دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

«
»

گذشت زمان ثابت نمود

فرهاد

بیا حرف حق را باز گوش زمان خوانیم

و با هم همصدا گوییم

چه میگویید کجا دین است

این که زاهد با زمان مرمی و شمشیر میگوید

کجا دین است

این کفر است

این کین است

که ابلیس تبهکاری

به کف شمشیر دین بگرفته و تکبیر میگوید

ز ایمانش حزر دارید

مسلمانش مپندارید

که او نام خدا (ج) نیز با تذویر میگوید

فانی

کمیته قانون گذاری روابط خارجی کانگرس ایالات متحده امریکا میگوید دریافت کرده است که در سی سال اخیر مقام ارتش و استخبارات پاکستان به پشتیبانی از گروه های هراس افگن به ویژه طالبان شبکه حقانی ادامه میدهند. رئیس کمیته متذکره یگانه گزینه بهتر برای حل معضل هراس افگنی وضع تحریم بر دارائی ها و سفرهای مقام های نظامی پاکستان میداند می افزاید صد ها مدرسه در پاکستان هراس افگنان تولید میکند. و شش صد مدرسه از کمک های کشورهای خلیج تمویل میشوند می افزایند عامل اصلی بی ثباتی افغانستان حضور هراس افگنان در پاکستان است هنوز هم پناه گاه های امن هراس افگنان هستند در ادامه میگوید استخبارات پاکستان از گروه های پشتیبانی میکند گروه های خوب برای هراس افگن هستند و این گروه ها در حال بی ثبات ساختن افغانستان هستند و امنیت هند را با تهدید روبرو ساخته اند پیشنهاد میکند که دارایی ها آن مقام های پاکستان که با طالبان پیوند دارند ضبط شوند و در مدرسه های فوق عدم تحمل پذیری، بنیاد گرایی آموزش داده میشود و این مدرسه ها به مرگ تولید مینمایند و دارایی هایشان ضبط و تحریم بر سفرهای شان وضع گردد و تا زمانیکه پاکستان پیوندش را با هراس افگنان قطع نکند واشنگتن و اسلام آباد روابط راهبری و واقعی با آنها نخواهند داشت زیرا که سران نظامیان در مقابل سی میلیارد دالر که طی پانزده سال به پاکستان داده اند آنها به ایالات متحده همکاری صادقانه نکرده اند.

او هر بار یک عضو دیگر کانگرس میگوید در جریان امسال بسیار مایوس شدم زیرا این مقام های پاکستانی را که دوستان ما می پنداشتیم همانند دشمنان ما عمل کردند پاکستان هنوز هم روابط تنگاتنگ اش را با هراس افگنان به ویژه با طالبان افغان و تندروان دیگر نگه داشته ما واقعا احمق هستیم به کسانی پول میدهیم که همکار دشمنان امریکا هستند.

مردم میگویند گذشت زمان حقانیت گفته های رهبران صادق و خردمند افغانستان را ثابت ساخت که سی و شش سال قبل از امروز میگفتند که ریشه جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج از آن طرف اوقیانوس ها آبیاری شده و میشود در غیر از آن سران نظامی از جمله آی.اس.آی، سران سعودی، قطر، امارات عربی و سایرین توان ادامه جنگ های خونین و جنایت بار را در مقابل قوای مسلح قهرمان نداشته و ندارند. می افزایند در صورتیکه سران قصر سفید اداره آی.اس.آی، متحدین منطقه و جهانی آنها به نتایج حمایت هراس افگنان، تروریستان جنایت کاران سازمان یافته مافیای مواد مخدر که به سلسله نظامیان پاکستانی تمویل تجهیز شده و میشوند پی برده صادقانه در روش خویش تجدید نظر و خواست های اساسی ده ها میلیون مردم افغانستان از جمله مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند، جلوگیری از مداخلات ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان جایگزین ساختن رقابت های علمی، اقتصادی، فرهنگی، مالی به جای رقابت های خصمانه نظامی، سیاسی، استخباراتی که بین کشورهای منطقه و جهان در رابطه به کشور ما جریان دارد مبارزه با مواد مخدر، تروریزم، تقویه قوای مسلح افغانستان با سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی، جلوگیری از فساد گسترده با محدود نمودن صلاحیت های افراد و گروه های گماشته فاسد، غاضبین زمین، جنگ افروزان، ناقضین حقوق بشر، عاملین دامن زدن خشونت های خانواده گی از جمله تجاوز بالای زنان، کودکان، دامن زدن انواع خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، مردم و دولت افغانستان را صادقانه همکاری نمایند در ان صورت میتوان به گفته های فوق امیدوار شد.

