نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

انتقاد لاوروف از دکترین مونرو «جهانی» آمریکا

نویسنده: چن چینگ کینگ و شو یلومترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ *

پس از آن که واشنگتن و برخی کشورهای غربی در مجمع عمومی ‌سازمان ملل متحد (UNGA) حملات شدیدی را علیه روسیه انجام دادند، روسیه به‌شدت ایالات متحده را به دلیل دکترین بدنام مونرو و تلاش برای تبدیل کل جهان به حیاط خلوت خود مورد انتقاد قرار داد. 

ناظران بر این باورند که روابط روسیه و غرب وخیم‌تر خواهد شد و پس از همه‌پرسی در چهار منطقه اوکراین، درگیری بین روسیه و آمریکا همراه با ناتو در کانون توجه قرار خواهد گرفت و «جنگ نیابتی» قبلی به یک درگیری مستقیم بین روسیه و غرب تبدیل خواهد شد. 

به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جلسه مناظره عمومی ‌در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی‌ سازمان ملل در آخر هفته گفت: ایالات متحده در حالی که از تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی علیه مخالفان استفاده می‌کند، در تلاش است تا کل جهان را به «حیاط خلوت» خود تبدیل کند. 

در حالی که مجمع عمومی ‌سازمان ملل در سال جاری عمدتاً تحت تسلط بحران اوکراین بود، لاوروف از سخنرانی خود که حدود ۳۰ دقیقه به‌طول انجامید، استفاده کرد تا آنچه را که برخی آن را رد قلدری ایالات متحده ‌دانستند، تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا و متحدانش را محکوم و خاطرنشان کند: ایالات متحده و متحدانش به‌شدت در حال تضعیف سیستم بین‌المللی که سازمان ملل نماینده آن است، می‌باشند.
لاوروف روز شنبه پس از شرکت در نشست مجمع عمومی ‌سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اقدامات غرب که داده‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی را به کیف می‌دهد، «مشارکت در جنگ» است. 

برخی از کارشناسان چینی خاطرنشان کردند که غرب به‌طور فزاینده‌ای در بحران اوکراین درگیر می‌شود، نه‌تنها از نظر دیپلماتیک، بلکه از نظر نظامی، و روابط آتی روسیه و غرب با همه سناریوهای ممکن رو به کاهش خواهد بود. آنها پیش‌بینی کردند که پس از اتمام همه‌پرسی در چهار منطقه، تنش‌ها بین روسیه و آمریکا به‌همراه ناتو تشدید خواهد شد و درگیری اوکراین و روسیه می‌تواند به درگیری بین روسیه و آمریکا تبدیل شود. 

وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین در جریان مناظره عمومی‌ سازمان ملل متحد در روز شنبه گفت که چین از همه تلاش‌هایی که منجر به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز می‌شود حمایت می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که از سرایت بحران جلوگیری کنند. 

مارپیچ رو به پایین 

کوی هنگ، دستیار محقق در مرکز مطالعات روسیه در دانشگاه عادی شرق چین، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت: دخالت آشکار غرب در درگیری روسیه و اوکراین یک واقعیت شناخته شده است، فقط خود غرب تمایلی به اعتراف به آن ندارد. 

بر اساس گزارش رویترز که روز شنبه منتشر شد، ناتو مدت‌هاست از اوکراین با تسلیحات، مهمات، سایر تجهیزات نظامی ‌و آموزش حمایت می‌کند و در ماه‌های آینده کمک‌های خود را به کیف افزایش هم خواهد داد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ماه آوریل در تلگرام بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است، مدرّسان ناتو برای مدت‌های طولانی است که سربازان اوکراینی را آموزش می‌دهند. 

کوی هنگ خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از مسئولیت‌ها در شعله‌ور شدن این درگیری، بر عهده آمریکا و غرب است که باعث شدند روسیه و اوکراین فرصت را برای به حداقل رساندن این مشکل از دست بدهند و به وضعیت غیرقابل برگشت فعلی برسند. 

عملیات اولیه در درگیری روسیه و اوکراین یک «جنگ نیابتی» بود، یعنی جنگ غیرمستقیم بین روسیه و غرب. او گفت که روسیه بسیار آگاه است که غرب به‌طور فزاینده‌ای به یک بازیگر مرکزی تبدیل شده است و مناقشه دیگر فقط بین روسیه و اوکراین نیست، بلکه این دیگر یک درگیری مستقیم بین روسیه و غرب است. 

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ خارجی که برای کیف علیه مسکو می‌جنگند در منطقه نیکولایف در جنوب اوکراین کشته شده‌اند. بنابه گزارش رسانه‌های روسی، تعداد زیادی از جنگجویان خارجی در جنگ برای اوکراین جان خود را از دست داده‌اند و اوایل این هفته نیز، وزیر دفاع سرگئی شویگو گفت که نیروهای روسی و شبه نظامیان جمهوری‌های دونباس بیش از ۲۰۰۰ مزدور خارجی را از بین برده‌اند. 

