مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

رئیس جمهور چین: دموکراسی غربی عامل همه جنگ ها و هرج و مرج است

رئیس جمهور چین: دموکراسی غربی عامل همه جنگ ها و هرج و مرج است

اخیرا سخنانی از رئیس جمهور چین منتشر شده که انتقادهای شدیدی را از غرب و سیاست های دموکراتیک آن خصوصا آمریکا مطرح کرده و در این سخنان گفت که دموکراسی غرب عامل جنگ ها، هرج و مرج و بدبختی های بشر است.

به گزارش تارنمای خبری آسیا وان، شی جین پینگ رئیس جمهور چین در جلسه ای با مقامات ارشد چین بیان کرد ترویج دموکراسی توسط غرب باعث آوارگی انسان ها در سراسر جهان شده است.

شی جین پینگ در یک جلسه مطالعاتی دفتر سیاسی خود گفت که برخی از کشورهای غربی “به زور مفهوم و سیستم دموکراسی غربی و حقوق بشر را ترویج می کنند … آن هم با سوء استفاده از مسائل حقوق بشر برای مداخله در امور داخلی سایر کشورها”. این سخنرانی چندماه پیش صورت گرفته ولی این هفته علنی شد.

رئیس جمهور چین در این خصوص هیچ کشوری را نام نبرد، اما پکن در ماه‌های اخیر در مورد جنگ اوکراین و چالش‌های ناشی از تسلط طالبان بر افغانستان، به کرات انگشت اتهام را به سوی واشنگتن نشانه رفته است. جنگ داخلی در سوریه و مسائل امنیتی در عراق نیز به طور منظم در میان محورهای صحبت مقامات چینی در این زمینه به چشم می خورد.

در مقابل، غربی ها همچنان روی مسائل حقوق بشری چین انگشت می گذارند و انتقادات زیادی بر سر مسائلی از جمله سیاست‌های چین در سین‌کیانگ، هنگ‌کنگ و تبت وجود دارد.

شی در سخنرانی خود خطاب به ۲۴ عضو دیگر دفتر سیاسی اش که متن کامل آن به تازگی توسط مجله کیوشی چین در روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: دموکراسی و حقوق بشر برای تزئین نیستند. شی رئیس هیئت ۲۵ نفری است که بالاترین نهاد تصمیم گیری حزب کمونیست است.

او تاکید کرد که برخی از کشورهای غربی در سال‌های اخیر با حزب‌گرایی شدید سیاسی، نقض اعتماد دولتی، نابسامانی اجتماعی و شیوع ویروس‌های خارج از کنترل دست به گریبان بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: “قطب بندی سیاسی، شکاف بیشتر بین غنی و فقیر، و تضاد قومی تشدید شده است. نژادپرستی، پوپولیسم و ‌بیگانه هراسی غالب شده است و مسائل حقوق بشر به طور فزاینده ای برجسته شده است. “

وی همچنین از مقامات چین خواست تا “در امور حقوق بشر سازمان ملل متحد مشارکت فعال داشته باشند” و نفوذ چین بر چنین نهادهای چندجانبه حقوق بشری را افزایش دهند.

در اخرین نشست کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص چین، این قدرت آسیای شرقی توانست ۶۹ کشور را با خود همراه کند. از جمله نماینده کوبا به شورا گفت که سین کیانگ، هنگ کنگ و تبت امور داخلی چین محسوب می شوند.

در بیانیه مشترک اخیر کمیسیون حقوق بشر، هلند، آمریکا و ۴۵ کشور دیگر که عمدتاً غربی هستند، “نگرانی های شدید” خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در سین کیانگ مطرح کردند.

این محکومیت پس از سفر طولانی مدت میشل باشله، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد به چین در ماه اردیبهشت صورت گرفت. پس از آن بود که وی به سبب آنچه رویکرد محتاطانه اش در انتقاد از سرکوب‌های پکن در منطقه عمدتا مسلمان نشین اویغور سین کیانگ خوانده می شد، با درخواست‌های متعددی برای استعفای مواجه شد.

شی جین پینگ در جریان سفر باشله از طریق لینک ویدیویی با وی گفت و گو و از سوابق حقوق بشری چین دفاع کرد و گفت که هیچ بیانیه مشکوکی را نمی پذیرد.

بنا به گزارش آسیا وان، اظهارات شی، یادآور سخنرانی سال ۲۰۱۴ وی بود؛ زمانی که او به بیش از ۱۰۰ مقام دولت خود گفت که هر زمان که غرب در مورد حقوق بشر چین حرفی زد، “قاطعانه پاسخ دهید”.

او سپس گفته بود: «تا زمانی که استانداردهای خود چین را رعایت کنیم، مشکلی نخواهد بود و نیازی نیست به استانداردهای غرب نگاه کنیم یا به قضاوت آنها در مورد خویش اهمیت بدهیم».

چین سال گذشته هم از نشست دموکراسی که به میزبانی کاخ سفید برگزار شد، کنار گذاشته شد. اما چند روز قبل از این رویداد، پکن میزبان انجمن بین المللی دموکراسی خود بود؛ یک گردهمایی مجازی که عمدتاً دانشگاهیان کشورهای در حال توسعه در آن حضور داشتند.

در بهمن سال گذشته، پکن گزارشی با عنوان “نقض حقوق بشر در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱” منتشر کرد که در آن برشمرد که چگونه «دخالت های سیاسی توسط دولت آمریکا منجر به افزایش شدید مرگ و میر ناشی از کرونا شد؛ مرگ و میر ناشی از تیراندازی ها رکوردشکنی کرد؛ و دموکراسی جعلی آمریکایی ها حقوق سیاسی مردمش را پایمال کرد».

در این گزارش آمده است که در تمام این مدت، “اقدامات یکجانبه آمریکا باعث ایجاد بحران های انسانی جدید در سراسر جهان شده است. “