نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

حزب کمونیست چین: ترسیم مسیر چین مدرن سوسیالیستی

نویسنده: یانگ شنگ و ژانگ چانگیومترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز ــ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲ *

دلیل اساسی اینکه چرا چین باید برای بدترین سناریو و حتی «طوفان‌های خطرناک» آماده باشد، این است که مدرنیزاسیون چین، که بسیار متفاوت از مدرنیزاسیون غربی است، چالش‌هایی را برای هژمونی حاکم بر نظم جهانی کنونی به‌همراه خواهد داشت. کارشناسان خاطرنشان کردند که این هژمونی و حامیان آن نمی‌خواهند و نمی‌پذیرند که چین موفق شود، زیرا این امر می‌تواند منجر به پایان سیستمی ‌شود که آنها برای تأمین ناعادلانه منافع خود ساخته‌اند.

شی جین پینگ در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲ در پکن، به نمایندگی از نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین گزارشی را به بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین ارائه کرد.

حزب کمونیست چین (CPC) روز یکشنبه همزمان با افتتاح بیستمین کنگره خود ، طرحی را برای پنج سال آینده و پس از آن در راه ساختن یک چین مدرن سوسیالیستی از همه جهات رونمایی کرد. این نشست که هر پنج سال یک‌بار انجام می‌شود، اولین کنگره ملی حزب کمونیست چین پس از صدمین سالگرد آن در سال ۲۰۲۱ است، زمانی که حزب، مردم چین را تا به پایان رساندن ساختن یک جامعه نسبتاً مرفه از همه جهات هدایت کرد. 

شی جین پینگ در گزارشی در جلسه افتتاحیه کنگره گفت: «از این روز به بعد، وظیفه اصلی حزب کمونیست چین رهبری مردم چین از همه گروه‌های قومی ‌در تلاشی هماهنگ برای دستیابی به هدف‌های صد ساله دوم، یعنی ساختن کشوری بزرگ و مدرن سوسیالیستی از هر نظر، و ترویج جوان‌سازی و پیشبرد ملت چین در همه جبهه‌ها از طریق مسیر چینی به‌سمت مدرنیزاسیون است.» 

شی گفت موضوع کنگره برافراشته نگهداشتن پرچم بزرگ سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی، اجرای کامل ایده و اندیشه سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی برای عصر جدید، پیشبرد روحیه بزرگ بنیانگذار حزب، حفظ اعتماد به نفس و ایجاد قدرت، حمایت از اصول اساسی و ایجاد زمینه‌های جدید، پیشروی با سرمایه‌گذاری و صلابت، و تلاش در وحدت برای ساختن یک کشور سوسیالیستی مدرن از همه جهات و پیشبرد جوان‌سازی ملت بزرگ چین در همه جبهه‌هاست.  

کارشناسان سیاسی چین گفتند که نوآوری نظری حزب کمونیست چین که در کنگره بیستم حزب نشان داده شد، دارای اهمیت جهانی است زیرا به کشورهایی در سراسر جهان که به‌دنبال مدرنیزه شدن هستند، نمونه و آلترناتیوی مناسب ارائه می‌دهد و در آغاز سفر جدید خود، چین همچنان پرچم بزرگ سوسیالیسم را با ویژگی‌های چینی با استحکام و اطمینان برافراشته و در احتزاز نگه خواهد داشت. 

مدرنیزاسیون چین
شی در آغازی نو در حزب کمونیست چین، مأموریت‌ها و وظایف عصر جدید را توضیح داد. 

هدف حزب کمونیست چین این است که اساساً مدرنیزاسیون سوسیالیستی را از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۵ تحقق بخشد و چین را به یک کشور بزرگ سوسیالیستی مدرن برساند که از سال ۲۰۳۵ تا اواسط این قرن مرفه، قوی، دموکراتیک، از نظر فرهنگی پیشرفته، هماهنگ و زیبا باشد. 