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا به تاریخ 27/9/1394 طی صحبت از پشتیبانی نیروهای هوایی افغانستان اطمینان داد افزود نیروهایی امریکایی نیروهای افغانستان را حمایت خواهند کرد. افزود سال آینده نیروهای دولتی افغانستان روزهای پر چالش خواهند داشت طالبان و سایر گروه های هراس افگن تلاش خواهند کرد تا برای خودشان جغرافیا معین بسازند وی میگوید نیروهای امریکایی در کنار نیروهای افغان با این گروه ها مبارزه در عملیات های هوایی نیروهای افغان را همکاری تا بتوانند در عملیات هوایی نقش داشته باشند سر پرست وزارت دفاع ملی از اراده حکومت برای نابودی داعش سخن گفته و تاکید میکند که داعش بخشی از فعالیت استخباراتی در ولایت ننگرهار است افزود.

مردم ننگرهار به خوبی میدانند که داعش از کجا تمویل می شوند و از کجا کاروان شان فرستاده میشود مردم از اینکه در شیر سوخته دوغ را پف کرده میخورند. دیدگاه خویش را در این رابطه چنین بیان داشته سران قصر سفید متحدین منطقه و جهانی شان سالهاست ما را انتظار وعده های به سر خرمن ساخته اما در عملکرد خویش یک گام صادقانه تا هنوز بر ضد تروریستان هراس افگنان مافیای مواد مخدر و غیره نبرد داشته اگر چنین نیست پس چرا در مقابل گروه های هراس افگن از جمله طالب، حقانی، داعش که میخواهند ولایات هلمند ننگرهار و سایر نقاط کشور را به ساحه امن خویش مبدل ساخته بازیگران در این رابطه سکوت اختیار کرده اند. از ناحیه تشدید نمودن جنگ های خونین در ولسوالی های ولایت هلمند تلفات بزرگ را به نظامیان و مردم ما وارد نموده اند تا بتوانند سران دولت وحدت ملی را وادار به قبول خواست های خویش سازند. می افزایند در زمانی که سرپرست وزارت دفاع ملی از مبارزه با داعش سخن میزند خبرگزاری تاس فدراتیف روسیه در نشریه خویش ستانکزی سرپرست وزارت دفاع ملی و اتمر مشاور شورای امنیت افغانستان را به انتقال داعش ذریعه الیکپترها به سرحدات تاجکستان متهم نموده است مردم میگویند تا چیزی نباشد مردم نگویند چیزها!

به تاریخ 27/9/1394 عده از سران گروه ها که متهم به دامن زدن جنگ های خونین، غارت ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم غضب زمین های دولتی و شخصی، گسترش فساد، دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، مساعد نمودن زمینه بازی های خصمانه کشور گشایان در کشور میباشند زیر نام شورای هراست و ثبات اعلان موجودیت نمودند!

در جریان محفل هر کدام آنها دیدگاه های خویش را در رابطه به نقش شورای متذکره در تامین صلح ثبات تطبیق عدالت اجتماعی یکسان قانون، دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و استقلال کشور بیان داشته به تدویر لویه جرگه قانون اساسی غرض مشروعیت بخشیدن حکومت وحدت ملی تاکید نمودند.

عبدالرب رسول سیاف هشدار داد اگر مسئولین به خواست شان در مورد تدویر لویه جرگه قانون اساسی اقدام نه نماید ما لویه جرگه سنتی یا عنعنوی را دایر خواهیم کرد! ارغنده وال وزیر پیشین اقتصاد گفت زمانی میتوان به خواست های این شورا دستیاب شد که اشتراک کنندگان کسب رضای خداوند (ج) و مردم را سرمشق کار خویش قرار داده در مبارزه با فساد، تطبیق عدالت اجتماعی، یکسان قانون، جلوگیری از غضب زمین های دولتی، شخصی، تامین صلح و ثبات واقعی پیشگام شوند در غیر از آن عضویت این شورا را قبول نخواهند نمود.

