ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

تصمیم بایدن در عرضۀ «مرگ‌آورترین سلاح» به اوکراین

منجر به افزایش قیمت سهام شرکت سوداگر جنگ، بی-اِ-اِی سیستمز شد نویسنده: جرمی ‌کوزماروفمترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : مجلۀ کُووِرت آکشن، ۲۷ ژوئن، ۲۰۲۲ *

ارسال مجموعه‌ای از اسلحۀ نیرومند هویتزر ام-۷۷۷، به ارزش سیصد میلیون دلار، برای اوکراین، پیروزی بزرگی برای لابی‌گر‌های شرکت بی-اِ- اِی سیستمز (از این به بعد بی-ا-ای) بود. این شرکت یکی از شرکت‌های بزرگ صنایع نظامی ‌است که از کشتار و ویرانی اوکراین فربه می‌شوند.

در روز ۱۵ ژوئن، دولت بایدن تصمیم خود را دایر بر دادن یک میلیارد دلار کمک نظامی ‌دیگر به اوکراین اعلام کرد. این بستۀ جدید کمک شامل سامانۀ‌های دفاع ساحلی، ام-۷۷۷ هویتزر، و مهمات می‌شود.

همزمان با اعلام این تصمیم، ارتش اوکراین مشغول گلوله‌باران دونتسک، پایتخت جمهوری خلق دونتسک، با استفاده از هویتزر ساخت ایالات متحده و توپ‌های فرانسوی بود. این حملات به گزارش روزنامۀ دنباس اینسایدر، موجب کشته شدن پنج غیرنظامی‌ و زخمی‌شدن هفت مأمور آتش‌نشانی شد.

این حملات از سوی محل استقرار ارتش اوکراین در پسکی، دهکده‌ای در نزدیکی فرودگاه دونتسک انجام گرفته است.

پاتریک لنکستر، روزنامه‌نگار و افسر بازنشستۀ نیروی دریایی آمریکا است که در طول هشت سال گذشته از جنگ در شرق اوکراین گزارش تهیه می‌کند. او در یک گزارش ویدئویی می‌گوید در هشت سال گذشته هدف گلوله‌باران‌های ارتش اوکراین نه اهداف نظامی، بلکه همیشه غیرنظامیان بوده است.

 به پیروزی رساندن اوکراین؟

با حفظ سنت معمول این کشور در استفاده از فن‌آوری نظامی‌ برای به انقیاد کشاندن مردمان بومی، اغلب آمریکایی‌ها معتقدند که جنگ‌افزار‌های فوق مدرن موجب جلوگیری از جنگ می‌شود. (۱)

آنها آموزۀ نظریه‌پرداز آلمانی کارل فون کلاسویتز را فراموش می‌کنند که گفته بود جنگ «ادامۀ سیاست با روش‌های دیگر است» به این معنا که تنها با هم‌سو‌شدن با طرف درست می‌توان به پیروزی دست یافت.

نیویورک تایمز مشخصۀ سلاح هویتزر ام-۷۷۷ را که اول‌بار در افغانستان در ۲۰۰۵ به‌کار رفت چنین شرح می‌دهد: «مرگ‌آورترین سلاحی که تابه‌حال غرب در اختیار [اوکراین] قرار داده است.»

اسلحه‌ای با قابلیت تحرک زیاد در زمین، هوا و دریا، که برد آتش آن می‌تواند تا ۴۰ کیلومتر برسد. این سلاح بسیار دور‌برد‌تر از سلاح‌های معمول روسی بوده و اگر با آن از گلوله‌های نقطه‌زن اِکس‌کالیبرام-۹۸۲ که کانادا به اوکراین فرستاده استفاده شود، با دقت ده متر می‌تواند به هدف اصابت نماید. (۲)

به‌نظر مقامات ارشد ارتش ایالات متحده آتش توپخانه برای دشت‌های صاف و با پستی‌بلندی اندک دنباس، در مقایسه با موشک‌های روی‌شانۀ جاولین، مناسب‌ترند. این مقامات، موشک‌های جاولین را برای ماه‌های اول جنگ، زمانی که روس‌ها شهر‌های پُرجمعیت مانند کیف را هدف قرار می‌دادند، مؤثر می‌دانستند.

به گزارش آمریکن لژیون، ایالات متحده حتی قبل از امضا و تأیید این آخرین محموله توسط رئیس‌جمهور بایدن، ۱۰۸ عراده توپ هویتزر ام-۷۷۷ را به اوکراین فرستاده بود.

پنتاگون مدعی بود که تأثیر آنی دریافت هویتزر‌ها در هشتم ماه مه، قادر ساختن اوکراینی‌ها «به آغاز ضدِ حمله در دنباس است» که «موجب بازپس‌گیری تعدادی از شهر‌هایی می‌شود که قبلاً توسط روس‌ها تسخیر شده است.»

سرهنگ رومن کِچور، فرمانده تیپ ۵۵ توپخانۀ ارتش اوکراین، به نیویورک تایمز گفت: «این سلاح [هویتزر] ما را به پیروزی نزدیک‌تر می‌کند. هر سلاح مدرن و دقیق، قدمی‌ است به‌سوی پیروزی.»