شن یی، استاد دانشکده روابط بین‌الملل و روابط عمومی‌ دانشگاه فودان، گفت: «این اولین بار است که مفهوم مدرن‌سازی چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نتیجه‌گیری‌های حزب کمونیست چین از تجربیات گذشته خود مطرح شد.» 

شن گفت از آنجایی که هیچ مسیر یا حالت آماده‌ای برای توسعه چین وجود ندارد که بتوان مستقیماً آن را کپی یا تقلید کرد، سرانجام پس از بیش از صد سال اکتشاف و ساخت و ساز از انقلاب ۱۹۱۱، حزب کمونیست چین یک مسیر چینی برای مدرن‌سازی را به پایان رسانده که آلترناتیوی است جدید و انتخاب سومی ‌برای همه کشورهای در حال توسعه در جهان که در دستیابی به آرزوی سریع توسعه و حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود به‌دنبال شیوه‌های توسعه می‌باشند یا با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. 

شی بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد مدرنیزاسیون چین تأکید کرد که به گفته او مدرنیزاسیون سوسیالیستی تحت رهبری حزب کمونیست چین است. این شامل عناصری است که در فرآیندهای مدرن‌سازی همه کشورها مشترک است، اما بیشتر با ویژگی‌هایی مشخص می‌شود که منحصر به بافت چینی است. 

شی گفت که مدرنیزاسیون چین نوسازی جمعیت عظیم، رفاه مشترک برای همه، پیشرفت مادی و فرهنگی ــ اخلاقی، هماهنگی بین بشریت و طبیعت و توسعه مسالمت‌آمیز است. 

به گفته تحلیلگران، مسیر مدرنیزاسیون چینی برای رفاه مشترک برای همه است و از طریق توسعه مسالمت‌آمیز تحقق می‌یابد و از این حیث با مدرنیزاسیون غربی که ناشی از ظهور هژمونی و مبتنی بر غارت و چپاول، و تهاجم به سایر ملل بود و براساس توسعه نابرابر بین طبقات و گروه‌های نژادی مختلف در داخل کشور بنا شده بود، کاملاً متفاوت است. 

مدرنیزاسیون چین زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که با نوسازی سایر ملل همراه باشد و بدون مجبور ساختن کشورها به قبول خواست‌ها و ایدئولوژی خود، فرصت‌هایی را برای سایر کشورها ایجاد کند تا به نوسازی و توسعه خود پی ببرند. کارشناسان خاطرنشان کردند که از سیستم‌های اتحاد، برای تحت فشار قرار دادن سایر کشورها بدین منظور که از استقلال خود دست بکشند و یا در برابر هژمون تسلیم باشند استفاده نخواهد نشد. 

بسیاری از روزنامه‌نگاران خارجی نیز همین احساس را داشتند و برای دستاوردهایی که چین در قرن گذشته به‌ویژه پنج تا ۱۰ سال گذشته به‌دست آورده است، ارزش زیادی قائل بودند. آنها می‌خواستند بدانند که چین چگونه این مأموریت‌های بزرگ را به انجام رسانده است و این تجربیات چگونه می‌تواند به کشورهایشان کمک کند. 

عبدالرخمانوا آلبینا، روزنامه‌نگار از تلویزیون سی‌بی‌سی آذربایجان، به گلوبال تایمز گفت که این کنگره نه‌تنها برای چین، بلکه برای بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان نیز مهم است، و تاثیرگذارترین بخش برای او این است که فهمید حزب کمونیست چین فقط در پنج تا ۱۰ سال گذشته کارهای زیادی برای چین و مردم چین انجام داده است، و او بر این عقیده است و برایش مهم است که این موضوع را به مردم کشورش گزارش دهد. 

