مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

حرام چیست؟ 

برهان الدین « سعیدی»

نمی ‌خورم  به  حلال  و حرام من سوگند                                                                               به جان عشق  که بالاست از حلال و حرام                                                                             « مولانا بلخی »

حرام : در اصطلاح  ادبیات « ناروا ، ناشایست ، تباه و نفله » را میگویند ، درلغت به معناى « منع » است؛  مترادف حرام :«  ممنوع ، غیر شرعی ، نا مشروع  وغیر قانونی »  و متضاد حرام :«  جایز، روا،  مجاز،  مشروع ،  قانونی  و حلال »  میباشد.

حرام:  در شرعى ؛ عملی است که :« انجام دادن ،  خوردن ، پوشیدن  ، نگاه کردن « چشم‌ چرانی» ،  گفتن ، شنیدن  و…  »  آن  از  طرف  پروردگار عالمیان  در  قرآن کریم ؛ «  ممنوع  و نهی »  شده و کسی  که  آن را  انجام دهد ، مرتکب «  گناه  و عذاب »  و  ترک کننده  آن  شامل  «  اجر،  ثواب،  مزد  و پاداش »  میگردد.

حرام :  یعنی « خوردن گوشت خنزیر« خوک» ،  خوردن گوشت حیوانات خود مرده  و یا خفه شده ، خوردن گوشت حیوانات که به غیر بنام الله ؛  ذبح  میشوند ، خوردن خون  حیوانات وغیره » میباشد. « البته اگر كسی به  خوردن آنها  ناگزير شود و اسراف نکند ؛ مجاز است ».   

حرام : یعنی  « کشتن « قتل کردن » ، زنا کردن ،  لواط  کردن ،  شراب نوشیدن ،  قماربازی کردن، ربا « سود » خوردند ، غضب و خوردن مال یتیم ، آزدواج با غیر مُحَرَّم ،  دروغ  گفتن ، غیبت کردن و غیره »  برعلاوه اینکه  اعمال  پلید و شیطانی هستند؛  انجام  دادن  آن  موجب «  کینه،  کدورت ، نفرت،  نفاق ،  دشمنى ،  فسق  و فساد »  و غفلت در « اطاعت ، استعانت وعبادت » خداوند یگانه ، میگردد.    

بناً ؛  رب العالمین  بنابر  حکمت  و مرحمت  خود  «  حرام  »  را  به  ضرر  و  «  حلال  »  را  به  « منفعت »  بشریت لازم  دیده ، تا  انسان « حلال  را  حرام  و حرام  را حلال »  نساخته ،  بلکه  از  حرص نفس ، اعمال  مفسد  و چیز های  ناپاک و شیطانی  « خبائث »  اجتناب  ورزد  و از  حلال  و پاکیزه « طیّبات »  که راه هدایت و کمال  به « سعادت و رستگاری»  است ؛ مستفید  شود.  

 پس ؛ آی پروردگار مهربان !

ــ  از حرص نفس و چیزهای « حرام »  که موجب «  ضرر، گناه  وعذاب »  میشود ؛  نجاتم  ده.    

ــ  مرحمت کن ، تا  با  نعمات « حلال  و پاکیزه »  تو که موجب « نورانیّت» انسان میشود،  توفیق  حاصل کنم.  

امین یارب العالمین

برهان الدین « سعیدی»

منابع و مآخذ:

ــ  سوره ۲: البقرة ، ایه مبارکه « ۱۷۳»  درمورد منع  خوردن  گوشت مردار و خوك.

ــ  سوره ۵: المائدة ، ایات مبارکه  « ۳ ، ۴ ، ۵ »  در مورد منع خوردن گوشت حرام .

ــ  سوره ۱۶: النحل  ، ایه مبارکه « ۱۱۵»  درمورد  منع گوشت مردار و ذبح  بنام غیرالله .

ــ  سوره ۴: النساء، ایه مبارکه « ۹۳ »  در مورد کشتن « قتل » مومن.

ــ  سوره ۲۹: العنكبوت ، ایه مبارکه  « ۶۶ »  در مورد  پرستش  بتها.

ــ  سوره ۴: النساء ، ایه مبارکه  « ۱۰»  در مورد خوردن مال یتیم .  

ــ  سوره ۴: النساء ، ایات مبارکه  « ۲۳ و ۲۴ »  در مورد ازدواج  با غیر مُحَرَّم.

ــ  سوره ۱۷: الإسراء ، ایه « ۳۲»  در مورد  عمل  زشت« زنا » .

ــ  سوره ۷: الأعراف ، ایه مبارکه  « ۸۱»  در مورد  لواط  کردن. 

ــ سوره ۲۴: النور ، ایات مبارکه « ۳۰ و ۳۱ »  درمورد  پاکدامنی « زن و مرد». 

ــ سوره ۵: المائدة ، ایه مبارکه « ۹۰ و ۹۱ »  در مورد حرام شدن « شراب، قمار و بتها» .          ــ سوره ۵: المائدة ، ایه مبارکه «  ۹۱ »  در مورد شیطان که باعث کینه و دشمنی میشود.            ــ  سوره ۲: البقرة ، ایه مبارکه « ۲۷۵ » در مورد  ربا حرام و ربا خور اهل آتش است.                ــ سوره ۴۹: الحجرات ، ایه مبارکه « ۱۲ »  در مورد غیبت کردن . 

ــ  سوره ۵: المائدة ، ایه مبارکه  «  ۸۸ »  در مورد خوردن حلال و پاکیزه.

ــ  سوره ۷: الأعراف ، ایه مبارکه « ۱۵۷ »  در مورد  حلال  و حرام .   

ــ  فرهنگ زبان فارسی :  داکتر مهشد « مشیری » .