زیارتگاه امام صاحب ولایت کندز دومین شهر مذهبی افغانستان

  نوشته کریم پوپل مورخ ۲۱ فبروری ۲۰۲۵    مقدمه  ولسوالی امام صاحب با داشتن…

روایتی از کشت زار های خستۀ رنگین کمان خاطره ها

نویسنده: مهرالدین مشید این هم می گذرد ما مرده ایم، مرده ی در…

             تاریخچه نام گردیز

نوشته : کریم پوپل مورخ ۱۵فبروری ۲۰۲۵ بسیاری از دوستان یکی از…

مماشات خویشتن دارانۀ غرب با طالبان و پراگنده گی مخالفان…

نویسنده: مهرالدین مشید نشست های بیرونی پیرامون افغانستان؛ بستر سازی برای…

چاپنداز

بزکش، پهلوانی که  با سواری اسب، بز را به دایره…

انارستان دل 

رسول پویان  دل ز درد و داغ هجران بی‏نوا افتاده است  برگ…

فیلسوف شدن دانشمند اتمی، بعد از یکسال زندان

Weizsäcker, k.F.(1912-2007) آرام بختیاری فیزیک دان اتمی، میان فلسفه و رسالت صلح. کارل…

کلبه ی تارم!

امین الله مفکر امینی       2025-11-02! دربســاطی بیکسی ام ، دلبری آمـد با…

خاطره ها بیانگر واقعی ترین حقایق تاریخی 

نویسنده: مهرالدین مشید خاطره ها تصویری از "تاریخ در بستر جغرافیا" بازهم…

ګوندي فعاليتونه او دموکراسي

نور محمد غفوری یادونه: دا مقاله مې په ۲۰۱۸ کال لیکلې ده…

سکوت در برابر گستاخی های پاکستان بار بار مسئولیت افغانستان…

حکومت‌های افغانستان زمانی می‌توانند در تامین امنیت و ثبات موفق…

سخنی عشق!

               2025-09-02! امین الله مفکر امینی گرسخـــــن زعشق گویی زعصمتِ این گوهربــــدان کزعشق به…

سکوت خلیفه در برابر امیر شکست یا فرصتی برای انحام…

نویسنده: مهرالدین مشید عباس ستانکزی: ملایعقوب کل روند را از مسیر…

زمانیکه کیفرخواست دادستان وحکم دادگاه  منفعل گردد  

نکارشی از سخی صمیم  مسئول کیست و عدالت کجاست؟  ***  ایجازی ازین مختصر!    …

شکست و باخت قدرت

شکست و باخت قدرت نه تنها حس ملی و مردمی…

آیا سراسیمه گی طالبان ، سقوط شان را در پی…

      نوشته ی : اسماعیل فروغی       درخواست دادگاه بین…

هوش مصنوعی دیپسیک

دکتر بیژن باران پیشرفت چین در جهان چند قطبی…

غریزه در سلب عقل: دلیل نبود دولت مدرن در افغانستان...!

عقل نیروی تفکر و گوهر شناسایی حق در برابر باطل…

۲۱ و ۲۲ دلو فتح افشار

نه ماه از ورود گروه‌های جهادی در کابل می‌گذشت، از…

یادمان سیاوش کسرایی

نوزدهم بهمن ماه هر سال، روزی است که نام سیاوش…

«
»

برمی‌گردند و امتیاز می‌گیرند

کسانی بنام شخصیت‌های رزیم گذشته بوطن بر می‌گردند، کار نیک است ، حق دارند به مهاجرت و دوری از وطن خاتمه دهند .

اما!

‐پذیرایی با تشریفات بلند یعنی چه ؟ عفو عمومی اعلان شده است،همه کس می‌تواند در کشور بدون مشکل زندگی کند .

امتیازات مانند محافظین ، موتر و دریور چرا ؟

— کارت مخصوص مصونیت برای چه ؟ از چه مصئون می‌باشند؟

در رژیم جمهوری هم اینها امتیازات بلند داشتند ، بدون کدام سند مصئونیت، در هر عمل شان مصئون بودند مانند نقض قوانین ، مصونیت از پرداخت ذمه دولتی چون بل برق و آب، غصب و اعمار منازل خارج از نقشه شاروالی و دههای دیگر .

از هر کراچی کش دستی که عمدتا اطفال نان آور خانه اند در مندوی کابل و سائر نقاط خرید و فروش ماهانه هزار افغانی از طرف شاروالی گرفته می‌شود در حالیکه عاید روزانه شان از صد تا دوصد افغانی بالاتر نمی‌باشد.

پول حلال تقاعد مامورین پرداخت نمی‌شود، عشر و مالیات و در کنار آن باقیداری های ذمه افراد از دولت گذشته با فشارهای چون قطع خدمات بر منازل ( قطع آب در بلاکهای مکروریانها از بابت عدم پرداخت پول صفایی و مرکز گرمی دوران جمهوریت ) ، انسداد دکاکین و تجارت خانه ها حصول میگردد . آیا عادلانه است که ازین عواید و سائر منابع عایداتی دولتی پول مصارف موتر و دریور و محافظین این افراد پرداخته شود ؟ این برگشتگان نادار و ناتوان نیستند به اصطلاح قیماق رژیم تحت اشغال را همین‌ها خورده اند و حالا هم از پول کراچی کش ها، مالیات و عشر مصارف آنها تامین میگردد ؟

روزانه صد مهاجر محتاج با اطفال و زنان از کشورهای ترکیه ، ایران و پاکستان جبرآ به افغانستان برگردانده می‌شوند، کسی در فکر کار و زندگی و حفاظت آنها از سردی هوا و بی سر پناهی و گرسنگی این بی نوایان نیست ، اما برگشت تارکین رژیم تحت اشغال سرخط رسانه هاست ، خوش آمد ها و پذیرایی ها نثار شان میگردد و امتیاز داده می‌شود. عدالت همین است ,؟