داود زای وزیر اسبق وزارت امور داخله میگوید بخاطر تامین صلح نباید بالای پاکستان اعتماد کرد. اسعمیل خان از تشدید شدن جنگ ها در بهار آینده هشدار داد. قانونی غرض مشروع بخشیدن دولت وحدت ملی به تدویر لویه جرگه تاکید نمود هشدار داد تا پوره شدن دو سال دوره کار دولت وحدت ملی اگر لویه جرگه قانون اساسی تدویر نگردد دولت وحدت ملی مشروعیت خود را از دست میدهد!

مردم و اگاهان امور تدویر همچو بازیهای ریاکارانه را به واسطه افراد و گروه های که سرزمین مقدس ما را به جهنم به باشندگان آن مبدل با غارت نمودن هزاران میلیارد ثروت های مادی و معنوی کشور توانسته اند هزاران قصر، بلند منزل، شهرک ها، کمپنی ها، شرکت ها ترانسپورت های هوایی و زمینی در داخل و خارج کشور اعمار نمایند به سود کشور و مردم ندانسته می افزایند بزرگترین وسیله ایجاد فرسنگ ها فاصله بین دولت و مردم افراد و گروه های متذکره بوده و میباشند. بدون محدود نمودن صلاحیت آنها نمیتوان به تامین صلح و ثبات واقعی یک جامعه با ثبات و رفاه همگانی امیدوار بود.

بلند رفتن مواد سوخت، غذایی، ادویه طبی، پایین آمدن پول افغانی در مقابل اسعار خارجی، عدم حمایت از تولیدات داخلی، نشر و پخش اخبار گمراه کننده، ایجاد فضای ترس و وحشت، آدم ربائی، سرقت های مسلحانه، حملات انتحاری، بازی های قدرت طلبانه بین سران حکومت وحدت ملی، افزایش بیکاری، بیماری، کشت قاچاق مواد مخدر، عدم توجه به خواست های مامورین پائین رتبه، عدم احساس مصئونیت مردم در روستاها، شهر ها از جمله شهر کابل سبب افزایش مهاجرت ها در کشور گردیده روزانه هزاران تن به نسبت دشواری ها به کشورهای منطقه و جهان آواره شده هزاران تن آنها قربانی هوس های قاچاقبران انسانها و طعمه نهنگ اوقیانوس ها گردیده اند در حال حاضر میلیونها تن افغانها در کشورهای منطقه و جهان آواره شده شب و روز در حالت بی سرنوشتی و مرگ تدریجی را سپری مینمایند!

با وجود دشواریهای فوق ذکر مسئولین اداره برشنا چهار شبانه روز میشود برق بلاک های قصبه خانه سازی زیر بهانه عدم پرداخت شش هزار افغانی بخاطر نصب میتر دیجیتل قطع نموده اند!

مردم میگویند بزرگترین جفا را مسئولین وقت بالای شهروندان کشور از ناحیه خصوصی سازی ریاست برشنا انجام داده حالا بسنده نکرده میخواهند میترهای که برای کمپرادور ها سود آور میباشد به جای میترهای روسی که امتحان خوب برای اپارتمان ها طی سه دهه گذشته داده نصب نمایند به نسبت آتش سوزی برج برق پل خشک دشت برچی هزاران خانواده در این سرما زمستان از نور برق محروم گردیده اند!

به نسبت تشدید شدن جنگ ها تعداد بیجا شده گان داخلی در سال جاری بیش از یک میلیون دو صد هزار تن افزایش یافته است. مسئولین به جای شان توجه نکرده اعضای خانواده شهدا به نسبت عدم دریافت حقوق شان سالها سرگردان میشوند. یک سرباز دو سال قبل به نسبت انفجار مین در ولسوالی شیندند شهید شده بود خانم آن به طلوع نیوز گفت طی همین مدت صرف سه ماه معاش آنرا برایم داده بخاطر اخذ معاش از هرات به کابل سرگردان کسی به خواست ما گوش نداده از سرباز متذکره سه طفل باقی مانده که خانمش آنها سرپرستی مینماید.

معیوبین به نسبت نداشتن معاش کافی دست گدایی را به سوی مردم دراز مینمایند. یک جوان در ولایت غور توسط مخالفین مسلح گرفتار بعد از یک هفته شکنجه او را به شهادت رسانیده اعضای بدنش را بریده و رویش را پوست نمودند این کار زمانی صورت میگیرد که در هفته گذشته هشت تن اعضای یک خانواده در ولایت ننگرهار توسط هراس افگنان به قتل رسیدند.

