موشک بالستیک قاره‌پیما چیست؟

همانطور که از نام موشک بالستیک قاره‌پیما پیداست، این سلاح‌ها…

مردم افغانستان حکومت قانونی می خواهند؛ نه زندانی به نام…

نویسنده: مهرالدین مشید امارت طالبان با اسلام بیگانه است و با…

اهدای کتب توسط دوکتور فیض الله نهال ایماق به کتابخانه…

 سه صد و شصت  و هشت  جلد کتاب به وزارت…

برتراند راسل،- صلح، سوسیالیسم، روشنگری

Bertrand Russel (1872- 1970) آرم بختیاری کوشش ناتمام برای کشف فرمول جهان.  راسل(1970-1872)،…

برای چهارمین بار از سپردن کرسی افغانستان در ملل متحد…

افغانستان بحیث یک کشور ، عضو دائمی سازمان ملل متحد…

سیاست‌های شیطنت امیز پاکستان علیه افغانستان

از گذشته هاکه بگذریم ،همین حالا کارزار تبلیغی و تحرکات…

بمناسبت روز بین المللی حمایت از حقوق اطفال 

نوشته  و گردآوری معلوماتی از بصیر دهزاد    امروز  ۲۰ نوامبر زور بین…

شیردروازه و آسمایی خصم افگن و هندوکش عقاب پرور! ما…

نویسنده: مهرالدین مشید ما هنوز خیلی قرضدار مردم مظلوم افغانستان هستیم چند…

څنگه یی

 شعر ملمع - شیر و شکر از دکتور ایماق شعر ملمع (…

ذهن ستم گستر 

رسول پویان  زمیـــن در آتـش خـودکامگان آز می سوزد  سـرا و مـزرع…

شناخت با 13 نوع سوگیری در داوری در عرفان

دکتر بیژن باران شناخت کارکرد مغز است که سوگیری در آن…

نتیجه انتخابات امریکا در ترازوی منافع ملی افغانستان

ا میرعبدالواحد سادات  متاسفانه در منجلاب پر جنجال کنونی که :اساس تراژیدی…

دین وسیاست

نوشته دکتر حمیدالله مفید در این پسین روز ها دیدگاه های…

موسم پیری

این نقد جای اگر نپذیری، کجا برم ؟  وین هدیه ام…

معاهده ی افتضاح بار دوحه؛ پروندۀ ناتمام افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید افزایش فشار سیاسی بر طالبان، یگانه گزینه برای…

ماردین ابراهیم

آقای "ماردین ابراهیم" (به کُردی: ماردین ئیبڕاهیم)، شاعر معاصر کُرد،…

وجدان ودادگاه آن 

***   داد گاه وجدان بامعراج عدالت اصدار حکم میکند ـ وتصمیم…

افتخار برکارمل واعضای حزبم!

امین الله مفکر امینی          2024-12-11! فــــــخر به پــــرچمدارانی رهی عدل وانصـــاف کـــــه نیست…

بازگشت به خوییشتن؛ گفتمان رسیدن به پویایی های فکر و…

نویسنده: مهرالدین مشید هر بازگشت آغازی برای برگشت به ارزش های…

«
»

حرام چیست؟ 

برهان الدین « سعیدی»

نمی ‌خورم  به  حلال  و حرام من سوگند                                                                               به جان عشق  که بالاست از حلال و حرام                                                                             « مولانا بلخی »

حرام : در اصطلاح  ادبیات « ناروا ، ناشایست ، تباه و نفله » را میگویند ، درلغت به معناى « منع » است؛  مترادف حرام :«  ممنوع ، غیر شرعی ، نا مشروع  وغیر قانونی »  و متضاد حرام :«  جایز، روا،  مجاز،  مشروع ،  قانونی  و حلال »  میباشد.

حرام:  در شرعى ؛ عملی است که :« انجام دادن ،  خوردن ، پوشیدن  ، نگاه کردن « چشم‌ چرانی» ،  گفتن ، شنیدن  و…  »  آن  از  طرف  پروردگار عالمیان  در  قرآن کریم ؛ «  ممنوع  و نهی »  شده و کسی  که  آن را  انجام دهد ، مرتکب «  گناه  و عذاب »  و  ترک کننده  آن  شامل  «  اجر،  ثواب،  مزد  و پاداش »  میگردد.