اما نیویورک تایمز در بیستم ژوئن گزارش می‌دهد که به‌نظر می‌رسد نیرو‌های روسی «حلقۀ محاصرۀ خود را به دور هزاران نیروی نظامی ‌که میان دو شهر مهم استراتژیک دنباس حضور دارند،» تنگ‌تر کرده و در شرف حمله به خطوط ارتش اوکراین هستند.(۳)

در نتیجه پیروزی اوکراین به‌نظر بعید می‌رسد.

وزارت کشور روسیه گزارش داد که با استفاده از پهپاد‌های تهاجمی‌ توانسته است که تعدادی از توپ‌های هویتزر را نابود نماید.

تصویری ماهواره‌ای منتشر شد که انهدام یک توپ هویتزر ام-۷۷۷ را در نزدیکی آبادی پودگورنویه نشان می‌دهد.

ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو هشدار داد که جنگ اوکراین ممکن است «سال‌ها به‌طول انجامد»، یعنی ما به دنبال درگیری دیگری چون ویتنام هستیم.  

حال سئوال این است: آیا ام-۷۷۷‌های اعزامی ‌به اوکراین می‌تواند تأثیری بر روند جنگ بگذارد؟

کاسبان مرگ

هوویتزر ام-۷۷۷ در شعبۀ آمریکایی شرکت بی-ا-ای، بزرگ‌ترین تولیدکننده اسلحه در اروپا ساخته می‌شود. این شرکت هم‌چنین ۴۰۰‌هزار گلولۀ توپ، موشک‌های ضدِ تانک هدایت‌شونده، زره‌پوش‌های مجهز به موشک‌های ضدِ تانک را تحویل ارتش اوکراین داده است.

رئیس سابق سازمان سیا، جینا هَسپِل، که در سایت‌های مخفی سازمان، بر شکنجۀ زندانیان با استفاده از روش غرق مصنوعی نظارت داشت، از اعضای هیأت مدیرۀ این شرکت می‌باشد.

در ماه مارس نمایشگاه اسلحه‌ای در ریاض با حمایت مالی شرکت بی-ا-ای برگزار شد. جالب اینجاست که شرکت‌های روسی سازندۀ سلاح که تحریم شده‌اند نیز در آن نمایشگاه شرکت داشته و جنگ‌افزار‌هایی چون تانک ، بالگرد و پهپاد‌هایی که پاره‌ای از آنها اکنون در جنگ اوکراین استفاده می‌شود را به نمایش گذاشتند. سود هیچ ‌گونه وفای به میهن نمی‌شناسد.

در مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰، ایالات متحده، شرکت بی-ا-ای مبلغ ۵۶۹۲۰۲ دلار به نامزد‌های حزب دموکرات، و ۴۵۲۵۹۴ دلار به نامزد‌های جمهوری‌خواه کمک مالی کرد. به جو بایدن و ترامپ نیز به ترتیب مبلغ ۱۰۲۵۹۱ دلار و ۹۴۹۶۶ دلار رسید.

اهداکنندگانی چون بی-ا-ای انتظار داشتند که حمایت از اوکراین برای جیب بایدن نیز سودمند باشد. از نمایندگان دیگری که مشمول بذل و بخشش این شرکت شدند می‌توان از باز‌های ضدِ روسی چون سخنگوی کنگره نانسی پلوسی (دمکرات از کالیفرنیا ــ ۷۳۷۳ دلار)؛ استِنی هویِر (دمکرات از مریلند ــ ۱۰۰۰۰ دلار)؛ چاک شومر (دمکرات از نیویورک ــ ۵۶۰۵ دلار)؛ لیز چینی (جمهوری‌خواه ــ از وایومینگ ۳۲۵۰ دلار و ۵۵۰۰ دلار دیگر در ۲۰۲۲)؛ جیمی ‌راسکین (دموکرات از مریلند ــ ۴۰۸۹ دلار)؛ آدام شیف (دموکرات از کالیفرنیا ــ ۸۰۳۶ دلار)، میچ مک کانل (جمهوری‌خواه از کنتاکی ــ ۹۲۸۹ دلار)، جیمز ایمهوف (جمهوری‌خواه از اوکلاهما ــ ۱۳۳۰۰دلار) ، و لیندسی گراهام (جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی ــ ۱۱۳۸۳ دلار). (۴) ــ (پیشنهاد می‌شود خوانندگان حتماً به پانویس ۴ مراجعه نمایند، تا اسامی‌ آشناتری را هم مشاهده کنند. م)

امسال نیز تاکنون، بی-ا-ای ۹۴۰ هزار دلار خرج لابی‌گری در کنگره کرده است. این رقم در سال ۲۰۲۱، ۶۳/۳ میلیون دلار بوده است. (۵)

برای شرکت بی-ا-ای، این‌ها مبالغ پیش‌پا‌افتاده‌ای است. بعد از حملۀ روسیه به اوکراین، سهام این شرکت به بالاترین میزان خود صعود کرد. با افزایش ۲۸٪ در عرض ده هفته، ارزش شرکت در بازار سهام به ۲۴ میلیارد پوند رسید و تایمز مالی آنرا در فهرست ۲۵ شرکت بزرگ در بازار سهام جای داد.