مسئولین وزارت صحت از ناحیه افزایش الودگی هوا اظهار نگرانی نموده می افزایند علت افزایش امراض ها جمله تنفسی و سرطانی خرابی آلودگی هوا در کشور میباشد. یک تن از موی سفیدان ولایت پکتیا میگوید در ولایت ما بیست و دو ولسوالی میباشد صرف یک شفاخانه شصت بستری در آنجا موجود میباشد طی چهارده سال گذشته یک بستر هم اضافه نشده است.

محمد اشرف غنی در جریان افتتاح تعمیر وزارت امور داخله گفت درد اصلی مشکلات ساختاری است افزود پیمان های سال های گذشته شفاف نبود. در این باره دو تن هر یک یارمند معین پیشین وزارت امور داخله غزی خوزی کارشناس دیدگاه خویش را چنین بیان داشتند. طی سال های گذشته حملات مافیائی بر ضد مسئولین وزارت امور داخله صورت گرفته هنوز هم جریان دارد. چند مثال از آن یادآور میشویم مقرری ها با اساس واسطه صورت گرفته و میگیرد در پیشانی هر  فرد وزارت داخله نوشته شده مربوط به فلان مقام، افراد، گروه است مسئولین وزارت امور داخله زیر فشار وکلای پارلمان قرار دارند هر زمانیکه بخواست وکلا عمل نکردند فورا زیر یک بهانه وزیر را استحذا مینمایند و آنرا وادار میسازند که به خواست آنها عمل نمایند. به یک تیلفون یک افسر مقرر و برطرف میشود. یک دو هم ساتمن به نسبت تیلفون معاون رئیس جمهور در بست دگروالی طور فوق العاده مقرر میشوند در جمله شش معین وزارت امور داخله یک آن هم مسلکی نمی باشند.

یک تعداد قوماندان های ولایات مهره اصلی هستند با وجود سقوط ولایات و سایر گناه های را که انجام داده اند از یک جای به جای دیگر تبدیل میشوند مجازات نشده اند در حدود سه هزار عراده موترهای وزارت داخله در کابل و ولایات در خدمت والی ها مقامات ذیصلاح شورا های ولایتی، قوماندانان قرار داشته تیل خود را از بخش وزارت امور داخله اخذ مینمایند و هزاران تن پولیس در خدمت افراد گماشته شده اند در گرفتن قرارداد ها عده از روسای کمیسیون پارلمان نقش داشته قرارداد های را که رئیس جمهور منظور نموده در آن فساد موجود است. کسی که قراردادها را درجه بندی نموده میلیونها دالر اخذ نموده خلاصه مشکلات در بال بود تا زمانیکه اعتقاد به سیستم امنیتی به وجود نیاید از مداخله وکلا و سایر در امور وزارت داخله جلوگیری به عمل نیاید به جای اطاعت از افراد و گروه ها مسئله مسلک، صداقت، لیاقت، تحصیلات عالی در تقرر افسران در نظر گرفته نشود نمیتوان به یک اداره سالم و کارایی امیدوار بود.

خلاصه اینکه گذشت چهار دهه ثابت ساخت که عوامل دشواری های موجود در کشور تمویل سران نظامی و اداره آی.اس.آی به واسطه سران قصر سفید، متحدین منطقه و جهانی آنها بوده و میباشند با تاسف سران نظامی پاکستان با دریافت ده ها میلیارد دالر توانستند با تمویل، تسلیح آموزش و پروش هراس افگنان بزرگترین جنایات خونین جبران ناپذیر و نا بخشودنی بالای مردم و کشور ما و سایر کشورها انجام دهند که هنوز هم ادامه دارد. حالا که مسئولین قانون گذاری کانگرس امریکا به نتایج این بازی های خونین و جنایت بار پی برده وقت آن رسیده مطابق گفته های خویش صادقانه سران قصر سفید متحدین منطقه و جهانی آنها را با وارد کردن فشارها مجبور سازند که از تمویل سران نظامی پاکستان که در خدمت گروه های هراس افگن قرار دارند دست بردار شوند در غیر از آن با ادامه وضع موجود نمیتوان از تامین صلح و ثبات حرف زد.