حرام :  یعنی « خوردن گوشت خنزیر« خوک» ،  خوردن گوشت حیوانات خود مرده  و یا خفه شده ، خوردن گوشت حیوانات که به غیر بنام الله ؛  ذبح  میشوند ، خوردن خون  حیوانات وغیره » میباشد. « البته اگر كسی به  خوردن آنها  ناگزير شود و اسراف نکند ؛ مجاز است ».   

حرام : یعنی  « کشتن « قتل کردن » ، زنا کردن ،  لواط  کردن ،  شراب نوشیدن ،  قماربازی کردن، ربا « سود » خوردند ، غضب و خوردن مال یتیم ، آزدواج با غیر مُحَرَّم ،  دروغ  گفتن ، غیبت کردن و غیره »  برعلاوه اینکه  اعمال  پلید و شیطانی هستند؛  انجام  دادن  آن  موجب «  کینه،  کدورت ، نفرت،  نفاق ،  دشمنى ،  فسق  و فساد »  و غفلت در « اطاعت ، استعانت وعبادت » خداوند یگانه ، میگردد.    

بناً ؛  رب العالمین  بنابر  حکمت  و مرحمت  خود  «  حرام  »  را  به  ضرر  و  «  حلال  »  را  به  « منفعت »  بشریت لازم  دیده ، تا  انسان « حلال  را  حرام  و حرام  را حلال »  نساخته ،  بلکه  از  حرص نفس ، اعمال  مفسد  و چیز های  ناپاک و شیطانی  « خبائث »  اجتناب  ورزد  و از  حلال  و پاکیزه « طیّبات »  که راه هدایت و کمال  به « سعادت و رستگاری»  است ؛ مستفید  شود.  

 پس ؛ آی پروردگار مهربان !

ــ  از حرص نفس و چیزهای « حرام »  که موجب «  ضرر، گناه  وعذاب »  میشود ؛  نجاتم  ده.    

ــ  مرحمت کن ، تا  با  نعمات « حلال  و پاکیزه »  تو که موجب « نورانیّت» انسان میشود،  توفیق  حاصل کنم.  

امین یارب العالمین

برهان الدین « سعیدی»

منابع و مآخذ:

ــ  سوره ۲: البقرة ، ایه مبارکه « ۱۷۳»  درمورد منع  خوردن  گوشت مردار و خوك.

ــ  سوره ۵: المائدة ، ایات مبارکه  « ۳ ، ۴ ، ۵ »  در مورد منع خوردن گوشت حرام .

ــ  سوره ۱۶: النحل  ، ایه مبارکه « ۱۱۵»  درمورد  منع گوشت مردار و ذبح  بنام غیرالله .

ــ  سوره ۴: النساء، ایه مبارکه « ۹۳ »  در مورد کشتن « قتل » مومن.

ــ  سوره ۲۹: العنكبوت ، ایه مبارکه  « ۶۶ »  در مورد  پرستش  بتها.

ــ  سوره ۴: النساء ، ایه مبارکه  « ۱۰»  در مورد خوردن مال یتیم .  

ــ  سوره ۴: النساء ، ایات مبارکه  « ۲۳ و ۲۴ »  در مورد ازدواج  با غیر مُحَرَّم.

ــ  سوره ۱۷: الإسراء ، ایه « ۳۲»  در مورد  عمل  زشت« زنا » .

ــ  سوره ۷: الأعراف ، ایه مبارکه  « ۸۱»  در مورد  لواط  کردن. 

ــ سوره ۲۴: النور ، ایات مبارکه « ۳۰ و ۳۱ »  درمورد  پاکدامنی « زن و مرد». 

ــ سوره ۵: المائدة ، ایه مبارکه « ۹۰ و ۹۱ »  در مورد حرام شدن « شراب، قمار و بتها» .          ــ سوره ۵: المائدة ، ایه مبارکه «  ۹۱ »  در مورد شیطان که باعث کینه و دشمنی میشود.            ــ  سوره ۲: البقرة ، ایه مبارکه « ۲۷۵ » در مورد  ربا حرام و ربا خور اهل آتش است.                ــ سوره ۴۹: الحجرات ، ایه مبارکه « ۱۲ »  در مورد غیبت کردن . 

ــ  سوره ۵: المائدة ، ایه مبارکه  «  ۸۸ »  در مورد خوردن حلال و پاکیزه.

ــ  سوره ۷: الأعراف ، ایه مبارکه « ۱۵۷ »  در مورد  حلال  و حرام .   

ــ  فرهنگ زبان فارسی :  داکتر مهشد « مشیری » .