انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

«
»

حمله به کوه معبد

Штурм Храмовой горы

پاول کراسنوف (PAVEL KRASNOV)

ا. م. شیری

پیشینۀ عمیق ناآرامی در سرزمین مقدس

بنیامین نتانیاهو (بی بی) بار دیگر در پایان سال ۲۰۲۲ عهده‌دار مقام نخست وزیری شد و مذهبی‌ترین حکومت تاریخ دولت اسرائیل را تشکیل داد.

گردش ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی تازه‌‌پخت بر روی کوه معبد، نخستین خودنمایی دولت جدید بود. این رویداد در ۳ ژانویه رخ داد و هیاهوی بین‌المللی گوش‌خراشی را  در پی داشت، که تشکیل جلسۀ اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در شب ۱۵ دی ماه، اوج آن بود.

https://www.fondsk.ru/images/myfls/2023/march/hm30032302.jpg

به دنبال تحریکات بن‌گویر، یاریو لوین، وزیر دادگستری جدید در ۴ ژانویه از طرح اصلاحات اساسی قضایی رونمایی کرد. ارائه اصلاحات باعث طغیان اعتراض شد. در ۷ ژانویه ۲۰ هزار نفر به خیابان‌های تل‌آویو آمدند. این فقط سرآغاز بود…

اسرائیل قانون اساسی ندارد. نقش دادگاه قانون اساسی را دیوان عالی کشور ایفا می‌کند. ایدئولوژی اصلاحات قضایی می‌انگارد که دیوان عالی تحت کنترل کنست خواهد بود و نمی‌تواند قوانین مصوب پارلمان را لغو کند. جناح راست فرصتی منحصر به فرد خواهد داشت تا آنچه را که بر روی پارچه‌نوشته‌هایش نوشته است، در برنامه‌های احزاب خود عملی کند.

یک هفته پس از شروع تظاهرات، در ۱۴ ژانویه، ۸۰ هزار معترض به خیابان‌ها آمدند و جغرافیای اعتراض به بیت‌المقدس، حیفا و دیگر شهرها گسترش یافت. در ۲۱ ژانویه، تعداد معترضان پیش از این ۱۵۰ هزار نفر تخمین زده شد. سپس همه چیز افزایش یافت؛ جغرافیا گسترش یافت؛ ساختار و کیفیت اعتراضات تغییر کرد. تظاهرات با شرکت مقامات عالی‌رتبه، وکلا، نیروهای احتیاط نظامی و دگرباشان جنسی آغاز شد. استفاده از «فن‌آوری‌های سیاسی خلاقیت بالا» مورد توجه قرار گرفت. وکلا خود را در تظاهرات سازماندهی کردند و اقدام خود را «اعتراض شنل سیاهان» نامیدند. سپس نیروهای احتیاط، راهپیمایی ۵۰ کیلومتری به نام «برادران اسلحه» برگزار کردند و بعد از این، زنان با لباس‌های قرمز و کلاه‌های سفید ملهم از «داستان ندیمه» در سریال لزبین در اعتراضات شرکت کردند. اتحادیه‌های کارگری فعال‌تر شده‌اند، تهدید به اعتصاب می‌کنند و برخی «آنارشیست‌های چپ»، بن‌گویر، وزیر ملی‌گرا و سارا، همسر نتانیاهو را که گفته می‌شود او «اهریمن شریر» نخست‌وزیر است، تهدید به قتل می‌کنند،… مکس بلومبرگ، یکی از سکانداران لیبرال جهان در پشت صحنه، تأئید کرد که سرمایه‌گذاران به خارج  کردن سرمایه از کشور شروع کرده‌اند. نتانیاهو همچنین از سوی اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل تحت فشار قرار گرفت. او با اینکه «به خاطر وحدت مردم اسرائیل، به خاطر مسئولیت، از شما می‌خواهم…»، خواستار توقف رأی‌گیری در مورد اصلاحات قضایی شد.

واشینگتن نیز فشار آورد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با معترضان دیدار کرد که به نظر می‌رسد حمایت از آن‌ها و تهدید دولت با «میدان» باشد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی با بیان اینکه «اگر ارزش‌های دموکراتیک نقض شود، حمایت بی‌دریغ از اسرائیل برای ما دشوار خواهد بود»، مستقیماً از نتانیاهو باج‌گیری کرد.

نتانیاهو به پشتوانۀ قدرت و حمایت قابل‌توجه محافل مالی و مذهبی، این ضربه را دفع کرد. این بخش از جامعۀ اسرائیل تظاهرات («ضد میدان») خود را در اورشلیم برگزار کرد و خاطرنشان کرد: «اینکه یک اقلیت عقیده خود را از طریق توسل به خشونت و هرج و مرج در خیابان‌ها تحمیل کند، پذیرفتنی نیست».

