دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

سیه چالۀ جنگ

رسول پویان

مگـر بـه تار عـدم پای زندگی بند است

که داستان سیه چاله پرچون وچند است

عـدم وجـود نـدارد اگـرچـه در هـسـتی

تکـیـنـگی عــوالــم محـال مانـنـد اسـت

تکـیـنـگی که هـمه چیز را کـند معـدوم

اساس خلـقت و محـو جهان ارمند است

خلای پـر ز عـدم در نهـاد عـالـم نیست

جهان هـای مـوازی ز هسـت آگند است

تکـیـنـگی سـیه چاله آنـقـدر سـفت است

نبود جرم وزمان ومکان درآن هند است

به گرد نقطۀ تاریک رقص انـوار است

که رنگ های نگارین بحال لبخند است

ولی به اشکم آن رنگ و نور می میرند

نه عطر باغ گل و نه خشونت گند است

چـو انبساط جهـان تیز تـر بُـوَد از نـور

برای دانش و عقـل بشـر پـوزخند است

بـه وقـت دیـدن انـوار مـانـده از امـوات

بشربرای چه اینقدرمست وخرسند است

درین فضایی که ازهرطرف خطر بارد

توگویی مرگ به هرتاروپود پیوند است

فقط نه ترس فضا وطبیعت است هر جا

بـدی بـه دام خـرافـات و آز پـابـنـد است

ز جنگ و کـشـتن انسـان می بـرد لـذت

به جای مهـر و محبت پر ز ترفند است

سـتـمگـرانی که تخـم نـفـاق می پـاشـنـد

به کام خوب شرنگ و بکام بد قند است

ز متن کهـنۀ تـورات بـوی خـون خیـزد

هماره دشـمن یـزدانِ زنـد وپازنـد است

ز دیـو آز مجـو راه صلح و سـازش را

نه پایبند بـه عهـد و قرار وسوگند است

اگـر بـپـا بشـود جنگ سـومی، هـشدار!

تو را بـه کام سـیه چاله باز افکند است

26/2/2023