کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

دیموکراسی وکرسی های بلند دولتی

یک پیام عاجل و ارتجالی به هموطنان گرانقدر!

 

دکترجهش

 

بخاطرآگاهی مردم افغانستان به عرض رسانیده میشود اینکه :

همه چوکی های دولتی ملکیت عامه ومال مردم افغانستان است.

مهمترین این کرسی ها عبارت اند از: کرسی ریاست جمهوری وملحقات آن، کرسی های صدارت و وزارت خانه ها، کرسی های قضائی، کرسی های تقنینی ( مجلس نمایندگان وبزرگان ) کرسی های پولیس، داکتری واستادی. به گونه ی مثال، هرگاه دکتوری مبتلا به ویروس تبعیض باشد، نمیتواند سایر بیماران از ملیت های دیگر را تدواوی نموده به وجایب انسانی خویش بپردازد.

 

-اشغال کرسی های دولتی مخصوصن مقام ها وچوکی های عالی دولتی دارای یک سلسله ایجابات وشرایط خاص میباشد که کاندیدا ها یعنی کسانیکه می خواهند آن چوکی ها را اشغال نمایند، باید واجد آن شرایط باشند.

دریک نظام دیموکراتیک، کسانی میتوانند به مقامهای عالی دولتی تقرر یابند که ازدل وجان درگفتار و کرداربتوانند صادقانه صفات ومکلفیت های ذیل را ازخود تبارز دهند.

اولترازهمه کاندید یک مقام والای دولتی باید ازتحصیل ودانش کافی مسلکی دررشته مربوطه برخوردارباشد.

– حراست ازمنافع ملی مردم افغانستان

ازاینروکسانیکه تابعت خارجی دارند، ستون پنجم، جاسوس ودست نشانده یک دولت خارجی اند نمیتوانند ازمنافع مردم افغانستان دفاع نمایند. بناا کمسیون انتخابات با صداقت وعلاقه به امرمردم باید ازثبت نام چنین اشخاص درجمله کاندیدان جلوگیری نماید.

 

– پاکی ومنزه بودن ازتبعیض :

ایجاب میکند تا نامزد مقام مبرا ازتبعیض بوده هیچگاهی درگفتار و کردار حرکتی مخالف ومغایرومنافی حیثیت ومنافع ملیت ها ومردم افغانستان تبارز نداده باشد.

تزکیه باطن، صداقت وامانت داری:

کاندیدا ها باید هیچگاهی درچوروچپاول، رشوت واختلاص، سرقت وغصب دارایی های عامه واشخاص انفرادی نقش نداشته، شامل گروه های تروریستی نبوده، کسی را نکشته و جنایتی را مرتکب نشده باشند.

بر اساس معیارهای فوق، آقایون اشرف غنی وکمال اصولی درطول سال ها باگفتار وکردار شان خورا از رسیدن به مقامات دولتی محروم ساخته اند؛ چه رسد به ریاست این مقام ها.

درمورد کشمکش بالای ریاست شورای ملی باید گفت که ناممکن است اینهمه نابسامانی ها را بامذاکره ومفاهمه بصورت مثبت حل نمود زیرا درشرایط استثنائی افغانستان زمانیکه وطن تحت اشغال نیروهای اهریمنی قراردارد دست اشغال حاکم است ورنه اشرف غنی وامثال اوهرگزنمی توانستند اینهمه نابسامانی وخیانت را مرتکب شوند.