار . دین لبخندی است ورای پوچی عمومی  و در پرواز . تاریخ هیچ معنی و هدفی ندارد ؛ پس با بی خیالی تا میتوانید بزنید و برقصید !

انسان در جستجوی شناخت است گرچه آن موجب نارضایی و رنج اش میشود . تمدن ماده اعتیاد است که انسان را مسموم میکند و انسان در پشت سکان و فرمان صنعت روزی فلج خواهد شد . در طول تاریخ فقط نام ملتهای مهاجم ثبت شده و عنصری مهم و فعال بشمار آمده اند .

سیوران را مهمترین فیلسوف شکاک و منتقد فرهنگ در قرن بیست میدانند . پدرش یک رابین یهودی بود . او در دانشگاه در رشته فلسفه تحصیل کرده بود،ولی در فقر زیست و در کافه های دانشگاه غذا میخورد و در مسافرخانه های ارزان اقامت گزید .

سیوران در نوشته های بیشماری از خود خواننده را به دلیل پوچی زندگی به خودکشی دعوت و تشویق نمود گرجه خودش 84 سال عمر کرد . او همچون اپیکور شاعر باستان و تنوگینس فیلسوف یونانی میگفت که بهتر است انسان اصلا متولد نشود چون جهان پر از ناملایمات است . وی همچون فلوبر عارفی است که به چیزی ایمان نداشت .

سیوران را نظریه پرداز مقوله مرگ میدانند . او همچون مارسل پروست ایدهها را جانشینی برای فرار از رنج و غم هستی در زندگی میدانست . وی در نظراتش تحریک کننده و بی رحم و بدون تعارف است و با کمک طنز تلخ ، بدبینی رادیکال خود نسبت به انسانیت و فرهنگ را مطرح نمود .

سیوران با تنفری خاص عاشق کشورش رومانی بود . اسلوتادک فیلسوف زمان حال آلمان در کتاب “یادداشتهای سیوران ” اشاره نمود که سیوران کوشید تا سادیست بودن خدای مسیحیان را ثابت کند گرچه خودش در خانواده ای یهودی بدنیا آمده بود .

سیوران در جوانی به مطالعه عمیق آثار شوپنهاور و نیچه و سیمل و کلاگه پرداخت . او در فرانسه با نویسندگان مشهوری مانند پاول سلان و اوگن یونسکو و ساموئل بکت دوست بود و با اشاره به نیچه و بودلر و داستایوسکی میگفت که انسان در جستجوی شکل دیگری از هستی است . سیوران همچون لنداور و ویتگن اشتاین و روبرت موسیل میخواست با کمک شک و عرفان و روشنگری به عرفانی ساده برسد .

از جمله آثار سیوران – درسهای سقوط و زوال ، خلاقیت ناقص ، قله شکاکی و سرگردانی ، معرفی غلط رومانی ، اخلاق نیچه ای ، کتاب فریب ها ، اشک ها و مقدسین ، سقوط افکار خدایان ، هدف های شورانگیز ، قوانین تلخی ، نفرین متلاشی ، تاریخ و اتوپی ، سقوط در زمان ،و هستی بشکل کوشش ، هستند . او در پایان عمر نتوانست بحث و نوشته ” هرمنوتیک اشک ها ” را به پایان برساند .

      تماس –

                                                                                          falsaf@web.de