تئوری تجزیه !

درین روزگار که سواد سیاسی و فهم حقوقی برخی مدعیان…

جنرال جمال عبدالناصر صدیقی یا آقای هیچ!

مدیریت جهان یا گردانندگان جهان٬ که شامل ۱۳ خانواده در…

تصفیه کاری های درون حاکمیت و قدرت

در نظامهای ایدئولوژیک معمول بوده است که صاحبان قدرت با…

اشکی در پای فراق و فریادی در برهوت تنهایی و…

نویسنده: مهرالدین مشید صدایی که وجودم را تا ژرفنای استخوان لرزاند در…

ترجمه‌ی شعرهایی از ابراهیم اورامانی شاعر عراقی

(١) آمدن بهار و تابستان و  زمستان عادی‌ست  مشکل پاییز است، چو می‌آید، تو می‌روی!. (٢) با…

رسوایی ها!

امین الله مفکر امینی        2024-23-09! به رسوایی هــا ی میهن گره خورده…

فرهنگ روبرو در سیاست!

فرهنگ روبرو در سیاست عبارت از شتاب عمل بسوی نتیجه٬…

هشدار به مردم درون افغانستان و باشندگان شمال کشور

 تحریر از : مهریه شهاب گرچه فعالیت گروپ های مافیایی رهزن…

تشکیل حکومت در تبعید؛ بخشی از راه حل و به…

نویسنده: مهرالدین مشید تشکیل حکومت در تبعید و دراز راه ی…

 مارشال دوستم حکومت جلای وطن می خواهد و طالبان حکومت…

     تحرکات تازه ،عمر طالبان را طولانی تر می سازد.   …

تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

«
»

آیا امریکا به جنگ داخلی نزدیکتر می شود ؟    

            نوشته ی : اسماعیل فروغی

      درحالی که کمترازدوماه به انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده است( پنجم نوامبر 2024 ) ، نفرت پراگنی های خشن و حتا غیر اخلاقی رهبران هر دو حزب مقتدر امریکا ، اوضاع سیاسی – اجتماعی آن کشور را ملتهب تر از پیش و حتا آماده ی بروز خشونت های هولناک سیاسی کرده است .  

      دونالد ترامپ که می پندارد کامالا هریس مثل آدم های دیوانه می خندد ، کامالا هریس را کمونیست، رادیکال و احمق می خواند و خانم هریس در حالی که هربار دونالد ترامپ پرخاشجو و بد زبان را به دلیل بد زبانی هایش مورد انتقاد قرار می دهد ، خود نیز از حریف عقب نیفتاده ، ترامپ را فردی بزدل ، ترسو، دروغگو و حتا جنایتکار می خواند که سیاستش فقط تخریب رقباست .

     طوری که می دانیم ، پرخاش های سیاسی در تمام کشور ها بخصوص هنگام انتخابات وجود دارد ؛ اما این ادبیات خشونت آمیز و نفرت پراگنی های خشن در کشوری مثل امریکا که همه می توانند سلاح گرم در اختیار داشته باشند ، عواقب ناگوار و حتا تباه کننده تری در قبال خواهد داشت .

     سوء قصد به جان دونالد ترامپ نشانه ای از افزایش تدریجی تنش ها در امریکا و علامت روشنی از استعداد و قابلیت آن کشور برای براه اندازی خشونت های بزرگتر و تاریخی در آن سرزمین می باشد . بی تردید این حادثه ی خونین  گروه های مختلف مردم و طرفداران و حامیان دوحزب بزرگ امریکا را همچنان متشنج تر و متفرق تر از پیش خواهد کرد .

    این نفرت پراگنی های خصمانه ی سیاستمداران احزاب دیموکرات و جمهوری خواه ، جامعه را چنان چند پارچه و تنش آلود کرده است که بسیاری رسانه های مشهورجهان از جمله  گاردین دریکی از شماره های اخیر خود امریکا را نسبت به هرزمان دیگر آماده ی بروز خشونت های سیاسی تا سرحد حتا جنگ داخلی تشخیص داده است . گاردین مقاله ای را بقلم خانم باربارا والترز دانشمند نامدارعلوم سیاسی امریکا به نشر رسانده است که در آن خانم والترز بصراحت می نویسد : ” در حالی که نیمی از شهروندان امریکا نگران ازهم پاشیدن کشورشان بوده و همه هر روز بطور فزاینده ای حتا درباره ی جنگ داخلی سخن می گویند ، ایالات متحده ی امریکا برای بروز خشونت های سیاسی آماده می شود… “
به باورخانم باربارا والترز نویسنده ی کتاب مشهور “چگونه جنگ های داخلی آغاز می شوند و چگونه آنها را متوقف کنیم”، نابرابری های اقتصادی ، ایجاد شگاف بین مردم و سیاستمداران ، بی اعتمادی مردم نسبت به روند سیاسی ، فرسوده گی و ناتوانی نهادهای سیاسی و حقوقی ، گروه بندی های قومی و نژادی ، تبعیض ، بحران های زیست محیطی و برخی مسایل دیگر ازین دست ، همه عوامل و دلایل اصلی انحطاط ، فروپاشی و درنتیجه جنگ داخلی درهرکشور و از جمله در امریکا می گردد.

     خانم باربارا والترز دانشمند علوم سیاسی ، پس از بحث مبسوط درین مورد ، در پایان نتیجه می گیرد که ” امریکا بدون شک سراسیمه به سوی جنگ داخلی دیگری پیش می رود و تنها مسئله ی مهم ، زمان آغاز آن است … ” 

      خانم والترز در پایان این مقاله ی تکان دهنده اش ، هشدار داده می نویسد : ”  شرط می بندم که جنگ داخلی به همراه تروریسم، جنگ چریکی و پاکسازی نژادی در سراسر ایالات متحده رخ خواهد داد و در پایان ، مسائل نژادی و نژادپرستی، سراسر این کشور را به آتش خواهد کشید. “

      وقتی این هشدار تکان دهنده ی خانم باربارا والترز را می خوانیم ، و وقتی به نفرت پراگنی های خشن و بی پایان رهبران هردو حزب به دقت توجه می کنیم ؛ در اذهان ما فوراً یورش تاریخی طرفداران خشن ترامپ بر کاخ کنگره ی امریکا در سال 2020 تداعی می شود – همان یورش هولناکی که هزاران طرفدار خشمگین دونالد ترامپ در واکنش به نتیجه ی انتخابات ، در یک چشم برهم زدن کاخ کنگره را تسخیر نموده و جهان را به حیرت درآوردند. این تداعی ترسناک و تهدید های تازه ی دونالد ترامپ و طرفداران اش مبنی بر احتمال دست کاری در نتیجه ی انتخابات 2024 و احتمال عکس العمل بعدی آنان ، می تواند احساسات همه ی ما را با ترس و نگرانی خانم والترز ، مبنی بر احتمال بروز موجی از خشونت ها و حتا جنگ داخلی در امریکا، شریک بسازد .

    واقعیت اینست که دونالد ترامپ و طرفدارن سرسخت وافراطی او ، فقط به موفقیت در انتخابات باور دارند نه ذره ای کمتر ازآن . و اگر باز ترامپ بازنده اعلان شود ، ترس از آن وجود دارد که پیشگویی های خانم باربارا والترز نویسنده ودانشمند علوم سیاسی امریکا درست از آب برآید و موجی از خشونت های هولناک ، ایالات متحده ی امریکا را چندپاره و ضعیف تر از پیش بسازد .                                                                                                     فروغی