اعتراضات در شنبۀ دوازده، در روز مارس ۲۵ و دو روز پس از آن به اوج خود رسید. روز یکشنبه، نتانیاهو وزیر دفاع،  یوآو گالانت، مردی مقتدر در اسرائیل و ایالات متحده را به دلیل «اقدام علیه دولت» برکنار کرد. آنطور که می‌نویسند، ۶۰۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمدند. اعتصاب عمومی به نام «هفتۀ ملی فلج» اعلام شد. فرودگاه بن‌گوریون کلیۀ پروازها را متوقف کرد… در تل‌آویو، تظاهرکنندگان ساختمان‌های اداری و بزرگراه‌ها را مسدود کردند. فعالان ستیزه‌جو با شکستن حلقۀ پلیس در اطراف اقامتگاه نخست‌وزیر، با نیروهای انتظامی درگیر شدند و در پاسخ، آن‌ها از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند.

در شامگاه ۲۷ مارس، بنیامین نتانیاهو بیانیه‌ای صادر کرد: «در تلاش برای جلوگیری از انشقاق در کشور، تصمیم گرفتم قرائت دوم و سوم را به تعویق بیندازم تا به یک اجماع گسترده برسم…». بعد از این، همه نفس راحت کشید.

در این لحظه بسیار حساس (دوشنبه ۲۷ مارس)، بن‌گویر، وزیر امنیت با نتانیاهو دربارۀ ایجاد گارد ملی به توافق رسید. کنترل ساختار جدید قدرت به عهدۀ بن‌گویر سپرده شد. او با این شرایط موافقت کرد که اصلاحات را تا ژوئیه متوقف کند. در غیر این صورت، بن‌گویر تهدید کرد که هیئت دولت را ترک خواهد کرد و موجب سقوط آن خواهد شد. در نتیجه، استعفای دولت و انتخابات پارلمانی جدید صورت خواهد گرفت. برای نتانیاهو، این غیرقابل قبول است. زیرا، طبق تعدادی از مواد قانون جنایی به کلاهبرداری و فساد متهم است. اعتقاد بر این است که احتمال دارد او به ۱۳ سال زندان محکوم شود.

https://www.fondsk.ru/images/myfls/2023/march/hm30032301.jpg

رشد سریع بن‌گویر از انفراد سیاسی، رهبر یک حزب حاشیه‌ای در «قدرت یهودی» به یک مهرۀ کلیدی در سیاست داخلی اسرائیل بسیار قابل توجه است. او حتی بیشتر مدعی است. بن‌گویر متعلق به بخشی از جامعۀ اسرائیل است که رؤیای ساختن معبد سوم را در سر می‌پروراند. او مانند خاخام یسرائیل آریل، بنیانگذار مؤسسۀ معبد، قاطعانه این ایده را که معبد به طور معجزه‌آسا بازسازی می‌شود، رد می‌کند. نه آنطور که برخی از مفسران تورات و تلمود قرون وسطی اعتقاد داشتند. او تعلیم می‌دهد که نبرد نباید برای بخش‌هایی از سرزمین اسرائیل، بلکه برای قلب آن- کوه معبد باشد (او خودش پیشنهاد اشغال لبنان را داد). این مبارزه جریان دارد، حتی اگر کسی برای خودش روشن نسازد…

حامیان ایدۀ ساختن معبد سوم (و نه «به طور معجزه‌آسا») خواستار تخریب زیارتگاه‌های مسلمانان واقع در کوه معبد هستند. معبد سوم باید در مساحتی بزرگتر از معبد سلیمان ساخته شود.

لازم به ذکر است که در مسیحیت، از جمله ارتدکس، طبق آموزه‌های پدران کلیسا، خدمات مسیح دروغین (دجال) در معبد سوم از سر گرفته می‌شود و این رویداد به یکی از نشانه‌های نزدیک شدن به ظهور مسیح دوم تبدیل خواهد شد.

در اسرائیل اطمینان می‌دهند که درصد جمعیت طرفدار ساخت معبد سوم اندک است. شاید. اما، حامیان این ایده در قدرت هستند و قدرت آن‌ها در حال افزایش است.

ما با دقت در حال تماشای رویدادهای جهان هستم. اجازه ندهیم کوه معبد از دیدمان دور شود…

برگرفته از: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/04/03/

۱۴ فرودین-حمل ۱۴۰۲