یک کارشناس امور بین‌الملل مستقر در پکن که ترجیح می‌دهد نامش برده نشود روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت: «پس از همه‌پرسی در چهار منطقه اوکراین، درگیری بین روسیه و آمریکا، ناتو شدیدتر خواهد شد. درگیری اوکراین و روسیه به درگیری بین روسیه و کشورهای ناتو تبدیل می‌شود». 

به گزارش رسانه‌ها، رفراندوم پنج روزه پیوستن به روسیه در جمهوری‌های دونباس و در مناطق خرسون و زاپوروژیه روز جمعه آغاز شد و دیپلمات ارشد روسیه در جریان مجمع عمومی ‌سازمان ملل متعهد شد که این مناطق تحت «حفاظت کامل روسیه» خواهند بود. 



روابط اروپا و روسیه در خطر است 

به گفته برخی کارشناسان، مجمع عمومی ‌سازمان ملل متحد در سال جاری ــ اولین گردهمایی حضوری پس از همه‌گیری، توسط واشنگتن ربوده شده و به صحنه‌ای ضدِ روسیه تبدیل گردید، و اکثر کشورهای اروپایی فرصت تعامل با مسکو را از دست دادند. همانطور که وزیر امور خارجه مجارستان گفت: تنها وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا با لاوروف دیدار خواهد کرد. 

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان پنجشنبه شب در نیویورک گفت که نشست این هفته مجمع عمومی ‌سازمان ملل بهترین فرصت را برای آغاز گفت‌وگوهای صلح در مورد اوکراین و روسیه فراهم کرد، اما تاکنون چنین مذاکراتی صورت نگرفته است و بعید است که بین طرفین انجام شود. 

سییارتو گفت که تنها راه‌حل همه این مشکلات صلح است و مجارستان خواهان صلح در اسرع وقت می‌باشد که مستلزم مذاکره و گفت‌وگو است و افزود که هیچ وزیر خارجه اتحادیه اروپا با رئیس دیپلماسی روسیه ملاقات نکرده است. 

به گزارش تاس، لاوروف به رسانه‌ها گفت که دو کشور از اتحادیه اروپا و یک کشور از ناتو می‌خواهند با او در حاشیه مجمع عمومی ‌سازمان ملل دیدار کنند. او گفت: «آنها درخواست کردند که این جلسات غیرعلنی باشد، گزارش نشود، گفتم: خوب، هر طور که می‌خواهید. با وجود چنین واکنشی دیگر دیده نشدند.» 

وانگ یی ‌وی، مدیر مؤسسه روابط بین‌الملل در دانشگاه رنمین چین روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت: لاوروف در طول سخنرانی‌اش فقط آمریکا را هدف قرار داد و دکترین مونرو را محکوم کرد زیرا واشنگتن به‌دنبال گسترش حوزه نفوذ خود در قاره اوراسیا است. 

این کارشناس چینی گفت: با این حال، اروپا اهداف متفاوتی با آمریکا در مورد بحران اوکراین دارد. وانگ گفت: «در ایالات متحده، برخی از استراتژیست‌ها واقعاً می‌خواهند روسیه را تجزیه کنند تا به‌نظر خود چنین خطر بزرگی را حذف کنند، اما اروپا فقط می‌خواهد آن را تغییر دهد.» 

به علت سطح بالای ارتباط متقابل اقتصاد اروپا و روسیه، به‌ویژه وابستگی اروپا به انرژی روسیه، این قاره نیز دردِ دورِ تحریم‌ها را احساس کرده است. 

به گزارش پولیتیکو، کمیسیون اروپا روز شنبه با دیپلمات‌های ارشد نشست‌هایی را ترتیب داد تا پیشنهادات کشورهای عضو اتحادیه اروپا قبل از تهیه پیش‌نویس بسته اقدامات تحریم‌های بعدی علیه مسکو را که انتظار می‌رود هفته آینده ارائه شود، بشنود. در گزارش رسانه‌ها آمده است که تولید انرژی هسته‌ای ــ یک بخش کلیدی ــ «بعید است» بخشی از بسته بعدی باشد. 

بدون هیچ نشانه‌ای برای کاهش تنش‌ها، برخی از کارشناسان چینی معتقدند که طرف‌های مرتبط در بحران اوکراین باید برای بدترین سناریوها آماده باشند و به‌نظر می‌رسد هدف آمریکا مشخص است ــ شکست روسیه. 

 «هدف روسیه نیز کاملاً روشن است. چه کسی حاضر است در مورد سلاح هسته‌ای مصالحه کند؟» این کارشناس مستقر در پکن، با پیش‌بینی اینکه کل درگیری شدید خواهد شد، گفت با توجه به امنیت کلی در اروپا، این مسئله نیازمند تأمل عمیقی است.

* https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۹/۱۲۷۶۰۷۵.shtml