دیوید لوپز، روزنامه‌نگار از رسانه کلمبیا ال تیمپو، به گلوبال تایمز گفت که این کنگره یک رویداد تاریخی است و برای خبرنگارانی مانند او مهم است که در اینجا حضور داشته باشند تا از نزدیک شاهد این رویداد باشند، زیرا «ما باید به مردم آن سوی جهان نشان دهیم که در اینجا چه اتفاقی می‌افتد» و «ما به توسعه، اقتصاد و فناوری‌ها و غیره [چین] علاقه‌مندیم». 

وظایف و چالش‌های آتی 

شی گفت که پنج سال آینده برای ما حیاتی خواهد بود تا از شروع خوب تلاش‌ها برای ساختن یک کشور سوسیالیستی مدرن از همه جنبه‌ها، اطمینان حاصل کنیم. 

«ساختن یک کشور مدرن سوسیالیستی از هر نظر یک تلاش بزرگ و دشوار است. آینده ما روشن است، اما هنوز راه درازی در پیش داریم. بنابراین باید بیشتر مراقب خطرات احتمالی باشیم، آماده مقابله با بدترین موارد باشیم.» شی گفت: این سناریو آماده است تا که چین در برابر بادهای تند، آب‌های متلاطم و حتی طوفان‌های خطرناک مقاومت کند. 

ژانگ ژیکسیان، استاد مدرسه حزبی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در پکن، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت: «خطرات بالقوه‌ای که می‌تواند «طوفان‌های خطرناک» به‌همراه داشته باشد، ناشی از تهدید جنگ در میان تغییرات عمیقی است که جهان در قرن گذشته مانند آن را ندیده است و نیز یک بحران بالقوه اقتصادی و اجتماعی جهانی همچون موانع اتحاد مجدد ملی، به‌عنوان مداخله خارجی در حمایت از جدایی‌طلبی تایوان است که می‌تواند خطرات شدیدی را به‌همراه داشته باشد. 

دلیل اساسی اینکه چرا چین باید برای بدترین سناریو و حتی «طوفان‌های خطرناک» آماده باشد، این است که مدرنیزاسیون چین، که بسیار متفاوت از مدرنیزاسیون غربی است، چالش‌هایی را برای هژمونی حاکم بر نظم جهانی کنونی به‌همراه خواهد داشت. کارشناسان خاطرنشان کردند که این هژمونی و حامیان آن نمی‌خواهند و نمی‌پذیرند که چین موفق شود، زیرا این امر می‌تواند منجر به پایان سیستمی ‌شود که آنها برای تأمین ناعادلانه منافع خود ساخته‌اند. 

بنابراین تا زمانی که چین به توسعه و تلاش خود برای بهبود معیشت مردم چین ادامه می‌دهد و می‌کوشد تا کالاهای عمومی‌ بیشتری مانند طرح کمربند و جاده را به کشورهای دیگر که خواهان همکاری برد ــ برد، مدرن‌سازی و توسعه صلح‌آمیز هستند ارائه دهد، هژمون کنونی، فشارها، سرکوب‌ها و حتی حملاتی را علیه آن وارد خواهد کرد. با اشاره به جنگ تجاری و سرکوب صنایع علمی‌ فناوری چین و همچنین تحریکات و دخالت در مسأله تایوان، تحلیلگران گفتند که این اتفاق در دهه گذشته رخ داده است. 

شی همچنین بر مدرن سازی سیستم و ظرفیت امنیت ملی چین و حفظ امنیت ملی و ثبات اجتماعی تأکید کرد. او گفت: «امنیت ملی بستر جوان‌سازی ملی است و ثبات اجتماعی پیش‌نیاز ساخت چینی قوی و مرفه است. حزب برای تأمین امنیت داخلی و خارجی، امنیت سرزمینی و عمومی، امنیت سنتی و غیرسنتی و همچنین امنیت خود و امنیت مشترک گام‌های هماهنگی برخواهد داشت.»  

* https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۱۰/۱۲۷۷۲۸۰.shtml