ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

عقل هستی 

رسول پویان 

آرزوی دل را بـر لــوح رویـا می کـشم 

شکل فریاد سکوتـم را چه گویا می کشم 

آنچه بر دل نقش می بندد تجسم می دهـم 

آن چه در پنهانِ سـر آید هـویدا می کشم 

نـرگس و بـرگ شقایق را از دیـوار باغ 

درمیان لاله های دشت وصحرا می کشم 

در نگاه بـیکـران چـشمِ احـساس و خیال 

اوج مستی از دل جـوشـان مینا می کشم 

گـره هـا افـتــاده در تار نـواخـیـز طـرب 

درطلوع صبحدم هـرعقده را وا می کشم 

از تصـور صـورتی بـندم در قـاب زمان 

بی ابـد وهـم ازل را پـیش بـیـنـا می کشم 

قصۀ آغاز و پایان سربه سر افسانه است 

جاودان اشکال بودن رابه هرجا می کشم 

در دل کیهان دیـدم کهکشان ها بی شمار 

بیکران عشق شدن در ذهن دنیا می کشم 

سازهستی کهکشانهارابه رقص می آورد 

جلـوه یـی از آن بـر یاد نکـیسـا می کشم 

ارتعـاش تار هـستی نغمه هـا دارد به دل 

پــرتــو آیــیـــنـه و امــواج آوا می کـشـم 

ساز بزم کهکشان را گـوش دل ها بشنود 

ایـن خـیـالات زمین را تـا ثـریـا می کشم 

چهرۀ نـور و انـرژی از دل اســتاره هـا 

برکتاب عقل هستی رُک وخوانا می کشم 

تـا فـضـای ذرّگانِ نــور وحــدت آورنــد 

نظم هستی در وجود فکرو معنا می کشم 

حرکت ابحارهستی جوش وتوفان می کند 

صد هزارن گوهراز اعماق دریا می کشم 

هـرکه باشــد ذره یـی از منبع انـوار حـق 

ازدل هرذرۀ صد موسی و عیسا می کشم 

لحظه ها درسایه سار سرو دیرین سرکنم 

حالت زرتشت را بر ذهـن بـودا می کشم 

عـقــل کل فـلسـفی را در تکامـل بـنـگـرم 

رسـم حجم ذهن انسان را سـراپا می کشم 

عشق و رویا ومحبت رنج دل را می برد 

سوزودرد هجر و غربت را تنها می کشم 

با پر و بال فـروغ دل کـنــم سـیر و سفـر 

بر رُخِ سـیمرغ کـوه قـاف عـنـقا می کشم 

بـاز سـیـمـیـن خـیـالـم را بـه پـرواز آورم 

تـیز تـر از نـورِ هُور تا ناکجاها می کشم 

لاشـخواران را نمی آرم ز تاریکی برون 

تا همـای نـور جـان بـر قله بـالا می کشم 

وحـشـت افـراطـیـت دیـری نمی آرد دوام 

از دل تاریک شب خورشید فردا می کشم 

عـشق و احـساس و تمنا را بر لـوح خیال 

بـا نگاه خـامـۀ رویـا چــه زیـبــا می کشم 

14/8/2024