در یک تضاد منافع آشکار، چند تن از اعضای حزب محافظه‌کار در مجلس اعیان بریتانیا، از‌جمله لرد گلندون بروک، ویسکونت اِکلس و لرد ساسون و چند عضو مستقل دیگر، هر کدام صاحب سهام این شرکت با حداقل ارزش ۵۰ هزار پوند می‌باشند.(۶)

العربیه انگلیسی نیز در گزارشی از سخن‌رانی پرنس چارلز در مجلس اعیان، خاطر‌نشان کرد که تعدادی از نمایندگان حزب محافظه‌کار که از جنگ در اوکراین حمایت می‌کنند، صاحب سهام شرکت کاسب جنگ بی-ا-ای هستند.

ساموئل پرلو ــ فریمن هماهنگ‌کنندۀ تحقیقات کارزار علیه تجارت سلاح، گفت شرکت بی-ا-ای مانند دیگر شرکت‌های اسلحه‌سازی، با ادامۀ جنگ در اوکراین شاهد افزایش ارزش سهام خود هستند، زیرا کشور‌های اروپایی در پی تسلیح انبوه خود، و شدت بخشیدن به همان‌گونه نظامی‌گری هستند که این میزان مرگ و رنج برای مردم اوکراین، یمن و دیگر نقاط جهان به‌جای گذاشته است. (۷)

در ماه مه، دکتر چارلز وود‌برن، مدیر عامل شرکت بی-ا-ای در پیامی ‌به سرمایه‌گذاران چنین گفت: «هرچه مشتریان ما با محیطی با خطرات بیشتر روبرو می‌شوند، ما شاهد ایجاد فرصت‌های زیادی هستیم، که چشم‌انداز میان‌مدت شرکت را ارتقا می‌دهد.»

این اظهارات به این معناست که با دامن زدن به خصومت با روس‌ها، سود‌های عظیمی ‌از جنگ اوکراین به‌دست خواهد آمد. لذا باید از هرگونه سازش و راه‌حلی دیپلماتیک جلوگیری گردد.

* https://covertactionmagazine.com/۲۰۲۲/۰۶/۲۷/while-biden-gives-ukrainian-army-the-most-lethal-weapon-war-profiteer-bae-systems-stock-soars/#new_tab

۱ــ نگاه کنید به اچ بروس فرانکلین، ستاره‌های جنگ، اسلحه‌های فوق مدرن و تخیل آمریکایی (انتشارات دانشگاه ماساچوست، ۲۰۰۷)

۲ــ توپ‌های هویتزر برای حفظ دقت زیاد، به سیستم دیجیتال کنترل آتش مجهز است. به‌نقل از مقامی ‌عالی‌رتبه در وزارت دفاع در طی یک کنفرانس خبری، اولین گروه توپخانۀ ارتش اوکراین را نیروهای کانادایی آموزش دادند. و بعد افراد گارد ملی فلوریدا، نحوۀ استفاده از هویتزر را به آنها آموختند.

۳ــ توماس گیبونز نف، ویویان یی و اندرو ای کریمر: «روسیه حلقۀ محاصرۀ خود را در شهر‌های محوری شرق اوکراین تنگ‌تر می‌کند»، نیویورک تایمز، ۲۰ ژوئن، ۲۰۲۲، ص A۶

۴ــ دیگر افرادی که در سال ۲۰۲۰ مشمول لطف شرکت بی-ا-ای شده اند: عبارتند از: دایان فاین استاین، رافائل وارناک، جاندوساف، دیک دوربن، مارکو روبیو، تام کاتن، برنی سندرز، پاتریک لیهی، تامی ‌داک ورتس، آلکساندرا او کازیو کورتز؛ آدام اسمیت، الیزابت وارن، و اِمی‌ کلوباچار. همۀ این افراد به انتقال میلیارد‌ها دلار اسلحه به اوکراین ، بعد از شروع رأی‌گیری رأی مثبت دادند. پیت بوتاجیج و اندرو یانگ، نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نیز از بی-ا-ای، پول دریافت کرده‌اند.

۵ــ از ۲۹ لابی‌گر این شرکت، ۲۰ نفر در سال ۲۰۲۰، و ۱۷ نفر (از ۲۶ نفر) در سال ۲۰۲۲، قبلاً شغل دولتی داشتند. نمونۀ برجسته‌ای از تأثیر این مسیر دوطرفه میان لابی‌گری و مناصب دولتی را در تصویب لایحۀ بودجه دفاع ملی در سال ۲۰۲۲، می‌بینیم که موجب تصویب افزایش بودجه نظامی‌ به ۷۷۷ میلیارد دلار گردید.

۶ و ۷ــ آدام بایچاوسکی، «افشاگری: جنگ اوکراین، اعضای مجلس لرد‌ها را از طریق سرمایه‌گذاری در صنایع نظانی، ثروتمند‌تر می‌کند»، اوپن دموکراسی، ۱۷ مارس، ۲۰۲۲