دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت از چاپ برآمد و…

امید

قاسم آسمایی عبدالله سپنتگر از جملۀ سروده سرایانی است که کم…

در باره شرایط انقلاب مسالمت آمیز

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف وظیفه کنونی و اصلی مبارزه توده های…

پرچمداران!

امین الله مفکر امینی       204-01-09! ســر فرازیهـــا بـــود پرچمداران را درنبرد بــا…

« قانون » اسارت اسلامی افغانستان 

میر عبدالواحد سادات انگیزهء پرداختن به این موضوع، نشر سندی است…

مخالفت با طالبان دفاع از حق است و نه دفاع…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان نباید بخاطر شماری خاینان حق مشروع مردم…

هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد

استاد "هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد، زاده‌ی…

«
»

قانون نو طالبان ، تحقیرانسان است

                      نوشته ی : اسماعیل فروغی

    قانون نو امربه معروف و نهی ازمنکرطالبان ، تحقیرجمعی به مردم افغانستان و حتا تحقیربه انسانیت ومقام والای انسان است . طالبان با تصویب این قانون ، بروی همه ی جهان پوزخند زده ، با قاطعیت اعلام می نمایند که ما همینیم که هستیم . ” زور تان در کمر تان ”  قرائت و تفسیرما از زنده گی خاص خود ماست و شناسایی دیپلوماتیک جهان برای ما اهمیت چندانی هم ندارد .

     این قانون که درواقع توهین صریح به کرامت انسانیست ، به همه واضح می سازد که نگاه طالبان به انسان ، به ویژه به زنان بسیار شنیع ، اهانتبار و حتا دور از خرد و عقل یک انسان سالم است . چگونه می توان درک و باور کرد که در یک جامعه ، دختران و زنان اجازه ی تحصیل و کار نداشته باشند !؟ چطور می توان تصورکرد که به زنان اجازه ی سفر ندهند وشنیدن صدای اش را هم ممنوع و حرام اعلام نمایند !؟

     مفاد این قانون که اخیراً به اساس فرمان رهبرغایب طالبان ـ ملا هیبت الله  ، در چهارفصل و ۳۵ ماده توشیح گردیده و درجریده ی رسمی به نشر رسیده است ، به طالبان حق می دهد تا به خصوصی ترین حوزه های زنده گی مردم مداخله و تجسس کرده ، آزادی را بطور کامل از شهروندان افغانستان سلب نمایند.

.     به چند نکته ی مفاد این قانون شرم آور و مضحک اشاره می نمایم
    براساس قانون امر به معروف و نهی ازمنکرطالبان :

    ــ زنان مکلف اند تا بدن و روی شان را به گونه ی کامل پوشانده و در بیرون از خانه صدای آنان هم نباید شنیده شود .

   ــ مطابق این قانون ، مردان و زنان بیگانه نباید به همدیگر نگاه کنند که حرام است . 

   ــ بر اساس این قانون سفر و رفت و آمد زنان و انتقال زنان بدون محرم از یک جا به جای دیگرممنوع است .

    ــ این قانونِ طالبان ، مکرراً موسیقی و تقریباً تمام هنرها ، بازی های کودکانه و برخی سرگرمی های سنتی چون تخم جنگی وغیره را ممنوع و حرام اعلام نموده است .

    ــ براساس این قانون اصلاح موی سربه سبک غربی مشابهت با کفاروخلاف شریعت اسلامی توصیف شده و به مردان توصیه شده است تا ریش های شان را از یک قبضه کوتاه تر نکنند . همچنان مردان مکلف اند هنگام ورزش و سرگرمی لباس چسپ نپوشند طوری که برآمده گی های بدن شان را نشان بدهد . در این قانونِ طالبان ، عورت مردان از زیر ناف تا زیر زانو ها تعریف شده است .

    ــ این قانون به محتسبان طالبان حق می دهد تا موترها ، تلفن ها و کمپیوتر های مردم را به خاطرعکس ها و فلم های جان داران مورد بازرسی و بازپرسی قرار بدهند.

    ــ این قانون به محتسبان حق می دهد تا به مسوولان مطبوعات و نشرات تعین تکلیف نموده ، هرزمانی دل شان خواست ، نشریه یا برنامه ای را مصادره و توقیف نموده ، مجرمان را به بهانه ی نشر مطالب ضد شریعت اسلامی جزا بدهند . براساس این قانون نشرفلم ها و مطالبی که عکس های جانداران درآن باشد، ممنوع است .

    ــ براساس ماده ی ۱۸ این قانون ، تاجران و دکانداران هم حق ندارند عکس ها ومجسمه های اشیای جان دار را به فروش برسانند .

   ــ در بند ۲۱ ماده بیست ودوم این قانون تجلیل از نوروز ، شب یلدا و سایر جشن های فرهنگی ممنوع اعلان شده است . 

    و همینگونه موارد شرم آور و شنیع دیگر …

     این قانون ضد کرامت انسانی طالبان که به خصوصی ترین حوزه های زنده گی مردم حمله ورشده و هیچ هدفی به جز توهین و تحقیر مردم افعانستان ندارد ، واکنش های گسترده ای را درسطح داخلی و بین المللی برانگیخته است . 

    این قانون ، سیلی محکمی است بروی تمام کشورها ، سازمان های بین المللی ، گروه ها و کسانی که خواهان تعامل با طالبان بوده و همواره جار می زنند که طالبان امروز با طالبان تندرو دیروز فرق دارند .

     حالا با نشراین قانون توهین آمیز که تصویر زشت و کریه بدویت را به نمایش گذاشته است ، معلوم نیست آنانی که برای این گروه بدوی و بنیادگرا لابی گری می کنند ، چه توضیحی درباره ی این قانون خواهند داشت ؟ بخصوص آن چپ اندیشان سرخ تر از سرخ دیروز که حالا در نقش ملا های ریش تراشیده ، طالبان را تنها نجات دهنده گان افغانستان تبليغ می نمایند.

                             فروغی